Blind Guardian

  • Keskustelun aloittaja Dreikki
  • Aloitettu
Kauankohan siihen levyn tuloon menee? Rupeaisi jo pikku hiljaa kaipailemaan uutta materiaalia..
Toivottavasti eivät ole menneet liian Demons&Wizards - suuntaan. Himpun verran turhan melodista se niiden uusin levy, mitä nyt olen paria kappaletta kuunnellut :(
Hyvä että uusi rumpali löytyi, tuo varmaan tarvittavasti uutta verta.
 
Täällä taas, tervehdys rakas ketju johon en ole postannut pitkään aikaan ja muut bardilaiset! :beer:

Aluksi osanottoni Valie Niennalle, on varmasti sydäntäraastavaa luopua sellaisesta korvaamattomasta aarteesta kuin BG-dvd. Kaikkea hyvää sinulle, koita pärjätä. :wink:

Haltiamielen suomennos on hieno, suomentele ihmeessä lisää ja Puolhaltia myös, kun teillä näyttää tuota sanallista taitoa olevan.

Hyvä tietää että uusi rumpali on nyt löydetty, ja mukavan yllätyksellistä myös, koska tuollaisesta miehestä emme ole ennen kuulleetkaan. Tuleekohan uudesta levystä nyt progressiivinen Operan tyyliin, vai mennäänkö nyt todellakin klassisempaan suuntaan? Periaatteessa pidän mainiona BG:n nykyistä tyyliä, ja vielä parempi jos Imaginationsin ja Nightfallin tyyli yhdistetään tähän nykyiseen progressiivisempaan. En ainakaan voi uskoa tuotosten nyt menevän huonompaan suuntaan, enkä myöskään tylsempään. Kunhan ei liian klassiseksi mene, niin varmasti säilyy tähänastinen poweri. :)

Itsehän en siis pidä Demons&Wizardsista, joten toivon ettei todellakaan mennä siihen suuntaan. Mielestäni D&W on liian tylsää pauketta, josta puuttuu hienot melodiat ja syvyys, mitä taas Blind Guardianilta löytyy. Tosin en ole kuullut sitä uusinta levyä, joka Jukerin mukaan on melodinen, joten ehkä voisin sitä joskus kokeilla. Tärkeintä joka tapauksessa on, että BG säilyttää oman soundinsa josta sen tunnistaa.


Mitä tulee uuteen levyyn, niin luin BG:n foorumilta sen ilmestymisajankohdan. En ole varma oliko se täysin oikea, mutta muistaakseni se oli joskus ensivuoden heinäkuussa. Toisaalta taas, muistan hyvin todennäköisesti ajankohdan päin prinkkalaa, joten olisi suotavaa että joku toinen menisi sen päivän sieltä jostain topicista tonkimaan ja ilmoittaisi muillekin. :grin: Odotan sitä levyä yhtä kaikki todella kovasti.

Hei Jukeri, tai muut Demons&Wizardsia kuuntelevat, tiedättekö sen uusimman levyn teemaa? Kansi ja biisien nimet viittaavat selvästi Stephen Kingin Musta Torni-sarjaan, joten voisitteko katsoa kansilehdestä löytyykö mitään mainintaa Kingiin tai mitään? Tämä tieto kiinnostaa poikaystävääni, joka on hulluna Mustaan Torniin ja saattaisi innostua bändistäkin jos se kertoo siitä.
 
Vine Trellis sanoi:
Hei Jukeri, tai muut Demons&Wizardsia kuuntelevat, tiedättekö sen uusimman levyn teemaa? Kansi ja biisien nimet viittaavat selvästi Stephen Kingin Musta Torni-sarjaan, joten voisitteko katsoa kansilehdestä löytyykö mitään mainintaa Kingiin tai mitään? Tämä tieto kiinnostaa poikaystävääni, joka on hulluna Mustaan Torniin ja saattaisi innostua bändistäkin jos se kertoo siitä.

