Blind Guardian

  • Keskustelun aloittaja Dreikki
  • Aloitettu
Haltiamieli sanoi:
Vähän huti harkittu settilista imo olikin, tuollaisella festarilla ja vielä maassa jossa ei ole pahemmin aiemmin vierailtu kannattaisi soittaa aika varmaa settiä. Nyt tuli pari vähän harvemmin soitettua vanhaakin biisiä, eikä sitten taas sellaisia perus keikkabiisejä kuin esimerkiksi Valhalla tai Time Stands Still.

Valhallan puuttuminen hämmensi kyllä, tosin en ole biisistä hirveästi koskaan digannut. Mutta Night at the Operan mikä se Nietzsche-biisi nyt olikaan, anyway, sen olisi voinut jättää pois. Ja Cassandra-biisi nyt vain on liian pitkä, vaikka onkin ihan hyvä.

Meikäläiseltä jäi nimmarit sun muut hakematta, ei vain tullut mieleen. Paitaa yritin ostaa, mutta hemmetin kun myivät vain XXL-kokoja eikä mitään hiton girlie-paitaa hotsittanut ostaa...olen edelleen BG-paidaton.
 
Mortal Illusion sanoi:
Valhallan puuttuminen hämmensi kyllä, tosin en ole biisistä hirveästi koskaan digannut.
Eihän se itsessään kummoinen biisi tosiaan ole, mutta sopii kertosäkeensä puolesta keikalle huudettavaksi. :p

Mutta Night at the Operan mikä se Nietzsche-biisi nyt olikaan, anyway, sen olisi voinut jättää pois. Ja Cassandra-biisi nyt vain on liian pitkä, vaikka onkin ihan hyvä.
Punishment Divine on Nietzsche-biisin nimi, ja juu minustakin yksi niistä vähemmän toimineista biisivalinnoista, kovin vanha Traveler in Time sitten toinen. Ja aloitusbiisinä perinteinen Into the Storm olisi varmaan ollut tehokkaampi kuin vielä varsin vieras This Will Never End.
And Then There Was Silence on kyllä turkasen pitkä eikä mitenkään hirveän helppo seurattava, mutta silti pidän siitä hitosti keikkabiisinä - ehkä juuri sen vuoksi kuinka epäortodoksi keikkabiisiksi se on. Ymmärrän toki senkin näkökannan, että olisi toisaalta kiva kuulla kolme muuta biisiä samassa ajassa...

Meikäläiseltä jäi nimmarit sun muut hakematta, ei vain tullut mieleen.
Tuskinpa minäkään olisin viitsikehdajaksanut jonotella nimmaria ellei tuo seurassa ollut Salmakia olisi vähän enemmän tuollaisen kaiken krääsän perään ;) Ei sen puoleen että kaduttaisi.
 
Loistava keikka tuo oli omasta mielestäni ja biisilistakin oli hyvä, toki kaipailin itsekkin joitakin "hittejä" enemmän ja And all was Silent biisin veto hieman kummastutti kun biisi on kuitenkin päälle 10 minuuttinen ja festareilla kun keikka aika on lyhyempi kuin normaalilla keikalla. Nosturin keikka oli kyllä selkeästi parempi ja odottelenkin että tulisivat piakkoin vetämään kunnon keikan suomeen =)

Blind Guardianin paita tuli ostettua perjantaina Tuskasta myöskin.
 
No joo. Minä en jaksa valittaa settilistasta tai mistään valoista yhtään. Kysehän nyt on kuitenkin hienoimmasta keikasta millä olen ikinä ollut! Ehdottomat plussat bändille annan Born in a Mourning Hallin soittamisesta, sen puuttumista DVD:ltä kun olen usein harmitellut.
 
Kyllä, Blind Guardian on se ykkösbändi minulle.
Sopivan melodista ja taitavia sävellyksiä, Hansin ääni on upea. Uudempi tuotanto kolahtaa paremmin, mutta kyllä Battalions of Feariltakin löytyy hyviä kappaleita, mm. Majesty.

