Hayao Miyazakin ja Ghiblin elokuvat

Miyazakin elokuvat

oi. miyazaki on ihqu, olenpa ihan fani niinkuin toivottavasti kuvasta näkyy. porco rosso oli ihan hassu, laputa castle in the sky kolahti krapulassa täysin, princess mononoke oli visuaalisesti ja ideologisesti vaikuttava, spirited awaysta kaikki alkoi ja totoro... oi totoro!!!

kiki's delivery service odottaa koneella, huomenna katselen ja ihastelen.

kissabussi kehiin!!!
 
minusta Spirited away on loistava, noita muita en olekaan ehtinyt metsästämään, joten pitäydyn Spirited Awayssa.
Siinä on loistavasti onnistuttu säilyttämään se unenomainen ja satumainen tunnelma, magia on sopivan mystistä ja epäselvää, erilaisia hahmoja ja persoonia riittäisi ainakin kahteen elokuvaan. Itselläni ei ole hirveästi vertailupohjaa muihin anime-elokuviin, mutta luulisin tuon olevan paras elokuva, jonka olen nähnyt. Kestää hyvin ainakin 4 katselukertaa ja aina on jotain uutta löydettävää. Tuskin on auennut minulle vielä kokonaan. ainoana miinuksena minä näen sen, että maailmaa ei esitelty tarkemmin, mutta toisaalta ei pariin tuntiin hirveästi mahdu.
Tämän yhteisön hierarkia oli myöskin varsin mielenkiintoinen. Ei minkään näköistä kilpailua mistään asemasta, jokainen tiesi tehtävänsä, kukaan ei valittanut, vaikka tekivät töitä ilmeisesti ruokapalkalla.
Minä en japanin kulttuurista hirveästi tiedä, joten tahtoisiko joku selventää? Japanilaisille sopimukset ovat ilmeisesti aika... tärkeitä. Useammassa kuin yhdessä tapauksessa [lähinnä animea katsoessani] on sopimusta pidetty melkeimpä pyhänä asiana. Eli onko jotain erityistä seikkaa mihin tämä... tapa pohjaa, vai onko se vain sattumaa?

taidanpa jättää teidät tältä erää rauhaan.

-Chendar
 
Jes! Mä arvasin et tääl on tämmönen! Totoro, Mononoke, ja Henkien kätemä, kaikki aivan uskomattomia! Niissä on sitä jotain... kaveri sano et niistä saa hyvät fiilikset :)
Totoro on mulle niinku lapsuuden elokuva... siis oon rakastanu sitä ihan naperosta asti :p
Princess Mononokesta sain selville lempinäyttelijättäreni sivuilla, että hänen äänensä on kyseisessa elokuvassa, ja kun näin sen "hei, täähän on Totoron tekijältä, ihan varmasti..."
Henkien kätemästä kuulis ystävältäni joka kehui sitä. Myöhemmin (kuitenkin ennen kuin näin sen) kuulin senkin olevan Hayaon :)
Yks kysymys vaan... tää on vähän, "askarruttanut", onks Hayao nainen vai mies...? :oops:
 
Kirjoitan nyt hieman sivistyneempänä Miyazakin katsojana. Nyt on tullut katsottua uusina elokuvina Laputa - Castle in the Sky, Henkien kätkemää ja Tonari no Totoro. Seuraavaksi odotellaakin Howl'sia

Henkien kätkemää nousi oitis yhdeksi suosikki elokuvistani sen nähtyäni. Elokuva on opettavainen, hienosti piirretty ja animoitu sekä tarina on oivallinen. Taistelee tasavertaisesti parhaimman Miyazakin elokuvan tittelistä Mononoke Himen kanssa.

Laputa - Castle in the Sky tuli katsottua Assemblyillä aikavälillä 04:00 ja 06:00. En tiedä sainko kuinka paljon siitä irti mutta se oli todellakin hienosti toteutettu elokuva. Miyazakin elokuvien tapaan pahaa ja hyvää on vaikea erottaa.

Tonari no Totoro on hauska. Pitää vain ottaa tarpeeksi leikkimielisyyttä mukaan niin kissabussit ja totorot ovat yhä vain hauskempia. Tämä elokuva soveltuisi täydellisesti vanhemmille jotka haluavat katsoa elokuvan josta sekä lapsi että vanhemmat pitävät.