En siis omista levyä, mutta voin sanoa että osa kappaleista viittaa kirjasarjaan, se ei vain ole levyn ainoa teema ;)
Joo, melodisempaa pauketta kuin ennen, mutta on siinä samaa jytkettä kuin aiemmissakin D&Wn biiseissä.
Joo, tykkään muuten eritoten tuosta BGn uudesta progressiivisemmasta tyylistä :) Vanhat bassot on jätetty osaksi pois ja tilalle on tullut laulua ja kitaroita.
 
Vine Trellis sanoi:
Itsehän en siis pidä Demons&Wizardsista, joten toivon ettei todellakaan mennä siihen suuntaan. Mielestäni D&W on liian tylsää pauketta, josta puuttuu hienot melodiat ja syvyys, mitä taas Blind Guardianilta löytyy. Tosin en ole kuullut sitä uusinta levyä, joka Jukerin mukaan on melodinen, joten ehkä voisin sitä joskus kokeilla. Tärkeintä joka tapauksessa on, että BG säilyttää oman soundinsa josta sen tunnistaa.

Tuskin BG liikaa siihen suuntaan menee niin kauan kuin Jon Schaffer pitäytyy Iced Earthissa, eikä tule bardejen riveihin soittelemaan :wink: Tietenkin olen kanssasi täysin eri mieltä Demons & Wizardsista, mikä kyllä johtuu osittain siitäkin, että Iced Earth on yksi lempiyhtyeitäni.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että D&W:llä ja BG:llä on muutakin yhteistä kuin laulaja :D Vaikka onhan se tietysti enemmän riffittelyä kuin tilutusta...

Enivei, uskon että Blind Guardianin seuraava levy tulee olemaan jälleen kerran varsin hieno kokonaisuus. Minulle kävisi oikein hyvin se viimeisimmän levyn klassinen tyyli. Siinä kun tuntui olevan vähän kaikkea. No, kitaraduelia saisi ehkä vähän lisätä, se kun on niin hienoa. :)

Vine Trellis sanoi:
Hei Jukeri, tai muut Demons&Wizardsia kuuntelevat, tiedättekö sen uusimman levyn teemaa? Kansi ja biisien nimet viittaavat selvästi Stephen Kingin Musta Torni-sarjaan, joten voisitteko katsoa kansilehdestä löytyykö mitään mainintaa Kingiin tai mitään? Tämä tieto kiinnostaa poikaystävääni, joka on hulluna Mustaan Torniin ja saattaisi innostua bändistäkin jos se kertoo siitä.

Kuten Jukeri jo mainitsikin, levyllä on biisejä Mustasta Tornista, mutta kylläkin myös muista aiheista. Ainakin biisi Dorian perustuu selvästi Oscar Wilden kirjaan Dorian Grayn muotokuva. Mutta ainakin biisit Crimson King ja Gunslinger ovat King-aiheisia, saatan tietysti olla väärässäkin...

Hei, onnistuin muuten löytämään itselleni Blind Guardian T-paidan! Siitä olen kyllä aika tyytyväinen! :p
 
Onkos bändillä Bard's Songin lisäksi muitakin yhtä upeita akustisella kitaralla soitettuja kappaleita?
 
Kuuntelepas vaikkapa Lord of the Rings tai Bright Eyesin akustinen versio.. melkoista musiikkia :p
BG tulee muuten ensi syyskuussa Suomeen keikalle, menisin kyllä, mutta se on ikääävä kyllä Tavastialla ja Tavastiahan on tunnetusti K-18-klubi. Itse oon tuossa vaiheessa 17, joten hyvästi jää :'(
Ellei ne sitten saa järkkäreiden päitä käännettyä vaikka Hartwall-areenalle. Tosin olisin silloin varmaan yksin menossa, mutta tokihan fellow kontulaisia BG-faneja paikan päällä tapaisi? :D
 
Paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun tämä topiikki viimeksi pihisi elämää. A Twist in a Myth ilmestyi ja BG aloitti kiertueen, valitettavasti jättäen kuitenkin välistä Helsingin toisin kuin vuosi sitten huhuttiin. Vaan mikä on Konnun BG-fanien tilanne? Vine Trellis on hukassa ja niin lienee myös Puolhaltia, entä muut?

