Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Joulu

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Jaamar, 23.12.2013.

?

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

1. Heti kun illat pimenevät.

1 ääntä
    2,8%
  2. Ensilumen tultua.

0 ääntä
    0,0%
  3. Ensimmäisenä adventtina.

2 ääntä
    5,6%
  4. Joulukuun alusta.

2 ääntä
    5,6%
  5. Pari viikkoa ennen joulua.

2 ääntä
    5,6%
  6. Viimeisellä viikolla.

10 ääntä
    27,8%
  7. Aaton aattona.

7 ääntä
    19,4%
  8. Aattoaamuna

11 ääntä
    30,6%
  9. Aikaisemmin

0 ääntä
    0,0%
  10. Myöhemmin

1 ääntä
    2,8%
  1. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Tiedän että tästä on keskusteltu, mutta laitan meille tälle joululle ihan uudenuutukaisen keskustelun pystyyn:1420:

Mikä tekee joulun? Millaisia perinteitä on vai onko niitä? Mitä ilman joulu ei tule ja mitä siitä taas voisi hyvin jättää pois? Onko koko juhla ihan turhake vai vuoden kohokohta? Oikea vai muovikuusi vai ei kuusta ollenkaan? Amerikkalainen koristeilla kuorrutettu kermakakkuvilkkuporokimallusnauhaepilepsiajoulu vai hillitympi? Onko sinulla joulukalenteri ja jos niin millainen? Mitä sait tai annoit lahjaksi ja tykkäsitkö tai tykättiinkö lahjasta? Pitäisikö jouluvalot riisua heti loppiaisena pois ja milloin kuusi kuuluu heittää parvekkeelta (vai miten hävitätte kuusen)?

Lyhyesti minulle joulun tekee puhdas koti, jouluruokien tuoksut, puhtaat matot lattioilla, valot jotka saavat palaa läpi yön ja lumi joka tekee luonnonkin puhtaan näköiseksi. Viimeinen puuttuu valitettavasti tänä vuonna ja siksi joulun tunnelma on ollut aika hakusessa. Nyt kuitenkin kun on talo melkein puunattu ja kohta kun kuusi on sisällä ja kaivetaan koristelaatikko niin eiköhän se siitä jollakin tasolla ala pikkuhiljaa hiipiä se joulun tuntu kuitenkin. Ehkä.

Tänä vuonna hankin partiolaisten joulukalenterin. Minusta ne ovat kuvakalentereista parhaita. Niissä on hyvä idea ja kuvat ovat hauskoja. Aikaisemmin olen kyllä sortunut suklaakalentereihin.
    Työkaverilla oli hyvä idea aikuisen joulukalenteriin. Voisin toteuttaa sen ensi vuonna minulle ja miehelle. Siinä on jokaisessa luukussa pieni lappu jossa lukee joku jouluun liittyvä helppo valmistelu joka kuuluu tehdä sinä päivänä (ei olla kuitenkaan liian ryppyotsaisi). Esimerkiksi, kirjoita kortit, postita kortit, hanki linnuille jouluherkut, askartele lumihiutaleita, kuuntele ensimmäiset joululaulut, paista piparit jne. Mukaan voisi halutessaan liittää myös jonkun suklaan tai muun jos pelkät pienet valmistelut eivät houkuta.

Olen tänä vuonna kritisoinut paljon asioita ja yksi niistä on punapukuinen kolapukki. Jos minulla olisi valta niin pukisin pukin mieluusti sarkaan ja poronnahkoihin tai lappalaisittain.
    Minulle joulu on myös aika hillitty verrattuna esimerkiksi tähän. Meillä saa myös kuusi näkyä koristeiden alta ja tonttuja ja muita laitetaan sen verran että mies ei nurise niiden pois jättämistä ;) Yleensä valitsen pari väriä koristelun teemaksi ja ainakin kuusessa pidän siitä kiinni perintökoristeita lukuunottamatta. Muistelisin meillä olleen ainakin puna-kulta, sini-viher-kulta ja nyt on puna-valkoinen johon luonnollisesti kuuluu hopea myös. Vähintään hopean ja kullan välillä pitää tehdä valinta eikä räiskiä molempia. Jos koristeet antavat myöten niin jatkan väriteemaa kuusen ulkopuolellekin, mutta jos valinnanvaraa ei oikein ole niin sitten joustetaan.