Tämä on sitten minun 150. viestini. Aika paljon tultu kirjoiteltua.
 
Hayao Miyazaki on mies, kohtalaisen vanhakin jo. http://www.nausicaa.net löytyy lisää tietoa hänen kaikista elokuvistaan.

Katsoin toisen Ghiblin ohjaajan elokuvan tässä eilen. Ohjaajan nimeä en muista, mutta elokuva oli nimeltänsä Grave of the Fireflies. Se on loistava omalla tavallaan. Se on ainoa elokuva pitkään aikaan joka sai itkemään. Ja yhtä paljon olen itkenyt viimeksi luettuani TSH:n ensimmäisen kerran. Ohita seuraava kappale jos tahdot välttää spoilerit.

<Spoileita!> Japanin sodan loppuhetket. Kaksi lasta joutuu erilleen äidistään. Äiti kuolee. He joutuvat tätinsä luokseen asumaan. He riitaantuvat tämän kanssa eivätkä halua pyytää anteeksi ja asettuvat asumaan luolaan. He tulevat aluksi toimeen, mutta ruuasta alkaa olla pulaa. He eivät saa paljoa apua. Nuorempi, noin nelivuotias tyttö, sairastuu. Lopulta tämä kuolee nälkään. Vanhempi isoveli hautaa tämän ja saa lisäksi tietää isänsä kuolleen. Häneltä menee elämänhalu ja lopulta hänkin kuolee: sota on ohitse ja se on ottanut uhrinsa. </Spoilereita!>

Sillä että kerroin elokuvan juonen noin, ei pitäisi elokuvan katsomisen kannalta olla merkitystä. Jo alussa selviää että kuolemat ovat luvassa. Katsomalla elokuvan ymmärtää miksi se on niin hyvä, kuten yleensäkin kun hyvästä elokuvasta on kyse. Se on toteutettu loistavasti, väriteema on hyvä ja jopa elokuvan nimi on valittu osuvasti. Ja tarinahan kertoo aika paljon siitä, mitä pahaa toisen ilkeät sanat ja oma ylpeys (tai ehkäpä jästipäisyys) voi saada aikaan...
 
Tulikärpästen haudan on ohjannut Isao Takahata. Hän on kyllä lähes yhtä taidokas ohjaaja kuin Miyazaki
 
Olen nähnyt vain Mononoken, joten pitäydyn sitten siinä.
Alkuun leffa vaikutti jotenkin tylsältä. (ajattelin, että Ashitaka vaan pysyy siellä kylässään ja sellaista on sitten koko leffa, blah.) Mutta sitten, kun Ashitaka vihdoin sen kylän jätti, leffa lumosi täysin. Se piirrostyyli oli niin nättiä ja muutenkin elokuva oli jotenkin "unenomainen". Ainakin se metsä. Irontown nyt taas lähinnä kiristi hermojani, koska tahdoin nähdä lisää sitä nättiä metsää.^^
Loppu oli jotensakin ennalta-arvattava, mutta sekös nyt haittaisi. Kahdella sanalla: kaunis elokuva.
 
Terakwan sanoi:
Henkien kätkemää nousi oitis yhdeksi suosikki elokuvistani sen nähtyäni. Elokuva on opettavainen, hienosti piirretty ja animoitu sekä tarina on oivallinen. Taistelee tasavertaisesti parhaimman Miyazakin elokuvan tittelistä Mononoke Himen kanssa.

Kummaa, Henkien kätkemä ei mielestäni ole ollenkaan paras Miyazaki, niin kuin ei Mononokekaan... Olen huomannut että olen kohtuullisen omillani tässä kannassa, mutta omasta mielestäni todellakin paras Miyazaki-elokuva on Porco Rosso.
Loistava, täysin absurdi idea toteutettu hyvin realistisella tavalla. Dialogi on vekkulia ja jokainen hahmo on hyvin persoonallinen jo pelkästään sen takia. Maailma elokuvassa on pelottavan uskottava ja kaikkine pienine Miyazakimaisine yksityiskohtineen huumava. (Bongatkaa minulle Ghibli-teksti elokuvan kätköistä, ja nostan hattua. Vinkkinä, se on valurautaa.) Sen lisäksi pidän kiehtovana, että syytä miksi Marco on muuttunut siaksi, ei koskaan kerrota eikä siitä nosteta sen suurempaa haloota. Täydet viisi tähteä tälle elokuvalle.
 
itse on olen nähnyt Miyazakin leffoista vain sen to chihiro no kamikakushin,laputan,totoron. pidin kovasti kyseisistä elokuvista, mutta totoro oli ehkä hieman lapsenomainen. Paras oli ehdottomasti sen to chihiro no kamikakushi ja hahmoista ylivoimasesti Haku ja vauva rottana.
 