Jäi kyllä harmittamaan kun en sitten Tuskaan päässytkään, sen sijaan olin Saksassa juuri Tuskan aikaan. Onneksi siitäkin reissusta oli jotakin hyötyä, mukaan tarttui kaikki loputkin BG :n levyt 8)
 
Löysin ehkä juuri uuden suosikkibändin!
Lukiomme vaihto-oppilas lainasi viimeisellä kouluviikolla TitM:n, koska levyn kannessa oli paljon lohikäärmeitä. Eikö ole ihanasti ajateltu? Anyway, heti ensimmäisen kappaleen kohdalla niskakarvat nousivat pystyyn. Viimeistään viitosen kohdalla olin totaalisen myyty. Siinä tuntui olevan kaikki kohdallaan, kaikki kaipaamani. Koneella minulla on nyt siis tuo TitM sekä joitain yksittäisiä kappaleita muilta levyiltä. Muita en ole löytänyt kirjastosta ja tämä mokkula on liian heikko Rapid Shareen, joten kirjeystävien lämmin sydän ei paljon kirjastoa kartuttanut. Mielestäni olen kuitenkin kuullut riittävästi musiikkia tietääkseni, että se on todella hyvää. Bändin historiasta tai jäsenistä en tiedä oikein mitään, muuta kuin, että nopeasti olen lukenut Wikipedian sivun.

Suosikkikappaleita yleensä en valikoi, mutta täytyy sanoa, että Fly on aivan mahtava. Kun kuulin sen ensimmäisen kerran, tein jotain kouluhommia sängyllä enkä keskittynyt silloin musiikkiin. Kertosäkeen kohdalla kuitenkin musiikki tunkeutui kaiken muun yli ja täytti mieleni lähtemättömästi melodiallaan ja sanoillaan. :heart:

Nyt mielessäni on, että pienen sattuman kautta, jossa Vera huomasi koululaukussani kaksi lohikäärmettä ja teki päätelmän, että pidän niistä, ja päätti lainata levyn täynnä niitä, löytyi jotain näin hienoa. Saatan hetkellisessä hurmiossa ylireagoida, mutta totuus on, että maailmassa on paljon paljon bändejä, jotka vain odottavat löytämistä. Tästä alkakoon seikkailu kohti tuntematonta musiikkia!
Ei hullumpi tapa täyttää puolituhatta viestiä? Ihkuttaminen on aina kivaa.
 
Ah, ihana Blind Guardian.
Noin parisen vuotta olen 'fanittanut' bändiä aika
kovastikin. Yhdelläkään heidän keikallaan en ole käynyt, mutta into olisi aivan järjettömän kova. Jossain vaiheessa en oikeastaan muuta kuunnellutkaan kuin Blind Guardian, nyt tuo alkuaikojen innostu on himpun laskenut ja muutakin tulee paljon kuunneltua. Mutta edelleen, BG on se suurin rakkauteni. Muistan selvästi kun kuulin kyseistä bändiä ensimmäisen kerran; aivan sattumalta ostin A Twist in the Myth -kiekon kaupasta, kun levyn kannessa oli niin kauniita lohikäärmeitä. Silloin en ollut koskaan aikaisemmin edes kuullut Blind Guardianista. Kotona laiton levyn pyörimään, ja olin aivan totaalisen koukussa. Ja voi että innostus vielä kasvoi, kun kuuntelin vanhempia levyjä ja tajusin monien sanoitusten kertovan Sormusten Herrasta.

Lempilevyjäni ovat ehdottomasti Nightfall in Middle-Earth ja A Night at the Opera. Mutta Imaginations from the Other Side ja Somewhere Far Beyond ovat myös aivan upeita. Lempibiisiä/lempibiidejä minun on hieman hankala nimetä. Kaikki kun omalla tavallaan ovat minusta hienoja. Mutta jos nyt jotain, niin ainakin Bright Eyes on todella hieno, samoin kuin The Bard's Song: In the Forest. Ja And Then There Was Silence on upea, etenkin kun on niin pitkä (minä rakastan pitkiä biisejä). Vuosia Raistlinia rakastaneena, pidän myös erityisesti The Soulforged -biisistä: onnistuu kuvailemaan mielestäni Raistlinin sielunelämää aika hyvin.

Yksinkertaisesti aivan äärettömän upea bändi!
 
Itse olen vasta vähän aikaa sitten aloittanut kuuntelun, olen kyllä tiennyt että tämmöinenkin bändi on, mutta aktiiviseti olen kuunnellut vasta vähän aikaa.Mielestäni erittäin hyvä bändi.


Tietääkö joku muuten onko utta singleä tai levyä tulossa?
 
mithril man sanoi:
Tietääkö joku muuten onko utta singleä tai levyä tulossa?
Helmikuussa Hansi kirjoitteli bändin kotisivuilla, että silloisena alustavana tähtäimenä oli aloitella uuden levyn äänityksiä syys-lokakuussa. Biisejä oli tuolloin valmiina kahdeksan kappaletta. Sittemmin en ole seurannut onko jossain kuulunut päivitettyä tietoa aiheesta. Mutta jos tuo pitäisi paikkansa, niin 2010 pukkaisi sitten epäilemättä uusi levy.
 
