Intti

Kointähti

Koala on steroids
Pagba inttileskitopikissa sanoi:
Jos siippa aikoo selvitä palveluksestaan suuremmitta ongelmitta, niin häntä kannattaa evästää noudattamaan kahta ohjetta koko palveluksen ajan: älä koskaan valita mistään ja täytä jokainen saamasi käsky niin hyvin kuin pystyt.

Pagba heitti pahan! :grin: Oikeastihan intissä pitää noudattaa kahta päälinjaa: joko on särmä eli toimii Pagban kuvaamalla tavalla ja tekee sen onnistuneesti, tai on härö eli valittaa kaikesta, välttelee käskyjen tottelemista ja muutenkin on kuin ellun kanat. Pahinta on olla töhö eli yrittää totella, mutta olla jokseenkin avuton toimissaan. Yrittämällä ja epäonnistumalla saa kaikkien varauksettoman halveksunnan osakseen.

Ja pienenä vinkkinä, että intistä voi lähteä sivariin, vaikka tj näyttäisi 25 astetta - tai ryhtyä jopa reservin sivariksi! :D

t: Nimim. Armeijassa töhö 155 päivää, sivarissa töhö 55 päivää.

Topikin uudeksi jakanut Jasdril liitti lainauksen alkuun, että ollaan vähän perillä mistä puhutaan.
 
Pagba sanoi:
Jos siippa aikoo selvitä palveluksestaan suuremmitta ongelmitta, niin häntä kannattaa evästää noudattamaan kahta ohjetta koko palveluksen ajan: älä koskaan valita mistään ja täytä jokainen saamasi käsky niin hyvin kuin pystyt.

Siis älä valita mistään esimiesten kuullen. Muuten pitää valittaa niin paljon kuin mahdollista. Tuskin sieltä kokonaan valittamatta selviää kukaan pään räjähtämättä.
Itse neuvoisin kyllä opettelemaan näkymättömyyden taidon. Kun ei herätä huomiota eikä ole missään liian hyvä tai huono, niin todennäköisesti saa olla rauhassa ja välttyy kohtuuttomalta määrältä käskyjä.
 
Kointähti sanoi:
Yrittämällä ja epäonnistumalla saa kaikkien varauksettoman halveksunnan osakseen.
Voi hyvä luoja, juuri tuo minua eniten pelottaa armeijaan menossa. Minusta on tavallaan ihan kivaa mennä sinne: nousee kunto (olen alkanut jo nostattaa kuntoa armeijaa varten!), oppii asioita jne., mutta ongelmaksi tulee varmasti nousemaan minulle tyypillinen hasardius ja "avuttomuus". Olen kömpelö, epäkäytännöllinen eikä minulta löydy maalaisjärkeä - ainakaan sellaisissa tilanteissa, jossa minut käsketään tekemään jotain hyvin ja tehokkaasti. Trallallaa, ehkäpä siitä vielä jotenkin selvitään...

Itse inttileski-aiheeseen minulla ei kyllä ole mitään kommenttia, koska en ole armeijassa eikä liioin tällähetkellävainmielikuvituksellinenmuttaihanvarmastijoskusoikea!-kumppaninikaan. :p No mutta olkoot tämä nyt hävytöntä offia!
 
Ei härö valita vaan häröilee eli touhuaa omalla tavallaan, ei pysy muodossa (mistä juontuu myös termi "häröpallo", epämääräisenä rykelmänä etenevä varusmiesjoukko) eikä muutenkaan asetu Yleisen palvelusohjesäännön määrittämiin raameihin. Monet kasarmihäröt ovat kuitenkin todella hyviä taistelutehtävissä. Valittajat ja motivemppaajat taas ovat ihan oma porukkansa. Samoin gonat, jotka ovat vähän kuin häröjä, mutta joilla yleensä on taustalla huolella suoritettu palveluksen alkupuoli, jota on sitten seurannut gonahtaminen eli eräänlainen väsähtäminen ja hilpeä hälläväliä-meininki. Minä tosin sain alaisiltani gonan leiman ihan vain siksi, että marssimurtuma toi tullessaan massiivisen märän vemppaa (eli VMTL:ää eli Vapautusta Marssi-, Taistelu- ja Liikuntakoulutuksesta) =D

Minä allekirjoittaisin Pagban teesit ja lisäisin niihin vielä sen, että varsinkin jos AuKiin ja RuKiin haikailee, kannattaa aina olla vapaaehtoinen kun sellaisia pyydetään. Ja aina aiheen esiintullessa myös ihan suoraan sanoa, että haluaisi alikkikurssille. Kokemukseni mukaan kova yrittäminen sinällään on myös poikkeuksetta plussaa, vaikkei aina kaikessa onnistuisikaan.

