Irkkikanavan tulevaisuus

En toki tarkoittanut, että Kultainen Ahven olisi vilkkaampi kuin Käärme, mutta se on ihan fakta, että moni jotka irkkaa, eivät käy oikeasti enää nykyisin juuri ollenkaan Käärmeessä.

Enkä tarkoita että kanavaa pitäisi sekunnissa siirtää ilman mitään poliittisia selkkauksia, mutta itse nyt odottelen vain mitä hallitus päättää ja sitten eletään sen mukaan. Mutta tälläkin hetkellä istuskelen TG:n puolella ja höpöttelen siellä.
 
Nerwen sanoi:
Yhtä hyvin voisi siis väittää, että moni kontulainen käy Käärmeessä kovin usein, mutta ei välttämättä irccaa ollenkaan.

Niin, ja ei see määrä vaan se laatu. Esimerkiksi minä en irkkaa. Irkki on vain ilmaan heitettyjä irrallisia lauseita jotka vilistävät kuin Matrixin koodi ruudulla ilman kontekstia tai sisältöä. Foorumeilla sana on ikuista ja pohdittua ja aina kontekstissaan.

Roark: Mitenköhän noille hoitajille käy lakkonsa kanssa?
Gouli: Yääks! Mun näppikselle lens *akkaa!
Houli: Kyynel!
Mouli: Lol!
Jouli: ^_ ^
Huoli: Kukaan ei rakasta mua.... ._.
Roark: Loppupeleissä tekevät saman työn mutta pienemmällä liksalla ja vähemmillä työntekijöillä.
Gouli: Hyi tää haisee!
Gouli: Mä rakastan suo!
Houli: Hähää!
Mouli: Lol!
Jouli: ^_^
Roark: ...
Gouli: Hitto tää ei lähe millään pois!
Houli: Lol!
Mouli; Lol!
Jouli: ^_^
*Roark has quit. "Ewige blumenkraft!"


EDIT: Lienee normaalia että jokainen pitää omaa viiteryhmäänsä tärkeämpänä kuin naapurin. Eli irkkaavat-muttei-foorumoijat ovat mielestään parempia kuin foorumoijat-muittei-irkkaajat ja vastoin päin. Ja kaikki tälläinenhän on hölmöä. ^_^
 
Väliaikatietoja

Heitin tosiaan viime yönä mailin Jinceylle, Demosthenekselle ja Corvarille. (Ei vara venettä kaada, Sarn Gebir sen saattaa tehdä.) Aamulla oli laatikossa vastaukset jo kahdelta ensimmäiseltä. Demo on luopunut hiljattain omista opeistansa eikä siksi osannut vastata tarkalleen, Jincey sanoi mm. ettei itse tiedä syitä servun kaatuiluun sekä
We'd hate to lose #kontu and will be looking to see if we can improve uptime for the benefit of all our chatters.
Keskustelua sielläkin siis varmasti tullaan nyt asian tiimoilta käymään.

Ai niin, ja Merrille piti sanoa terveisiä. :)
 
Luonnollisesti TORn ei halua menettää #kontua, onhan se palvelimen suurin kanava tällä hetkellä.

TORnin kuolleisuudella voidaan toisaalta tarkoittaa myös palvelimen pääkanavaa, jolla on harvinaista nähdä edes kymmentä ihmistä paikalla yhtä aikaa. Ainakin silloin harvoin kun innostun kanavalla käymään.

Ehkä yksi oleellinen kysymys on: onko TORnilla meille enää mitään tarjottavaa?


(Ah joo, Hyarion on ottanut yhteyttä herr-der-ringe.de:hen ja udellut, olisiko heillä halua liittää palvelimet samaksi verkoksi. Näin saataisiin irkkipalvelin Eurooppaan. Minulta palvelimen pystyynnosto ei onnistu, tuloni putoavat ensi kuussa).
 
Aikaero selittää aika paljon. Esim. kun viime yönä kukuin aamukolmen aikaan #theonering.netillä siltä varalta että siellä olisi tuttuja oppeja, oli siellä sama määrä käyttäjiä kuin #konnussakin (24 ja 25 laskuhetkellä) ja jopa Ahventa vilkkaampi keskustelu menossa (me puhuimme nukkumisasennoista ja valvomisesta, he etupäässä jalkapallosta ja Saksasta). Tokihan TORnilla on ollut aiemmin Suomen päiväaikaan nykyistä enemmän käyttäjiä, mutta ilmeisesti vakiaussien määrä on vähentynyt, koska vilkkaus painottuu nimenomaan jenkkilän valveillaoloon. Ihan yhtä "kuollut" on meidän päiväaikaamme myös #tolkiengateway.net, siellä ei juuri tervehdysurahteluja enempää kuulu päivisin, ja nekin etupäässä kontulaisilta. :D

Kaikki on niin suhteellista.

