Etunimet

Oma nimeni on Elina Maaria. Elina sattuu sikäli hyvin, koska nimi juontuu kreikkalaisesta Helenasta (=loistava), joka taas sattuu olemaan äitini toinen nimi.
Toinen nimi juontuu varsin selkeästi Mariasta. Mariasta on tullut eteen muutamia erilaisia merkityksiä, mutta nimeni voisi tarkoittaa esimerkiksi loistavaa kapinallista. Varokaa vain :wink:
 
Minun etunimeni on Ilona, tai no oikeastaan Sisko, mutta ei kukaan minua Siskoksi kutsu. Olen siis Sisko Ilona. Sisko tulee vaan siitä, kun vanhemmilla oli syntymäpäivänäni mielikuvitus loppu, ja piti saada jokin kuulostamaan kivalta Ilonan kanssa. Ilona taas tulee kuolleelta isosiskoltani.
 
Ereinion sanoi:
Muuten lukion uskonnonopettajallani oli tyttö nimeltä Tuisku (jonka ko. opettaja sivumennen sanottuna unohti lakkiaisjuhliini niissä käydessään :p), joka lienee aika "raju" tytönnimi. Se tosin taitaa olla käytössä myös pojilla, jos oikein muistan niin fanyen veli oli Tuisku?

Kyllä, ja luokkaretken lentolipuissa hällä olikin nimen edessä Ms. Kun veljeni samoihin aikoihin 12-vuotiaana kuuli että perheeseen oli tulossa yksi lapsi lisää, puuskahti hän: "Taas yks laps maailmaan kärsimään nimestään!" Pikkuveli (Pyry) ei käsittääkseni ole nimestään kuitenkaan joutunut kärsimään...

Gubler sanoi:
Minun etunimeni on Ilona

Minun etunimeni ei muistuta Ilonaa lähellekään, mutta kerran vietin samassa purkissa neljä viikkoa parinkymmenen ihmisen kanssa, joista yksi luuli sinnikkäästi ensimmäiset viikot että nimeni on Ilona. Sen jälkeen se on tuntunut jotenkin läheiseltä nimeltä. :grin:
 
Tik, ihmettelin lähinnä suomalaisten nimien sukupuolijakaumaa, en ulkomaanlainojen. Eikös se juuri tässä ketjussa ollut sekin naisihminen, jonka koko etunimiyhdistelmä oli silkkaa sotaa täynnään? Muinaiset germaanit ovat ilmeisesti arvostaneet urheutta ja sotaisuutta myös naisissa.

Myönnän kyllä auliisti, että sulot ja kainot olivat päässeet minulta unohtumaan. Minulle oli pienenä järkytys, että Sulo olikin pojannimi. Olin jo sisäistänyt mallin "söpöt nimet kuuluvat tytöille" ja antanut rakkaalle pehmolehmälleni nimen Sulo.
 
Taitaapa olla niin, että nykyisessä nimialmakassamme olevat suomenkieliset nimet ovat (luulisin) peräisin etupäässä kansallisen herätyksen ajoilta ja ehkä jopa lähinnä 1900-luvun alkupuolelta. Eipä tuolta hyveelliseltä ajalta voisi muuta odottaakaan kuin lempeää nimistöä. Ulkomaiset nimet ovat useimmiten paljon vanhempia, kun taas muinaissuomalaisista nimistä suurin osa lienee jäänyt käyttöön elvyttämättä. Eikä niissä kaiken kaikkiaan, niin miesten kuin naisten nimissäkään, kovin paljon ärhennellä. Huomionarvoinen seikka on myös se, että susi ei esiinny etunimistössämme laisinkaan, mutta ruotsalaisissa nimissä kyllä: Ulf ja Ylva ovat naapurimaamme susipari, jos sallitaan käyttää väärin tätäkin ilmausta.

Muinaissuomalaisista nimistä lisää esim. täällä:

http://www.greywolves.org/artikkelit/2001-11-01-Muinaissuomalaisista_nimista.html
 
Hmm.. miun nimessä (Rosa) ei taida olla muuta merkitystä, kuin että se tarkoittaa ainakin espanjaksi, italiaksi ja latinaksi ruusua. Muista ei tietoa.
 
Sori fanye, mutta en voinut olla repeämättä kommentillesi. Kivahan se jos se nimi läheiseltä tuntuu..
 
Il nome della Rosa

Toki voi muistaa sen, että ruusua on pidetty kukkien kuningattarena, ja siksi se on yhdistetty mm. neitsyt Mariaan (tämä selittää sen suosion nimenä). Vaan onhan ruusu ollut jo esikristillisellä ajalla mm. Afroditen kukka. Sana 'ruusu' on eurooppalaisiin kieliin (muinaiskreikan rhodon, latinan rosa) tullut - niin kuin kukkakin - Persiasta jo kauan ennen ajanlaskumme alkua, joten nimellä on pitkä ja kunniakas historia. Ruusu on muutenkin mitä moninaisimpien asioiden symboli, katso vaikka täältä.
 