Loppuihin kysymyksiin vastaan ehkä myöhemmin :)
    Ja hei, laittakaa kuvia teidän joulukuusista tai muista koristeluista. Itse ajattelin läväyttää teidän iloksi tai harmiksi kuvan kuusestamme tänne jossakin kohtaa. Kuva tulee kuitenkin joka vuosi otettua, mutta harvoin sillä mitään tulee tehtyä tai sitä tulee kenellekään esiteltyä.

2. eowynofmay

eowynofmay Kontulainen

Minä olen alkanut ottaa joulun aika löysin rantein. Ihan totaalinen kaaos ei ole kivaa, mutta jos askartelupöytä jää siivoamatta, niin siihen voi heittää joululiinan päälle (kuten aion tehdä ;))! Mutta muuten kevyt pintaremontti riittää.

Ruokaa jouluksi on käytännön syistä pakko varata melkoinen määrä (tämä sakki syö jo parissa päivässä aikas paljon), mutta sekin onnistui tänä jouluna aika kivuttomasti. Töissä oli pari viikkoa sitten myyjäiset, josta ostin suuren osan laatikoista (niiden menekki ei muutenkaan ole kummoinen). Tuttava valitti, miten eivät löydä tarpeeksi pientä kinkkua, joten tarjouduin ostamaan (kypsästä) kinkusta puolet :grin:! Työmatkoilla tein muitakin ruokahankintoja tuottajatoreilta. Joskus siitäkin on hyötyä, että ravaa pitkin maakuntia töissä!

Lahjoja olen kerrankin hankkinut valtioviisaasti pitkin vuotta (tosin osa voi löytyä vasta ensi jouluna, kun olen niitä oravana jemmannut pitkin taloa!). Olen ostanut ajatuksella sellaisia lahjoja, joista uskoisin vastaanottajien pitävän. Ei taida olla yhtään lahjaa hankittu vähän sinne pitkin. Tästä olen ehdottomasti itsekin erittäin tyytyväinen. Yleensäkin mitä enemmän vuosia kuluu, sitä enemmän pidän antamisesta kuin saamisesta.

Lapsien kanssa olen oppinut arvostamaan (JA olemaan korjailematta tuotoksia) sitä intoa ja iloa, vaikka kaikki ei olisikaan ihan tunnistettavaa (Hieno tonttu! Ai, se olikin kuusi, mutta hieno joka tapauksessa) tai viivasuorassa. Sekin on ollut kova koulu oppia, että lapset tappelevat myös (!) jouluna. Mutta mitä lungimmin itse otat, sen hauskempaa kaikilla!

Kaikkein vaikeinta olisi luopua "Pojasta ja lumiukosta" ja Turun joulurauhan julistuksesta. Ihanaa ovat kynttilät ja jouluvalot.

Pidin joulusta siinä vaiheessa, kun ei vielä ollut (ainkaan paljon) lapsia ja touhusin joulun eteen oikein kunnolla. Mutta pidän myös näistä kaaosmaisistakin jouluista, jolloin ei ole kauheasti ehtinyt tehdä :D! Näiden kahden välillä oli aika tuskallisiakin aikoja :p!

3. Olórin

Olórin Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Meillä vietetään varsin perinteistä joulua.

Ruoka kuuluu toki erottamattomasti jouluun. Kinkku saatiin tänä vuonna ajoissa pois uunista. Jonain vuonna (leivin)uuni alkoi jäähtyä liikaa, joten kinkkua piti vahtia yli puolen yön. Lanttu- ja porkkana laatikkoa on jo pakkasessa, mutta imelletty perunalaatikon mummo taitaa paistaa aamulla. Onko kyseinen ruoka miten yleinen? Sitä syödään vain jouluna, mutta lanttulaatikkoa meillä syödään myös muulloin. Rosolli on meillä vain jouluruoka, mutta muulloin kuin jouluna sitä taidetaan syödäkin vain Länsi-Suomessa. Ja karjalaisittain toki piirasta ja paistia. Toki myös makeat herkut maistuvat.

