Käyttöjärjestelmät

Itse olen käyttänyt Win 3.1, win 3.11, win 95, Win98/SE, Win NT, Win2k ja Win XP Pro. Mielestäni paras on ehdottomasti XP. Monet väittää että ei halua XP:tä koska se on raskas ja kaatuu helposti ja että 2k on hyvä pelaamiseen jne. Mutta se on toisinpäin. 2k on SURKEA pelien suhteen. Pitää päivittää joka käänteessä ja on hidas kuin jalkavaivainen kilpikonna. Sitäpaitsi Microsoft ei edes tarkoittanut sitä varsinaisesti kotikoneisiin vaan työpaikoille, mutta ahneus voitti ja kotikoneisiinhan sitä sitten tarjottiin. XP taas on kotikoneisiin tarkoitettu käyttis jossa yhdistyy 2k:n luotettavuus ja 98:n peli toimivuus. Itellä XP ei ole oikeastaan kaadu kuin pahoilla kerroilla. Monesti kun ohjelma jumii niin koko kone ei kumminkaan kaadu. Kun käytin 98:a niin se kaatu koko systeemi kun joku kuppanen paint rupes vinoilemaan. Sitäpaitsi silloin tuli tavaksi formatoida kone vähintäänkin kerran viikossa. Sitä ei vaan saanut vakaaksi. Monet väittää että XP vaatii liikaa, itseasiassa minäkin luulin niin kunnes kokeilin. Minulla on keskaria 512Mt ja 3DMark 2001 antoi jotain pari pistettä vähemmän kuin 98 SE:llä ( 3DMark03 ei tainut erota ollenkaan). Eli ei pahemmin eroa enkä sitä ole oikeissakaan peleissä huomannu. Kaikki pelit on toiminut (jopa sellaiset jotka ei toiminu 98 SE:ssä kuten Arx) paitsi kuppaset vuodelta nahka peräisin olevat DOS-pelit. Joten pitää pärjätä ilman. Tietenkin himopelaajat voi ladata DOSsin netistä jolla vois jopa onnistuakkin. Wintoosaa tulen tuskin heti vaihtamaan, ehkä kun tulee se uus 64 bittinen Longhorn ja hommaan 64bit prossun. Vaikkakin se vaatii vähintään pankkiryöstön. :D
 
Minä olen aloittanut 286 konella jossa oli käyttiksenä pelkkä DOS (versiota en muista, saattoi olla 3.x), pari vuotta pelkällä dossilla niin Win 3.11 tuntui loistavalta varsinkin kun ohjelmat sai toimimaan heti, eikä tarvinnut kokeilla monella eri tavalla kirjoitettuja käskyjä :wink:

Seuraava kone olikin sitten suoraan pentium 166 jossa oli käyttiksenä WIN 95, ja vanhaan koneeseen verrattuna se oli aivan uskomattoman nopea. Tuota konetta en muista että olis kertaakaan tarvinnut formatoida eli yllättävän hyvin siinä susi5 toimi.

Seuravassa konessa (pena 500) olikin sitten 98 ja sen kyllä taisin useampaan kertaan formatoida, ja olisi muuten pitänyt formatoida ennen kuin asensin siihen englannin kielisen Me:n (3.11 ja 95, 98 olivat suomenkielisiä) Vain vähän aikaa käytin Me:tä ja sitten formatoin ja asensin siihen XP:n. Siinä se toimi ihan hyvin samoin kun vielä tässä uudemmassakin konessani. Tosin aina kun päivitää koneeseen uutta rautaa niin C:n saa formatoida ja asentaa XP:n sen jälkeen uudelleen.

Linuxista olen ollut pidemmän aikaa kiinnostunut mutta en ole aikaisemmin uskaltanut sitä kokeilla kun /jos ainoa koneen saa sekaisin niin sitten ei ole kivaa... Sain kuitenkin pari vanhaa penaa joille sain kuulemma tehdä mitä huvittaa... Ostin Spectra Linuxin kirjan jonka mukan tuli asennus levyt ja eiku kokeilemaan... ei onnistunut, asentaminen onnistu kyllä mutta Spectra ei suostunut lähtemään käyntiin. En lannistunut vaan kokeilin vanhalla IT-Linuxilla, ja yllätys, yllätys, se asentu ja jopa lähti käyntiin ilman mitään ongelmia! Eli jonkun aikaa pyörittelin sitä ja nälkä kasvoi, tahtoo uudemman version, mutta ei kuitenkaan Spectraa, no löyty IT-Linux 2002 ja eiku kokeilemaan, ja kas onnistu :shock:

Kaiken kaikkiaan voin sanoa asentaneeni eri Linuxin versioita (mm. IT, Best, Storm, Knoppix, Peanut ja Mandrake) noihin vaihoihin koneisiin yhteensä n 50? kertaa vaihtelevalla menestyksellä. Koneiden vanha rauta asettaa mukavia rajoituksia joita ei aina osaa ottaa huomioon. Tällä hetkellä toisessa kuitenkin pyörii Mandrake 8.2 ja sillä irkkaan ja opettelen koko ajan lisää Linuxista...
 