Ai niin, tuli vaan mieleen, että jos olisin syntynyt poikana, nimeni olisi luultavasti ollut Luka tai Luke. Mistäköhän nekin tulee...?
 
Luukaksen monia muotojahan nuo ovat. Merkitys on ilmeisesti Lucaniasta kotoisin oleva. Lucanian maakunta sijaisee Etelä-Italiassa.
 
Minä olen nykyään vahvasti uskovainen, mitä tulee Petraan. En minä halua naispuolista kalliota sydänystäväni nimeksi, vaikka hän on jo 17 vuotta elämässäni rinnalla kulkenut. Hän on petran näköinen, siro ja jäntevä, ruskeakin. Suomalaiset vain oikoivat tuon konsonanttiyhtymän, ja nykyään petra tunnetaan peurana ^^
 
Iivari sanoi:
Suomalaiset vain oikoivat tuon konsonanttiyhtymän, ja nykyään petra tunnetaan peurana ^^

Myös herkullinen viljalajin nimi kakra on jostain syystä väännetty muotoon "kaura".
(Kirjoitat muuten hyvin kauniisti kumppanistasi, se on kiitettävää.)
 
Tuota noin... Pakko offata sen verran, että tuon sydänystäväni kanssa todettiin jo ala-asteelle, että on vihonviimeinen päivä se kun me yritettäisiin mitään seurustella ^^ Eli ei, Petra ei ole elämänkumppanini määräisellä artikkelilla, vain päiväkoti-iästä asti elämässäni kulkenut ystävä, joka toki ei ole vähäarvoisempi siitä syystä.

Elämänkumppanistanikin puhun kyllä kauniisti, ehkä jopa hivenen kauniimmin kuin muista elämäni naisista. (Sen voinee tarkistaa tämän sivun viestistäni, ellei ahdistu kovin helposti romanttisista ilmaisuista: http://keskustelu.kontu.info/viewtopic.php?t=6536&postdays=0&postorder=asc&start=2490 )
 
Ereinion sanoi:
Muuten lukion uskonnonopettajallani oli tyttö nimeltä Tuisku (jonka ko. opettaja sivumennen sanottuna unohti lakkiaisjuhliini niissä käydessään :p), joka lienee aika "raju" tytönnimi. Se tosin taitaa olla käytössä myös pojilla, jos oikein muistan niin fanyen veli oli Tuisku?

Kävin Väestörekisterikeskuksen (Nimipalvelu) sivustolla. Siellä voi kätevästi tarkistaa kuinka yleinen oma etu- tai sukunimi on.

Mm. Tuisku-nimestä selvisi, että heistä tyttöjä/naisia on 126 ja poikia/miehiä 96. Tuisku sopii siis nimeksi sekä tytölle että pojalle. Olisin sitä kyllä pitänyt enemmän pojan nimenä, koska se jotenkin kuulostaa poikamaiselta.

No, vertailun vuoksi: Nimeni on Satu ja vastava haku antoi tulokseksi 6 poikaa/miestä ja 26431 tyttöä/naista.
 
Anewielh sanoi:
Oma nimeni on Elina Maaria. Elina sattuu sikäli hyvin, koska nimi juontuu kreikkalaisesta Helenasta (=loistava), joka taas sattuu olemaan äitini toinen nimi.

Hauskaa nimipäivää! Elina sattuu olemaan minun toinen nimeni ja Maaria siskoni, hauskaa.

Minä olin joskus muinoin tet-harjoittelussa päiväkodissa ja siellä oli pieni tyttö nimeltä Tuisku, vähän järkyttävää että hän on nyt teini-ikäinen.
 
Onko Ylermi pojan nimi? Vai tytön? Se on hauska nimi, en oo koskaan kuullut, että kenenkään nimi olis Ylermi, mutta taitaa sekin olla silti kalenterissa. En kyllä lapselle antaisi nimeksi, mut ehkä jollekin eläimelle. :grin:
Suomalaiset luontoaiheiset nimet on ihan nättejä, muuten en kauheesti suomalaisista nimistä välitä.
 
Luullakseni Ylermi olisi pojan nimi. Lukiossa eräs filosofian sijainen käytti esimerkeissään kategorisesti tätä nimeä ja olimme riemuissamme :D
muoks muoks.
Luin Wikipediasta että Ylermi olisi Eino Leinon Helkavirsiin keksimä nimi. Alkuperäinen nimenkantaja oli kuulemma pakanallinen ja ylevä talonpoika.
 
Ylös