Itse näkisin niin, että jos/(kun?) TORnin on tarkoitus korjata ongelma, on meillä muutossa enemmän hävittävää kuin jäämisessä.
 
Mitä hävittävää meillä muka olisi muutoksessa?
Tolkien Gateway on kuitenkin alati kehittyvä ja uudistuva palvelin, toisin kuin TORn joka taas on pysynyt samana vuosikaudet ilman mitään mahdollisuuttakaan uusista jutuista.

Ja juttuja en osaa määritellä, mutta ihan mitä ikinä voidaan keksiäkään. Ja kyllä minä ainakin olen Suomen aikaan päivällä keskustellut TG:n kanavalla vaikka kuinka. Tänään viimeksi puhuin pitkät tovit jenkkitovereiden kanssa kun kukkuivat siellä yömyöhään ja minä olin töissä.

Minun mielestäni asia on nimenomaan toisinpäin, eli mitään emme ainakaan häviä jos kanava siirretään paremmalle serverille, TG:lle.
 
Juspe, ajattelet asiaa edelleen pelkästään ircin kannalta. Kuitenkin sekä TORn että Gateway ovat ensisijaisesti nettisivustoja ja (TORnin tapauksessa varsinkin) nettiyhteisöjä, ircci on kummassakin vain osana kokonaisuutta.

TORn on kiistatta netin tunnetuin kansainvälinen Tolkien-sivusto ja -yhteisö, ja erityisesti elokuvapuolella sillä on kontakteja joita muilla tahoilla ei ole (esim. PJ kommunikoi heidän kanssaan suoraan). Kontu on tehnyt TORnin kanssa yhteistyötä lähes koko olemassaolonsa ajan, konkreettisimmin tämä on tuntunut mm. linepartyissä joihin on saatu kilpailuja ja palkintoja joita tänne kaukaiseen pikkumaahan olisi muuten ollut mahdoton järjestää. Muinaisina Aikoina, joita Merrin lisäksi harva enää muistaa, sivustommekin oli heidän palvelimellaan. TORnilla on hallussaan vuosikymmenen aikana kasaantunut valtava tietomäärä, kokemus ja suhteet. Minusta on ihan ymmärrettävää, että kun noin isoa alusta pyöritetään vapaaehtoisvoimin, niin jossain nurkassa aina käännytään vähän hitaammin. Uudistusintoa tiimistä tuntuu edelleen löytyvän, eikä saitti huhuista huolimatta ole todellakaan lopettamassa, päinvastoin (tätähän väitettiin jo vuonna 2003 leffatrilogian päättyessä... [22])


Gateway on nuorempi ja pienempi tulokas, josta toki löytyy hyviä puolia siitäkin. Etupäässähän he keskittyvät Tolkien-kirjallisuuden uutisointiin sekä Wikinsä laajentamiseen. Yhteistyötä teemme myös heidän kanssaan jo nyt, etupäässä juurikin wikin parissa. Samat ongelmat Gatewaylläkin tulee varmasti olemaan edessään jos projektiaan jatkavat (ja toivottavasti niin jaksavat tehdä) lähivuosinakin. Mielestäni suurin ongelma Gatewayn kohdalla ei kuitenkaan ole sen nuoruus (jota voi pitää epävarmuustekijänä) vaan sen ylläpitäjien vihamielinen suhtautuminen TORniin. Heti ensimmäisellä kerralla kun eksyin heidän irccikanavalleen ja heille selvisi että olen kontulainen, alkoi vimmatunmoinen tornilaisten mustamaalaus ja maanittelu siirtymisestä heidän "leiriinsä". Minulla ei ole aavistustakaan, olivatko heidän silloin väittämänsä asiat edes osaksi totta, mutta paha maku siitä jäi ja nämä heidän "torni on ihan kuollut paikka"-väitteensä nyt ainakin ovat puppua. Mikäli tämä asetelma on TORnin tiedossa ja me muutamme Gatewayn kanavalle, jää nähtäväksi miten TORn-yhteistyölle käy. Verkkovastaavana olen ihan erityisesti huolissani TORnin kaltaisen yhteistyökumppanin mahdollisesta menettämisestä. Juuri nyt meillä on aivan mainio paikka kahden merkittävän keskenään erilaisen Tolkien-sivuston yhteistyökumppanina. Tilanne ei voisi olla meidän kannaltamme parempi.