Minä herättelin pitkään uinunutta faniutta matkustamalla kerrassaan bändin kotikamaralle keikkaa seuraamaan (tarkoitus oli mennä Tukholmaan, mutta lippujen hankkimisjuttu oli monimutkainen ja sitten ne myytiinkin jo loppuun). Siispä suuntasimme Salmakian kanssa Hampuriin alkuviikosta ja olimme todistamassa toista Hampurin keikoista 18. päivän iltasella, Euroopankiertueen kymmenettä keikkaa kaikenkaikkiaan. Ja hitto, oli se vaan... no, en edes yritä keksiä mitään kyllin kuvaavaa ylisanalitaniaa - sanotaan vain että helkkarin hienoa. Kurkku on yhä melkoisen kipeä kaikesta mukanalaulusta (tai varsin monissa kohdin -täyttäkurkkuahuudosta). Aiempaa vertailukohtaa ei ole, mutta kyllä tuntui koko yleisö varsin asialleen omistautuneelta - toki uuden levyn biisit olivat vielä vähän hankalampia yleisön laulettaviksi, kun sanat eivät ole vielä ehtineet syöpyä selkäytimeen. BG saa tosiaan yleisönsä elämään, Live-DVD ei siinä valehtele tippaakaan - päinvastoin.

Kipaleitakin pudoteltiin näin ensikertaa BG:n keikalla olleen kannalta kiitettävän laajalla skaalalla klassikot huomioiden:
- (War of Wrath)
1. Into the Storm
2. Welcome to Dying
3. Nightfall
4. Script for My Requiem
5. Valhalla
6. I'm Alive
7. Skalds and Shadows
8. Time Stands Still
9. Bright Eyes
10. Another Stranger me
11. And then there was silence
12. Punishment Divine
13. Carry the Blessed Home
14. Imaginations from the Other Side
15. Bard's Song
16. Mirror Mirror

Tokihan monenmonta muutakin biisiä olisi mieluusti kuullut - Lord of the Ringsin joka on useimmilla kiertueen keikoilla soitettu, tai esimerkiksi Mordred's Songin joka olisi ollut päivää aiemmalla Hampurin keikalla... mutta BG:llä on kerrassaan liikaa loistavia kappaleita, eivät ne normipituiselle keikalle kaikki mahdu ja siihen on tyydyttävä. Kohtuutonta tuosta olisi suuremmin marista.

Voisikohan BG:n saada ensi kesänä jollekin festarille Suomeen? "I still hunger for more..."
 
Hukassa, mutta ei kadotettu :wink:

Hmmm. Valhalla taitaa olla vanhin biisi tuossa mainitsemassasi setissä. Tosin Majesty livenä taitaa olla taakse jäänyttä elämää. Olen kyllä sitä mieltä, että Run for the Nightin saisi kaivaa naftaliinista... Mutta joka tapauksessa kivan näköinen setti. Uuden levyn biisit toimivat varmasti hienosti livenä.

Kyllä nyt alkaisi jo olla pakko saada BG Suomeen. Aivan liian kauan on kulunut viime kerrasta, varsinkin kun ottaa huomioon, että bändi varmaan myisi Nosturin tai Pakkahuoneen loppuun mikä tahansa päivä... Mutta festarijärjestäjät, herätkää! BG kuuluu isolle lavalle, ja luulisi Suomen kesästä niitä löytyvän.

Sitten osioon "Mielipiteitä uudesta levystä". Mielestäni A Twist in the Myth on varsin onnistunut kokonaisuus, vaikka se onkin jotain aivan muuta kun mitä odotin. Lienee turvallista sanoa, että bändi ei ole jatkanut ANATO:n linjalla, vaan siirtynyt takaisin suoraviivaisempaan tyyliin, unohtamatta kuitenkaan fantastisen kauniita harmonioita, kompleksisia kappaleita, ja tarttuvia melodioita. Tällä kertaa on kuultavissa jopa vaikutteita 70-luvun rockista... On kuitenkin yksi asia, joka on aina ylitse muiden: Andren kitarasoolot! 8)
 
