Huomioita elämästä, maailmankaikkeudesta yms.

Olórin

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Kuuntelin tänään Ruben Stillerin ohjelmaa, joka oli tosin uusinta joulukuulta. Siinä puhuttiin militarismista ja myös siitä, kuinka suomalaiset vuosittaiset sotilasparaatit ovat selvästi itäisiä: kaduilla esiteltävät panssarit kuuluvat olennaisesti venäläiseen ja kiinalaiseen tapaan. Ilmeisesti tällaiset paraatit eivät kuulu yhdysvaltalaiseen perinteeseen ja englantilaiset ovat tunnettuja ratsuista ja värikkäistä paraatiunivormuista. Siitähän nousi taannoin haloo, kun Trump halusi järjestää oman paraatin, kun sellaista oli päässyt katsomaan. Vaan eihän missään itämailla asti käynyt, Ranskassa vain.
1682102436061.png
En minä nyt osaa arvioida, miten suomalainen sotilaskulttuuri suhteutuu muihin maihin, mutta tuli tästä taas mieleen, kuinka vähän tunnemme muuta kuin anglo-amerikkalaista länsimaalaisuutta.

Telimektar

Fundamentalisti
Kuuntelin tänään Ruben Stillerin ohjelmaa, joka oli tosin uusinta joulukuulta. Siinä puhuttiin militarismista ja myös siitä, kuinka suomalaiset vuosittaiset sotilasparaatit ovat selvästi itäisiä
Wikipedian mukaan Stiller on tunnettu persoonallisesta tyylistään. Tyylin ominaispiirteiksi voidaan mainita huutava puhe, ironia, suorapuheisuus ja provokatiivisuus.

Tosin Ranskan ja ranskalaisen elämäntavan tuntemus on Suomessa viimeisten kahdeksankymmenen vuoden aikana varmastikin heikentynyt. Jäljellä olevat Ranska-fanit keskittyvät kai usein johonkin tiettyyn osa-alueeseen, ehkä jotenkin ihanteellisesti tulkittuna.

Last edited:

Isilmírë

Kuukivi
Minulle taas YouTube tarjoili Bundeswehrin videon, jossa kerrotaan vähän siitä, miten kunniakomppania harjoittelee "suurta iltasoittoa" varten ja näytetään videota myös itse tapahtumasta. Nyt olen sitä mieltä, että Suomen puolustusvoimien kunniakomppaniallakin pitäisi olla soihdunkantajat, koska niin hienolta tuo touhu näyttää illan pimeydessä.

Olórin

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Wikipedian mukaan Stiller on tunnettu persoonallisesta tyylistään. Tyylin ominaispiirteiksi voidaan mainita huutava puhe, ironia, suorapuheisuus ja provokatiivisuus.

Tosin Ranskan ja ranskalaisen elämäntavan tuntemus on Suomessa viimeisten kahdeksankymmenen vuoden aikana varmastikin heikentynyt. Jäljellä olevat Ranska-fanit keskittyvät kai usein johonkin tiettyyn osa-alueeseen, ehkä jotenkin ihanteellisesti tulkittuna.
Stiller nyt puhuu mitä sylki suuhun tuo, mutta mielestäni tuo toteamus suomalaisten paraatien itämaisuudesta tuli haastateltavalta tutkijalta. Ohjelman jälkimmäisellä puoliskolla oli suomalaista militarismia tutkiva Noora Kotilainen.