Käyttöjärjestelmät

Tuo edellä mainitsemasi asia on johtunut palomuurin puutteesta, sekä tietoturvareiällisen selaimen käyttämisestä (yleensä IE). Virustorjuntaohjelma osaa vain siivota jälkiä, siinä missä palomuuri ja turvallinen selain estävät osaltaan ongelmien pääsyn koneelle. Tietenkin myös käyttöjärjestelmän tulee olla ajan tasalla, jotta hyväksikäytettäviä reikiä olisi mahdollisimman vähän.
 
Onneksi tuon jälkeen meille tuli kyllä kaikki palomuurit yms. Tosiaankin, aika kamalan kuuloista tuo kyllä on, mutta kyllähän sillä aika monta vuotta kestettiin :)
 
Merri sanoi:
Ettei Vohobitti suurentele DOSin loistavuutta pelialustana liikaa, muistutan eräästä mukavasta säätämisestä mitä joutui tekemään erään 640 kt:n kanssa, jonka olisi pitänyt riittää kaikille ja kaikkiin tarpeisiin ;)

Eli niin, sitä sai DOS-pelien kanssa aina vähän väliä säätää autoexec.batia ja config.sysiä. Tosiaan, oi niitä aikoja...
Eihän DOS:n loistavuutta voi liikaa suurennella ;) . Ja tuota muistisähellystähän voisi kutsua legendaarisesti "ominaisuudeksi eikä ongelmaksi". No joo, mutta vakavasti puhuen kyllä siinä meinasi vanhan nelikasikutosen kanssa mennä sormi ellei useampikin suuhun, kun piti saada milloin Descent 2 ja milloin Mortal Combat 3 toimimaan. Oli tiedettävä kikkakuutonen kavereineen ennen kuin sai tietokoneen viihteelle. Mutta yhtään bluescreeniä tai Laitonta toimintoa se ei kyllä koko palveluaikanaan tehnyt !!!
 
Jeah, vihdoinkin päästään asiaan.
Minulla on käytössäni Winukka ME, mutta vaihtaisin sen heti pois jos vain rahaa taskunpohjalta löytyisi.Kas kummaa, muidenkin mielestä ME on käyttöjärjestelmistä huonoin?On jo lähes varmaa, että XP:n olen tässä lähiaikoina "hankkimassa", kröhöm...

Tämä johtuu pitkälti siitä, että monet ohjelmat toimivat vain ja ainoastaan XP:ssä mikä on sinänsä typerää.Bill-setähän on alkanut rahastamaan ihmisiä.

Linux on myös yksi vaihtoehto, mutta sitä EN hanki, koska sille ei käy melkein mitkään ohjelmat.

Editoin tätä vielä tänään... tai huomenna.
 
McGordon sanoi:
Linux on myös yksi vaihtoehto, mutta sitä EN hanki, koska sille ei käy melkein mitkään ohjelmat.
Mielenkiintoinen väite.

Windows-binäärit eivät toki sellaisinaan toimi suoraan Linuxeissa, mutta open source -ohjelmistot ovat aika lailla poikkeuksetta käännettävissä, ja sitä paitsi merkittävälle osalle Windows-ohjelmista on olemassa myös yhtä hyvät, ellei jopa paremmatkin, Linux-vastineet.
 
Siirryin viime kuussa Macin käyttäjäksi. Vanha tietokone jota oli yritetty korjailla ja ylläpitää purkalla ja pyhällä hengellä alkoi yksinkertaisesti hajota käsiin, joten uuden koneen ostaminen tuli ajankohtaiseksi. Tähän mennessä olen kaikki koneeni ostanut käytettyinä, mutta nyt päätin ostaa uutukaisen.

Tutkiskelin hintoja ja koneita, ja jostain syystä päätin että minähän hankinkin mäkin. Kehveli kun en aiemmin tätä ollut tajunnut. Applehan on syntisen helppo käyttää. Kertaakaan en ole mitään käyttöohjeita lukenut ja silti kaikki meni alusta lähtien loistavasti.

Olen tykännyt. Toissapäivänä sitten päivitin käyttiksen Tiikeriin (Tiikerin oma tietokone). Ei merkittävästi näytä poikkeavan (olikos se nyt) Pantterista, mutta siinähän on.
 
Roark, samoilla linjoilla sun kanssa. Mac on IN. Siis se on todella helppo käyttää ja mielestäni se on niin loistava se Mac OS X et voi huh huh. Jos olis rahaa niin itsekin vaihtaisin koneeni Appleen.
 