Jos taas haluaa päästä mahdollisimman vähällä, kannattaa opetella mahdollisimman aikaisessa vaiheessa vetäytyminen kunnon nakkisuojaan. Esim. meillä linnakeella tuliasemamiehistö katosi kassulta ottamaan aurinkoa jollekin tähytorninkin näkymättömissä olevalle rantakalliolle aina, kun heillä ei ollut päiväohjelmaan merkittyä koulutusta.
 
Círdani sanoi:
...eikä minulta löydy maalaisjärkeä - ainakaan sellaisissa tilanteissa, jossa minut käsketään tekemään jotain hyvin ja tehokkaasti.

Sen perusteella mitä minä olen poikaystävän selityksistä vetänyt johtopäätöksiä, ei siellä mitään maalaisjärkeä tarvita, kynätkin opetetaan teroittamaan tietyllä tavalla (tai en tiedä muuten mutta aukissa kuulemma treenasivat kouluttamista mm. kyseisen esimerkin avulla mikä tietysti huvitti minua kovasti kun se minulle demonstroitiin :grin:) ja käsittääkseni kaikkea harjoitellaan kyllästymiseen asti että sen sitten varmasti osaa tehdä hyvin ja tehokkaasti.

Mulla kyllä käy välillä mielessä että olisi ihan jännää lähteä inttiin itsekin että paremmin tajuaisin sitä meininkiä, mutta luulen että hajoaisin sinne sekä henkisesti että fyysisesti, joten tuskin se on minun juttuni kuitenkaan. Onhan tässä paljon oppinut uutta sivustaseuraajanakin, ainakin sanastollisesti.
 
Círdani, sinä olet varmaan menossa Kainuun Prikaatiin, joten sinulla ei ole mitään hätää. Sinne tulee Kainuun perämetsistä nuoria miehiä, jotka eivät koskaan pese hampaitaan ja käyvät suihkussa kerran viikossa. He laahustavat paikasta toiseen silmät himmeinä ja jotain kysyttäessä sammaltavat, että äiti tietää. Heihin verrattuna olet tosi särmä.
 
Isilmírë sanoi:
Ja aina aiheen esiintullessa myös ihan suoraan sanoa, että haluaisi alikkikurssille.

Riippuu toki paikasta, mutta mitä olen itse kuullut ja kokenut, niin yleensä halua ei tarvitse erityisesti korostaa. Tiedän yhden tapauksen, jossa yksi "ehkä"-vastaus tarkoitti, että intin papereissa kaveri halusi aukkiin, vaikka sen jälkeen vastusti sitä jyrkästi.
 
Kannattaahan se kuitenkin varmistaa, että esimiehet tietävät aukkihaluista. Meidän tuvastamme lähtivät yhtä lukuunottamatta kaikki tytöt AuKiin, ja sille yhdelle selvisi kuulemma myöhemmin, että esimiehet olisivat kyllä puoltaneet AuKkiin lähettämistä vähemmän loistavista pisteistä huolimatta, jos vain olisivat tienneet senkin tytön sinne haluavan.

Toki homma toimii toisinkin päin, ainakin vielä vuonna 2000 AuKiin voitiin sopivaksi katsottu varusveijari lähettää myös vastoin tämän tahtoa. Esimerkiksi meidän alokasjaoksellemme luvattiin, että se, jolla P-kauden jälkeen on parhaat pisteet, saa vapaasti itse valita jatkokoulutuspaikkansa. Niinpä eräs puolen vuoden tykärikoulutukseen halajannut sankari särmäsi koko morttikauden ihan viimeisen päälle ja pääsi kuin pääsikin jaetulle ykkössijalle. Ja kuinkas kävikään: "Ei noin hyvää miestä miehistötehtäviin laiteta, te lähdette ilman muuta AuKiin". Saatiinpa taas yksi vähemmän motivoitunut tulenjohto-au.
 
Isilmírë sanoi:
Toki homma toimii toisinkin päin, ainakin vielä vuonna 2000 AuKiin voitiin sopivaksi katsottu varusveijari lähettää myös vastoin tämän tahtoa.