Toinen asia joulussa on kuusi. Tänä vuonna onkin latvakuusi, kun talvimyrskyt kaatoivat kymmenittäin kuusia metsästä. Toki myös siisti koti ja hillityt koristeet ovat mukavia. Sen sijaan välkkyvät valot ja liian runsaan valojen käytön voisi kieltää. Ainahan niitä jossain taloissa on, tosin yksi paikkakunnan runsaimmista jouluvalojen käyttäjistä on viime vuosina jo vähän vähentänyt. Vaikka eihän hälläkään Amerikkaan verrattuna ollut paljoa mitään. Mutta talon ohi saattoi ajaa ja ihmetellä. Muutenkin ole nykyään entistä enemmän hartaan joulun ihminen.

Jouluaattohan se tuppaa se tapahtumarikkain päivä olemaan. Aamulla pitää vielä tehdä kaikenlaista ja sitten syödään päivällinen, jotta illalla ei olisi niin kiirettä. Kun lehmiä ei voi jättää lypsämättä joulunakaan, ei ennen kuutta voi aloitta iltaa. Illalla on tarpeeksi tekemistä ilman syömistäkin. Pitää saunoa, juoda kahvit, lukea evankeliumi, käydä haudoilla ja ennen vielä naapurin käydä joulupukkina. Vaikka hautausmaalla onkin jouluna kaunista, on se tavallaan jännä tapa. Eivät meidän koskaan ole käyneet pyhäinmiestenpäivänä haudoilla, vaan kynttilät on aina viety jouluna. Joulupäivä ja tapaninpäivä ovat enemmän oleskelupäiviä ilman sen kummempia perinteitä. Toki tapaninpäivänä on ruukattu käydä aamusaunassa, vaikkei naapurin saunaa lämmitetäkään.

Koska meillä(kin) on paljon tavaraa, äiti keksikin, ettei tänä jouluna anneta ensinkään lahjoja. Toki lahjat ovat mukavia, mutta ne eivät ole oleellinen osa joulua. Tietysti lapsiperheessä täysin lahjaton joulu ei liene hyvä ratkaisu. Tänä vuonna on tällainen mustavalkoinen joulu. Lunta tuli, mutta sitä on enää siellä täällä. Mutta muuten näyttää tulevan hyvä joulu. Muutama vuosi sitten ukkovainaa kaatui ja isä lähti käyttämään häntä keskussairaalalla. Äitin kanssa reuvuttiin halvaantuneen lehmän kääntämiseksi toiselle kyljelle.

4. Jaamar

On meillä aina ollut (tosin kaupan jota nyt Novan vanhemmat tai Nova viimevuosina tuunanneet) imelletty perunalaatikko jouluna. Se mikä oli lapsena hassua oli että meillä oli myös maksalaatikko pöydässä. Se johtui kuitenkin siitä ettei pikkuveli suostunut syömään muita laatikota (oletan).

Pari kysymystä on herännyt vielä lisää mielessä ihan omista kokemuksista.

Joulupuuro aattoaamuna vai joulupäivän aamuna ja onko manteli ja jos on niin mitä se tarkoittaa?
    Meillä ollut aina joulupäivän aamuna ja kieltäydyin ehdottomasti keittämästä puuroja aattoaamuna sillä minulle joulu oikeasti alkaa vasta aattona joskus puolenpäivän jälkeen.
    Manteli on ollut aina lapsuudessa, mutta inhosin pienenä manteleita ja siksi välttelin sitä. Meillä kun se piti sitten syödä. Kai se tarkoitti vain hyvää onnea tulevalle vuodelle.

Kuusen koristelu aatonaattona vai aattona?
    Samasta syystä kuin edellinenkin (ja ehkä osittain siksi että äiti halusi lapsille aina puuhaa aattoaamuksi ettei hyvpitä seinille) kuusi koristellaan aattoaamuna. Aatonaattona voi laittaa muita koristeita jos tahtoo ja kuusi kannetaan sisään. Se saa korkeintaan valot aatonaattona.

