Doctor Who + Torchwood (+muut spin-offit)

Kannatti pantata tätä Tohtorin kyttäämistä tälle vuodelle. Viime vuonna YRITIN aloittaa ihan kauniissa järjestyksessä ykköskauden ykkösjaksosta, joka ei vakuuttanut sitten yhtään. Yksi typerimpiä jaksoja, etten sanoisi. Olisivat voineet laittaa ensimmäiseksi jaksoksi jonkin vetävämmän. En nimittäin viitsinyt vaivautua enempää katsomaan.

Mutta nyt.
Aloitin katselun neljännestä tuotantokaudesta. Tykkää hirmuisesti, eikä ihan ensimmäisenä tajuntaan mennyt se, miksi näyttelijät ovat aivan erit, mitä ykkösessä aikanaan, mutta sekin selvisi ihan tuossa tuokiossa tietämättömälle katsojalle. Nyt katsoin sitten jo ykköskaudenkin läpi ja aloittelen kakkosta samaan aikaan, kun Yle tarjoaa viitoskautta. Niin vain kävi, että neljännen kauden näyttelijät ovat minulle "se" THE Tohtori ja kaverina Donna! Loistavaa. Mutta on kyllä kiva katsoa jaksoja sopivassa sekasotkuisessa järjestyksessä, ei haittaa yhtään.

Torcwoodia en ole katsonut, enkä olisi tajunnut tämän Jackin sotkeutumisesta Tohtorin seikkailuihin, ellei kotonani eräs toinen seuraisi tätä sarjaa. Että silleen.
 
Tutustuin nyt vihdoin Tohtoriin ja katsoin koko ykköskauden aika haipakkaa. Christopher Eccleston. Enpä muistanutkaan, miltä fanityttöys tuntuu. :D Olen nyt katsonut yhden jakson kakkoskautta ja yhden jakson Torchwoodia. Torchwood vaikutti ihan ookoolta, mutta vaatinee pari jaksoa lisää totutteluun. Jack Harkness hahmona on kyllä ihan mieleeni. Pidän myös naispääosanesittäjästä (tai ainakin ensimmäisen jakson perusteella oletan, että hän on naispääosanesittäjä).

David Tennantiin en ole vielä sopeutunut, vaikka alunperin en edes tiennyt että häntä ennen on ollut yksi muukin uusi Tohtori. Asuessani Englannissa, Tennant oli Tohtorina joten hänen naamaansa näki kyseisessä yhteydessä jatkuvasti. Luotan siihen, että totun Tennantiin, koska pidän hänestä näyttelijänä muuten. Mielikuvat Barty Crouch Juniorista vain ovat liikaa mielessä toistaiseksi, ehkäpä niistä pääsee ohi (kuten muutkin ovat nähtävästi päässeet).

Kaikenkaikkiaan pidän sarjasta, ainakin ykköskaudesta. En tosin pidä Rosesta yhtään, mielestäni Billie Piper ylinäyttelee vielä ärsyttävämmin kuin Emma Watson alkuaikojen Harry Pottereissa... Mutta sen perusteella, mitä sarjasta olen täällä lukenut, hänestä pääsee jossain vaiheessa eroon (olin toivonut että jo ykköskauden jälkeen, mutta näköjään ei vielä). Erikoistehosteiden kökköys sopii jotenkin sarjaan, vaikka jossain muussa yhteydessä se saattaisi ärsyttää suurestikin.

Onko tästä muitakin spin-offeja kuin Torchwood ja aloitusviestissä mainittu Sarah Jane-juttu? Oletteko tutustuneet niihin (jos niitä on)?

Kiitos siis kontulaisten, olen nyt tutustunut sekä Tohtoriin että Sherlockiin (Benedict Cumberbatchin sellaiseen siis). :D
 
Mulle Tennant on se oikea. Tosin aiempia tuotantokausia ei ole tullu väijyttyä. Aloin oikeasti katsoa koko sarjaa avokin toiveesta, joten melko uusi tuttavuus tämä mulle on. Mutta uudesta Tohtori Kukasta/Kenestä en tykkää yhtään! Ihan tylsä sen näkemäni 18 sekunnin perusteella.
 
Tennant on minullekin se oikea, mutta järkytyin uudesta Tohtorista erittäinkin paljon.
Lapsellisen oloinen ja muutenkin jotenkin.. ei tohtorimainen.

