Joululahjat (ja muutkin lahjat)

Mortal Illusion sanoi:
Ovatko lahjapaperit muka kierrätyskamaa? Väittäisin, etteivät ne kyllä mihinkään kartonkikeräykseen kuulu.

Tästä taitaa olla joka vuosi lehdissä juttua, kun kierrätysfirmat muistuttavat kansalaisia, etteivät lahjapaperit kuulu paperinkeräyslaatikoihin. <a href="http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/paperi.html#lahjapaperi " target="blank">Muun muassa täällä</a> selitys, miksi ei.
 
Thali sanoi:
Tästä taitaa olla joka vuosi lehdissä juttua, kun kierrätysfirmat muistuttavat kansalaisia, etteivät lahjapaperit kuulu paperinkeräyslaatikoihin. <a href="http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/paperi.html#lahjapaperi " target="blank">Muun muassa täällä</a> selitys, miksi ei.

No sitähän minäkin. Edelleen vänkään, että ne eivät myöskään kuulu pahvi- tai kartonkijätteeseen, paitsi siinä tapauksessa, että taloyhtiö jakaa jätteet sanomalehtiin ja poltettavaan jätteeseen, mikä onkin paljon kätevämpää. (Off-topic: ko. linkissä sanottiin, ettei myöskään vaaleaa toimistopaperia saisi laittaa isoja määriä lehtikeräykseen. Herää kysymys, että minne sitten? Kerrostalossa ei ole muita vaihtoehtoja.)
 
Mortal Illusion sanoi:
(Off-topic: ko. linkissä sanottiin, ettei myöskään vaaleaa toimistopaperia saisi laittaa isoja määriä lehtikeräykseen. Herää kysymys, että minne sitten? Kerrostalossa ei ole muita vaihtoehtoja.)
Off-topikkia vielä: ehkä tuo ei tarkoita yksityisiä kansalaisia? Ehkä tuolla "isoilla määrillä" tarkoitetaan esimerkiksi toimistojen tai koulujen tuottamaa paperin määrää?
 
Miten kun YTV:n mukaan kaikki pahvi-, kartonki- ja paperipakkaukset saa viedä keräyskartonkiastiaan? Eikä lahjapapereita lasketakaan paperipakkauksiksi?
 
Isilmirë sanoi:
Miten kun YTV:n mukaan kaikki pahvi-, kartonki- ja paperipakkaukset saa viedä keräyskartonkiastiaan? Eikä lahjapapereita lasketakaan paperipakkauksiksi?
Ovathan ne paperipakkauksia, mutta lahjapaperin kiellon syynä on ehkäpä juuri se, että lahjapapereissa on usein "folio- tai alumiinipaperia, jota ei voida hyödyntää uuden paperin raaka-aineena." Ainakin tuon linkin mukaan.
 
Hmm.. kaikki on alkaneet puhua joululahjapaperista, mutta jos hyppäisin tästä alkuperäiseen aiheeseen takaisin.

Joululahjoja on loppujen lopuksi kiva ostaa, vaikka valitankin ihan liikaa aina kun mut raahataan lahjaostoksille. Tänä vuonna olen kyllä herännyt joulun tulemiseen vähän myöhään, koska ostin ensimmäisen lahjan vasta viime viikon lopulla ja nyt mulla on kolme kasassa, joista kaksi keskeneräistä. Perheenjäsenille pitäis vielä keksiä jotain, mikä on suht hankalaa.
Ihaninta joululahjoissa on se, kun tuntee keksineensä jollekin tosi kivan lahjan, josta kyseinen henkilö "varmasti" (ei toki voi koskaan tietää) pitää. Tähän mennessä sellaisia on noista kolmesta yksi, mä oon siitä lahjasta varmaan viisi kertaa iloisempi itse kun mitä lahjan saaja tulee olemaan =). Toisaalta noi kolme lahjaa on kaikki ihan kivoja, ongelma lähinnä ne loput. "Huonot lahjat" aina pilaa mun joulushoppailun, ei voi ketään jättää täysin ilman lahjaa. Yritän kuitenkin olla ostamatta suklaata, sukkia tai mukeja, koska ne nyt vaan yksinkertaisesti on niin no-kun-en-keksinyt-sulle-mitään-mutta-oli-pakko-ostaa-jotain -lahjoja. Tietty ne käy lisukkeiksi lahjoihin, mutta eivät sellaisinaan.
Lahjani ovat alkaneet "pirstaloitua" yhä enemmän. Aika harvat niistä on enää yksiosaisia, ostan jonkun jutun ja sitten keksin, että hei, ton kanssahan ois tosi kiva olla tollasia ja sitten niitä jne. Olisi myös kiva tehdä itse jotain lahjoja, mutta siihen ei taidot riitä, joten nyt osa lahjoista on osaksi mun tekemiä =).