Puolhaltia sanoi:
Sitten osioon "Mielipiteitä uudesta levystä". Mielestäni A Twist in the Myth on varsin onnistunut kokonaisuus, vaikka se onkin jotain aivan muuta kun mitä odotin. Lienee turvallista sanoa, että bändi ei ole jatkanut ANATO:n linjalla, vaan siirtynyt takaisin suoraviivaisempaan tyyliin, unohtamatta kuitenkaan fantastisen kauniita harmonioita, kompleksisia kappaleita, ja tarttuvia melodioita. Tällä kertaa on kuultavissa jopa vaikutteita 70-luvun rockista... On kuitenkin yksi asia, joka on aina ylitse muiden: Andren kitarasoolot! 8)

Minulla on ollut Twist in the Myth varmaan syksystä asti, mutta jostain syystä en millään jaksa käydä sen kimppuun. Varmaan pari biisiä olen intensiivisesti kuunnellut läpi, mutta en ole jaksanut perehtyä levyyn. Olin hulluna Imaginations from the Other Sideen ja Nightfall in Middle-Earthiin. A Night at the Opera menetteli sekin, mutta siinä vaiheessa BG:n musiikki rupesi tuntumaan jotenkin vaikealta. Bändillä on tapana laittaa n. 200 raitaa päällekkäin ja joskus musiikki kuulostaa jotenkin tukkoiselta. On pilliä ja kitaraa ja moniäänistä laulua ja monta osaa. Ei oikein pääse kiinni siihen itse asiaan. Eivätkä sanoituksetkaan ole helpoimmasta päästä. Mutta luulen, että tuo uusinkin jossain vaiheessa aukenee, kun vaan otan sen ajan, että kuuntelen levyn oikeasti enkä anna sen vain pyöriä taustalla. Offina sanottakoon, että olen huomannut vanhemmiten, etten jaksa enää keskittyä musiikkiin, vaikka se olisikin hyvää. Vanhat suosikit kolahtavat edelleen, mutta uuteen on vaikea keskittyä. Ennen vanhaan kuuntelin levyjä tuntitolkulla, plarasin kansivihkoa ja hain tuntemattomat sanat sanakirjasta. Silloin kesti pari viikkoa päästä levyn kuuntelussa siihen huippupisteeseen, jossa tajuaa, miten hyvästä musiikista oikeasti on kyse.
 
Twist in the mythin ostin heti kun se ilmestyi Suomessa, ja levy on tosiaan helpommin kuunneltava kuin anato - tosin ei se vielä siitä paljon parempaa tee, ainakaan omasta mielestäni. Monipuolisempaa, leikitteleveämpää ja pitäiskö sanoa 'mielikuvituksellisempaa' musiikkia löytyy, ihan vain soittamiselle annetaan jokseenkin paljon tilaa. Suosikkeja This will never end, Carry the blessed home, the New order.. mitä nyt pystyy päästä heittelemään.
Keikalle olisi jo täysi-ikäisenä kova hinku päästä, tulis ny pirkule jo tänne pohjolaankin..
 
Joku muukin sentään listaa Carry the Blessed Homen uuden levyn suosikkeihinsa, se tuntuu löytyvän ihmisillä lähinnä inhokeista. Kummallista minusta. Minne BG-fanit ovat hukanneet pehmomman puolensa?

Vieläkään en ole minä oikein saanut täysin sulateltua Twistin nopeampia kappaleita. Hyviähän nekin ovat mutta jotain jää puuttumaan. Tai ehkä päinvastoin, jotain on liikaa: äänimaailma on liian tukkoista verrattuna parhaan kauden täyteläisiin soundeihin - vaikka vähemmän turboahdettua äänimattoa Twist toki on kuin ANATO. Ei sillä etteikö BG yhä jatkaisi erinomaisen tasokkaana.
 
Levyltä tuntuu löytyvän aiempien tapaan growereita ja (mikähän sana..) lowereita (?), eli biisejä jotka kuulostavat totaalisen erilaisilta muutaman kuuntelukerran jälkeen. Hansin äänihän on tuotannossa pakkosterilisoitu ja mitä olen kuullut niin kuulostaa livenä paljon paremmalta ATITM:in biisitkin.

