Kakkuja!

Google antoi vinkiksi vaniljatuorejuuston sekoitettuna kermavaahtoon, luulen että kokeilen sitä. Ja varmaan marsipaania, ovat vieraani siitä mitä mieltä tahansa (kun se on minun synttärikakkuni niin siitä tulee oman mieleni mukainen :)). Voisi katsoa kyllä jotain likööriä kostutukseen, käytän niitä kyllä mielelläni. Minulla on kotona mantelilikööriä, en tiedä miten se toimisi.
 
No, ainakin kirsikoiden kanssa mantelilikööri on todella hyvää, joten miksei mustikoiden ja vadelmienkin... kerro sitten miten onnistui, jos kokeilet. :) Spämmäänpä tänään paljon.
 
Círdani sanoi:
Kakkujen tekemisestä en tykkää yhtään, koska olen siinä hirveä tumpelo (ja kyllä, tiedän että tekemällä sitä oppisi tekemään paremmin jne.). Mutta syöminen sujuu sitäkin helpommin! :D

Tee Paholaisen kakku, koska se on todella helppo tehdä ja se on hyvä jo heti syötynä, mutta maku paranee, jos malttaa odottaa pari päivää. Kakku säilyy hyvin, jos sitä jää säilytettäväksi. Tämä on ns. kahvikakku/kuivakakku.

1. Valmistele 1,5 litran kakkuvuoka (kakusta tulee aika iso), eli voitele ja korppujauhota vuoka huolellisesti.

2. Varaa ja mittaa kulhoon (tasamitat, ei mitään kukkuramittoja!)

* 5 dl vehnäjauhoja
* 3 dl sokeria
* 1 tl suolaa
* 2 tl vanilliinisokeria
* 1 tl soodaa
* 3 rkl kaakaojauhetta

3. Sulata margariini ja lisää siihen maito ja munat kun seos on jäähtynyt (ei ole tarkoitus, että munat koaguloituvat/hyytyvät liian kuumaan leimeen. Sekoita hyvin.

* 150 g (leivin)margariinia
* 2 dl maitoa
* 2 kpl munaa

4. Kaada nestemäiset ainekset tasaisesti (rauhallisesti) kuivien ainesten sekaan ja sekoita huolellisesti

5. Kaada kakkutaikina tasaisesti vuokaan ja kypsennä n. 190 asteen lammössä n. 45 minuuttia. Tarkista kakun kypsyys.

Jäähdytä ja nauti :)
 
May, aika pettymys :'DD

Millä buustata pakastimeen lojuneen jääneitä kuivakakkuja? Niitä tuli joskus joulun alla ties keneltä ainakin sata, ja minusta olisi kiva päästä niistä eroon; tässä talossa kuitenkaan en usko että kuivakakku sellaisenaan menee kovin hyvin isän kahvin kyytinä, hän ei ole käsittääkseni niiden ylin ystävä.
 
Minun ei olisi pitänyt kehuskella kakuntekotaidoillani kun onnistuin epäonnistumaan täysin yhden netistä löydetyn ohjeen kanssa. Kakkupohjasta tuli ohut ja kova limppu. Toinen yritys onnistui paremmin, käytin tuttua ohjetta joka tekee vähän turhan höttöisen kakun mutta on ihan hyvä muuten. Koristelin kakun marsipaanilla, joka tuli syötyä kaikki (kuten kakku muutenkin). Sisään tuli kuningatarhillon lisäksi mascaponella jatkettua kermavaahtoa, kostutus laimennetulla manteliliköörillä. Lopputulos oli aika herkullinen ja olen tyytyväinen koristeluihin, parhaat tekemäni.

kakku2.jpg
 
Jasdril sanoi:
Millä buustata pakastimeen lojuneen jääneitä kuivakakkuja?

Meillä kuivakakkujen päälle on laitettu sulatettua suklaata ja myös marsipaanikukkasia. Hyvin ovat menneet :D
 
Oi, onpa tosiaan kaunis kakku! Kiva kuulla että mantelilikööri sopi hyvin; täytyy minunkin muistaa käyttää omaani useammin.
 
Kiitos :) Mantelilikööri olisi voinut maistua enemmänkin, laimensin sitä ehkä vähän liikaa.
 
Tein ensimmäistä kertaa elämässäni tänään Tiikerikakun, kuivakakun. Jostain syystä vaikka leivon ja kokkailen niin en ollut sitä aiemmin tehnyt. Äitini tekee maailman parasta Tiikerikakkua, joten ehkä syynä oli se. :DEi siitä yhtä hyvää tullutkaan, vaikka hyvää olikin.
 
Minä tykkään tehdä täytekakkuja. Ja olen ihan järjettömän huono siinä. Kärsivällisyys ei riitä ollenkaan, ja niinpä taikina on hieman paakkuista ja kuorrutus vinossa ja valuu. Yleensä niistä tulee kuitenkin ihan hyvän makuisia. Oma suosikkitäytecombo on kermavaahto+rahka+säilykepersikat. Muffinssit (ja "cup caket") ovat enemmän ehkä minun tyyliini sopivia: niistä on helpompi saada nättejä ja aina voi yrittää uudestaan kuorrutusta seuraavan muffinssin kohdalla. Brownie-tyyppiset kakut onnistuvat hyvin, ne saavat näyttääkin hieman räjähtäneiltä. Kuivakakkuja on kiva tehdä, mutta ei syödä, eli niitä ei sitten tehdäkään.

