Lastenohjelmista

Lasten ohjemia tulee katsottua lähinnä pikkuveljen kanssa kun olen kotona käymässä. Oma suosikkini lapsena oli Olipa kerran elämä ja onneksi se sarja tuli uusintana joskus pari vuotta sitten. Olemme katsoneet videolta niitä jaksoja varmaan sata kertaa veljeni kanssa, ne ovat hauskoja meidän molempien mielestä. En tainnut katsoa kovinkaan paljon telkkaria lapsena, en ainakaan seurannut säännöllisesti juuri mitään sarjoja (paitsi Maija Mehiläistä, minkä jälkeen uskoin pitkään Herkkään Luonnontasapainoon).
 
saikero sanoi:
Pienenä [ja kyllä vieläkin kun katson :roll:] pelkäsin hirveästi Muumien mörköä. Sen ääni, ja muutenkin koko ulkomuoto. Hrrrr. Piti katsoa aina isän kanssa ne pahat kohdat. Muumeissa on muitakin pelottavia hahmoja ollut. Kuten se yksi Jääkuningatar. Tai se taikuri pantterinsa (?) kanssa. Hattivatitkin pelottavat jollakin tapaa.

Muumien mörkö on kyllä kauhea, mutta näen vieläkin painajaisia kun Muumipeikko tulee Taikurin hatusta. Hyijyi >.<
Taikuri on oikeasti mahtava. Pelkään sitä jollain tapaa, mutta se oli vain niin mielenkiintoinen hahmo.
Näen kuumeessa vieläkin sen hattivatti-painajaisen.
 
Riku sanoi:
Muumit roxor kybällä. Ne ovat niin täynnä hienoja ja järjettömiä iskulausahduksia, ettei yksikään toinen sarja ole pystynyt samaan vielä tähän päivään mennessä. Lisäksi Nuuskamuikkunen on TV/elokuva-historian kovin samooja ikinä. Nih.

Tuossa olet oikeassa :D

Minä pelkäsin muumien mörköä pienenä aivan kamalasti. Ne kohdat piti kai aina kelata minulta pois ^^*
Muumit ovat hyvin usein olleet pelottavia. En uskalla varmaan koskaan katsoa sitä Ufo-jaksoa ilman pelkoa ja kauhua *hyrr*
Joku taisi kerran sanoa, että Tove loi muumit pelottaviksi.

Katselin aamulla Tehotyttöjä (ne on niin söpöjä) ja näin mainoksen Fileas Fogista. Harmi, ettei ne tule telkusta, vaan Anttilasta niitä saa dvd:inä. Sekin oli niin ihana sarja. Tiko, Paspatuu, Fileas, Prinsessa :D
 
Mä en ole katsonut lastenohjelmia moneen vuoteen. Siis sillä lailla että katsoisin kokonaan jonkun jakson. En yksinkertaisesti pysty. Nimittäin nykyajan lastenohjelmat ovat kamalia. Itse muistan katsoneeni Vili Vilperiä (niinkuin joku muukin) joka ikinen lauantai kun se tuli. Kuin myös sitä Petteri Kaniinia, vai mikä se oli. Mutta nykyään lastenohjelmat ovat teennäisiä ja väkivaltaisia. Katsokaapa jotain He Mania tai vaikkapa sitä sarjaa jossa ne kolme tyttöä on jotain etsiviä.
Kyseiset tytöt on niin mallinmitoissa ja käyttää ties mitä laserhuulipunia ja erikoisvalekännyköitä. Kuka tuollaisesta oikeasti hyötyy.

Lastenohjelmien alamäki alkoi aivan selvästi Pokemonista. Pokemonin myötä tuli se kaikki kaupallisuus. Nykään jokaisen lastenohjelman hahmot löytyy kaupastakin. Blaah...

Muistaakos joku Totoron. Mun mielestä se on aivan ihana. Se kissabussi on mahtava. Se on esimerkki hyvästä lastenohjelmasta.
 