Suomalaiset ovat muutenkin menestyneet parhaiten pysymällä puolueettomina. ;)
 
Aika kuluu ja paljon virtaa vettä ennenkuin tämä velho uskaltaa
sanoa kunnolla mitään. Pikaistuksissani sanoin viimeksi
kannattavani TG:tä, mutta asia ei ole aivan niin yksinkertainen, nyt
kun asiaa on pohtinut kaikessa rauhassa (ja TORnikin toiminut).

Juspelle jo mainitsin ja Nerwenkin tietää, että olen
puolueettomuuden kannalla. Eli siis yhteistyötä molempien kanssa,
jos vain mahdollista. Mitään en haluaisi menettää, mutta paljon
tahtoisin saada. Enkä edes ole ihan heti valmis myöntämään, että
tämä ajatus olisi mahdoton. Kysehän on puhtaasti siitä, miten asiat
hoidetaan ja ketkä ne hoitaa. Minusta on selvintä, että
verkkovastaava hoitaa yhteyksiä TORniin ja TG:n suuntaan. Tämä
siksi, ettei tule päällekkäisyyksiä tai väärinkäsityksiä, joita voi
syntyä jos asioita on puhumassa useampia kontulaisia. Nerwen on
kuitenkin virallinen edustajataho tässä asiassa.

Kuulostelen vielä mielipiteitä ja kokouksessa sitten tulen
ilmaisemaan lopullisen mielipiteeni.

Jos joku nyt kuvittelee, että koitan kumartaa kahteen suuntaan
samaan aikaan, niin kuvittelee väärin. On sitä ennenkin saatu
diplomatialla hyviä tuloksia aikaan. Ei pidä olla liian jyrkkä.
 
Nerwenin pitkän selonteon jälkeen haluaisin nostaa esille yksinkertaisen kysymyksen: mitä tekemistä irkkikanavan sijainnilla on yhteistyön kanssa? TORnin yhteisöjäsenyytemme tuskin peruuntuu kanavan menetyksestä, koska yhteisöjäsenyys oli olemassa jo ennen irkkikanavan perustamista. TORnilla on paljon yhteisöjäseniä joilla ei ole muuta jäsenyyden merkkiä kuin omilla sivuillaan oleva maininta jäsenyydestä, ja sama TORnin sivuilla omalla listallaan (jolle ei tietääkseni ole vuosiin tullut uusia jäseniä, en ehdi asiaa nyt junassa tarkastaa).
 
Niin, minä olen kahden vaiheilla. Luettuani Nerwenin viestin tulin hieman toisiin aatoksiin, eli en ole enää niin jyrkästi TolkienGatewayn kannalla.

Gateway on oikein mukava ja kätevä sivusto. Myös ylläpitäjä, Hyarion, keskustelee normaalisti muiden kanssa ja kuuntelee huomattavan paljon tällaista tavallista perusuunoakin ja ottaa huomioon ideatkin. Aivan kuin täällä Konnussa. Tuli heti kotoisa olo. Huomasin tämän keskustellessani Tolkiengatewayn virallisella kanavalla. Heidän Java Chattinsä on parempi kuin TORNin, lukuunottamatta fonttikokoa. TG tarjoaa nickin rekisteröintiä (olen tehnyt sen jo, Herugrimina, tietysti) ja muuta kätevää pikkuhilua. Lisäksi pienempää sivustoa tukisi mielellään.

Mutta Nerwenin viestin luettuani (Nerwen, käännytit minut jyrkästä TG-kannastani ;) ) aloin miettiä myös TORNia. Heidän julkisella kanavallaan en ole koskaan keskustellut. Jos he saavat palvelinkatkoksensa hoidettua, siinäkin on hyvä ja mukava irc-kanava. Java Chat ei ole huippuluokkaa, mutta kyllä sitä käyttää. Ja se seikka, että Jackson on yhteydessä TORNin kanssa ja heillä on muitakin suhteita! Kun kerran yhteistyötä on noin paljon tehty, olisi toisaalta sääli luopua TORNin irc-kanavasta.

Hyvä pointti, Merri, tai kuka sen esittikään, karahtaisiko yhteistyö jos irc-kanavasta luovuttasiin? Minusta ei. Mutta välit TORNin kanssa todennäköisesti viilenisivät.