Ah, tuli mieleen hieman "harvinaislaatuisempi" käyttöjärjestelmä, jota olen kokeillut. UNIX. Ja siitä tais olla FreeBSD. Koululla oli UNIX-kurssi ja siinä yhteydessä sitten värkättiin, vaikkakin komentotulkissa ainoastaan. Mutta huomasi kuitenkin, miten paljon samanlaisia Linux ja Unix ovat.
 
Nääh, olisi paljon kivempaa lukea jotain oikeaa arvostelua, jossa Linuxia tai Mac OS X:ää ainoastaan käyttänyt kokeilisi tosissaan Windowsia ilman ennakkoluuloja.
 
Minä olin kauan wintoosan käyttäjä. Siitä muinaisesta 3.x:stä lähtien. Itseasiassa juuri 3.x:stä on melkein kauneimpia muistoja. Oi niitä aikoja! Puhumattakaan DOS:sista. DOS oli oikea käyttis. Ei mitään hiirellä leikkimistä vaan näppäimiä!

Minä skippasin jossain ihme teknologianvihavimmassani lähes viisi vuotta tietotekniikkaa. Eli välistä jäi 95 ja 98. Sitten tein kompäkin tietokoneiden pariin ja otin käyttikseksi Merrin parjaaman Windows ME:n. Kipeää mutta totta - minä käytin sitä varmaan kolme vuotta putkeen. Vasta viime viikolla vaihdoin pois. Ja vaihdoin LINUXiin! Debianiin (on your knees, peasant!)! Ja sitten semmoinen KDE whateveri siinä Debianin päällä.

Sairasta mutta totta on se että minä olen linuxissa kuin kala vedessä. Tietenkään en tajua mistään vielä mitään, mutta jo se että pääsen tekemään juttuja NÄPPÄIMISTÖLLÄ on sen kaiken arvoista.

Ja syy vaihtoon?

Tietoturvallisuus tai sen puute windowssilla. Umpi seula järjestelmä. Grrr. No, enää ei tarvitse välittää sen enempää viruksista, troijalaisista kun adwaresta/spywaresta. Ja kivaa on.

Aijuu, palomuuri (toimiva ja jykevä) integroituna. Kyllä kelpaa. Hajotkaa wintoosiinne!
 
Minulla on kokemusta aika monestakin eri käyttiksestä..

Windows 95 = Koulussa joskus muinoin ja tädin luona sain säätää
Windows 98 SE = Ensimmäinen aito käyttikseni, yhä mutsilla ja tädillä käytössä
Windows NT4 = Lohjan aluesairaalassa mikrotukihenkilönä
Windows 2000 Professional = Ensimmäinen rakkauteni Wintoosapuolella
Windows XP Professional = Ei tykännyt siihen aikaan kun oli huono tehoisempi kone, nyt voisin ottaa Homen tilalle..
Windows XP Home Edition = Tietoturvaton mutta toimiva, läppärin käyttiksenä
Debian GNU/Linux = Voittaja, edelleen käytössä serverissäni ja varma valinta työasemaan jos ei olisi läppäriä.
Red Hat = Tällä aloitin elämäni linux-opiskelut vuonna 1999
Mandrake = Kerran kokeiltu joskus vuonna 1999 tai 2000, kauhea

Tämmöistä.. Voisin puhua paljonkin mutta sanon vain lyhyesti että Debian on rakkauteni ja pakon edessä tällä hetkellä käytän Windows XP HE. Kauppias ei edes myynyt läppäriin Professionalia.

Kaikissa jotain bugeja varmasti on mutta eniten löytyy kyllä ehdottomasti varmasti XP:n sisältä. Blaster-matonenkin tuhosi minua jokin aika sitten aika huolella. Linuxin puolella nostan hattua sille että voin helposti tehdä oman tulimuurin ja siellä ei viruksia pahemmin ole ja ilmaiset viruksen torjunnat ovat hyviä.

Windows puolella on kyllä helpompi pelata ja säätää kuvia (imo)..
 
Mutta muista että Windows-puolella ikävien tuholaisten kohteeksi joutuminen johtuu lähinnä päivittämättömyydestä ja palomuurin puutteesta (virustorjunta ei ole pakollinen jos ei lataa sähköpostia koneelleen).

Minulla on niin rutinoituneet käyttötavat Windowsilla, että Linuxin käyttäminen tuntuu pakostakin tuskaiselta ja hitaalta.
 