Eräällä toisella foorumilla oli pitkä keskustelu vanhoista klassikkopiirretyistä, ja sieltä löytyi monia minulle hyvin läheisiä 80-luvun sarjoja joiden nimet olin ehtinyt jo unohtaa. Tässä koko lista jos se herättäisi joillakin muillakin nostalgisia muistoja :)
Osa on mainittu toki jo aikaisemminkin, mutta enb jaksanut käydä editoimaan niitä pois.

Olipa kerran elämä/ihminen/Amerikka/avaruus
Peukaloisen Retket
Maija Mehiläinen
Tao Tao
Barbapapa
Babar
Karvinen
Halinallet
Liisan seikkailut ihmemaassa
Fragglesit
Kummikarhut
Scooby-Doo
He-Man
Biker Mice from Mars
My Little Pony
Muori Pippuri
Transformers
Smurffit
Darkwing Duck
Eetu Nalle / The adventures of Teddy Ruxpin
Wuzzles
Kolme muskettikoiraa
Snorkkelit
Tenavat
Tom and Jerry
Ankronikka
Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat
Tohtori Sykerö
Ville Vallaton
Tiku & Taku - pelastuspartio (Rescue Rangers)
Yaki ja Nuka
Denver the Last Dinosaur
Kapteeni planeetta
Lucky Luke
Nikke Knatterton
Matka maailman ympäri 80 päivässä

Ja tässä sivu jolta löytää lisää saman ajan sarjoja - http://www.80scartoons.net
 
*hym*

Kyllähän noita tulee katseltua - ja minä sentään täytän kohta 15! Mun mielestä siinä ei ole mitään hävettävää! Omia suosikkejani ovat mm. Timo menee eskariin, joka harmikseni loppui/on tauolla, Maikki ja pelottava Pontso, Muumit (tottakai) ja... varmaan vielä joitakin muita, mutta ei nyt tule mieleen. Lauantai-aamuisin tulee edelleen katsottua piirrettyä, jos muuta tekemistä ei ole. Mutta ihan huumorimielellähän minä noita katson... :D
 
FreakyMiken lista toi paljon nostalgisia muistoja mieleen, ja ihmettelen, miksen ole vastannut tähän ketjuun aikaisemmin. Nykyajan lastenohjelmat kun tuntuvat aivan uskomattoman huonoilta oman lapsuuden ohjelmiin verrattaessa. Minun jälkikasvuni katsoo nauhalta vaikka pakolla TaoTaota, eikä mitää WhatevaMon-kakkaa. Toisaalta tässä asiassa saatan olle hitusen puolueellinen, mutta olkoon niin.

Olipa kerran elämä/ihminen/Amerikka/avaruus tuli katsottua uusintoineen kokonaan. Ohjelman opetusarvo tuskin oli minulle mitenkään suurehko, mutta toisaalta nautin tuon katsomisesta.

Tao Tao on edelleen yksi parhaista lastensarjoista koskaan, ja jonkun nykybändin tekemä sen tunnarin cover on silmissäni vähintäänkin pyhäinhäväistys.

Ja unohtamatta tietenkään Turtleseja ja Prätkähiiriä. Jännä, miten englantia osaamattoman piltin pieneen päähän sopi kuitenkin kummankin noiden alkuperäiskielinen nimihirviö. Action figuurejakin taitaa olla laatikollinen, kaksi, jossain varaston nurkassa.

Nikke Knatterton jäi toisaalta joskus katsomatta, mutta kyllä tuollakin on joku paikka muistini sokkeloissa. Sarjan saksalainen (?) moraalittomuus vain tuli tässä yksi päivä pohtiessa selville. Mieshän kävi porttolassa ja naiset olivat muutenkin jokseenkin löyhämoraalisia.

Muitakin sarjoja on, mutta niistä nyt ei tule mieleen mitään sanomista. Kolmea muskettikoiraa en enää edes muistanut, nyt heti lähdetietojen pariin.
 
Katsellessani tuota FreakyMiken listaa totesin, että en tainnut todellakaan katsoa kovin paljoa telkkaria lapsena. Tai sitten en vain pitänyt niistä lastenohjelmista joita telkkarista tuli. Muistan, että siskoni tykkäsi Tao Taosta kovasti, mutta minä suhtauduin siihen sarjaan hyvin epäluuloisesti, sillä minusta tuntui että minulle yritetään salakavalasti ujuttaa jokin moraalinen opetus...
 