No, mitä itse saamistani lahjoista jäänyt mieleen? yllättävin oli kyllä kun sain vissiin kuus vuotta sitten kännykän. Ei kyllä ollut joululahja, tais olla synttärilahja, mutta samapa tuo. En oikeasti ollut yhtään osannut sitä odottaa ja olisi tullut täysin yllätyksenä, ellen ois sattunut puhelinluetteloa etsiessäni törmäämään siihen (tuijotin sitä suu auki varmaan puol minuuttia). Muuten muistan yhden pehmokissan, jonka isä kerran toi työmatkalta tullessaan. Se oli mun mielestä hyvin kamala, mutta sitten ajattelin, että iskä oli nähnyt paljon vaivaa hommatessaan sen mulle ja että olisi ollut kerrassaan hirveää olla tykkäämättä siitä, joten mä yritin parhaani mukaan rakastaa sitä kissaa. Myöhemmin ajatellen iskä tuskin ees huomasi miten sitä kohtelin, kunhan en nyt seinään paiskannut heti sen saadessani...
Yleisesti tykkään siitä, että en tiedä etukäteen mitä paketeista paljastuu. Tietty jotain lahjatoiveita esitän, että saan jotain tarpeellisia tavaroita, joita en jostain syystä jaksa itse ostaa taikka ei ole rahaa tai joista ei ole niin väliä että millainen se on kunhan toimii. En välttämättä haluaisi saada lahjaksi mitään esim. suurta osaa sisustuksesta vievää juttua, jos kävis niin että se ei olisi ollenkaan makuni mukainen.. Mieluummin joku pieni juttu, joka on sydämellä valittu, kuin jotain isoa, tylsää ja persoonatonta.

Ja sitten vielä paketoinnista. Mun mielestä joululahjan pitää olla paketissa, ei kelpaa jos se on vaikka lahjapussissa, niin että päältä kurkistamalla näkee heti mitä sisällä on. Eihän sellanen oo yhtään jännää. Paketoin lahjat yleensä ihan kaupasta ostettuun lahjapaperiin, koska ei riitä aika joulun alla papereidenkin vääntämiseen kun lahjojenkin kanssa ollaan siinä ja siinä. Joinain vuosina olen toki papereitakin itse vääntänyt (niistä tuli kyllä lievästi kamalia, mutta harjoitushan siihen varmaan auttaisi..
 
Me olemme käärineet jo vuosia perheen lahjat sanomalehtipaperiin. Onhan se vähän ankean näköistä, mutta mukaan laitamme joka joulu jonkin pienen sievän kortin, mieluiten käsin maalatun, jossa selitetään syy. Partiolaisia koko perhe, ja ekologiakin on meille kaikki kaikessa. Yleensä sukulaisetkin antavat meille lahjat sanomalehtipaperiin käärittynä, ja se on alkanut hiljalleen levitä. :)

Jos lahjapaperia on, me irrotamme sen mahdollisimman varovasti. Siitä saatetaan tehdä semmoisia mukinkoristeita, paketoida synttärilahjoja... Mutta hukkaan emme heitä. Kierrättäminen rocks.
 
Sanomalehtipaperia voisi kokeilla.. Tosin minä olen löytänyt lahjakassien ihmemaan, ja ainakin ystäville ne ovat ihan käteviä välineitä. Voisihan asiat toki paketoida vielä sinne sisällekin.