Mutta lopulta vanhan tohtorin elkeitä on alkanut näkymään "NO No nono NO!" :D

Mielenkiinnolla odotan tulevaa, mutta Tennantia jäi kyllä ikävä :(

Itsekään en tykännyt Rosesta.. innostuin Marthaan! Minulle se oli kova isku, kun Martha
päätti lopettaa seikkailut Tohtorin kanssa. Donnaan tutustuin vähitellen ja oikeastaan hyvä,
etttä Amy tuli tilalle ;)
 
Miksen ole törmännyt tähän topikkiin aikaisemmin?
Tällä hetkellä olen katsonut 1., 2., 3., 9., 10. ja 11. tohtoreita niin paljon kun on julkaistu/säilynyt ja nyt on 4. tohtori kesken (pitäisi aloittaa 13. tuotantokausi.) Torchwoodit olen nähnyt ja osan Sarah Janen seikkailuista.

En osaa päättää suosikkitohtoria, kaikissa hyvät ja huonot puolensa. Jokainen regeneraatiojakso on vaikeaa katsottavaa...
Roger Delgado Masterina :)

On jännä nähdä miten jaksoissa näkyy aina oman aikansa teknologia, yhteiskunnan tila, muoti yms. Vertaa esimerkiksi Ice warrioreita vuodelta 1967 ja 2013 tai Cypermanejä vuodelta 1966 ja 2013. Autoni jakso (Spearhead from Space) oli myös pelottava kun siinä huomasi missä kaikkialla nykyään on muovia ja kyllä, elettiin vuotta 1970. Ja tietysti voi verrata matkustuskumppaneiden käytöstä eri tilanteissa, ääripäitä ovat esimerkiksi Martha Jones ja Susan Foreman (jonkin verran ärsyttävä tohtorin lapsenlapsi joka kirkuu ja pyörtyilee joka paikassa).
 
Tulee viesti vähän myöhässä, mutta olen todellakin innoissani seiskakaudesta. Luulin että yle esittää tänä kesänä vain kaudet 4-6, mutta tuleehan sieltä se seiskakin. Ei tarvitsekaan odottaa ihan sinne asti kun julkaistaan dvd-boksi joka sisältää kauden ykkös- ja kakkososan molemmat.;)
 
Vihaan uutta tohtoria. Matt Smith on vain liian sähläävä, liian poissaoleva ja.. No okei.. ainoa syy, miksen pidä hänestä, on se että hän ei ole Tennant. End of time oli maailmanloppu. Katsoin sen, ja itkin melkein koko ajan vähän. Todellinen pillitys alkoi vasta kun ood sanoo: "The universe will sing you to your sleep" ja vale decem alkaa soida taustalla. Sinä yönä kun End of time tuli, en tainnut nukkua ollenkaan. Lojuin vain sohvalla ja itkin kuin pikkuvauva. Seuraavana päivänä tuli Eleventh hour, ja koska olin itkenyt Tennantia takaisin Doctor Whohon koko edellisen yön, kenen tahansa vieraan naaman näkeminen Tohtorina oli liikaa. TV kiinni, ja taas noin kolmen tunnin itkut. Katsoin jakson uudestaan viikon päästä, mutta Doctor Who ei enää tuntunut yhtä hyvältä. Siitä puuttui David Tennant. Myöhemmin ajattelin, että ehkä totun Smithiin ajan kuluessa. No, niin ei käynyt. Vihasin häntä entistäkin enemmän Snowmenin jälkeen. En kerta kaikkiaan kestä sitä, että Doctor Whotakin suuremman fanituksen aiheen, New Sherlockin, kustannuksella pilaillaan. Ehkä vain ylireagoin, ehkä pitäisi suhtautua huumorilla. En vain pysty siihen, kun mietin koko ajan, miten hyvä Tennant oli Tohtorina ja miten hyvä Benedict on Sherlockina. Minun on pitänyt kirjoittaa tämä tänne jo ainakin viisi kertaa aikaisemmin, mutta en vain pystynyt siihen. Pelkästään se, että kirjoitin: End of Time, muistan vain Tennantin viimeisen repliikin Doctor Whossa: "I don't want to go.", ja itkeminen alkoi uudestaan. Taisi todellisen fanituksen toinen puoli paljastua: jos tykkää jostain todella paljon, sen menettäminen tai muuttuminen sattuu sitäkin enemmän.
 