Demissä luki kerran että ihminen katsoo elämänsä aikana 20 vuotta telkkua. Lapsena olen katsonut lähes kaikki noista. Oli listassa pari uuttakin.

Fragless, Muori pippuri on uusia nimiä :roll: Muskettisoturit oli yksi suosikeistani ja kamalan jännä sarja. Varsinkin, kun sen yhden päähän laitettiin sellanen laatikko, joka oli rautaa.

Muistan myös Pikkutassu-dinon ^^ Se taisi olla kai leffa? Muistan miten piirsin siitä aina omaa fanisarjaa. Paperia kyllä kului :D Pienenä piirisin Fileas Fogistakin fanisarjaa. Se oli mukavaa :wink:

Peukaloinenkin on aivn ihana. Se jakso oli pelottava, jossa se iso patsas heräsi eloon.
 
Muori Pippuri oli yksi suurimpia suosikkejani noin 15 vuotta sitten. Sarja kertoi eräästä punavalkoiseen kansallispukuun pukeutuneesta maalaismummosta, joka pystyi muuttumaan peukalon mittaiseksi semmoisen maagisen teelusikan avulla. Taikaan kuului muistaakseni myös se, että hän pystyi puhumaan eläinten kanssa jne. Sarja taisi olla Saksalaista alkuperää, tai ainakin ne vaatteet olivat ihan semmoisen näköisiä.

Nuo Fragglesit olen onnistunut unohtamaan ihan kokonaan (tai sitten se tuli ehkä semmoiselta kanavalta joka ei näkynyt maaseudulla lapsuuteni aikaan), mutta sarjan nimi on tullut kyllä aika monta kertaa vastaan näissä vanhoja piirrossarjoja käsittelevissä threadeissa eri foorumeilla.
 
Listasta puuttui vielä esim. tällaisia:
- Disneyn pätkikset
- Tex Averyn pätkikset
- Warner Brothersin pätkikset
- Alf
- Droidit
- James Bond Jr.
- Karhuherra Paddington
- Katti-Matti
- Kössi Kenguru
- Lurppa
- Myyrä
- Olipa kerran keksinnöt (tai sinnepäin)
- Pat ja Mat
- Pilipalipilotit
- Postman Pat
- Professori Balthazar
- Maailman vahvin nalle

Aiheeseen liittyen keräilen Disney-vuokrakasetteja ja
huomenna on tulossa mm. Wuzzles, osa 1 vuodelta 1985.
Todella harvinainen kasetti (ja itse sarjastakin olen vain jonkun kuvan joskus nähnyt;
taisi olla aika lyhytikäinen muutenkin),
kuten muutenkin nuo Disney-vuokrikset enkä tuonkaan kasetin julkaisusta
vielä pari päivää sitten mitään tiennyt.
Täällä 5 sivua listoja kuvineen mitä olen tähän mennessä saanut selvitettyä; jos on jollain mitä tahansa lisättävää/vinkkiä mistä näitä saattaisi löytää niin apua arvostetaan (varmaan vähintäänkin yli puolet selvittämättä):
http://koti.mbnet.fi/psychic/_fin_disney_video.html

FreakyMiken Listassa luki "Yaki ja Nuka" ja sillä nimellä
(paitsi suomalaisittain J-kirjaimeilla) sitä yleisesti kutsuttiin,
mutta virallinen suomennos oli "Jaki, vuoriston karhu".
Onko muillakin täällä muistoja kyseisestä sarjasta?
http://koti.mbnet.fi/psychic/pics/temp/jaki&nuka_kansi.jpg
Koko sarja on saatavilla ainakin Ranskassa 5DVD-pakettinakin ja suht' halvalla:
http://www.amazon.fr/exec/obidos/asin/b0000wnl9u/402-6956248-8054513%26lp%3Dfr%5Fen/402-6956248-8054513