Kylässä vai kotona ja perheen vai suvun kesken vai muuten?
    Meillä on lapsuudessa yleensä oltu joulu kotona. Pari joulua taidettu viettää vaarilla. Kun muutin kotoa niin kävin jouluna vanhemmilla, mutta nyt kun on tuo toinenkin osapuoli niin ollaan oltu aatto ja joulupäivä rauhassa kotona ja Tapanina kierretty sitten sukulaisilla. Ongelma on se että Novan sukulaiset asuvat Tampereella ja minun Itäsuomessa. Ja me tässä välissä. Siksi ollaan nyt ratkaistu parina vuonna asia kutsumalla (koirattomat) Novan vanhemmat meille aatoksi ja joulupäivän aamuksi. Ei tarvitse ajaa kuin yhteen paikkaan. Tänä vuonna minun vanhemmat saivat veljestä koiravahdin joten tulevat pyörähtämään meillä joulupäivänä tai tapanina. Ihan mukava kun ei tarvitse ajella ympäri Suomea.

5. Anewielh

Anewielh Kissaneiti Konnavahti

Sain parhaimman joululahjan jo eilenillalla, pienen adoptiokissan! ♥

Tämä aihe on muutoin minulle läheinen ja tärkeä, mutta vastailen kunhan on paremmin aikaa :)

6. Firebender

Firebender Hobitti

Rauhaisaa joulua kaikille tasapuolisesti <3

Joulu on aina ollut minun lempijuhlani, ihan vain rauhallisuuden ja perinteiden vuoksi. Tänä vuonna olen vain kotona, enkä suuntaa etelään perheen luo, ja se vähän söi tunnelmaa alusta asti. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole. Eilen kuitenkin sain joulun laitettua, ja koristeet perinteisine joulukuusineen omasta metsästä haettuna sai tunnelman syntymään. Nyt on luvassa erilainen, rauhaisa joulu.

Joulukoristeluissa olen aika hilkuilla.. olen asunut jenkeissä, ja siellä olevan perheeni äiti on hääsuunnittelija/floristi, ja meillä joulu oli aivan mieletön. Koristeita ja valoja oli paljon, mutta hyvällä maulla ja värit hillittyjä ja maanläheisiä. Sellainen sinällään houkuttelee minua kovasti, mutta ei sitten kuitenkaan se kuulu minun näkemykseeni omasta joulusta täällä Suomessa. Olkipukit, oikeat kävyt punaisine nauhoineen, perinteiset kynttilävalot, oikea kuusi, ei mitään kimaltavaa ja säihkyvää muutaman olkisydämein lisäksi, joissa vähän kultaista nauhaa seassa. Leivinuunin pankolla isoja olkipukkeja, punainen kahvipannu, muutama turvallisesti aseteltu tuikku. Takan reunustalla punaisilla pyykkipojilla kiinnitettyinä roikkuvat narussa vuosien saatossa saaduista joulukorteista tärkeimmät ja kauneimmat joulusukkien kanssa. Niistä on meidän joulumme tehty <3

Meidän perheessä ei jaeta joululahjoja ollenkaan, mutta sainkin pikkusiskolta postista pienen lahjan, ja äsken kun sen avasin tuli oikein hyvä mieli <3 Sain hänen itse tekemänsä heijastimen nuorimman koirani päästä, aivan ihana ja järkevä lahja. Ja aamulla herätessä oli tullut tekstiviesti, että koirani sai lapsia, joten sekin lämmitti mieltä näin koiraharrastajalla!

Meillä on aina ollut perinteenä, että perhe kokoontuu yhteen, syödään, nauretaan ja soitin pianoa muiden höpötellessä omiaan taustalla tai laulaessa jos siltä tuntui. Äidilläni on myös aina ollut ns. avoin joulu, eli olemme saaneet viedä mukanamme vaikkapa opiskelukavereitamme joilla ei ole lähtea varaa kotiin tai ei ole ketään kenelle mennä. Porukkaa on ollut paljon ja ruokaa myös, naurua ja välillä kyllä itkuakin. Kiitän äitiäni siitä, että olen oppinut rakastamaan joulua ihan vain sellaisenaan jo pienenä <3 Ja nyt kun sitä ajatteli, niin vähän tuli kyyneleet poskille, kun en kotiin pääse, mutta välillä mennään sillä mitä on!

Vielä kerran, ihanaa, rauhaisaa joulua kaikille <3

7. Jaamar

Firebenderin joulukoristelu ja t´koti sai mielikuvissani ehkä liioitellut ihanan, vanhanaikaisen ja lämpimän mielikuvan. leivinuuni, olkikoristeet ja tuikut:heart: Sai taas kaipaamaan vanhaa taloa jossa olisi iso leivinuuni ja pienet ruutuikkunat (muutenkin pidän sellaisita, mutta etenkin jouluna olisi ihanan tunnelmallinen paikka asua.