Söin pari viikkoa sitten loistavaa ja kaunista kakkua, jossa oli marsipaanin sijaan käytetty jonkinlaista vaahtokarkkitahnaa. Onko kukaan kokeillut sellaista? Se oli hyvää ja - ennen kaikkea - mantelitonta, ja lopputulos oli kuitenkin samantyyppinen kuin marsipaanilla tehdyssä.
 
^ Minulle tuli mieleen nuista muffinsseista ja cup cake:sta että miten tehdään sellainen hillitön paksu kuorrutus(yleensä kirkkaanvärinen, väri ilmeisesti tehty elintarvikeväreillä), mitä aina näkee americcalaisissa elokuvissa ja mainoksista? Vesi herahtaa joka kerta kielelle niitä katsoessa. Mutta eihän ne mitään esim. kermavaahtoa ole?
 
Itse olen tehnyt cup cake -kuorrutukseni tuorejuustosta + tomusokerista. Yleensä en ole värjännyt sitä, paitsi joskus osan kaakaolla (ja sitten pursottanut hämähäkinverkon valkoisen kuorrutuksen päälle). Tuo tuorejuusto+tomusokeri -kombo pysyy paremmin paikallaan kuin kermavaahto.
 
Aiempaan marsipaani vs. sokerimassakeskusteluun voin tuoda vielä uuden vaihtoehdon: Vaahtokarkkimassa on kuulemma uusinta huutoa. Itse olen ollut kosketuksissa siihen vain sen verran, että ostin pari könttiä massaa ja vein ne avo-kälylle askarteltavaksi. Tällä koneella ei ole kuvia lopputuloksesta, mutta ihan marsipaanin tai sokerimassan näköisiä ihania kukkia niistä tuli, ja hyvän makuisia myös. Kuulin myös eräältä ystävältä, että hän on itse tehnyt vaahtokarkkimassaa kuumentamalla vaahtokarkkia ja lisäämällä siihen (muistaakseni!) tomusokeria.
 
Ostitko sitä mistä? Lähinnä täältä vai rapakon toiselta puolelta? Olisin kiinnostunut kokeilemaan jossain vaiheessa, eli itse tehtykin massa kiinnostaa...
 
Löysin tuossa eräänä päivänä kivan sivuston nimeltä Gourmet Gaming, josta
siis löytyy pelien inspiroimia reseptejä. Mukana on myös varsin kivoja kakkuja, itse aion
ainakin omaksi synttärikseni leipoa itselleni Portalin kakun.
Minecraft-faneille sopisi hyvin tämä kakku, jonka ajattelin väsätä ensi kesänä, kunhan poikaystävällä on taas synttärit.:p
Tuollaiset jänskät kakut ovat kivoja.
 
Minä tykkään myös marsipaanista, ja voin sanoa ettetn itsekään ole hyvä kakkujen tekijä. Yritin viime vuonna sitkeästi tehdä kakkupohjaa, ja kaikki viisi yritystäni lässähtivät. Mutta sittenhän keksin mainion idean:lässädys ei näy jos laitan kaikki pohjat päällekäin ja koristelen sen! Perheen ilmeet oli näkemisen arvoiset, syystäkin: kuinka usein näet ruokapöydälläsi puoli metriä korkean kakun? :D
 
Ah, tähän ketjuun onkin oikein mukava kirjoittaa, kun mahassa on sekä lime- että glögijuustokakkua ;)

Minä olen sielultani keittiöihmisiä (tai ainakin jokin osa minusta on sellainen, parempi sana olisi koti-ihminen tai "Bree Van de Kamp", joksi eräs ystäväni minua lukioaikaan nimitti). Laitan mielelläni juhlatilaisuuksiin erilaisia herkkuja, esimerkiksi kissojen syntymäpäivää juhlistettiin tällaisen kahvipöydän ääressä viime kesänä;

Pienten%2Bsyntt%25C3%25A4rit%2B835.JPG


En kuitenkaan voi sanoa että olisin mitenkään taitava tai edes säntillinen tekijä, kakkuasiassa minulle ulkonäköä tärkeämpi asia on kuitenkin maku. Koska kakkuja ei juurikaan voi tehdä jatkuvalla syötöllä (tai sitten tarvitsisin vapaaehtoisia syöjiä paljon nykyistä enemmän!), ei harjoitustakaan tule hirmuisen paljoa.

Tässä muutama kuvallinen otos muutamalta menneeltä vuodelta;

Pienten%2Bsyntt%25C3%25A4rit%2B842.JPG

Perus-karkkikoristeinen kakku kissojen syntymäpäiviltä, kesä 2011

A%2BUudet%2Bkuvat%2B027.jpg

Mandariinimoussekakku äitienpäivänä 2011

kinkerit+006.jpg

Kevättäytekakku kinkereille, 2010

67899889.jpg

Eläkeläiskakku, 2007
Tähän kakkuun tein elämäni ensimmäiset marsipaaniruusut, ihan vapaalla kädellä.

Suolaisia kakkuja;

kinkerit+003.jpg

Kinkku-pepperoni- & lohivoileipäkakut, kevät 2010

Pienten%2Bsyntt%25C3%25A4rit%2B839.JPG

Kylmäsavulohimoussekakku kissojen synttäreillä, 2011

Loppuun meinasin jo laittaa kuvaa leivoksista ja suolaisista piiraista, mutta ehkä ne menevät jo vähän kauemmaksi kakuista...

Pitäisiköhän hipsiä jääkaapille, tuli taas nälkä tätä topsua lukiessa ja omia kuvia selaillessa :p
 
Anewielh, sinä olet oikea kakkuvelho! En ikinä, kuuna päivänä kullan valkeana saisi tehtyä noin upeita ja hienostuneita kakkuja!
 
Ylös