Historia ja historianopetus

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Vaikka tämä meneekin arkeologian puolelle, niin Helsingin Sanomissa kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan esihistoriasta löytyy kausi, jolloin miesten osuus lisääntyvästä populaatiosta on ollut vain viitisen prosenttia. Tämä löytö on itsessään kolmisen vuotta vanha, mutta uutta on mallinnus, jossa patrilineaaristen yhteisöjen sodankäyntiä on esitetty syyksi esi-isien pieneen lukuun esi-äiteihin verrattuna.

Vaikea uskoa, että minäkin olisin näiden supertappajien jälkeläinen.
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Karolina Kouvolalta (jonka Soturit-teosta olen tässä ketjussa aiemmin esitellyt) on tullut tässä kuussa uusi kirja Sodan kuningattaret - Amatsoneista valkyrioihin. Tämä antaa jo selvästi Sotureita vakuuttavamman vaikutelman, mikä toki voi osittain selittyä sillä, että aihepiiri oli minulle ennestään tuntemattomampi. Kirjassa käsitellään antiikin amatsoneja, irlantilaisen mytologian soturinaisia, roomalaisen historiankirjoituksen esittelemää Britannian kelttikuningatarta Boudiccaa, viikinkiajan skandinaavisia kilpineitoja, Raamatun apokryfikirjojen Juditia, satavuotisen sodan ranskalaisjohtaja Jeanne d'Arcia, feodaaliajan Japanin samurailuokan naisia ja länsiafrikkalaisen Dahomeyn kuninkaan naiskaartia. 1900-luvun sotahistoriaa kirja ei käsittele. Myyttien ja historian suhdetta Kouvola pohtii pitkin matkaa, mutta kieltäytyy asemoimasta itseään akateemisten kiistojen leireihin. Moniin kysymyksiin lienee mahdotonta saada koskaan varmoja vastauksia lähdeaineiston niukkuudesta ja monitulkintaisuudesta johtuen.

Vaikka tämä Kouvolan viimeisin teos kuuluukin mielestäni kiitettävään kategoriaan tietokirjojen joukossa, jää siitä paikoin hieman huolimaton vaikutelma. Esimerkiksi Vergiliuksen runoelman Camilla-naissankarin vaiheita kuvatessaan Kouvola pysähtyy kappaleen ajaksi kertomaan naisen asemasta Rooman historiassa mainiten Kleopatrankin, ja jatkaa sitten jälleen runoelman referoimista henkeä vetämättä; mielestäni tässä kohdassa aineistot sekoittuvat tarpeettoman paljon, jolloin olisi vaadittu ehkä vähän enemmän tietokirjailijan tekemää muodollista ohjausta. Ehkä laajemminkin on olemassa vaara, ettei satunnaisempi lukija hahmota täysin tekstin sisältämien väitteiden sijaintia luotettavuusasteikolla. Toinen silmään pistänyt kohta oli Dahomeyn naiskaartin käyttämä keihäs, jonka sanotaan painaneen kymmenen kiloa, mikä olisi huomattavan raskas ase esimerkiksi keskiajan miekkojen painon liikkuessa tyypillisesti kilon ja kahden välimaastossa. Yleisemmin ei kuitenkaan ole syytä epäillä Kouvolan tehneen merkittäviä virhearviointeja.

Sodan kuningattaret korostaa naisten sotatehtävissä toimimisen olleen maailmanhistoriallisesti harvinaista, ja että tuollaista käytöstä pidettiin useimmiten epänaisellisena säilyneissä lähteissä. Monesti naisen tulikin omaksua miehen vaatetus ja rooli sotaan osallistuakseen. Vaikka naiset olisivatkin olleet sotahistoriassa pieni tekijä, on aihe kuitenkin mielenkiintoinen ja tärkeä erilaisten "miehet marsista, naiset venuksesta" -populaariteorioiden ollessa edelleen varsin suosittuja.
 

Isilmírë

Kuukivi
Suomen Tolkien-seura
Minulla on tuo Sodan kuningattaret jo varauksessa Helmetin kautta, ja mielenkiinnolla odotan saavani sen käsiini. Aiemmin samaa aihetta käsitteleviä kirjoja lukiessani on mieleeni jäänyt kirkkaimpana se yleistoteamus, että vaikka naiset sotilaina ovatkin aina olleet harvinaisia, heitä on kuitenkin myös aina sotakentillä ollut. Niin kauan kuin ihmiskunta on sotinut, naiset ovat siihen puuhaan osallistuneet - jos ei avoimesti niin sitten salaa.