Voidaan edelleen. Jos halukkaita on vähemmän kuin aliupseereille on tarvetta, niin ei paikkoja jätetä täyttämättä sen takia, että joku ei halua. Tosin tuli sellainenkin nähtyä, että AUKiin halunnut jätettiin ulkopuolelle ja toinen laitettiin vastoin tahtoaan.
 
AuKiin on vissihin edelleen jonkinlaiset pisterajat olemassa, ja niitä jopa paikoin noudatetaan. Esimerkiksi P-testeissä piti ainakin vielä vuonna 2000 saada tietty minimipistemäärä, että oli edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä johtajakoulutukseen. Samoin kuntotesteissä oli muistaakseni saavutettava joku tietty raja. Ja vaikka olisi kuinka särmä, rikosrekisterimerkinnät ovat este sille, että pääsisi muita komentelemaan. Meidän mevojemme joukossa oli yksi ihan yliälykäs, reipas tyyppi, mutta kun nuorella miehellä oli kuulemma käsivarrenmittainen rikosrekisteri, niin miehistöön hänet oli jätetty.
 
Isilmírë sanoi:
AuKiin on vissihin edelleen jonkinlaiset pisterajat olemassa, ja niitä jopa paikoin noudatetaan. Esimerkiksi P-testeissä piti ainakin vielä vuonna 2000 saada tietty minimipistemäärä, että oli edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä johtajakoulutukseen. Samoin kuntotesteissä oli muistaakseni saavutettava joku tietty raja.

Eivät ne rajat mitään ehdottomia kuitenkaan ole, eli teoreettinen mahdollisuus on periaatteessa olemassa jos kokonaispisteet vain riittävät. Sitä en sitten tiedä kuinka usein poikkeuksia tehdään. Sellaisesta en kuitenkaan ole kuullut, että aliupseerikoulutettavien määrää olisi pienennetty heikon aineksen takia.
Mutta kyllähän esimerkiksi P-testien mokaaminen on melko varma tapa välttää AUK. Väittäisin, että on helpompaa päätyä AUKkiin vastoin tahtoaan jos on liian särmä.
 
charlie sanoi:
Itse neuvoisin kyllä opettelemaan näkymättömyyden taidon. Kun ei herätä huomiota eikä ole missään liian hyvä tai huono, niin todennäköisesti saa olla rauhassa ja välttyy kohtuuttomalta määrältä käskyjä.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota, että missään ei saa olla liian hyvä tai huono. Toki tajuan, että tumpelointinsa saa tuntea nahoissaan mutta miksi ihmeessä ei saa olla hyvä. Luulisi ainakin, että skapparit ovat tyytyväisiä näkemään välillä sellaisia kavereita jotka oikeasti yrittävät, eivätkä koko ajan lusmuile nollat taulussa. Kuvani armeijasta voi tosin olla vähän väärä, kun en ole sen koko komeutta päässyt näkemään niin sanotusti. :grin:

Pagba sanoi:
Sinne tulee Kainuun perämetsistä nuoria miehiä, jotka eivät koskaan pese hampaitaan ja käyvät suihkussa kerran viikossa. He laahustavat paikasta toiseen silmät himmeinä ja jotain kysyttäessä sammaltavat, että äiti tietää.

Toisaalta sieltä löytyy myös niitä etelän veteliä :D. Vasta oli uutisissa juttua siitä, kuinka etelän nuoret eivät osaa pukeutua armeijassa kunnolla pakkasen varalle. No kukin tyylillään.
 
Maximus sanoi:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota, että missään ei saa olla liian hyvä tai huono. Toki tajuan, että tumpelointinsa saa tuntea nahoissaan mutta miksi ihmeessä ei saa olla hyvä. Luulisi ainakin, että skapparit ovat tyytyväisiä näkemään välillä sellaisia kavereita jotka oikeasti yrittävät, eivätkä koko ajan lusmuile nollat taulussa. Kuvani armeijasta voi tosin olla vähän väärä, kun en ole sen koko komeutta päässyt näkemään niin sanotusti. :grin:

Koska hyvyydellä erottuu ja erottumalla saa lisää hommia. Noin kärjistetysti intissä tehtävät annetaan joko rangaistuksena tai sitten pätevimmille. Kunnostautuminen on myös hyvä tapa pidentää palvelusaikaansa. Jos haluaa selvitä puolella vuodella ja minimivaivalla, niin ei kannata olla liian noheva vaan siellä keskikastissa, joka ei herätä huomiota.
 