Eilen kolahti postiluukkuun yhtyeen uusimman levyn At the Edge of Timen 2CD digipack ja tätä levyä on tullut odotettua suurella innolla.

Levystä julkaistu singlebiisi A Voice in the Dark vakuutti jo meikäläisen totaalisesti ja biisihän on paluun siihen rankempaan BG matskuun jota on parilla viime levyllä ollut vähemmän ja vähemmän. Tanelorn (Into the Void) ja War of Thrones biisejä tuli myös hypetettyä yhtyeen kotisivuilla ennen kun sain levyn itselleni ja nyt täytyy sanoa että levy kasvaa joka kuuntelulla vaan paremmaksi <3

Ehkä tämä nousee siihen kultakastiin jossa jo on Imaginations ja Nightfall levyt jotka on ne omat selkeät suosikit jotka aikoinaan sai innostumaan tästä loistavasta yhtyeestä.

Levyn päättävä Wheel of Time on noussut omissa silmissäni (tai siis korvissani) yhtyeen klassikkomateriaalin joukkoon jo. Kyseessä todella eeppinen ja upea orkestraalinen veisu Robert Jordanin saman nimisestä fantasiakirjasarjasta.

Itselläni on todella paksut fanilasit tämän yhtyeen suhteen enkä olekkaan löytänyt heikkouksia tältä levyltä, loistavia biisejä kaikki! Löytyy rankkaa rytkettä, melodiaa, orkestraalisuutta, keski-aikaisia soittimia ja Hansi Kürsch kuulostaa paremmalta kuin aikoihin! Taitaa olla itselleni vuoden levy 2010 =)
 
Viimein sain minäkin tuon kahden levyn paketin, ja olen aivan haltioissani. Ensin pitää kehua albumin ulkoasua: kansi sinänsä ei ole mitenkään jännittävä, mutta takakansi on hieno ja kaikki sisältä aukeava on hienoa, etenkin se kannen kuva, joka taittuu esiin niin kuin lastenkirjoissa. Muutenkin avattamaa riittää metritolkulla. Levyn mukana tuli seinäjulistekin, jota en saanut vielä seinälle mahtumaan, mutta kunhan vaatekaapit tuosta lähtevät hiiteen, niin taidan sen laittaa siihen.

Tämä levy osoittaa entistä vahvemmin sen, että pitäisi hankkia kaikki muutkin levyt. Kokonaisia albumeja minulla ei ole kuin Twist in the myth sekä joitain satunnaisia kappaleita ja liveverisoita eri levyiltä, ja Youtubesta tietenkin kuuntelen aika paljon. TitM ei ehkä ole paras levy, mutta sekin on iskenyt joka kerta yhtä paljon, ja At the Edge of Time teki sen kaksinkertaisesti. Kun se tuli postissa, istuin sängylle kuuntelemaan ja havahduin vasta levyn loputtua, enkä tajunnut, miten paljon aikaa siinä kuluikin. Seuraavana päivänä kuuntelin levyn uudestaan alusta loppuun ja luin sanoja. Nyt sitten tänään olen kuunnellut kaikki kappaleet useampaan kertaan sekalaisessa järjestyksessä ja lempikappaleet alkavat sieltäkin erottua. Tai ei... kaikki ovat niin hyviä!

Tässä levyssä erityisjännää oli se, miten paljon huomasinkin Ajan pyörä -viittauksia, ja seuraavan kirjan ilmestymistä odotellessa on hyvä kuunnella tätä aivan kikseissä. Wheel of Time oli tietenkin hieno kappale, myös orkestraaliversiona, ah ja voi. Myös Ride into Obsessionissa oli ajanpyöräyttä.

Sacred Worlds, heti levyn eka kappale, on todella mahtava ja todella menee suoraan kaiken tajunnan läpi. Vaikka lausuuko Kürsh väärin heti ensimmäisen sanan? [Muoks. Ei, vaan minä olen vuosikaudet itse lausunut sanan "realm" riilm] Curse my Name ja War of the Thrones olivat ihania kauniimpia kappaleita ja vähän ehkä erilaisempiakin, etenkin jälkimmäinen on ihana. All I ever feel is... Juu, ja Voice in the dark soi tälläkin hetkellä päässäni, aika tyylipuhdasta BG:tä. Tanelornia olen Tuubista ehtinyt kuunnella jo pään täyteen, sekin on hieno. Kaikki ovat hienoja, ei voi muuta sanoa. Myös sillä bonus-levyllä olevat minulle vieraat kappaleet, esim You're the voice oli myös mukava kipale.