Merri, minä haluan tehdä koneellani kaikkea ilman että minun tarvitsee huolehtia siitä että saisin siitä viiruksia. Minä haluan mennä kaikille niille pahoille sivuille ja käyttää nyyssien lukemiseen omaa konettani. :)

Linux tuntuu edelleen lähes täysin kummalliselta, mutta opin koko ajan lisää. Tämä löytämisen riemu on kiva. Puhumattakaan siitä että kaikki on oikeasti ilmaista. Minä kun olen sitä ihmistyyppiä että maksan softastani enkä wareta.

Kuinka moni wintoosan käyttäjistä on maksanut omasta pussistaan kaikki ohjelmansa?
 
Küül, Mikrobitissä oli juttu miten saadaan Windows-ohjelmat toimimaan Linuxissa. Jos tuon saa kunnolla oikeasti toimivaksi ja Linuxilla voi pelatakin, alkaa olla joltiseenkin mielenkiintoinen tuttavuus. Tällä hetkellä kokemukset rajoittuvat lukion rajoitettuihin Mandrakeihin, joilla ei käytännössä voi tehdä oikein mitään mitä haluaisi.

Oma käyttis on ollut jo aika pitkään Windows 95, joka ei nykyisellään tue yhtään mitään eikä toimi yhtään millään, mutta olen tykästynyt koska se silti kaatuu harvemmin kuin 98. Entisessa koneessa oli 3.1 ja käyttiksen päivitän vasta kun tällä koneella ei tee enää YHTÄÄN mitään ja joutuu ostamaan uuden koneenkin. Siinä sitten varmaan joutuu ikuiseen aktivointi- ja asennuspakottamisrumbaan Windowsin kanssa tai tervehtii jotain Linuxia, sitten kun oston aika koittaa.
 
Kuinka moni wintoosan käyttäjistä on maksanut omasta pussistaan kaikki ohjelmansa?

Ainakin minä.

Käytän XP Homea ja IŽm Sailing On The Seas Of Cheese, eli käyn
jos jonkinlaisilla sivustoilla. Käytän webmailia enkä ole toistaiseksi
saanut yhtään tartuntaa viruksista saati bakteereista.
 
Jeps

> Merri
Palomuuri on pakollinen vaikka ei mitään posteja lataisikaan omalle koneelle (imo). Minulla ei ole vuosiin ollut omassa työasemassa mitään mailien lukuun vaan käytän aina tuota pineä tai webbimailia serverissä ja siksi ihmettelinkin kun huomasin että oli se matonen tullut jostain..
 
Merrihän sanoinkin, että virustorjunta ei ole pakollinen mikäli ei sähköpostejaan lataile koneelleen.
Ei siis maininnut että palomuuria ei tarvitsisi. :)
 
Aivan, palomuuri on aivan ehdoton kapistus. Virustorjunta ei taas missään nimessä ole pakollinen, varsinkin jos osaa olla varovainen tiedostojen kanssa sopivalla tavalla.
 
Tulipahan tässä mieleeni, että jos Linuxissa on mennyt hermot softien asennukseen, niin kannattaa odotella tätä softaa:
http://autopackage.org/

Vielä on 0.6 vaiheessa, mutta kunhan etenee 1.0 versioon (luultavasti ensi keväänä-kesällä), niin softien asennus alkaa sujumaan käden käänteessä, jopa ilman root-oikeuksia.
Tietysti softan tekijöiden pitää alkaa levittää tuolla softaansa, mutta taustatiimi vaikuttaa sen verran kovalta, että uskon näin tapahtuvan.

Kärsimättömät voivat jo koittaa asennella muutamaa demopakettia tuolta sivuilta. Kun jakelupaketeissa ei ole vielä tuolle tukea, niin ensimmäinen asennus voi olla vähän säätämistä vielä (tosin ei mitään verrattuna edes normaaliin rpm-paketin asennukseen), sen jälkeen softaa lentää koneeseen yhdellä tuplaklikkauksella ja parin dialogin kuittauksella.... täysin jakeluriippumattomasti, eli asennus on aina yhtä helppoa käytti sitten Mandrakea tai Debiania. Eikä tarvitse tosiaan olla edes root-oikeuksia. Kun rootin salasanan kyselyyn vastaa vain OK niin softa asentuu omaan kotihakemistoon.

Tekijöiden tulevaisuudevisiot ovat kyllä kanssa mukavat. Eli joskus version 2.0 aikoihin pitäisi olla jo mahdollista asentaa softa klikkamalla sen kuvaketta nettisivulla. Softa asennetaan ja käynnistetään. Sitten voi raahata kuvakkeen nettisivulta työpöydälleen jatkokäyttöä varten (kuvake tulee tietty automaattisesti myös käynnistysvalikkoon).. Tässä on tietty vielä edessä mukavien tietoturvaongelmien ratkaisu.
 