Vohobitti sanoi:
Vohiksen ensimmäinen käyttöjärjestelmä oli MS-DOS 5.0 (jos ei Commodore-64 Basiciä lasketa mukaan). Siinä oli sentään jotain. Niin ikään muistan loistavasti mitä parannuksia DOS 6.22 oli verrattuna DOS 6.0. Kaikki parhaimmat pelit pyörivät noilla käyttöjärjestelmillä, toisin kuin myöhemmillä Windowseilta.

Kyllähän DOSBox- nimisellä emulaattoriohjelmalla saa nuo pelit toimimaan kaikilla muillakin käyttiksillä.

Itselläni on WinXP Pro eikä mitään valittamisen aihetta. Moni ohjelma kun ei toimi kuin XP:llä, esim. Windows Media Playerin versio 10 ja muutama DVD:n luontiohjelma.
 
Sillanrakentaja sanoi:
Ehkäpä McGordon tarkoittikin pääasiassa peliohjelmia? :)
Pöh, väite olisi siltikin näinä päivinä jo vailla pohjaa, sillä Transgamingin Cedega (ent. Wine) pyörittää tällä hetkellä satoja Windows-pelejä (http://transgaming.org/gamesdb/).

Hieman vanhemmat pelit saa toimimaan yleensä DOSBoxilla ja ne itselleni tärkeimmät, eli Lucasin vanhat seikkailupelit plus kourallisen muita, suorastaan erinomaisesti ScummVM:llä.

Todelliset ongelmat Linux-puolella liittynevät pääasiassa vielä vähän niukahkoon laitteistotukeen, mutta asian korjaamiseksi tehdään kyllä töitä jatkuvasti.

Kokonaan uudenlaisen työympäristön opetteleminen saattaa myös vaikuttaa paatuneista Windows-käyttäjistä liian suurelta haasteelta, mutta lukuisista uusista distroista löytyy kyllä kaikenmoista graafista härpäkettä asennusta helpottamaan ja niin edespäin. Internet on myös usein pullollaan kaikenlaista dokumentaatiota, eikä mielellään aloittelijoita avittavia yhteisöjäkään tule unohtaa. :)
 
Kaivelen tässä ikivanhoja topikkeja vertaistuen kaipuussa. Olen koko ikäni käyttänyt Wintoosaa, viimeisinpänä XP:tä, mutta nyt sain sitten siskon avokin yllytyksestä Applen IBook-läppärin OS X:llä ylppärilahjaksi ja olen lievästi pulassa. :grin: Hiireen - tai miksi ohjauspaneeliksi se nyt tahtookin itseään kutsuttavan - alkaa parin päivän säätämisen jälkeen jo tottua, mutta en saa asennettuja netistä lataamiani tiedostoja, jotka vain jämähtävät kuvakkeiksi työpöydälle. Ja kaikki perusjutut pitää oppia ajattelemaan eri kautta.

Kyllä tämä tästä. Olen päättänyt niin.
 
Yleensä netistä ladatut ohjelmat saa asentumaan kaksoisklikkaamalla kuvaketta. Jos se ei toimi niin jotain on ehkä vialla, niin sen ainakin pitäisi toimia.
 
Nol sanoi:
Pöh, väite olisi siltikin näinä päivinä jo vailla pohjaa, sillä Transgamingin Cedega (ent. Wine) pyörittää tällä hetkellä satoja Windows-pelejä (http://transgaming.org/gamesdb/).
Eijeijei. Cedega on entinen WineX, Wine (is not an emulator) on ihan oma softansa josta wineX forkattiin ja laadidaa, lähinnä kiinnostavaa on se, että winellä toimii useinkin sellaiset hyötyohjelmat jotka saavat cedegan ulostamaan coredumppinsa.

Nol sanoi:
Todelliset ongelmat Linux-puolella liittynevät pääasiassa vielä vähän niukahkoon laitteistotukeen, mutta asian korjaamiseksi tehdään kyllä töitä jatkuvasti.
Viitisen vuotta GNU/Linuxia ja FreeBSD:tä käyttäneenä en ole kertaakaan törmännyt tilanteeseen jossa laitteistoni ei olisi tuettu. Olen toki viettänyt öitä selvitellen jotain toimintaongelmia eksoottisten laitteiden kanssa, mutta jokainen pc:n kiinni lyötävä kilke on toiminut - monet huomattavasti windowsia paremmin - ilman huonosti pakattuja ajuribundleja jotka ajan myötä tappavat koko käyttöjärjestelmän.