Kürschin ääntä minä voisin ihastella päivän putkeen. Tälläkin levyllä se oli... viitsinkö enää toistaa samoja adjektiiveja? Kuitenkin. Minä vieläkin ihmettelen, miten hän saa välillä sen kuulostamaan melkein sille, kuin cd-soittimeni viiraisi. Lisäksi hän ei minusta näytä juurikaan siltä, miltä kuulostaa.

Taidan taas kuunnella tuon kerran läpi.
 
Onkohan muuten kappaleen Dead Sound of Miseryn taustalla joku tarina? Olen miettinyt jo pitkään, että miksi ihmeessä samalla levylle on ensin niin ihana kappale kuin Fly, ja sitten vielä toinen, kuin huono versio siitä. Alkutahdeista ei välttämättä edes erottaisi, kumpi kappale on kyseessä. Miksi kaksi niin samanlaista kappaletta? (Varsinkin, kun minusta se jälkimmäinen on huonompi...)

Lisään vielä, että vieläkin tuo AtEoT on tajunnanräjäyttävä. Sacred Worlds, Wheel of Time, A Voice in the Dark, Ride Into Obsession, Curse My Name... :heart:
Puhumattakaan nyt muista albumeista, joihin olen nyt kunnolla yrittänyt pureutua. Käynpä Last.fm:ssä vähän taas rakastamassa niitä. :)
 
Dracaena sanoi:
Onkohan muuten kappaleen Dead Sound of Miseryn taustalla joku tarina? Olen miettinyt jo pitkään, että miksi ihmeessä samalla levylle on ensin niin ihana kappale kuin Fly, ja sitten vielä toinen, kuin huono versio siitä. Alkutahdeista ei välttämättä edes erottaisi, kumpi kappale on kyseessä. Miksi kaksi niin samanlaista kappaletta? (Varsinkin, kun minusta se jälkimmäinen on huonompi...)

Lisään vielä, että vieläkin tuo AtEoT on tajunnanräjäyttävä. Sacred Worlds, Wheel of Time, A Voice in the Dark, Ride Into Obsession, Curse My Name... :heart:
Puhumattakaan nyt muista albumeista, joihin olen nyt kunnolla yrittänyt pureutua. Käynpä Last.fm:ssä vähän taas rakastamassa niitä. :)


Sille on muuten tarina:http://hrugnir.wordpress.com/articles-and-other-pages/lyrical-analysis-blind-guardian-dead-sound-of-misery/

Tosin itse en kyllä pitänyt BG uusimmasta levystä, ei vaan oikeen iskeny.
 
Caranthir, tuohan on sanoituksen analysointia? Minä ihmettelin nimenomaan sitä, miksi se kuulostaa samalta kuin Fly. En lukenut tuota läpi, vilkaisin vain läpi, mutta jos siellä jossain sitten kuitenkin mainitaan nimenomaan jotain musiikista, eikä lyriikasta, niin voitko sanoa missä tai lainata?
Muutoin jään ihmettelemään. Tai ehkä katson bändin sivuilta, josko siellä sanottaisiin.
 
Dracaena sanoi:
Caranthir, tuohan on sanoituksen analysointia? Minä ihmettelin nimenomaan sitä, miksi se kuulostaa samalta kuin Fly. En lukenut tuota läpi, vilkaisin vain läpi, mutta jos siellä jossain sitten kuitenkin mainitaan nimenomaan jotain musiikista, eikä lyriikasta, niin voitko sanoa missä tai lainata?
Muutoin jään ihmettelemään. Tai ehkä katson bändin sivuilta, josko siellä sanottaisiin.

Aaah.. anteeksi ymmärsin asian aivan väärin.
Ja tässä pitäisi olla vastaus tuohon. http://www.rockpages.gr/detailspage.aspx?id=765&type=1&lang=EN
Mainitaan siis tuossa ensimmäisen kysymyksen vastauksessa.
 
Tuossa viime syyskuussa satuin löytämään hyllystä sellaisen levyn kuin Nightfall in Middle-Earth. Ja laitoin soimaan, kiinnostava nimi kun oli.

