Hayao Miyazakin ja Ghiblin elokuvat

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Nämä ovat jotakin aivan uskomatonta: tunteita herättäviä, juoneltaan moniulotteisia. Henkien kätkemä, prinsessa Mononoke ja naapurimme Totoro ovat kaikki katsomisen arvoisia.

Ja juu, oli pakko tehdä jotakin alkukeskustelua tänne. Tämä on ensimmäinen oikea keskustelu täällä :roll:


Muoks Nyt näin jälkikäteen muutin vähän otsikkoa sisältämään muunkin Ghiblin tuotannon.
 
Mm, juu, olen nähnyt noista Porco Rosson ja Mononoke Himen, tähän mennessä. :wink: Olen vasta vähän aikaa animea katsonut, joten tuo kai selittyy sillä.

Ja molemmista pidin. Hayao Miyazakin piirustustyyli poikkeaa mukavasti muiden piirtäjien jäljestä, ja se on hyvä se. ^^

Heh, eräs juttu tuli tässä Porco Rossosta mieleeni; Muistin että Aranwion oli joskus muinoin miitissä maininnut sen tulleen telkkarista joku vuosi, joten kysyin siskoltani muistiko hän nähneensä sitä. "Ai se sika mikä lentää punaisella vesitasolla, ja on lihava ja näyttää aika häijyltä?" Repesin aika pahasti. :mrgreen:
 
Katsottiin koulussa Porco Rossoa viimeisellä äidinkielen tunnilla keskiviikkona... kyllä sille sai nauraa. En kyllä silloin vielä tiennyt että se oli Miyazakin ohjaama elokuva. Vaikka piirrustustyyli olikin tutun näköistä ja herätti etäisiä mielikuvia Mononokesta ja kumppaneista.
 
Haa, Miyazaki on minun lempihenkilöni :p
Hän piirtää niin mielenkiintoisella tyylillä..

Ja muuten, ellei kukaan muu ole huomannut.. niin
Spirited Away:n Haku näyttää
aivan Hikaru no Go:n Akiralta? O_o; (jos ihmiset tietävät mistä puhun..)
Tai sitten se on vain minun mielikuvitustani.

Kaikki muut elokuvat olen nähnyt paitsi
*Kiki's Delivery Service
*Howl's Moving Castle
Minun muistini mukaan ainakin.

Pakko sanoa. Mutta Nausicaa = Nausicaä. Olen yläpisteviilaaja.
 
Howl's Moving Castle tulee ensi kesänä, muistaakseni. Itse taas katsoin Kiki's Delivery Servicen tänään kokonaan :) Ei se Totoron veroinen ole, mutta jaksaa sen katsoa. On muutamia nerokkaita oivalluksia.
 
Yep, Miyazaki on animen genressä nero. Leffat ovat melkeinpä poikkeuksetta visuaalista ilotulitusta ja mielikuvituksen laukkaa. Tämä mielipide perustuu siis näkemilleni Mononokelle, Spirited Awaylle ja Totorolle. Kiki's Delivery Service on seuraavaksi listallani.
 
Visuaalinen ilotulitus ja mielikuvituksen laukka kuvaavat kyllä osuvasti ainakin sitä osaa Miyazakin tuotannosta, jota olen itse päässyt ihailemaan.
Nähtyjen listalla on minulla tähän mennessä vain Tonari No Totoro, Mononoke Hime (englanniksi dubattuna, mutta oli siltikin hieno kokemus) sekä Sen To Chihiro No Kamikakushi, mutta lisää tahtoisin toki nähdä.
Joe Hisaishinkin haluan tähän yhteyteen mainita, hänen musiikkinsa ovat olleet uskomattomia tunnelmanluojia!

Kaikenkaikkiaan nuo mainitsemani elokuvat ovat olleet upeita, mikä kyllä tuntuu olevan yleinen mielipide, että eipä tässä viestissä sen puoleen kai mitään uutta tullut.