Growerina voisin mainita vaikka the Edgen ja Straight through the Mirrorin.. alkuun kummatkin kuulostivat tosi ärsyttäviltä, Edge pitkälti jotenkin keinotekoisen ja oudossa sävellajissa lauletun kertsin vuoksi, SttM oli jotenkin vaan tylsä ja bridge kertosäkeeseen kuulosti turhan hauskalta. Myöhemmin olen ruvennut pitämään kummastakin, varsinkin SttM:n kohdasta jossa Hansi laulaa kylmiä väreitä nostattavasti 'I feel there's something wrong' :wink:
This will never endin teho painuu huomattavan alas kun kuuntelet sitä päivän putkeen, joten varoituksen sana: jos ostat levyn, kuuntele biisejä kaikessa rauhassa. Ne vaatii ehkä jopa enemmän paneutumista kuin ANatOn vastaavat.
 
BG tulossa tuskaan! Hankin kyllä liput jos mahdollista, tosin kuuntelu taitaa rajoittua juuri tähän tiettyyn bändiin.. :wink:
 
Itse ainakin odotan Tuskan sunnuntaita kuin kuuta nousevaa... Lipun kävin ostamassa eilen, onneksi kerkesin ennen kuin loppuivat! Varmaan useat muutkin Konnun BG-faneista ovat paikalle vääntäytymässä?
 
Useasta on vaikea tietää kun kokonaismääräkin on hämärän peitossa, mutta toki olen minä paikalle tulossa ja kontulaisista ainakin Salmakia myös. Pitäisi alkaa virittäytyä taas kunnolla tunnelmaan, pistää BG:tä tehosoittoon ja lueskella lyriikoita. Eihän keikkaan ole tosiaan kuin parisen viikkoa. Itse hommasin lipunkin jo joskus ajat ammoisat sitten, toivottavasti on yhä laatikossa tallessa :p
 
Meikäläinen on menossa mukana myös. Nosturissa näin ensimmäisen kerran BG:n ja nytten toisen kerran bändin toisella suomen esiintymisellään =) Aivan fantastinen orkesteri ja vain pari levyä puuttuu enään hyllystäkään heiltä.
 
Tämä tulee nyt vähän myöhään, mutta mitä piditte siitä Tuskan keikasta? Itseäni hävetti, kun en tunnistanut läheskään kaikkia biisejä. Onneksi uudelta levyltä tuli niin vähän materiaalia. Muuten tuli oikein monipuolisesti ja tosi hyviäkin biisejä, etenkin Imaginations from the other sideltä. Bard's song oli kova. Soundit eivät oikein kolahtaneet: korvatulpat olivat kai väärin päässä, kun välillä en saanut melodioista lainkaan selvää. Yllättävän hyvin oli yleisö kuitenkin messissä. Edellinen Nosturin keikka oli kyllä parempi. Jäin kaipaamaan lisää biisejä NIMEltä ja Lord of the Ringsiä.
 
Mortal Illusion sanoi:
Itseäni hävetti, kun en tunnistanut läheskään kaikkia biisejä.
Vähän huti harkittu settilista imo olikin, tuollaisella festarilla ja vielä maassa jossa ei ole pahemmin aiemmin vierailtu kannattaisi soittaa aika varmaa settiä. Nyt tuli pari vähän harvemmin soitettua vanhaakin biisiä, eikä sitten taas sellaisia perus keikkabiisejä kuin esimerkiksi Valhalla tai Time Stands Still. Lord of the Ringsin puutteen sinänsä ymmärtää, hitaat biisit eivät sinänsä ole festareinta tavaraa.

Hyvä keikka silti, vaikka kuuma tulikin kuin Utumnossa. Yleisö oli ihan kivasti mukana ja tarttuipa kouraan Marcuksen plektrakin keikan päätteeksi, plus että kävin hakemassa Silmarillioniin bändin nimmarit.
 
Ylös