Ensimmäinen (tai itseasiassa toinen) biisi kolahti oikein kunnolla, ja siitä se lähti. Jouluna sain tuon AtEoT tupla - CD:n, mutta muita levyjä ei sitten olekaan, sillä rahoillani ei oikein ostella levyjä. Yhdelläkään keikalla en ole ollut, mutta eihän niitä oikein ole tässä lähialueilla (tietääkseni) ollutkaan. Bändin nettisivuilla sanotaan, että olisivat Tuska - festareille tulossa kesällä, ja sinne olisi tarkoitus mennä.
 
Aivan loistava yhtye kyseessä. Useamman vuoden olen epäaktiivisesti kuunnellut. Uusimman albumin ilmestyminen on jäänyt huomaamatta, mutta eiköhän se kohta kuunnella. YouTubesta pari kappaletta kuuntelin tästä uusimmasta ja on yhä vakuuttavaa jälkeä.
Nightfall in Middle-Earth on kokonaisuudessaan hienoa tulkintaa Keski-Maasta. Muista kappaleista erityismaininnan ansaitsee Bright Eyes, Age of False Innocence, The Soulforged (hieno tulkinta Dragonlancen Raistlinista) ja useat muut.
Vielä voisi kehittää sivistystään ja tutkia sanoituksia. Kuunnellessa metallikappaleita jää minun kielitaidolla hyvin hämärä kuva mistä kappaleessa kerrotaan.
Paras "Keski-Maa" -bändi ehdottomasti. Tosin ei Battlelorekaan huono ole, mutta ei aivan yllä BG:n tasolle.
 
Laitampa kaikkien iloksi listan Blind Guardianin Tolkien-aiheisista biiseistä tähän ja vaikkapa linkit youtubeenkin =)

Lähtien ekasta levystä eteenpäin:

-"Majesty" is based on J. R. R. Tolkien's The Lord of the Rings.
http://www.youtube.com/watch?v=KeZ1ZKxtPNU

-"By The Gates Of Moria" (instrumental)
http://www.youtube.com/watch?v=9ERzV4S8zLM

-"Gandalf's Rebirth" (instrumental)
Ei löytynyt kunnollista versiota :(

-"Lord of the Rings"
http://www.youtube.com/watch?v=Q71A5hPk2mM

-"Lost in the Twilight Hall" is about the time spent "between worlds" by the wizard Gandalf the Grey after defeating the Balrog of Moria before his reincarnation as Gandalf the White.
http://www.youtube.com/watch?v=tbZ6a7f51S4

-"The Bard's Song - The Hobbit" is based on J. R. R. Tolkien's The Hobbit.
http://www.youtube.com/watch?v=RkT2IOQVfIs

-"Imaginations from the Other Side" contains references to The Wizard of Oz, Peter Pan, The Lord of the Rings, Alice in Wonderland, The Sword in the Stone, Chronicles of Narnia and the Corum novels. It talks about a person who has lost his dreams. He becomes a prisoner of his own reality and, when he realizes it, he fights to get them back. It forms a thematic arc with "Bright Eyes" and "And the Story Ends".
http://www.youtube.com/watch?v=OPtetYozobQ

-"Nightfall in Middle-Earth" - The album is based upon J. R. R. Tolkien's The Silmarillion, a book of tales from the First Age of Middle-earth, recounting the War of the Jewels. The album contains not only songs but also spoken parts narrating parts of the story.

-"Harvest of Sorrow" is based on Tolkien's tragic story of Túrin Turambar, which appears in the Silmarillion.
http://www.youtube.com/watch?v=_7Htl683u2I

Tälläistä =)
Wikipediasta löysin nuo informaatiot kyseisistä biiseistä. Yhtye tehnyt myös useita kappaleita Michael Moorcockin, George R.R. Martinin, Stephen Kingin, Margaret Weissin & Tracy Hickmannin, Robert Jordanin jne. teksteistä myöskin.

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_Guardian_discography ja sieltähän löytyy joka levyn tiedoista tuo "Lyrical reference" tjsp, josta voi käydä itse kurkkimassa =)
 
Wau, Blind Guardian. Siinä on nimi johon törmäsin ekan kerran 14-vuotiaana - ja siitä on jo kauan.
Musiikkimaku on parin vuosikymmenen varrella muuttunut paljon enemmän kaikkiruokaisemmaksi, mutta BG on aina omistanut oman erityisen sijansa. "The Bard's Song - in the forest" saa yhä vuosienkin jälkeen ihon värisemään ja ajaa minut kuvittelemaan itseni nuotion äärelle syksyisessä metsässä.
"Imaginations from the Other Side" studioalbumi on oma henkilökohtainen suosikkini heiltä. "Somewhere Far Beyond" ja "Tales from the Twilight World" ovat myös kerrassaan loistavia.
 
Ylös