-Xa
 
Ui että mie tykkäilen. Totoro, Mononoke ja Sen to Chihiro no Kamikakushi on nähty. Minä pidän. Se mikä tässä parasta on, on se, ettei tämä ole mitään koulutyttöanimea, eikä näissä ole mitään härskiä. Nämä ovat niin ihanan rauhallisia. Tavallisen näköisiä hahmoja, ei mitään tajuttoman värisiä hiuksia tai silmiä tai järkyttävän muotoisia 15-vuotiaita tyttöjä. Tuo mukavasti "väriä" tavanomaisuudellaan. Toisaalta niissä on sitten mitä omituisimpia ötököitä, pieniä mustia pölypalloja, lohikäärmeitä, 'totoroita' ja muita ihanuuksia. AH kuinka nautittavaa. :)
 
Minulla löytyy dvd:ltä Princess Mononoke (R2) sekä Laputa ja Spirited Away (Chihiro no kamikakushi) (R3). Lisäksi videolla on telkkarista joitakin vuosia sitten tulleet Totoro ja Porco Rosso. Jälkimmäinen on kylläkin valitettavasti todella huonokuntoinen :p. Totoro ja Spirited Away ovat lemppareitani, toisaalta odotan myös mielenkiinnolla Howl's Moving Castlea, joka perustuu kuitenkin yhden lempparikirjailijani (Diana Wynne Jones) kirjaan.
 
Zero sanoi:
Ja muuten, ellei kukaan muu ole huomannut.. niin
Spirited Away:n Haku näyttää
aivan Hikaru no Go:n Akiralta? O_o; (jos ihmiset tietävät mistä puhun..)
Tai sitten se on vain minun mielikuvitustani.

Tai sitten ainakin mielikuvituksemme leijailevat samalla tasolla... :) Kun menin ensimmäistä kertaa katsomaan Sen to Chihiro no Kamikakushia Haku iski heti silmään, muistuttaen minua Akirasta! Hiukset sen taitaa tehdä... Minusta Hakussa oli myös aivan selviä samankaltaisuuksia Mononoke Himen Ashitakan kanssa.

Nyt on kyllä päässyt unohtumaan Miyazakin ensimmäinen pitkä animaatio:
Lupin III: Cagliostro no Shiro (The Castle of Cagliostro)
Katsoin kyseisen elokuvan puoli vuotta sitten ja aika hauska huomata kuinka piirusrusjälki on kehittynyt vuosien aikana...
Nausicaässa nimittäin jälki on yhä haparoivaa, mangassa ei kuitenkaan haittaavaa. Siitä se pikku hiljaa kehittyi Tenku no Shiro Laputan kautta Totoro no tonariin. Sitten tulivat järjestyksessä Majo no Takkuybin eli Kiki's delivery service, Kurenai no Buta eli Porco Rosso, Mononoke Hime eli Princess Mononoke ja viimeisin Sen to Chihiro no Kamikakushi eli Spirited away. Kun vertaa Sen to Chihiroa ja Lupinia, on jäljessä huimaava ero... Sama näkyy esim. monissa mangoissa, kuinka mangaka pystyy siirtymään kokemuksen kautta luontevampaankin jälkeen.

Onko Howl's Moving Castle SE, jossa nuori velho joutuu suurien valintojen eteen maailmojen eläessä sodassa? Joku tälläinen projekti Miyazakilla ainakin oli käynnissä jokin aika sitten... (jos muistan oikein...)

Eniten rakastan Miyazakin tarinoihin liittyvistä opetuksista ja merkityksellisistä asioista. Jos kukaan on pistänyt merkille mm. Sen to Chihiro no Kamikakushi sisältää opetuksia uhrauksista, luotettavuudesta, ihmisen loputtomasta ahneudesta ja oman identiteetin säilyttämisestä. Nämä opetukset eivät välttämättä ole aina niin selviä, vaan niiden selvittämiseen täytyy ajatella sitä elokuvaa.

Onko joku nähnyt Miyazakin tekemiä sarjoja kuten Lupinia? Itse olen katsellut vain vähäisen...

Asiasta kukkaruukkuun: olen itsekin nähnyt Mononoken vain dubattuna ja oli yllättävää huomata ketä kaikkia äänien taakse piiloutuikaan. Yllätyksiä olivat mm:
*Ashitaka- Billy Crudup
*Jigo- Billy Bob Thornton
*Lady Eboshi- Minnie Driver
*San-Claire Danes
*Moro- Gillian Anderson

Ja takaisin asiaan, jos niinkään. Porco Rossohan on muutettu jenkkiläiseen tapaan: Oikeastihan se muuttui siaksi, koska häpesi niin paljon ihmisenä olemista mutta jenkit muuttivat tämän niin, että sille oli langetettu joku kirous. Kumman version te olette nähneet?

