Elder Scrolls IV: Oblivion

Toteanpa tässä nyt ohimennen, että pidän Oblivionista. Uskomaton taidonnäyte Bethesdalta. *kumarrus*
Minua jaksaa kylläkin harmittaa vastusten paheneminen tasojen myötä, mutta se ei menoa haittaa. Myös tietyt peliteknilliset ratkaisut, kuten lennon poisto ja taitojen yhdistäminen nakertavat. Kaipaan keihäitä!
 
Vinkiksi haastetta ja tasapainoa halajaville, hankkikaa "Oscuros Oblivion Overhaul" ja Seorin nimisen tyypin "level plugin". Ensimmäinen tekee monen monta parannusta peruspeliin (maagiset esineet harvinaisempia, järkevämmin skaalautuvat viholliset, et cetera). Seorinin taidonnäyte taasen vaihtaa tasojärjestelmän paljon toimivammaksi, koska hahmon taso nousee vain taisteluun liittyvien taitojen myötä. Samalla jokaiseen taitoon liitetty attribuutti nousee, kunhan taitoja käyttää. Nerokas systeemi, joka olisi saanut olla Oblivionissa alusta alkaen mukana.

Oscuros: http://www.tessource.net/files/file.php?id=3063

TESSourceen pitää rekisteröityä, mutta se on ilmaista, eikä kestä kuin minuutin. Seorinin pluginille en löytänyt linkkiä, mutta pistän sen uusimman version ylös jollekin free hosting saitille ja linkitän tänne myöhemmin.

EDIT: Aerynin leveling pluginista on näköjään julkaistu stabiilimpi versio. Tätäkin voitte kokeilla; http://fuzionmedia.com/oblivion/

Huomioikaa, että taso-modit yleensä edellyttävät uuden pelin aloittamista toimiakseen oikein.
 
Minä tyttö nyt otin ja hylkäsin Morrowindin kokonaan. Kuten kyseisen pelin topicissa kirjoittelin, peli alkoi nyppiä toden teolla. Mietinkin siksi pitkään että viitsinkö tarttua Oblivioniin lainkaan, mutta mitä enemmän sitä olen tutuilla testaillut, sitä enemmän olen siitä myöskin pitänyt. Pelissä tuntuu olevan sekä juonellisesti että tunnelmallisesti Se Jokin, mikä aiemmasta osasta tuntui puuttuvan. Yksikään pelikerta ei ole tuntunut pakkopullalta ja uutta odottaa mielenkiinnolla.

Erityisesti pidän melkoisen hyvin mallinnetusta fysiikasta, muutamista parannuksista sekä lukuisista pienistä yksityiskohdista. Peliin saisi uppoamaan loppuelämänsä jos vain tahtoisi. Merkillistä kummastusta kuitenkin aiheuttaa tietyt epäloogisuudet ja klassikot: naishahmolla on suojia, jotka muistuttavat bikineitä (Mitä halvatun suojaa pannulapun kokoinen kangaskietale muka kahdenkäden miekkaa vastaan tarjoaa?!) ja kaikki metsän susihukat ovat vaahtosuupielisiä raivopäitä, jotka syöksyvät päälle -seuraten hahmoa usein mantereen toiselle laidallekin, mikäli valitsee paikalta livahtamisen kyllästyneenä viuhtomaan luontokappaleita.

Mutta kyllä minä olen tykännyt kovin. Näyttää pahasti että uusi peliaddiktioni on tässä.
 
"Chainmail Bikini" tyylistä voit kiittää muunmuassa herroja Boris Vallejo ja Larry Elmore. Molemmat vanhan kaartin fantasiataiteilijoita, joiden kynän tai siveltimen tuotokset koristivat alan kirjoja. Siitä se sitten lähti...

Vaan asiaan. Muistan nähneeni ainakin yhden pluginin, joka antaa naishahmoillekin realistiset panssarit. Nimeä en ikävä kyllä muista, mutta TESSourcen arkistosta se varmana löytyy. Itseasiassa kyseessä taisi olla sellainen setti, joka korjasi *kaikki* panssarit todellisen maailman malleja vastaaviksi.