Keksin muuten taas joululahjan, joita voi antaa useammille ihmisille, jossa näkyy (kuuluu) itsetekemisen vaiva ja joka luultavasti saajiaan miellyttää. C-kasetillinen joululauluja, itse laulettuna & soitettuna. Idea ei tosin ollut ihan uusi, olen tehnyt näitä ainakin vanhemmille jo useamman kerran, mutta päätin nyt taas hommaan ryhtyä. Saapahan samalla sellaisen joku sukulainenkin, joka on musisointiani ihaillut. Vaatiihan tämä tietysti jonkin verran soittotaitoa, mutta pystyy sitä jotain tekemään itse, vaikkei käsitöitä osaisikaan.

Viesti oli tarpeellinen ja kaikkea ^^
 
Toinen hauska juttu on äänikirjat. Minä olen aika usein lukenut ihan kasetille jotain kirjaa, Maameren velhoa ja Sokkeloportaikkoa lähinnä. Varsinkin laiskemmanpuoleiset ystäväni ovat ihan ilahtuneetkin niistä. :) Vaatiihan tämä aikaa ja yleensä kolmesta viiteen kasettia, mutta iloisia ilmeitä siitäkin palkkioksi saa.
 
Vinkkivinkkinen douvin suunnattoman viisaan ja rakastettavan äidin varastoista:

Vanhoja koulukuvaamataidon töitä, tai muitakin, paperitaideteoksia, jotka raaskii seiniltä riipiä, voi mainiosti käyttää ainakin pienempien pakettien, kuten kirjojen ja cd-levyjen kääreenä.
 
*wirn* Mä ajattelin, että douvin äiti ehdotti, että vanhoja koulukuvaamataidon töitä voi antaa joululahjaksi. Ihmisparat järkyttyisi aika pahasti jos saisi jotain mun ala-astetuherruksia (jotka, pelottavaa kyllä, ovat kaikki tallessa).

Toi kirjan lukeminen kasetille on kyllä hauska idea, voisi toimia, jos vaan ois laitteet (meillä kaikki hajoneet) ja sitten suht kuunneltava ääni. Aika järkyttävää kun meidän niin rakkaa sudarilapset aina kertoo mulle milloin mun ääni kuulostaa narisevalta ja millon käheältä, mutta ei koskaan normaalilta =).
Voisi olla aika julmaa (allekirjoittaneen kuvistaidoilla) maalata kaikille itse taulu ja sitten käydä harva se viikko kylässä ja ihmetellä aina, että minne sä oot sen mun teokseni piilottanut. Pitää toivoa ettei ala kenkuttaa liikaa ennen joulua, abstrakteja juttuja vois jopa syntyä.
 
Meillä on lapset saaneet lahjaksi mummon kasetille lukemia satuja. Se on ollut kyllä mieleinen lahja, kun mummo asuu reilun sadan kilometrin päässä ja harvoin pääsee lukemaan iltasatua. Lapsista on mukavaa kun mummo näin lukee heille.

Eli pienille lapsille oikein hyvä lahja ja vanhemmillekin mieleinen... Ei sillä, että pitäis helpommalla päästä, mutta onhan se kiva kun voi joskus väsyneenä laittaa kasetin pyörimään eikä tarvitse lukea kun itsellä silmät hyppii ristiin. Eikä ole mikään persoonaton kaupan kasetti vaan jonkun lasten tutun lukema.

Eli tällaisia lisää toivotaan. :grin:
 
Mitäpä on tulvinut lahjoiksi? Itselleni tuli viimevuotisen rahan tilalle tällä kertaa rikkaimuri. En kyllä tiiä mihin sitä tarvitsisin, mutta ehkä ei tarvitse isoa imurua sitten ostaa omaan huusholliin... :D
 
Jotenkin tuntuu siltä, että feminiiniä puoltani koitetaan korostaa. :roll: Hajustettua saippuaa, kampaamon lahjakortti, kaksi romanttista pokkaria, korvakorut, sydäntarroja, kukkakirjepaperia, glitteriä, kännykkäkoru, kaulakoru, hajuvettä...

Pihpah. Enkä saanut yhtään kirjaa. Mutta sain paljon suklaata.

Edit: Siis kirjaa minun makuuni. ;) Ne pokkarit kai miellettäisiin tietosanakirjan mukaan kirjoiksi.
 
Merirosvokirja, Graalin myytti, Ritari joka ei ollut olemassa, Suomen kansan arvoituskirja veikeissä nahkakansissa, Tonari no Totoro -DVD, vanha Kalevala Koru -risti, käsinneulotut lampaantuoksuiset villasukat, villakauluri ja villapanta, pieni piirustuspöytä tiekkarille ja nikitamallinen musta talvihattu. Joy!