Varsin rönsyilevä teksti mutta yrittäkää elää sen kanssa! :wink:
 
Olen nähnyt vain kaksi anime-leffaa, mutta molemmat ovat Miyazakin, Totoro ja Henkien kätkemä. Ihania elokuvia, ja sellaisia kivasti hassuja (haa, mikä ilmaisu :lol:) Pidin enemmän Henkien kätkemästä, vaikka en voikaan vannoa tajunneeni tai edes nähneeni elokuvaa täysin kokonaan katsoessani sen TTT:n lippujenjonotusyönä umpiväsyneenä Tennispalatsissa :wink: Tosin molemmat ovat tavallaan aika samanlaisia elokuvia, pääosissa juuri uuteen paikkaan muuttaneita lapsia jotka törmäävät "mielikuvitusolentoihin"...

Ja tuota Prinsessa Mononokea niin monet ovat suositelleet, että yritän sen varmaankin jostain hommata ja katsella tässä lähiaikoina..
 
Chagak sanoi:
Ja tuota Prinsessa Mononokea niin monet ovat suositelleet, että yritän sen varmaankin jostain hommata ja katsella tässä lähiaikoina..
Don't get your hopes up. Mononokesta ei kannata odottaa ihan niin visuaalista loistoa kuin esim Spirited Awaysta. Se nojaa mielestäni hieman enemmän henkisten asioiden puolelle. Vaikka toki siinäkin on visuaaliset hetkensäkin.
 
Ehdottomasti parasta näkemääni animea :!: Sen to Chihiro no Kamikakushi oli ensimmäinen Miyazaki-leffa, jonka näin, ja sen jälkeen.. loppua ei ole näkyvissä. Nausicaä oli jotenkin vain juoneltaan niin mainio - tuollaiset ihmisen ja luonnonväliset yhteenotot vetoavat minuun, (sellaisiahan Miyazakin elokuvissa usein sattuu olemaan). Mononke oli samaan tapaan ihana. Ja näissä kyllä huomaa myös "piirrosjäljen muutoksen". Esim. Nausicaä ja Laputa eroavat Mononoken ja Sen to Chihiron ulkonäöstä.. Ensimmäisissähän piirrosjälki on ns. "suttuisempaa", jos noista nyt sellaista nimitystä voi käyttää. ;) Mutta se ei ole kylläkään suuremmin vaikuttanut katsomisnautintoihin. Unohtumattomia elämyksiä, jollaisia jokaisen pitäisi kokea. :D
 
Olen nähnyt Miyazakin animeista kolme, Spirited Away, Mononoke Hime ja Totoron. Mononoke Hime on ehkäpä näistä mielestäni paras, tunnelma Mononokessa on aivan mahtava. Mononoke Hime ja Spirited Away molemmat ovat kaunista katseltavaa, ja kuunneltavaakin. Totorossa kissa pussi on kyllä mahtava, siitä plussaa Totorolle :D . Laputa on hakusessa, sen tulen näkemään kun sen käsiini saan.
 
Mistäs noita Miyazakin leffoja löytäisi halvimmalla? Mononoken ja tulevan Henkien kätkemän lisäksi R2-julkaisuja ei nähtävästi ole olemassa (ainakaan en löytänyt) :( Pitää varmaan hommata jostakin aluekoodivapaa DVD-soitin. Ärh.
 
Princess Mononoke, Kiki's delivery service ja Totoro ovat kaikki aivan mahtavia leffoja!! :lol: Henkilökohtainen suosikkini noista kolmesta on Totoro! :) Mielikuvitus laukkaa jo alkuteksetissä sekä kissa-bussi oli jotenkin ihanan..hellyttävä..Princess Mononokessa oli mahtava toteutus metsän ja ihmisten välillä olevasta sodasta.
 
Tässä on aikaa kulunut. Nyt tullut nähtyä kaikki nimenomaan Miyazakin elokuvat. Nausicaä, Laputa, Totoro, Kiki, Porco Rosso, Mononoke, Henkien kätkemä... kaikki ovat hyviä.

<B>Nausicaä of Valley of the Wind</B> Tuulen laakson Nausicaä / Kaze no Tani no Nausicaä
Kertoo jälleen ihmisten ahneudesta, sekä kuinka paljon hyvää yksi ihminen voi saada aikaan omalla panoksellaan ja päättäväisyydellään. Nausicaä on suorastaan ylihyvä hahmo.