8. Firebender

Firebender Hobitti

Kiitos mielikuvast, ja itseasiassa tänävuonna tuli aika täydellinen "vanhan ajan" tunnelma, aikaisemmin en ole onnistunut yrityksistä huolimatta! Ulkona lumilyhdyissä kynttilät, ulkotulia paljon ja pieni pakkanen ja kevyt lumisade, melko idyllistä kyllä. Ihan kiva niin, ku ei kotiin äitille päässyt lähtemään..

En osaa tänne kuvia lisätä, oisin voinu laittaa muutaman joulustelu kuvan teillekin!

9. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Meillä on vähän sama juttu kuin Maylla, eli joskus aiemmin tehtiin enemmän joulua. Lasten kanssa on oppinut, että tärkeintä on kiireettömyys, hyvä ruoka ja kivat lahjat lapsille, kun niille se pakettien aukominen kuusen alla on kuitenkin koko juhlan kohokohta. Saunassa toki käydään, koska on kivampi juhlia puhtaana. Ja toki se kuusi pitää olla, sen pitää olla aito ja se koristellaan, mutta ei sekään niin kauhean tarkkaa ole, että milloin se taloon tuodaan. Kunhan se aattona on pystyssä ja mukelot ovat saaneet ripustella sen täyteen ikivanhoja puukoristeitamme, niin kaikki on hyvin.

Ruokapuolella minä olen tyytyväinen, kunhan pöydässä on lanttulooraa, ja perheen miesväelle kinkku on ehdoton. Muu on sitten kivaa lisuketta.

Koristeita ei tänä vuonna ole kuin punaisen kattoon yltävän cd-tornin kylkeen kiinnitetyt joulukortit, neljä joulukalenteria, yksi hyasintti ja muutama kynttilä, mutta niillä pärjätään vallan mainiosti. Talon alakerrassa on kyllä varsinainen joulusisustus, kun äitini pynttäsi oman osuutensa huushollista sillä periaatteella, että suunnilleen jokaisena joulukuun päivänä tuli joku lisäjuttu. Siellä siis piisaa kynttilää, poroa, tonttua ja enkeliä erilaisten kukkien ja valoviritelmien kera, äidin mukaan lähinnä poikiemme iloksi, mutta luulenpa hänen nauttivan niistä itse ihan yhtälailla.

Kun isä vielä eli, joulurauhan julistus oli suorastaan harras perinne. Siihen mennessä kaikilla oli siistit vaatteet päällä ja glögilasi kädessä, julistus kuunneltiin hiljaa ja sen jälkeen skoolattiin. Onneksi senkin voi jo ottaa rennommin. Tänä vuonna julistuksen kuuntelimme vain minä ja äiti ilman mitään glögirituaalia tai juhla-asuvaatimusta.

Minulle paras osa joulusta ovat seuraavat kaksi päivää. Pelkkää rentoa oleskelua ilman aikatauluja tai velvoitteita. Mikä voisi olla parempi tapa juhlistaa tapahtunutta talvipäivänseisausta ja vuodenkierron kääntymistä valoa kohti vaeltamiseksi =)

10. Anewielh

Anewielh Kissaneiti Konnavahti

Jokos kontulaiset ovat alkaneet valmistautua jouluun?

Elän sinänsä jännän äärellä, kun tämä on ensimmäinen omassa talossa vietetty joulu. Äitini miehineen on toki viettänyt meillä joulut aikaisemminkin, tämä on järjestyksessä kahdeksas joulu kun he tulevat meille. Viimeksi äidin luona olin jouluna 2006. Se on kaikkien kannalta parasta, äidin tarvitsee loppujen lopuksi vain tuoda itsensä paikalle ja lahjoja, jos näin haluaa. Minä rakastan joulun laittamista, joten minun vastuullani on ruoka ja muu joulun valmistelu. Äiti on sen verran stressaavaa sorttia, että helpointa niin.