Minä en nyt Smithiä sentään "vihaa" mutta jo pian tajusin, että Smithin kaudet on jotenkin sellaista pumpulihöhhöä, joka tavoittaa erilaisen katsojakunnan, mitä tähän mennessä. Kevyempää katsottavaa ja lapsellisempi Tohtori, joskin muutamat tämän Tohtorin sanonnoista ovat jääneet mieleeni, koska ovat olleet erityisen hauskoja.

The ninth Doctor on sellanen, joka jää hiukan pinnalliseksi. On äksöniä ja cooli nahakatakki, eikä Doctorin hahmoa jäädä kauheasti kaivelemaan. Eipä hänestä ole paljoakaan sanottavaa, oli ja meni eikä paljoa vakuuttanut.

The tenth Doctor on syvällinen ja hänen aikanaan pureudutaan kovasti Tohtorin omiin tunteisiin ja elämään. Hän on vakava, mutta samalla niin ihastuttavan humoristinen, ettei hänestä voi olla välittämättä. Itse jäin kovastikin kaivelemaan netistä, mitä tapahtui Roselle ja hänen seuraansa jääneelle Jonh Smithille. Jokaiselle kaiketi tulee se ilmiö, että tämä on "Minun Tohtorini" ja tosi monelle the tenth on se oikea, myös minulle.

The eleventh Doctor ei jatka enää tuota syvällistä linjaa. On hyvä, että hän ei ole Tennant, juuri näin. Jotkut jaksot ovat itsessään syvällisiä, ainakin ne, joissa River Song on mukana, mutta Smith ei tunteile, vaan elää pikemminkin tunteitaan Amyn ja Roryn kautta. Jotenkin niin. Sarjan loppuminen (ainakin joksikin aikaa) on Smithin jälkeen helpompaa. Ja kun Amy ja Rory ovat poissa, täytyy sanoa, että entistäkin helpompaa.
 
Heei,

pitää nyt vähän puolustella Ysiä! Ymmärrän että yhden kauden aikana tuttavuus voi jäädä pinnalliseksi mutta mulle Ysi oli ensimmäinen Tohtori ja edelleen ainakin jaetulla suosikkipaikalla. Muistan kokeneeni samanlaisia tunteita Kympistä alkuun kuin useat fanit ovat kertoneet tunteneensa Yhdentoista saapumisen aikaan. Aluksi en tykännyt Kympistä vain sen takia, että uusi Tohtori ei ollut Ysi. [22] New Who:n ekan kauden käsikirjoitus haki monissa jaksoissa suuntaansa ja oli enemmän vitsailulinjalla kuin nykyään (piereskelevät alienit yms), mutta on syynsä siihen että Ysi tuntuu etäiseltä. En minäkään olisi kovin pirteä tupla-kansanmurhan jälkeen, yksin maailmankaikkeudessa. Se, miten Ysi vähitellen avautuu ja ystävystyy Rosen kanssa on välttämätön pohja Rose+Kymppi-ihmissuhteelle. Ysissä on mielestäni myös hyvällä tavalla alienimaisuutta, vierautta, sitä ettei hän aina ihan tajua ihmisiä. Ja hahmosta löytyy sekä traaginen sodasta selviytyjä että heittäytymään kykenevä - hirveän söpösti hymyilevä, hurmaavan outo heppu.

Tennantin Kymppi on jaetulla ykkössijalla, se myönnettäköön. Pari ekaa jaksoa vierastin Tohtoria, joka vaan toipui regeneraatiosta eikä jaksanut mitään ja johon ei voinut luottaa yhtä varmasti kuin aiemmin. Mutta melko pian olin myyty. Ärsytyksiä aiheutti lähinnä Marthan kaltoinkohtelu.

Yhdentoista kausissa tykkään Riveristä ja aina välillä myös Yhdestätoista itsestään, mutta vähiten suosikki uusista Tohtoreista kyllä. Minulle kylmiä väreitä aiheuttavia hetkiä riittää kyllä silti useampiakin. "Changing the future. It's called marriage." Yhdentoista sanonnoista jotkut tuntuvat enemmän päälleliimatuilta kuin Ysin ja Kympin. Pitäisi katsoa Classic Whota joskus. Ehkä sitten kun valmistun työttömäksi maisteriksi? :p

Mielenkiintoinen teksti Tohtoreiden "kehittymisestä" regeneraatioiden myötä
 
douv sanoi:

Kiitos douv tästä linkistä, olipa mielenkiintoista lukea! Minulle Ysi oli pitkään se oikea ja hetken kesti päästä Tennantin vauhtiin, vaikka Kympistä ja Rosesta tulikin sitten lemppari minulle ehdottomasti. Donnastakin tykkään, Marthasta en ollenkaan ja River on ihan huippu, vaikka Alex Kingstonista tulee edelleenkin ensin mieleen ER :)

Matt Smithille Yhdentenätoista olen lämmennyt pikkuhiljaa kyllä, mutta odotan jännityksellä minkälainen on Kahdestoista. Boksilla on vielä kesän reissaamisten vuoksi viisi jaksoa katsomatta seiskakautta :)
 
Itse olen tähän uutiseen oikein tyytyväinen! Tykkään siitä, että Tohtori ei taas nuorennu ja Peter Capaldi oli loistava Torchwoodissa (ja toiki Tohtorissakin aiemmin!). Saapa nähdä pitääkö hänen ulkonäköään "selitellä" maailman sisällä, tosin: kun Freema Agyeman tuli Marthaksi, selitettiin kuinka hänen "serkkunsa" oli ollut edellisenä vuonna Canary Warfilla ja samoin kun Eve Mylesin esittämä Gwen oli Tohtorissa käymässä, hän kertoi kuinka sukunsa oli asunut Cardiffissa jo vuosia (sama näyttelijä esittänyt siis samassa sarjassa useampaa roolia).
 
Monet brittinäyttelijät ovat tulleet jo tutuiksi sieltä sun täältä, mutta tämän kaverin olen nähnyt vain siinä Pompeiji-jaksossa, niin kyllä vähän jännittää. Vaikuttaa kuitenkin hyvältä, ja hyvä ettei enää nuorentunut. Lähes koko eilisen ehtoon pyörin netissä ja etsin saisiko jostain BBC:n näkyviin ja odottelin paniikissa tietoja.:p
Ja onhan Karen Gillankin on ollut ennen Amya Doctor Who:ssa, samaisessa Pompeiji-jaksossa.
 
Naamakirjassa kiertää pelottava kuvapari, jonka perusteella 12. Tohtori on itse asiassa Suomen presidentti Sauli Niinistö O_o
 
Peter Capaldi näyttää oikeasti ihan Niinistöltä.. Kun ekan kerran näin näyttelijän, ajattelin että hei, sehän on Niinistö..
 
Tiddididdi tiddi tiddi dii!!!

Kuulkaa kaikki, no joo olette varmaan kuullutkin jo, mutta muistakaa jälleen että Yle kakkonen esittää 50v spesiaalin The Day of the Doctor samana päivänä kun BBC Briteissä elikkä 23.11 aaaaaah! Musiikkia korvillemme! Ihan itkettää ilosta! Me näämme sen Suomessa! SAMANA päivänä! Ei tarvitse sittenkään vieroittaa itseään netista spoilereiden pelossa.. Mahtavaa. Tämän vuoksi rakastan Suomea. No totta kai muistakin syistä mutta joo...
Joo jos lopettaisin tähän nyt....

Enpäs vaan lisään vielä tämän:

http://tv2.yle.fi/juttuarkisto/kakkonen-kertoo/doctor-who-2013
 
Unohdin päivittää tänne, mutta sain joulukuussa katsottua kaikki tohtorit, tai no kaikki mitä on jollain tasolla olemassa. Alkukausilta on näitä muutamia jaksoja joissa on pelkkä ääniraita ja valokuvia kuvauksten ajalta ja pätkiä muista jaksoista, jotta saisi jotain käryä mitä tarinassa tapahtuu. Onko kuulunut jotain uutta niistä Etiopiasta löytyneistä säilyneistä jaksoista?

Nyt katson uudestaan näitä uusia tohtoreita, Torchwoodia ja Sarah Jane adventureseita oikeassa tapahtumajärjestyksessä.

Seuraavaa tuotantokautta saa odottaa syksyyn asti. Listan mukaan seuraava jakso olisi järjestysnumeroltaan 242, mutta siihen ei ole laskettu 14 minijaksoa ja lisäksi 143. sisältää neljä jaksoa.