Pikku-ukon lahjoja en jaksa edes ruveta luettelemaan, niitä tuli niin ylenpalttisesti. Muksu on varmaan koko serkusparven hemmotelluin mukula, koska ainoana omistaa isohkon suvun sekä isän että äidin puolella ja on vanhempiensa ainokainen (ja äitini ainoa biologinen lapsenlapsi, siskoni ja veljeni kun ovat isäni edellisestä avioliitosta). Kun lahjoja tulee vanhempien, isovanhempien ja kummien lisäksi viideltä tädiltä, kahdelta enolta, yhdeltä isoenolta ja kaupan päälle vielä hoitotädiltäkin, voitte varmaan kuvitella, millainen läjä siitä kertyy.
 
Perinteisten hajuvesien, rahan, kynttilöiden ja suklaiden lisäksi joku (sisko) tajusi mitä kannattaa antaa lahjaksi:
National Geographic: Taru Sormusten Herrasta, Kuninkaan Paluu, beyond the movie. Kertoo ilmeisesti siis rotkin taustoista. Kertojana John Rhys-Davies ja ekstroissa mukana trivia!

Otan aarteen mukaan Vesilahdelle mikäli muistan. :wink:
 
Hmm... Joku oli ostanut minulle suklaabanaaneita joululahjaksi... :?
Mörkö-sukat olivat ihanat. Sain ehkä liiankin paljon kaikkea syötävää. Raha-arvoista ei tullut voittoja vaikka olisi saanut tulla. Niitä oli sentään aika monta. Viime vuonnakin tuli 5 euroa. En saanut mitään kiinnostavaa, paitsi jokusen kirjan, mutta ehkä sitten ensi vuonna käy paremmin. :p
 
Joulun kaksi riemastuttavinta lahjaa: Gilmoren tytöt -dvd :grin: ja itäsaksalainen vihreä liikennevaloukkeliheijastin! :grin:

Isilmirë, toivottavasti teidän kotona on paljon hyllytilaa. :) Minä olen vuosikausia luullut, että sisarusparven vanhetessa lahjamäärä kohtuullistuisi, mutta oli sitä aika läjät taas eilen. Mutta kivoja lahjoja, ei mitään turhakkeita.
 
Pratchettin Elävää musiikkia sekä Hogfather (ensimmäiset ikiomat Pratchettini!), lapaset, kaksi heijastinta koska minulta katosi ainoa, ensi vuoden Tolkien-kalenteri, Reader´s Companion (tosin itse ostettu, mutta silti), Teema-kippoja sekä Kivi-tuikkulyhty ja vuoden tauon jälkeen 1000-palainen palapeli. Lisäksi toivoin ruotsin opiskeluni ponneksi jotakin Potteria ruåtsinkielisenä, enpä saanut, sen sijaan sain KTK:n ruotsiksi :grin:

Olen kovin tyytyväinen saamiini lahjoihin, pitkästä aikaa sain kirjoja, viimeksi taisi olla näin kirjaisa joulu vuonna 2002. Osaisinpa itse hankkia yhtä hyviä lahjoja muille. Tosin ainakin paras kaverini kiitti tekstarina ihanista lahjoista.
 
Mukavia lahjoja. :) Sain uuden lompakon, jota kipeästi kaipasin. Nimikoidun kuulakärkikynän, joka toimii avaruudessakin (ei sillä, että olisin lähdössä avaruuteen, mutta kunnon kynää olen kaivannut jo pidemmän aikaa - tällä on takuu 100 vuotta). Luettavaksi Schlossenin Pikaruokakansan. Ranteeseen nahkaisen, nyöritettävän ja niiteillä koristellun rannesuojan, joka ulottuu puoleenväliin käsivartta ja on übercool. Lisäksi pari paitaa ja sellainen lannepyyhe.

Ja lisää on tulossa, kun lähdemme vanhempieni luokse välipäivinä. Eihän joulussa pääasia lahjat ole (vaan sauna, hyvä ruoka ja juoma!), mutta olen niin iloinen avaruuskynästäni ja rannesuojastani. Vähänkö se on cool. :grin:
 
Ylös