Tänään hankin jo Joululahjasuklaatkin ja viikonlopun aikana ne sujahtavat paketteihin. Enää yksi ostettava lahja ja se puoli olisi hoidettu. Valosarjoja palaa yhdeksän kappaletta tällä hetkellä ja toinen puolikas puuttuu vielä. Huomenna tai sunnuntaina olisi tarkoitus paistaa porkkanalaatikot joulua odottamaan.

11. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Hienoin joulu sitten lapsuusajan oli pari vuotta sitten, kun oltiin avokin kanssa joulunpyhät saaristossa, vanhassa luotsituvassa korkealla kalliolla. Paikassa, jossa ainoat ulkoiset valonlähteet olivat illalla kuu, tähdet ja kaukana alarinteessä lossisataman valot. Jossa ollessa pyrytti kaksi päivää ja ulkohuussiin mennessä piti olla lapio mukana että pääsi lapioimaan kulkuväylän auki. Jossa joulusaunan lämmitys päättyi siihen että hormi meni tukkoon ja työnsi kaikki savut saunaan ja lopulta päädyttiin peseytymään lumessa & pesuvadissa. Jossa talousvesi piti hakea pumpusta 50 m alarinteeseen ja väylä piti aina avata uudelleen ja sai olla kiitollinen ettei pumppu ollut jäässä. Jossa tupa oli aamuisin pimeä ja kylmä ja uunin lämmityksen sai aloittaa kynttilänvalossa koska toinen vielä nukkui eikä sitä hennonut herättää laittamalla kattovaloa. Jossa yöllä oli oikeasti pimeää. Jossa päivät menivät hiljaksiin päivän menyytä rakennellessa, viiniä siemaillessa, puita hakiessa ja kirjoja lukiessa. Jossa jallussa raakakypsytetty hevosenliha ripustettiin puhelintolppaan maustumaan. Jossa ei aina ollut kunnolla kenttää ja sen takia sai olla aika rauhassa. Uskokaa tai älkää, se oli ihanaa!

12. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

Ylläolevan perusteella Husky vaikuttaa suurelta jouluromantikolta! :)

13. Jaamar

Husky, kuulostaa oikeasti ihanalta :)
    Olen yllättänyt itseni tekemällä joulukortit kaikille muille paitsi konnun joulukorttivaihtoon. Ulkomaan kummilapsille olen ostanut joululahjat ja pohtinut missä ja millaisella porukalla vietämme ensimmäisen joulun oikeana perheenä.
    Minähän kuulun niihin jotka kieltäytyvät syömästä pipareita ja torttuja ennen aattoa muuten kuin pikkujouluissa ja jouluvaloja en varmasti laita ennen joulukuun alkua. Yritän venyttää niin pitkälle kuin maltan. Haluan saada joulusta kaiken irti ja jos olen mässännyt tortuilla ja katsellut jouluvaloja jo yli kuukauden niin itse joulu ei oikeastaan enää tunnu miltään.

14. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Minulla on tärkeimpien ihmisten (eli lasten, miehen ja äidin) lahjoja jemmassa jo useampi, mutta vielä on osa tilaamatta ja tekemättä. Glögiä ostin valmiiksi kaappiin viime viikolla, kun viime jouluna lempparini, Marlin vaalea glögi, oli kaikista lähikaupoista loppu joulun alla. Tätä jouluapa en joudu kärvistelemään glögittä ;)

Jouluvalot meillä laitetaan vain lasten ikkunaan ja vasta marras - joulukuussa. Sitten ne saavatkin olla kevääseen asti, tänä vuonna taidettiin ottaa pois vasta pääsiäisen tienoilla kun muksut tykkäävät niistä niin kovasti.

Äidin joulukalenteri oli minulla jo hahmotteluvaiheessa, kun tajusin, ettei suunnittelemani pienoistorni ehkä ole se kaikkein kätevin matkaversio. Äiti kun lähtee jo joulukuun puolivälissä USA:han isoveljeni luo ja palaa vasta tammikuun alussa, pitänee äkkiä suunnitella uusi minikalenteri, jonka saa kätevästi vaikka kirjan väliin.