Matka maailman ympäri oli aikoinaan oma suosikkini; etenkin espanjalaisella alkuperäisäänityksellä (mikä saisi tulla DVD:lle).
http://koti.mbnet.fi/psychic/pics/kirppis/willyfog.jpg

Entä tietääkö joku montako osaa saksalais-japanilaista
anime-sarjaa Liisa ihmemaassa (1983-84) julkaistiin videona Suomessa?
Itse tiedän 5 Junior-julkaisua.
Tuossa sarjassa oli peräti 52 jaksoa; luulin aiemmin että puolet siitä.
http://koti.mbnet.fi/psychic/pics/kirppis/liisa.jpg

Ja olen yrittänyt jäljittää piirrettyä mikä tuli ykköseltä sunnuntai-aamuisin
joskus aivan 90-luvun alussa tai 80-luvun lopussa.
Pikku-tiikeri jolla on mukanaan laukku, seikkailee omituisessa kartanossa.
Pihalla puutarhalabyrintti. Omituinen tunnelma ja musiikki.
Olisiko leijonakin siinä ollut.
Esitettiin myös joku vuosi sitten Ruotsin SVT:llä.
Onko mitään havaintoa tästä?
Ei oikein guugletuskaan auta kun ei ole mitään nimitietoja.

Fragglit oli Muppettien isän Jim Hensonin vastaavan tapainen nukkesarja
(myös jonka fantasiaelokuvia ovat esim. The Dark Crystal ja Labyrinth).
 
Psychic sanoi:
FreakyMiken Listassa luki "Yaki ja Nuka" ja sillä nimellä
(paitsi suomalaisittain J-kirjaimeilla) sitä yleisesti kutsuttiin,
mutta virallinen suomennos oli "Jaki, vuoriston karhu".
Onko muillakin täällä muistoja kyseisestä sarjasta?
Juuh! Muistin sarjan tuossa viime kesänä, ja siitä lähtien olen haikaillut uusintoja. Laitoinpa YLE:n katsojapalveluun tuosta viestiäkin! Veljen kanssa leikittiin pienenä, että meillä oli karhunpennut nimeltä Jaki ja Nuka :D

Psychic sanoi:
Ja olen yrittänyt jäljittää piirrettyä mikä tuli ykköseltä sunnuntai-aamuisin
joskus aivan 90-luvun alussa tai 80-luvun lopussa.
Pikku-tiikeri jolla on mukanaan laukku, seikkailee omituisessa kartanossa.
Pihalla puutarhalabyrintti. Omituinen tunnelma ja musiikki.
Olisiko leijonakin siinä ollut.
Esitettiin myös joku vuosi sitten Ruotsin SVT:llä.
Onko mitään havaintoa tästä?
Tarkoitat varmaan Tiikeri Luukasta (Tygtigern Lukas). Minusta se oli jotenkin pelottava, taisin nähdä painajaisiakin niistä otuksista, joita Luukas kohtasi. Kirjanakin tuo muuten löytyy, muistaakseni joku Andersson on tekijä.
 
Voi, itsekin olen miettinyt jo vuosikausia tuota Lelutiikeri Luukasta, mutta en vain muistanut nimeä ennen kuin se ystävällisesti minulle viime viikolla kerrottiin. Oli hieman hankala kuvailla sarjaa, kun ainoat muistikuvat olivat tiikeri, kartano ja ahdistava tunnelma. :)

Nyt kun sain nimen tietää, selvisi että sarja löytyy videolla monista kirjastoista. Pitäisi varmaankin käydä lainaamassa se joskus, että näkee kuinka ahdistava ohjelma oikeastaan olikaan.
 
Nyt muistinkin mikä se Fragle-sarja oli. Siinä oli siis ihan Muppettien näköisiä otuksia jotka rakentelivat omituisia rakennelmia jostakin läpinäkyvistä puikoista. Ellen väärin muista, niin se taisi olla jotain syötävää materiaalia, kuten sokeria etc.

Muistan nähneeni myös tuota Tiikeri-sarjaa. Eikös siinä ollut puutarha täynnä patsaita, jotka olivat todellisuudessa kiveksi muuttuneita eläimiä?
 