Vohiksen ensimmäinen käyttöjärjestelmä oli MS-DOS 5.0 (jos ei Commodore-64 Basiciä lasketa mukaan). Siinä oli sentään jotain. Niin ikään muistan loistavasti mitä parannuksia DOS 6.22 oli verrattuna DOS 6.0. Kaikki parhaimmat pelit pyörivät noilla käyttöjärjestelmillä, toisin kuin myöhemmillä Windowseilta. Ihmettelen oikein miten joku voi pitää Windows 95 hyvänä järjestelmänä. Sen beta-version sain käsiini suuren innostuksen vallassa. Pettymys oli valtava. Se vei valtavasti kiintolevytilaa, oli hidas ja tilttasi vähän väliä. Lopullinen versio oli lähes yhtä buginen.

Windows 98:aa olen käyttänyt viimeiset reilut viisi vuotta. Pari päivää sitten tuli ostettua uusi kone! Nyt asensin käyttöjärjestelmäksi Windows XP:n. Olo on vähän epävarma. Vohobitilla on koko ajan tunne, että Bill Gates vakoilee mitä teen. Muutenkin olen miettinyt siirtymistä Microsoft-vapaaseen ympäristöön. Vaihtanen käyttöjärjestelmän lähiaikoina Linuxiin. Siksi olenkin mielenkiinnolla seurannut teidän keskustelua siitä. Antaa tulla vaan lisää tietoa siitä.
 
Macci on aina ollut omassa käytössä ja tulee näillä näkymin aina olemaankin, koululla ja opiskelun takia olen joutunut Windowsin kanssa riitelemään. Linuxiin on näppituntumaa lähinnä yhden RedHatin asennuksen kautta ja Telepin olan yli kurkittuja juttuja.
 
Ettei Vohobitti suurentele DOSin loistavuutta pelialustana liikaa, muistutan eräästä mukavasta säätämisestä mitä joutui tekemään erään 640 kt:n kanssa, jonka olisi pitänyt riittää kaikille ja kaikkiin tarpeisiin ;)

Eli niin, sitä sai DOS-pelien kanssa aina vähän väliä säätää autoexec.batia ja config.sysiä. Tosiaan, oi niitä aikoja...
 
Kyllä minä ainakin sanoisin virustentorjuntaohjelmia ihan suositeltavaksi omistaa, ellei halua ottaa riskiä troijalaiseen törmäämisestä. Nimittäin, olin selvinnyt neljä tai viisi vuotta ilman mitään viruksentorjuntaohjelmia, mutta ah kuinka ihanaa, eräällä toisella tutulla foorumilla törmäsin Trojan.exe-nimiseen (nimeä en tarkalleen muista) virukseen, joka tuli koneelle noin vain, heti kun avasi sen sivun. Loppujen lopuksi niitä viruksia oli 40, eivätkä ne lähteneet millään pois, ja siinä sitten alkoi koko järjestelmä kaatua, joka avaamiskerralla tuhoutui yksi ohjelma (netti, MSN messenger, Paint ja sitä rataa :roll: ). Joten eipä muuta, koko kone piti viedä korjattavaksi, ja kaikki meni (paitsi ne parit harvat tiedostot joita olin saanut levykkeelle talteen). Oiva tapa tyhjentää kone kaikesta turhasta. Ainut hyvä puoli koko asiassa oli, että saimme uuden käyttöjärjestelmän Windows 98:n tilalle, Windows XP Pro:n, joka on enemmän minun mieleeni mukavan ulkoasunsa ja käytettävyydensä takia (niin ja vihdoin ja viimein hankimme sen laajakaistan).

Tosin 98 tosiaankin oli helpompi käyttää. Ja XP:ssä minulle käy usein niin, että painaessani hiiren oikeaa painiketta tulee virheilmoitus, jonka jälkeen kone tilttaa osittain. Silloin joudun yleensä kirjautumaan ulos tai käynnistämään koneen uudelleen. Väsyttävää, mutta kyllä sen kestää.

Olen pienenä käyttänyt jotain täysin outoa käyttöjärjestelmää, joka on vanhassa koneessamme (epäilenkö toimiiko koko rakkine ollenkaan). Minulla ei siis ole paljoa muistikuvia sen käyttämisestä, paitsi että pelasin sillä pelejä. Ikivanha kone, 90-luvun alusta (tai aikaisemmin).

Mietinpä tuota johonkin muuhun järjestelmään siirtymistä. Kokeilla voisi ainakin, mutta olen sen verran merkkiuskovainen, että tuo saattaa jäädä kauemmaksi. Eipähän windowsissa mitään suurempaa valittamisen aihetta ole.
 
Ylös