Ereine sanoi:
Yleensä netistä ladatut ohjelmat saa asentumaan kaksoisklikkaamalla kuvaketta. Jos se ei toimi niin jotain on ehkä vialla, niin sen ainakin pitäisi toimia.
Minä asennan ohjelmani käyttämällä yksinkertaista paketinhallintaa. Löydän valmiista ohjelmakirjastosta 95% kaikista kaipaamista ohjelmistani eikä minun tarvitse pelätä että tiedostossa olisi virus.
 
Ubuntu Dapper Drake ja jos tahdon voin valita Openboxin. Ei siksi etteikö pyörisi muuten mutta vaihtelu virkistää. =)


Window$iin en ole enää palaamassa. Huvikseen kokeilin Vistan betaversiota ja.. Noh.. Koittakaa itse ja muodostakaa oma mielipiteenne. :p
 
Oi oi.. Itse aloitin käyttöjärjestelmiin tututustumisen aikanaan Työryhmä Windows 3.11:stä. Sen jälkeen on ollut 98, ME ja XP. Lopulta puolisen vuotta sitten kyllästyin koko windowsiin lopullisesti, ja vaihdoin linuxiin. Olin jo aiemmin muutaman kuukauden ajan kokeillut linuxia dual-boottina yhdessä windowsin kanssa, mutta lopulta poistin koko windowsin. Distroksi valitsin Kubuntun, tällä hetkellä menossa versio 6.06 Dapper Drake. Kubuntuhan siis on Ubuntu KDE-työpöytäympäristöllä Ubuntun oletuksen Gnomen sijaan.

Itse olen tykästynyt todella open sourceen, ja sen muokattavuuteen. Lisäksi ainakin käyttämieni linux-distrojen laitetuki on ollut loistava, paljon vähemmän ongelmia kuin esim. windowsissa. Esimerkkinä joku ostamani nevahöörd-merkkinen verkkokortti, jonka ajurikorpun olin ajat sitten tyhjentänyt, ja kun windows piti asentaa uudelleen, en voinut enää käyttää kyseistä verkkokorttia. Kun ei raukka osannut käyttää sitä. Linux on toistaiseksi tunnistanut ja ottanut kaikki koneeni käyttämät laitteet täysin automaattisesti. Myös kyseisen verkkokortin. Lisäksi linuxia kehitetään huomattavasti nopeammin kuin windowsia, jolloin päivitystä johonkin puutteeseen (Ati:n näytönohjaimien ajurit, näppäimistöjen media-näppäimet..) voi odottaa tapahtuvaksi hyvinkin pian. Itse käyttämästäni Kubuntusta kun tulee kokonaan uusi versio n. puolen vuoden välein. 5.04 Hoary Hedgehog ilmestyi huhtikuussa 05, 5.10 Breezy Badger lokakuussa 05, 6.06 Dapper Drake kesäkuussa 06, ja seuraava 6.10 Edgy Eft tulee ilmestymään tämän vuoden lokakuussa. Notice the pattern? :wink:

Minulla ei oikeastaan ole mitään pahaa sanottavaa linuxista. Kaikki kokemukseni ovat oikeastaan olleet posiitiivisia, eikä puutteita juuri ole ollut. Ei ainakaan enempää kuin windowsissakaan. Minä tuskin koskaan enää siirryn kokonaan windowsin käyttäjäksi, vaikka mahdollisesti uuden koneen myötä siirryn takaisin dual-boottiin pelien, photoshopin ja ms officen takia (myönnän, vaikka openoffice.org on loistava softa, on microsoftin officea hieman helpompi käyttää). Myös windows vista tulee olemaan mielenkiintoinen tuttavuus, ainakin kaverin koneella kokeiltu rc1 vaikutti varsin silmäkarkilta :p
 