50-vuotis juhlaspesiaali.. en tiedä mitä siitä sanoisi, ainakaan spoilaamatta jos joku ei ole vielä nähnyt. Sen sijaan voin kertoa, että pidin 20-vuotis juhlaspesiaalista. Siellä oli paikalla viisi tohtoria, Susan, Jamie, Zoe, K9, Sarah Jane, Brigadier, Benton, Romana, Tegan, Turlough, Liz, unohtamatta Time lordien suurta neuvostoa ja tietysti Dalekeja, Cybermeneja, Masteria ja Rastonia. Eli paljon porukkaa aikaisemmista jaksoista...

Tämän hetkisistä Tohtoreista pidän eniten kolmannesta, neljännestä, ysistä ja kympistä. Syksyllä saa tietää millainen on kahdestoista. Vähiten olen pitänyt Colin Bakerin kuudennesta tohtorista, viideskin oli alkuun epämiellyttävän oloinen mutta parani loppua kohti. Ja yhdestoista, noh, en tiedä onko ärsyttävyys näyttelijän vai ohjaajan/käsikirjoittajan vika...
 
Mitäs mieltä olette uudesta Tohtorista?
Kolmen jakson perusteella olen tykännyt Capaldista todella paljon. Tykkään kovasti tästä "I am Scottish. I can complain about things!"-tyylistä. Clarankin hahmo on nyt jotenkin järkevämpi ja selkeämpi kuin viime kaudella. Arvostin sitä "I am not your boyfriend"-keskustelua, en oikein aina jaksa sitä, että companion flirttailee Tohtorin kanssa ja toisinpäin.

Vähän huolestuttaa se Mystinen Pahisnainen Promised Landissa/Heavenissa. Vaikuttaisi vähän River Song-kopiolta kaikkien boyfriend-puheidensa kanssa. Mutta Moffatin kyky kirjoittaa hyviä naishahmoja ei ole kyllä koskaan ollut mikään kauhean hyvä. Toivottavasti tämä Mystinen Pahisnainen olisi jollain tapaa erilainen kaikista muista Moffatin StongIndependentBeautifulFlirtatiousFemaleWhoDontNeedNoMan-hahmoista.

Lempijakso oli tähän mennessä tuo viimeisin Robin Hood jakso (varmaan siksi, että se oli Gatissin kirjoittama sekoilu). Capaldi pääsi kivasti olemaan äksy vanha setä. Pidän myös kovasti Capaldin "attack eyebroweista", koska Smithillähän ne kulmakarvat vain hävisivät jonnekin.

Lopuksi kuvia liittyen Tohtoreihin ja kissoihin:

tumblr_m8a46aoYnn1r683yuo1_500.jpg


Luonnollisesti Capaldi=

tumblr_mxvn9yiqAD1snyyhmo1_500.jpg
 
Yleisön pyynnöstä: Uuh Capaldi!

Olin lievästi sanottuna tosi innoissani heti kun kuulin valinnasta, The Thick of It oli mulla joskus viime vuonna uusintakatselussa ja tykkäsin Capaldin roolista myös Torchwoodissa. Vähän jännitti että mitä jos loistavasta näyttelijästä huolimatta inhoankin uusia jaksoja (koska Moffat), mutta toistaiseksi olen tykännyt - 12:n äksy vanha setä -juttu puree :D Minäkin olen jotenkin jännästi tykännyt myös Clarasta tällä kaudella enemmän.

En vielä yhtään tiedä mitä tältä Missy-kuviolta oikein pitäisi odottaa ja siihen toivois tosiaan jotain vaihtelua eikä uutta Riveriä. Mutta koska roolissa on mad queen Michelle Gomez, niin toistaiseksi olen ollut vain ihan pähkinöinä tyypin ruutuajasta (taustoiksi suosittelen katsomaan Green Wing -sarjan jos se on vielä näkemättä).
 
Uuh Capaldi!

OK, toistaiseksi käsikirjoitukset ovat olleet aika meh - Robin Hood jakso toistaiseksi paras ja sekin oli aika höpsö (ei siinä mitään - pidän höpsöydestä Tohtorin suhteen). Kauden ekan jakson lopetuksen "nyyhkykohtaus" aiheutti lähinnä myötähäpeää. Mutta:

Capaldista olen pitänyt toistaiseksi Tohtorina todella paljon ja jopa Clara on osoittanut hieman enemmän persoonallisuutta. Ja tietty Michelle Gomez...! (Joo, toinen Green Wing -fani täällä).

Eli: potentiaalia on. Nyt melkein toivoisin, että Moffat pysyisi hieman taka-alalla ja antaisi muille käsikirjoittajille enemmän tilaa.
 
Ylös