Konnun joulukortit... voi apua. Edellisinä vuosina olen tiennyt jo hyvissä ajoin, mitä aion askarrella, mutta tänä vuonna ei ole ideanpoikastakaan. Luotan siis siihen, että keksin viime hetken paniikissa jotain tosi hienoa ;)

15. Fairy tale

Fairy tale Lapinorava

Monien aikaisempien vuosien tapaan olen osallistunut Operaatio Joulun Lapseen tekemällä kaksi lahjapakettia, jotka lähtevät marraskuun tienoilla Romaniaan ja Moldovaan köyhien perheiden lapsille tai lastenkotien lapsille.

Olin myös ajatellut varata tietystä kirpputorista myyntipaikan ja myydä pois joulupalloja ja muuta vanhaa joulutavaraa, mutta tuolle kirppikselle on puolen vuoden jono. Muualle en halua, tuo on lempparipaikkani. Muuten ajatuksissa on vielä aivan muuta, kuin joulu.

16. Pagba

Pagba Hyvienkin vitsien kertoja

Tänä vuonna ei joulunodotus ole ollut läheskään yhtä piinaavaa kuin viime vuonna. Ensiksikin olen kieltäytynyt angstaamasta jo kuukausia ennakkoon joululahjojen ostamista ja toiseksi ostin eilen sellaisen, jota etsin turhaan vuosi sitten viime tingassa. Lasikynttilätkin on ostettu jo aikaa sitten. Ehkä tämä joulu ei tunnukaan siltä kuin hakattaisiin mahaan tylsällä puukolla – säästynen ainakin puukon kiertämiseltä sisuskaluissani.

Jaamar ja Kointähti tykkäävät tästä.
  17. Jaamar

Minulla taas on alkanut jouluahdistus jo pikkuhiljaa. Lahjat on, mutta ne pitäisi paketoida ja lähettää ennen kuin on liian myöhäistä. Mutta siivous. Se ikuinen joulusiivous. Vuosi sitten meillä oli leppoisin joulu vuosiin. Oltiin vaan omalla väellä, lahjoista en stressannut ja siivouskin pidettiin pintapuolisena. Tänä vuonna on taas tulossa vieraita ja minä jo mietin pitäisikö joulusiivoukset aloittaa jo nyt että ehditään ilman paniikkia. Minä en osaa samalla tavallaa jättää siivousta tai kattausta vähän puolitiehen jos on vieraita tulossa enkä oikein vieläkään kunnolla osaa olla rennosti näiden vieraiden läsnäollessa.
    Tietysti aina sanotaan että ei kannata suotta stressata ja että vieraat tulevat meille ja meillä on sellaista kuin on ja jouluna pitäisi rauhoittua ja levätä ja ettei vieraita ole pakko kutsua, mutta jos juhannukset vietetään minun sukuni kanssa niin ei ole kovin reilua kieltäytytä viettämästä joulua Novan sukulaisten kanssa ja minä en vaan pysty rauhoittumaan samalla tavalla kunnolla jos meillä on vieraita.

Parasta joulussa on ehkä se aattoaamu kun herätään puhtaaseen kotiin ja saa kävellä puhtailla matoilla kun syksyn kuraamat matot on vihdoin siivottu pesua odottamaan. Aamupalan jälkeen aletaan pikkuhiljaa laittaa kuusta kuntoon, koristella taloa muutenkin ja leipoa torttuja joululaulujen soidessa. Aattoaamuna ei enää ole stressiä vaan kaikki tehdään rauhassa. Talo täyttyy tortun tuoksusta ja joulu tuodaan kunnolla sisään. Joulupukin kuumalinja pyörii myös taustalla. Joulurauhanjulistuksen jälkeen varmasti pari tuntia menee siinä kun hyräilen porilaisten marssia. Sitten tulevatkin vieraat ja minä vetäydyn kuoreeni, stressitaso nousee ja pystyn kunnolla rauhoittumaan vasta joulupäivänä vieraiden lähdettyä. Sellaisia joulut ovat tätä nykyä, mutta ehkä ne jossain vaiheessa ovat jotain muuta. Ei voi koskaan tietää. Tiedä sitten olisiko vielä rasittavampaa itse lähteä ajelemaan ympäri maata joulunpyhinä sukulaisia katsomassa.