Muistan lukeneeni tuon Tiikeri Luukaksen myös kirjana. Mieleen tulee myös 60-luvulla South Park-tekniikalla tehty Käytöskukka-sarja, se missä ovat Hinku ja Vinku sekä Suursyömäri-olio.
 
Thialfi sanoi:
Käytöskukka-sarja, se missä ovat Hinku ja Vinku sekä Suursyömäri-olio.

TV Kakkonen esittää niitä tällä hetkellä ainakin ohjelmanimen Lastenohjelmat 40 vuotta alla. Seuraavan kerran tulee pe 16.4 kello 17.45 ja aiheena näyttää olevan Laiskuus. Ai miten niin, olen niitä katsonut?
(Offtopic- jos joku löytää, mistä saa Hinku ja Vinku logon, niin vinkki tänne suuntaan. Kadotin sen eikä löydy enää mistään. Offtopic)

FreakyMiken listalta löytyi monta tuttua nimeä, oikeastaan vain muutaman aivan tuntematon. Barbapapat olivat aivan ihania, pidin niistä todella paljon ja halinalleja meiltä taitaa löytyä vieläkin joku vanha video sekä pikkuveljen halittu nallekarhukin. Tao tao on nyt jo ihan legenda sekä kuin myös Jaki ja Nuka. Sirilwen,et ole ainut joka on Yleltä anellut uusintoja. ;) Joukossa on voimaa!
Mykkä Myyrä on todella sympaattinen ja olin haltioissani kun viime keväänä Slovakiasta löysin kaikkea Myyrä-krääsää. Pitihän se kirjakin ostaa, vaikka slovakian kieli ei taivukkaan.
Yksi mikä liittyy lapsuuteni hyvinkin oleellisesti vaikkei lastenohjelma olekkaan on Pikku Kakkosen Nukkumatti, joka milloinkin ties millä vekottimella saapui paikalle ja lähti heittäen lumihiekkaa taakseen. On nimittäin sitä hiekkaa juostu karkuun sohvan taakse muutamankin kerran, ettei vaan alkaisi väsyttämään.

Muoks/ joku oli käynyt laittamassa kirjoitusvirheitä täydelliseen tekstiini.
 
Ruby Sandybank sanoi:
Mykkä Myyrä on todella sympaattinen ja olin haltioissani kun viime keväänä Slovakiasta löysin kaikkea Myyrä-krääsää. Pitihän se kirjakin ostaa, vaikka slovakian kieli ei taivukkaan.
....

Yksi mikä liittyy lapsuuteni hyvinkin oleellisesti vaikkei lastenohjelma olekkaan on Pikku Kakkosen Nukkumatti, joka milloinkin ties millä vekottimella saapui paikalle ja lähti heittäen lumihiekkaa taakseen. On nimittäin sitä hiekkaa juostu karkuun sohvan taakse muutamankin kerran, ettei vaan alkaisi väsyttämään.

Ihan varmuuden vuoksi, Myyrähän on alunperin tsekkiläinen animaatio. Eipä se tosin estä sitä, etteikö tavaraa myytäisi Slovakiassakin. :)

Niin ja kyllä, aivan samaa on harrastettu meidänkin perheessämme Nukkumatin kohdalla. On se kiva tietää, etten ollutkaan ainoa sohvan taakse mönkinyt lapsukainen. :D
 
Thali sanoi:
Ihan varmuuden vuoksi, Myyrähän on alunperin tsekkiläinen animaatio. Eipä se tosin estä sitä, etteikö tavaraa myytäisi Slovakiassakin. :)

Eikös se ole tsekkoslovakialainen alunperin?
Eli ei sen paremmin kummankaan puolelta.. näin olen ymmärtänyt, voi tosin olla väärin. Nykyisin sitä tietääkseni kuitenkin tehdään juuri Tsekkien puolella. :)

Unohdin edellisessä postissa mainita, että Postimies Pate on ehkä eniten symppis hahmo mitä muistan lapsuudesta. :)
 
Ylös