<B>Laputa - A Castle in the Sky</B> Taivaan linna Laputa / Tenkuu no Shiro Laputa
Loistava kertomus rakkaudesta ja lähimmäisenrakkaudesta, kuin myös sokeasta ahneudesta ja vallanhalusta. Perustuu löyhästi Gulliverin tarinoihin.

<B>My Neighbor Totoro</B> Naapurimme Totoro / Tonari no Totoro
Tästä on jo mainittu, mutta siis loistava kuvaus lapsen "huolettomasta" elämästä. Kertoo viattomasti ja suorasti millaista on olla lapsi, miten lapsi reagoi maailmaan ja saa irti siitä paljon. Mielikuvitus loistossaan.

<B>Kiki's Delivery Service</B> Kikin kuljetuspalvelu
Muistaakseni toisen tekijän mangaan perustuva elokuva, kertoo nuoresta noidasta joka lähtee elämään omilleen. Nuorta rakkautta taas ilmassa.

<B>Porco Rosso</B>
Huumorihelmi, loistava kertomus lentäjä-ässästä joka taistelee ilmapiraatteja vastaan. Päähenkilö on kirottu siaksi... mukana on toki vahva naishahmo Miyazakille ominaiseen tyyliin.

<B>Princess Mononoke</B> Prinsessa Mononoke / Mononoke Hime
Jälleen vahvatunteinen kertomus ahneudesta ja vallanhalusta. Ashitaka joutuu jättämään entisen elämänsä ja joutuu tilanteeseen jossa joutuu pelastamaan paljon.

<B>Spirited Away</B> Henkien kätkemä / Sen to Chihiro no Kamikakushi
Sisältää jälleen oman osansa ahneutta. Chihiro joutuu vaikeaan tilanteeseen, josta hän selviää vaikka onkin yksinkertainen eikä mikään neropatti. Loistavaa tarinaa ilman hyvää tai pahaa: kaikki toimivat kuin parhaaksi näkevät.

Osa suomennetuista nimistä on omia käännöksiä, kun en tiedä virallista suomennosta, jos sellaista edes on.
 
Porco Rosso on muuten suomennettu 'Punainen sika'.

nappa sanoi taas tosi hyvin mun mielipiteen:), siis että Miyazakin elokuvat on rauhallisia ja niistä puuttuu ne koulutytöt.. Niistä tulee mieleen vanha ja niiiin ihana TAO TAO -sarja, joka myös oli kauniisti piirretty ja rauhallinen jne. Mutta ehkei siitä enempää:D

Olen siis nähnyt Henkien Kätkemän, Prinsessa Mononoken, Punaisen sian ja Totoron. Ja kaikista oon tykännyt tosi paljon, mut ton Porco Rosson katoin joskus niin kauan aikaa sitten, etten ihan täysin tajunnut sitä, enkä enää muista siitä paljoakaan... x)
 
Jaahas, tässäpä onkin kaikki oleellinen jo melkein sanottu. Itse oon nähny Totoron, Porco Rosson, Princess Mononoken ja Spirited Awayn. Niin ja pari vuotta sitten tullu Sherlock Koira on myös Miyazakin käsialaa, tosin vaan kuus ekaa jaksoa (tosin suomessa näytettiin vaan noi kyseiset jaksot). Niin ja pitänee myös mainita, et mä oon Miyazakin suurin fani 8) .

Lisää tietoa Miyazakista ja leffoista löytyypi muuten osotteesta http://www.nausicaa.net/
 
Pitää käyttää tilaisuutta hyväkseen ja kehua Joe Hishaishia, joka on tehnyt musiikit kaikkiin Miyazakin elokuviin. Herra on aivan uskomattoman nerokas.

Don't get your hopes up. Mononokesta ei kannata odottaa ihan niin visuaalista loistoa kuin esim Spirited Awaysta. Se nojaa mielestäni hieman enemmän henkisten asioiden puolelle. Vaikka toki siinäkin on visuaaliset hetkensäkin.
Väittäisin kyllä että Mononoke oli visuaalisesti jopa loistavampi kuin Spirited Away, kuten myös muissakin aihepiireissä. Kenties maailmanhistorian paras elokuva.
 
Ylös