Edit. kirjoitusvirheitä

Last edited: 03.12.2015
  18. eowynofmay

eowynofmay Kontulainen

Hankalia nuo sukulaisasiat. Meiltähän nyt poistui tämä monen paikan ongelma ns. luonnollista tietä. Äidin kuoleman jälkeen meille ei ole jouluvieraita enää tulossa eikä ole tarvetta ajaa mihinkään. Ja olin jo vuosikausia sitä ennenkin nauttinut äidin kanssa touhuamisesta ja höpöttämisestä. Miehen suku on lähellä tai majoittuvat omineen. Useimmiten suku kokoontuu illalla meille lahjojen jakoa varten. Tarjolla on glögiä ja piparia, ei muuta.

Nykyään nautin lahjojen hankkimisesta, ongelma on vain siinä, etten malttaisi odottaa jouluun niiden antamisessa :D Serkun kummin kaimat olen jo vuosia tylysti jättänyt ilman lahjoja. Juuri niitä lahjoja, jotka ostetaan viime hetken paniikissa, kun tuntuu, että jotain pitäisi olla. Lapsille on lahjat, aikuisille pääsääntöisesti ei. Jos en sitten ole sattunut törmäämään johonkin, joka mielestäni sopisi jollekulle tosi hyvin.

Muistan joku joulu sitten, kun peitin lasten askartelupöydän (raivaus olisi ollut monen pvän urakka) punaisella kertakäyttöliinalla ja heitin vähän koristeita päälle. Siitä tuli kaunis keko. Tykkään ennen joulua käyttää matot ulkona, jotta sisälle tulee raikas tuoksu (lisättynä kuusen tuoksulla). Mutta jos ennen joulua on syystä tai toisesta muuten tiukkaa, niin olen joulusiivouksen saattanut tehdä vasta joulun jälkeen :D Tänä vuonna Aulë lupasi tehdä joulusiivouksen (Pagba ja Jaamar, lasten kasvamista odotellessa...).

Ehkä ainoa stressin aihe on ruoan hankinta. Meitä on niin paljon, että juhlapyhiin pitää oikeasti varautua, että syömistä on sopivasti. Itse pitäisin laatikoista, mutta juuri kukaan muu ei, joten niitäkin on joka vuosi ollut vähemmän ja vähemmän. Tuskin viitsin tänä vuonna pelkästään itselleni niitä edes tehdä.

Joulun odotus on niin ihanaa aikaa! Poltan kynttilöitä ja nautin hämärästä. Käperryn parhaan ystäväni, lämmitettävän kauratyynyn, kanssa peiton alle lukemaan.

19. Fairy tale

Fairy tale Lapinorava

En ole ehtinyt joulua muuta kuin miettiä ja nimenomaan vain miettiä, en suunnitella. Olohuoneen olen laittanut jouluasuun ja ulkovaloja ja muutama koriste on kaivettu esille. Siihen se on jäänytkin, koska äidilläni on nyt lauantaina 60-vuotis synttärit. Sitä miettii sitä seuraavaksi ja elää sen päivän ja vasta sen jälkeen ehtii miettiä mitä tulee eteen seuraavaksi. Näen veljiäni nyt lauantaina mutta en enää toistamiseen ennen joulua, joten totesin tylysti, että taitaa tänä vuonna jäädä lahjat antamatta. Jos ne jäävät antamatta jollekin, jäävät sitten kaikilta. Hiukan tämä harmittaa. En tiedä missä jouluna ollaan tai mennäänkö käymään missään. Suunnitelmat eivät ole olleet näin auki vuosiin.

Last edited: 03.12.2015
  20. Ereine

Ereine Kontulainen

Minulla ei ole jotenkin jouluinen olo tänä vuonna, vaikka mitään paniikkia ei olekaan. Joululahjat ovat melkein valmiit, muutama ostolahja ja muut itsetehtyjä. Tänään lähetin ainoan, jonka tarvitsee postittaa (Postilla on maanantaihin asti alennus pakettien postimaksuissa, muuten olisin jättänyt myöhempään). Joulusiivous omassa kodissa on tehty, koristelut teen sunnuntaina, samoin kuin piparkakkutalon. Joulukortit päätin jättää tänä vuonna tekemättä. Se tuntuu jotenkin pahalta, aivan kuin se olisi velvollisuuteni mutta ajattelin että jos minulla ei ole hyvää ideaa tai intoa niin parempi jättää tekemättä.

Varsinaisen joulun vietän äitini luona, toivon että siellä löytyy parempi joulumieli.

Jaa somessa