Vesikauhuisia elukoita ei onneksi tarvitse sietää, kunhan asentaa "Natural Wildlife" pluginin. Rotat ja ravut eivät enää hööki päälle. Agressiivisemmatkin eläimet, kuten sudet ja karhut, eivät yleensä kirmaa kimppuun ellet sitten satu menemään ihan nokan eteen kikkailemaan.
 
Tuntuu vaan hassulta kun välillä vaikutti että niistä bikinimalleista päästiin välillä eroonkin, mutta näköjään ne tulivat takaisin. Tuli palauma menneisyyteen (kuten Golden axeen sun muihin) ja totesin, että minnekään ei olla edetty. Häkellyttävää. Mutta onpahan päheää, jos moisen kerran saa korjattua. Kiitoksia vinkeistä!
 
Joo ostin Oblivionin tuossa kuukaus sitte ja sen päätehtävän nykäsin kolmessa päivässä läpi (sattu sopivasti syysloma kouluihin). Itse en ole huomannut mitään ongelmia pelin kanssa (kuten että rottia ei voisi tappaa liian korkea tasosena).
Kerrassaan loistava peli. Itselläni on Yöterä (Nightblade).
 
Ajattelin joululahjaksi pyytää kyseistä peliä. Mutta peliplaneetan arvostelun mukaan ei kovinkaan hääppöinen peli ole.. Teidän mielipiteenne? Sanokaas samalla joitain hyviä modeja tuohon?
 
Kannattaa pyytää lahjaks. Kyseessä on aivan loistava peli. Hyviä modeja en osaa kertoa kun ittellä on jo lähemmäs sata erilaista mutta TESSourcesta löytyy paljon hyviä (vaatii ilmaisen rekisteröinnin isoimpiin modeihin).
 
Suosittelen ehdottomasti vilkaisemaan tätä sivua jos haluatte hyviä modeja. Tuonne on listattu monet parhaista modeista, ja itse ainakin käytän lähes jokaista. Pelit-lehden Oblivion-numerossa oli myös listattuna runsaasti erilaisia pelikokemusta parantavia modeja, jotka ovat käsittääkseni ladattavissa pelit.fi:stä mikäli kyseistä lehteä tilaa.

Tuon Arwenin journalit ovat muutenkin hupaisaa luettavaa. Etenkin alkuperäinen Morrowind-journal, Trials of a Clueless Wood Elf. Nauroin itseni tärviölle monta kertaa.
 
Jes onneksi tein riskin ja ostin oblivionin neljäpäivää sitten!Mamman koneella ei toiminut, äidin konetta en edes uskaltanut mutta iskän kone on taivas:oblivion pyörii paremmin kuin morrowind mamman koneella nyt morrowind tuntuu kankea ohjattavaiselta peliltä olin aivan haltioissani veljien kanssa kun päästiin vihdoin pelaamaan torstaina nuorin veljistä halasi minua ja kiitti minua pitäisi ostaa enemmän tällaisia pelejä niin olisin Jumala veljen mukaan! :D Oblivionia pääsen kai ja toivottavasti pelaamaan huomenna aivan yksin (mutta lohdutukseksi menen pelaamaan välillä runea veljien kanssa) Morrowindissa en edes ajatellut tekeväni muuta kuin mättäjää Oblivionissa sentään tuli suuri hinku tehdä jokaisen luokan yhdistelmä nuo modet jotka squall yläpuolella esittää meille sivun kautta kuulostavat loistavilta huomenna imuttamaan lähes kaikki realistiset modet. Nyt hahmot ja uusi taistelutapa saivat uuden eleen peliin. Oblivion kuin lordi selvästi. :)

tuli yksi kysymys: löysin youtubesta tämän videon http://www.youtube.com/watch?v=H9ub9WPFNlk
siinä tuo haltia käyttää kahta miekkaa onko se jotenkin mahdollista tai tiedättekö jotain modea tähän tarkoitukseen?
 
Pääsin Oblivionia pelaamaan pitkän odotuksen jälkeen. Morrowindiin törmäsin toissa syksynä, kun olin täysin kyllästynyt kaikkiin peleihin, joita hyllystä löytyy, ja harhailin pelikaupassa. Jotenkin se vaan kiinnitti huomion ja lähti sitten mukaan (ostelen harvemmin pelejä ottamatta aikaisemmin yhtään selvää niistä). Morrowind oli tosiaan todella positiivinen yllätys ja mikäs sen hienompaa kun se että sain pian kuulla, että samaan sarjaan (en kai ole nyt ihan hakoteillä?) on tulossa seuraava osa.