Totoron näin pienenä telkusta (joskaan en osannnut silloin lukea) ja pidin siitä. Ei minulla siitä paljoa muistikuvia ole, mutta muistan vaan sen etää pidin siitä. Ja sen, että sillä pikkutytöllä oli hemmetin iso suu (okey, eka anime jonka näin xD). Äiti lupasi että saan ehkä joululahjaksi Henkien kätkemän :).
 
miyazaki <3

iiih, pikkusisko muisti myöhässä synttärini ja lähetti paketin jossa oli spirited away!!!

:D :D :D :D

oi tätä onnea...
 
Minäkin olen nähnyt Totoron joskus pienenä nassikkana. Aika monelle on varmaan jäänyt mieleen se "kissabussi". Ainankin minulle. Myös Henkien kätkemän olen nähnyt. Omistan sen videona :lol: . Mutta minullapa onkijn tässä ongelma. Tykkään kyseisistä elokuvista, mutten löydä niitä mistään. Ainoa jonka olen kaupoissa nähnyt, on Henkien kätkemä, mutta se onkin aivan uusi, joten sitä myydään aika paljon. Jos joku tietää, misä niitä saisi ostaa, olisin tosi kiitollinen.
 
Listailen tähän hyviksi todettuja verkkokauppoja:
http://www.videodivari.com Tilasin Mononoke Himeni täältä. Luotettava kauppa joka lähettää paketit mukavan nopeasti perille.
http://www.filmifriikki.fi Myöskin hyvä verkkokauppa joka lähettää myös hyvin nopeasti paketit. Ainakin Battle Royalen sain kahden päivän päästä.
http://www.amazon.co.uk Täältä löytyy oikeasti lähestulkoot mitä vain. Mahdollinen ongelma on vain että, tuotteet lähetetään Iso-Britanniasta saakka.

Kannattaa myös tarkkailla huuto.netin anime tarjontaa. Sieltä aika varmasti löytynee Miyazakin elokuvia.
 
Voi että! Nyt minäkin muistan hyyyvin hämärästi sen kissabussin, eli olen kyllä nähnyt Totoron. Olen aivan varma siitä, mutta en muista siitä yhtikäs mitään... Voisiko joku ihana kultamuru kertoa vähän, että mistä siinä on kyse?
 
Olen nähnyt Totoron, Spirited awayn ja Kiki's delivery servicen. Minulla on omana vain Spirited away, Totoro-video kului puhki jo aika päivät sitten :p . Pidän elokuvista, suosikkina Totoro. Pidän elokuvien useista pienistä yksityiskohdista, joka katselukerralla löytää jotain uutta.
Hannelore: Muistin selventämiseksi:
http://home.uchicago.edu/~kldavis/totoro.jpg Siinä yksi kuva Totorosta, jos vähän auttaa.
 
Gala sanoi:
http://home.uchicago.edu/~kldavis/totoro.jpg Siinä yksi kuva Totorosta, jos vähän auttaa.

Voi että, nyt muistan yhä selkeämmin että olen nähnyt sen... En vain muista ollenkaan mistä se kertoi, enkä mitään. Tahtooko joku vähäsen kertoa? :)

// Minä saan sen Totoron käsiini huomenna, Hiih! Eläköön isosiskon koulukaverit! *heittelee hattuja ilmaan*
 
Jotta en spoilaa elokuvaa liikaa, niin hyvin epämääräisin sanoin kuvattuna:

- muutto taloon
- lasten elämää ja riemua
- mustat pörröiset muuttavat
- Totoro tavataan
- pikkutyttö ei tahdo olla yksin
- vesisade
- Totoro jälleen
- kissabussi
- iso puu
- äiti ei tulekaan
- pikkutyttö karkaa
- epätoivoa
- Totoro ja kissabussi
- The End
 
Ylös