Surullinen tosiasia on se, että moni kirkassilmäinen ja puhdasotsainen nuorimies muuttuu alokasaikana velvollisuuksia vältteleväksi lusmuilijaksi. Aliupseerikurssillekin (enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti) hakeutuneiden keskuuteen saadaan varminten liikettä huutamalla "Nakkisuojaan!"
 
Pagba sanoi:
Surullinen tosiasia on se, että moni kirkassilmäinen ja puhdasotsainen nuorimies muuttuu alokasaikana velvollisuuksia vältteleväksi lusmuilijaksi. Aliupseerikurssillekin (enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti) hakeutuneiden keskuuteen saadaan varminten liikettä huutamalla "Nakkisuojaan!"

Minä en näe siinä mitään lusmuilua, että pyrkii välttymään ylimääräisiltä hommilta. Jos joku kokee täyttävänsä velvollisuutensa sodan jumalille pomppaamalla ylös käsi pystyssä aina kun haetaan vapaaehtoista alikkien huoneen siivoukseen, niin en toki mitenkään kiellä niin tekemästä. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pidä sitä mitenkään tavoiteltavana.
 
charlie sanoi:
kun haetaan vapaaehtoista alikkien huoneen siivoukseen

Ei alikkien huoneen siivous ole vapaaehtoishommaa. Se kuuluu ihan normaalisti jonkun tietyn tuvan siivousalueeseen. Vapaaehtoisia pyydetään kaikenlaisiin satunnaistöihin kuten vaikkapa leirivarusteiden siirtämiseen varastosta toiseen. Tai siis näin minun kokemukseni mukaan.

Meidän alokastuvassamme oltiin muuten aina käsi pystyssä, kun vapaaehtoisia kaivattiin. Ei sodan jumalien palvomiseksi vaan siksi, että halusimme kaikki aukkiin.
 
Isilmírë sanoi:
Ei alikkien huoneen siivous ole vapaaehtoishommaa. Se kuuluu ihan normaalisti jonkun tietyn tuvan siivousalueeseen. Vapaaehtoisia pyydetään kaikenlaisiin satunnaistöihin kuten vaikkapa leirivarusteiden siirtämiseen varastosta toiseen. Tai siis näin minun kokemukseni mukaan.

Olen itse ollut ainakin kerran "vapaaehtoisena" siivoamassa kyseistä huonetta, ainakaan meidän siivousalueeseemme se ei kuulunut koskaan. Tai saattoi se olla tyhjä huone, jonka he olivat ottaneet omaan vapaa-ajankäyttöönsä. Vapaaehtoisuuden varsinainen kohde ei tässä kuitenkaan ollut olennaisin pointti.
 
Minulle kohde on hyvinkin olennainen. Olen aina ollut sitä mieltä, että alikit ja koksut saisivat siivota itse tupansa ihan siinä kuin muutkin varusveijarit.
 
Sareth alunperin ilonaihetopikissa sanoi:
Armeijan kutsuntopaperit tulivat! Ilon/jännityksen aihe siis! Pian kutsuu tuo Suomen suurin larppi! =D

Isilmírë sanoi:
Kais menet merivoimiin? Ne kun ovat Suomen puolustusvoimien selkäranka =) (Ja Mäkiluodon linnake on merivoimien lukko =D)

Taidanpa olla liian maakrapu merivoimiin. Enkä oikeastaan ikinä ole arvostanut merivoimia yhtä paljon kuin muita puolustusalueita, vaikka epäilemättä merivoimat ovat tärkeä osa puolustusvoimia.

Itse harkitsin joko Kajaaniin (johon kaikki täältäpäin menevät ensisijaisesti) taikka pioneerirykmenttiin Keuruulle. Tietenkään nämä eivät ole vielä lukkoonlyötyjä toiveita ;)
 
Sareth sanoi:
Itse harkitsin joko Kajaaniin
Tänne tietysti! :)

Itsellenikin tuli jonkin aikaa sitten kutsuntakirje, mutta minun osaltani ne ovat vasta lokakuussa. En oikeastaan tiedä mitä ajatella.. Haluaisin lääkintämieheksi, mutta se koulutus kestää (jos nyt sain mitään totuutta irti puolustusvoimien nettisivuilta, jotka ovat imho äärimmäisen typerät) pidempään kuin sen puoli vuotta... Noh, saapa nähdä.
 
Ylös