Olen siis Incanuksen tavoin vähän molemmilla puolilla.

Anteeksi sekava viesti.
 
Yksi asia mitä vielä voidaan miettiä on se, että onko jotakin estettä olemassa sille, etteikö voitaisi pitää kanavia molemmilla palvelimilla? Tai no, tilannehan lienee se että oli mikä päätös hallituksella tahansa, olisi molemmilla kanavilla kävijänsä siitä huolimatta.
 
Merri sanoi:
Yksi asia mitä vielä voidaan miettiä on se, että onko jotakin estettä olemassa sille, etteikö voitaisi pitää kanavia molemmilla palvelimilla? Tai no, tilannehan lienee se että oli mikä päätös hallituksella tahansa, olisi molemmilla kanavilla kävijänsä siitä huolimatta.

Vaikken irkkaakaan, niin tuo olisi mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto. Epävirallinen kanava nyt voi olla vaikka quakenetissä, mutta virallisen kanavan tulisi olla vain ja ainoastaan yhdessä paikassa. Hajoita ja hallitse on nimenomaan tarkoitettu hajoitettavien ja hallittavien haitaksi ei suinkaan eduksi.
 
Voisihan niitä molemmilla palvelimilla pitää, mutta minä pitäisin enemmän yhdestä virallisesta kanavasta. Kuitenkin olisi kiva että porukka olisi samalla palvelimella aina.

Tietysti toisen voisi pitää varapalvelimena.

Käyttäisin Gatewayta, ja käytänkin, mutta TORNin palvelimella on paljon enemmän porukkaa, vaikka Gatewayta mainostaakin. Vaan eipä tuo mitään, kahden vaiheilla olen, kuten alituisesti toistan. Katsotaan, mitä hallitus päättää. Otan silti asiaan kantaa vielä.
 
Sitten pari korjattavaa asiaa:
Nerwen sanoi:
Ahvenessa on harvoin yli kolmeakymmentä henkilöä paikalla kerralla
Ahvenessa on päivittäin yli kolmekymmentä henkeä paikalla iltapäivisin/illoin.

Nerwen sanoi:
sen ylläpitäjien vihamielinen suhtautuminen TORniin. Heti ensimmäisellä kerralla kun eksyin heidän irccikanavalleen ja heille selvisi että olen kontulainen, alkoi vimmatunmoinen tornilaisten mustamaalaus ja maanittelu siirtymisestä heidän "leiriinsä".
Tarkoittanet vierailuasi kuukausia sitten aikaan, jolloin Hyarion oli juuri bannattu #theonering.netistä sillä verukkeella, että hän oli maininnut omasta sivustostaan. Tämän takia aihe oli "hot" ja muillakin oikeasti on ollut huonoja kokemuksia #theonering.netin linjausten kanssa. Myös minulla. Eri asia on se, liioiteltiinko aihetta.

Ja nykyään... olen tässä kuukauden parin aikana jotain kolmisen kertaa yrittänyt hieman provota kanavaa TORn-aiheella, eikä se ole lähtenyt siitä sen kummemmin liikkeelle.
 
Merri sanoi:
Tarkoittanet vierailuasi kuukausia sitten aikaan, jolloin Hyarion oli juuri bannattu #theonering.netistä sillä verukkeella, että hän oli maininnut omasta sivustostaan. Tämän takia aihe oli "hot" ja muillakin oikeasti on ollut huonoja kokemuksia #theonering.netin linjausten kanssa. Myös minulla. Eri asia on se, liioiteltiinko aihetta.

Harmi sinänsä, sillä aioin juuri ehdottaa, että entäpäs jos TORn ja Gateway yhdistäisivätkin irkkinsä yhdeksi verkoksi. Tosin kuka lähtisi sitä heille ehdottamaan, sitä en tiedä.
 
Se se vasta olisikin jotain, mutta tuskin siihen ainakaan TORNin puolella suostutaan, jos Hyarionin ei ole sallittu edes mainita sivuistaan :(.
 
TORn on tarkoituksella pitänyt verkkonsa erillään, asiaa on heiltä kyselty aiemminkin eri henkilöiden toimesta, eikä siihen ole suostuttu.
 
Saanko udella mistä tällainen johtuu? Luulisi, että he olisivat juuri innoissaan saadessaan yhdistää verkkonsa jonkin toisen merkittävän yhteisön kanssa. Minä ainakin olisin. Nyt en jaksa miettiä tarkemmin, kehkeytyi kuitenkin juuri ajatus, miksi ei olla suostuttu.
 
Ylös