Windows 98 on vanhin jota olen käyttänyt. Olin ala-asteella ja yläasteella sitä käyttäessäni joten ihan hirveästi ei mielikuvia moisesta ole. Win ME on ensimmäinen jonka muistan kironneeni alimman manalan suljetuimpaan kolkkaan. Merri on oikeassa, se on surkea. Suorastaan ala-arvoinen. Vaikka raudassa olisikin iskua, ME syö tehot takuuvarmasti. Vaikka en pelannut tahi koodannut ME:llä, se oli silti kaiken aikaa järkyttävän hidas. Pahimmillaan, aliohjelmia availlessaan (jotka se oli reikäisenä syönyt), ME avasi itseään liki kymmenen minuuttia. Tuskailin sen kanssa liki kolme vuotta, joten tiedän mistä puhun. Tämän jälkeen seurasi siirto Win XP:hen, joka onkin ollut tehokkain Windows jota olen käyttänyt. XP:tä oli toisinaan jopa ilo käyttää, vaikka välillä se tuppasikin kaatuilemaan aivan käsittämättömissä paikoissa, ja Windowsin ollessa kyseessä luonnollista on, että bugeja, matoja, viruksia ja vakoiluohjelmia änkesi sisään joka ovesta ja ikkunasta jonka epähuomiossa tai vahingossa avasi. Kuitenkin XP oli mukava käyttää, eikä ollenkaan yhtä hankala kuin ME.

Windowsista eroon päästessäni siirryin Linuxiin, tarkalleen ottaen Ubuntuun. Nyt juuri en muista mkä distribuutio kyseessä taas olikaan. Nettiä en ikinä ehtinyt saati jaksanut Linuxiin yhdistää, mutta muutoin se tuntui ehkä jopa mukavimmalta käyttöjärjestelmältä tähän mennessä. Luonnollisesti tallennuslevyjen (esmes iPodin) kanssa tuli ongelmia, mutta ne olisivat vaatineet vain pientä fiksailua. Joka tapauksessa Linuxin kanssa viihdyin erinomaisesti - harmi vain, että muuton jälkeen se jäi sitten pikkuveljelle.

Kotoa muuton jälkeen olen käyttänyt tyttöystävän koneella MacOS X:ää, joka kilpailee vahvasti Ubuntu Linuxin kanssa parhaan kohtaamani käyttöjärjestelmän paikasta. Mac on helppokäyttöinen, lähes itsekseen toimiva käyttöjärjestelmä, joka oikeastaan tarvitsee vain käynnistää ja voi aloittaa sen tekemisen mitä ikinä aikookaan tehdä. Lisäksi plussaa tulee Macin ylivertaisista graafisista ja äänenkäsittelyominaisuuksista, jotka tosin varmaan heikkenevät prosessoriarkkitehtuurin muuttuessa. No, miinusta Macille suhteessa muihin käyttöjärjestelmiin tulee paitsi liiasta hiirikeskeisyydestä, myös siitä että CD- ja DVD-levyn ojennus ja äänenvoimakkuuden muuntelu tapahtuu käyttöjärjestelmäpohjalla, eikä mahdollisuutta tehdä näitä asioita ennen koneen käynnistymistä ole. Mutta kaiken kaikkiaan MacOS X on toimiva ratkaisu. Pidän siitä enemmän kuin Windowsista, ja Linuxiin verrattuna se on helppo ja valmis paketti. :)
 
Toivottavasti kirjoitan oikeaan topicciin.

Jokatapauksessa, onko kukaan käyttänyt uutta Windows Vistaa? Käyttökokemuksia, bugeja? p

Kirjoitetaanpa nyt vielä vastaus alkuperäiseen aiheeseen. Tällä hetkellä usean vuoden vanhassa henkitoreissaan olevassa rutkukloonikoneessa on Windows XP Home Edition.

Lisäksi minulla on vanha Macintosh-läppäri, jota käytän satunnaisesti.
 
Pitkään olen käyttänyt erinlaisia Linux distroja japysynyt kaukana Wintoosasta - Onnekseni. Ostin Macbookin ja luonnollisesti käytän siinä olevaa OS X:ää. Vanha kone jossa on Ubuntu serveriasennuksena, toimii soittimena jossa avatessa valitaan mitä soitetaan ja se on siinä. Kertonee jotain siitä, mitä nyt eniten käytän? :D
 
Itselläni ei kokemuksia Vistasta juurikaan ole, mutta kommentteja olen kuullut.
Osa ollut ihan tyytyväisiä, mutta viimeisin kommentti meni jota kuinkin näin:

"Ostin uuden läppärin huhtikuussa ja ajattelin että pitäähän se Vista olla. Kone ei ollut ehtinyt olla päällä edes tuntia kun kaatui ensimmäisen kerran. Tämän jälkeen se on kaatuillut, bugittanut ja mitä milloinkin koko ajan. Nyt myyn pois koko läppärin ja ostan Macin, jaksa enää pelleilyä kun pitäis töitäkin tehdä."

Siinä oli tosiaan hieman kärjistyneempi Vista-käyttäjä. :D
 
Ylös