On ollut mielenkiintoista myös seurata yleistä keskustelua, kun viime aikoina yksi jos toinenkin alkujaan aseiden takia mieheksi oletettu esihistoriallinen vainaja onkin osoittautunut naiseksi. Pyörittelen silmiäni erityisesti sille, että niin kauan kuin aseistetut vainajat oletettiin miehiksi, heidän myös yleensä oletettiin kyseisten hauta-aseiden perusteella olleen eläessään sotureita. Kun jotkut aseiden kera haudatut ovatkin osoittautuneet naisiksi, on yhtäkkiä alkanut nousta useampiakin ääniä selittämään, miten hautaan laitetut aseet ovat vain symbolisia ja niiden tarkoitus on kuvastaa vainajan korkeaa asemaa yhteisössä eikä suinkaan hänen rooliaan taistelukentällä. Ajatus naisesta sotilaana on selvästi ylitsepääsemättömän vaikea joillekin ihmisille ;)
 

Olórin

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Kouvola oli viime viikolla Kalle Haatasen vieraana. Jakso on hyvää peruslaatua, mutta ei tarjonnut mitään erityistä. Näissä laaja-alaisista, löyhästi toisiinsa liittyviä aiheita käsittelevistä kirjoista tehdyissä ohjelmissa vikana tahtoo olla, että joudutaan jatkuvasti siirtymään uuteen aiheeseen. Ehditään esitellä amatsonit, viikingit ja malilainen naiskaarti, mutta nopeasti tulee kiire eteenpäin. Samaa vika oli muistaakseni myös sen edellisen soturikirjan kanssa, joka selvästi oli myös innostanut Haatasta. Usein parhaissaa Haatasen ohjelmissa onkin tiettystä historian hetkestä kirjoittaneet vieraat,
 

Isilmírë

Kuukivi
Suomen Tolkien-seura
No jaa, itse kirjassakin tahti on melkoinen. Se esittelee loppujen lopuksi varsin pintapuolisesti naisia tai naisryhmiä, jotka ovat aseita historian hämärissä käytelleet, ja kertoo joitain mielenkiintoisia yksityiskohtia, mutta syvällisempään käsittelyyn ei sivumäärä riitä. Omaa lukukoemustani häritsee myös kirjan oikoluvun puutteellisuus: tämän tästä silmään tökkää joku kieliopillinen kummallisuus, joka todennäköisesti on jäänyt huomaamatta tekstiä editoidessa (esim. verbi on yksikössä, vaikka tekijöitä on monta, tai passiivimuodossa, vaikka tekstissä on selkeä tekijä). Ihan mukiinmenevää ajanvietettä sen lukeminen kuitenkin on.
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Tietysti voi ajatella, että koska kyseessä on muiden tutkimusta referoiva tietokirja eikä varsinainen tutkimus, olisi röyhkeää tehdä kovin pitkälle vietyjä päätelmiä. Muutenkaan historian suuret linjat eivät ole olleet akateemisten historioitsijoiden suosiossa viime vuosikymmeninä, paljon tuosta on ollut muiden alojen tutkijoiden pohdiskelua.
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Kai tunnet @Kointähti myös sen teorian (ahvenanmaalaisen arkeologin luomus toki), jonka mukaan koko pohjoiseurooppalaisen kulttuurinkin kehto on Ahvenanmaa, josta kaikki merkittävät kulttuuriset keksinnöt ja ilmiöt ovat saaneet alkunsa? Tämä yhdistettynä esittelemääsi kaikkien maailman korkeakulttuurien pohjoiseurooppalaiseen taustaan tarkoittaa, että koko maailma saa kiittää kaikesta hienosta ja hyvästä ahvenanmaalaisia ;)
Pysäyttäkää painokoneet, Suomen Kuvalehti kertoo ahvenanmaalaisten olleen todellisia pioneereja viljelyssä! Jutussa viitataan tähän tutkimukseen.
 
Ylös