Oblivionhan julkasiin joskus keväällä, millon mulla ei ollut mahdollisuutta sitä pelata johtuen liian surkeasta koneressustani, joka hädin tuskin jaksoi Morrowindiä pyörittää. Kesän lopulla pääsin sitten paremman koneen ääreen, mutta jostain syystä ei enää löytynytkään mitään intoa koko peliä pelata. Alkusysteemin, jonka aikana luodaan hahmo, pääsin loppuun, mutta siihen se aika pitkälle jäi. Nyt ei enää löydy aikaa pelin pelaamiseen ja on alkanut harmittaa pahemman kerran kun taas alkaa olla sellainen olo, että voisin alkaa sitä pelata. Morrowindin kohdalla ainakin kävi niin, että se imaisi mut heti kokonaan ja istuin kaikki vapaa hetket vaan peliä hakaten. Ei oikein uskalla tota Oblia uudelleen aloittaa, jos käy samalla lailla, koska en tosiaankaan juuri nyt ehtisi. Kaiken kuulemani perusteella siitä kyllä löytyy sen verran pelattavaa, että edes joululomalla ei taida ehtiä, mikä on sinänsä sääli :(
 
Näin joulun kunniaksi pikainen vastaus? :) pian tuon Oblivionin paketista saan repiä ja sitä asentelemaan mennä, mutta mihinkä modit asennetaan? Ja onko kellään tietoa että toimiiko tuo modi jossa saa 2 tiettyä asetta käteen, niiin hyvin?
 
Modit asennetaan pääsääntöisesti kansioon Oblivion/Data. Lue jokaisen modin mukana tulevat ohjeet huolellisesti!

Ja tuo ns. Dual Wield -mod, käsittääkseni se lisää lähinnä aseen näköisen kilven, jolla ei voi hyökätä vaan ainoastaan puolustautua.
 
Kuinka ihmeessä vartijat saa pois kimpusta? Tapoin merirosvo kapteenin ja yhden sivullisen ja nyt vartijat eivät millään unohda... joka kaupungissa tulevat pidättämään.
 
Sun pitäs maksaa sakot tai sitte istuu linnas jonku aikaa (jotku taidot tippuu linnassa ollessa). Eli ei sen kummempaa.
 
mm.. Ja muistaakseni oli niin, että jos oli varas, niin pysty maksamaan joillekki varkaitten killan jäsenille nuo sakot niin, ettei tarttenu maksaa niistä ku puolet.

Niin ja eihän sinne linnaan istumaan tarvi jäädä. Ku joutuu vankilaan, niin saa pitää yhden tiirikan, ja sen avulla sitte pystyy kokeilla karata :)
 
Mutta kun Hard tason ovea en yhdellä tiirikalla auki saa. Mikä ihme on vialla kun tuon Attack&Hide modin asensin ja aktivoin ja vielä easier tasolle mutta silti tulee korkeintaan 1x sneak damage ja vihollinen löytää heti vaikka olisi piilossa. Ennenkuin uudelleen asensin tuon niin tuo toimi ja oli 6x sneak damagea useasti. Mikä on vialla?
 
Aloitin Oblivionin eilen. Asensin kasan modeja ja ryhdyin hommiin, ensivaikutelma oli huimaava. Sankaritarinani alkoi tyrmästä päästyäni muutaman kilometrin pakoonjuoksulla raivokkaan karhun pelossa. Onneksi sain sen lukittua lammasaitaukseen. Tosin jotkut modit tuntuvat bugaavan; modi, joka lisää tarpeen syödä ja nukkua, ilmoittaa 2 min välein 'olet kuolemassa nälkään', vaikka ahtaisi itsensä täyteen. Nyt takaisin satumaailmaan.
 
Cirandel, tuossa tapauksessa suosittelen muuttamaan konsolin tai modin avulla pelin ajankulun hitaammaksi. Tällöin tarve syödä ei iske niin usein :). Tämä ja tämä linkki varmaan auttavat asiaa :).
 
Ylös