Lastenohjelmista

Hyi, se Myyrä... :wtf: Enpä ole eläissäni nähnyt yhtä ärsyttävää lastensarja-hahmoa. Sadistisena pikkuipanana toivoin että joku tallaisi sen jalkoihinsa, mutta eihän niin tietenkään käynyt. Harvoinpa sarjaa seurasinkin. Kotonani on vielä jäljellä yksi Myyrä-video, jota ei katsele enää kukaan.

Tao-Tao on yksinkertaisesti paras lastenohjelma mitä olen koskaan nähnyt. Pandamuori oli niin viisas, ja monet jaksot ovat jääneet mieleen opetuksiensa ansiosta... Onneksi meillä on paljon jaksoja videolla, ja niitä katselen vieläkin tippa linssissä. Samoin Alfred Ankka oli loistava. Ja Muumit ovat niin legendaarisia!

Muistaako kukaan Pörri Oravaa? Tuli joskus 90-luvun alussa... Aivan ihana :cry: . Kun vähänkin muistelee niin alkaa itkettää. Mummoni otti muutaman jakson nauhalle, ja tallella ne ovat vieläkin. En vain uskalla niitä tällä hetkellä katsoa, koska tulisin niin surulliseksi.
 
Ruby, kyllä Myyrä on ns. tsekkiläinen, vaikka välillä valtiot olivatkin yhdessä. Prahassa on vieläkin se studio pystyssä, jossa Myyrää alunperin tehtiin. Piti viime reissulla siellä vierailla, mutta jäi sitten väliin. Hiusten halkomista, tiedetään. :)

Off-topic, nyt loppuu.

Vine Trellis, eikä! Myyrä ei ole rasittava. Myyrä oli aikoinaan parasta mitä telkusta tuli Käytöskukan lisäksi. Ehkä Myyrän ymmärtäminen vaatii noin kymmenen vuotta lisää ikää, ei nuoremmat osaa arvostaa moista taidetta. :D
 
Myyrä oli ja on edelleen ärsyttävä, todellakin!
Ja Alfred J. Kwak (??) oli todella hyvä ohjelma. Se alku oli jotenkin niin surullinen ja se tunnari soi monta vuotta päässä. Nyt ole unohtanut sen kokonaan :cry:
 
Imithuel sanoi:
Ja Alfred J. Kwak (??) oli todella hyvä ohjelma. Se alku oli jotenkin niin surullinen ja se tunnari soi monta vuotta päässä. Nyt ole unohtanut sen kokonaan :cry:
Alfred J. Kwak oli kyllä aivan loistava.
Ja tunnari on minulla ainakin osittain vielä muistissa, tätä on tullut hoilattua mm. koulussa useita kertoja.
"Minä poika loiskin, lammikossa roiskin
tulen kohta poiskin
ja jos minua huvittaa
lähden merelle tai viidakkoon
seikkailemaan..."
Tuon enempää en muista, ja tuokin voi olla osittain väärin.

Ja Myyrästä vielä, sehän oli hieno! Eikä mitään ärsyttävä, lempipiirrettyjäni. Ja paras jakso oli ehdottomasti se, jossa Myyrä etsi hiirelle kamomillaa parannukseksi.
Olin viime perjantaina sukuloimassa ja siellä tuli pienten kanssa katsottua Käytöskukkaa, joka on myös kiva sarja. Samalla tuli mieleen sellainen sarja (taisi olla mainittukin tuossa aiemmin) kuin Kössi Kenguru. Itse olin kyllä melko nuori kun se tuli, en muista kuin hämärästi.
 
Imithuel sanoi:
Myyrä oli ja on edelleen ärsyttävä, todellakin!
Ja Alfred J. Kwak (??) oli todella hyvä ohjelma. Se alku oli jotenkin niin surullinen ja se tunnari soi monta vuotta päässä. Nyt ole unohtanut sen kokonaan :cry:

Myyrähän oli ihana! :heart: Kaikista söpöintä minusta oli, kun se vastasi puhelimeen: "Aloo, aloo?" Tai jotenkin sillä tavalla. Se oli niin hellyyttävää. :p

Olikos se Alfred J. Kwak se sellainen keltainen ankka, joka asui kengässä, sillä muistan jonkin sellaisen piirretyn, joka oli kai hyväkin. :?

Pienenä, jos heräsin yöllä ja aloin kiljumaan, niin äitini piti laittaa Muumit pyörimään nauhalta, jotta saisi minut hiljaiseksi. Että sellainen ipana minä olin. :D
 
Narya sanoi:
Olikos se Alfred J. Kwak se sellainen keltainen ankka, joka asui kengässä, sillä muistan jonkin sellaisen piirretyn, joka oli kai hyväkin.

Alfres J. Kwak oli todellakin keltainen ankka, kengässä asumisesta en sano mitään. Ei ole tullut moneen vuoteen katsotta ko. ohjelmaa. Sen muistan, että sillä oli punainen kaulaliina. "Minä lennän, polskin ja uin..."
 
Danyan sanoi:
Ja tietty on Hopeanuoli ja Prätkähiiret sitten.

Hopeanuoli ei ole lastenohjelma. ._.

Jännitävää..sittenhän se on väkivaltainen ._.P

Hopeaharja on taas lastenohjelma. Katsoin aivan varmasti joka jakson, kun tuli. Silloin, kun Nelonen aloitti toimintansa. Siitäkin on aikaa o.o

Muistaako kukaan, kun 1990-luvun lopuilla tuli Maikkarilta Bittispää? Se oli sellanen sininen mies/poika, jolla oli mustat hiukset ja supersankarin puku ^^ Se oli kyllä hyvä ^.^ Muistan alkumusiikinkin vielä.

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että Myyrä on venäläinen. Paras Myyrä-jakso on se, kun se niiden metsä tuhoutuu ja ne lähtevät kaupunkiin. Täällä he saavat jonkinlaisen oman huoneen, jossa on puhallettava metsä. Se oli aivan ihana :p
Myös se Kotka-jakso on hieno, jossa tulvii ^^

Meillä on nyt lainassa Eukko pikkurilli ja koska se on japanilainen, niin pikkuveljeni väittää sen olevan animea. ~_~*
 
Tietääkseni kaikki Japanissa tehty animaatio on animea, olkoon lopullinen tyyli mikä tahansa..
 
On ollut kiva huomata, että nykyäänkin telkkarista tulee näitä "vanhan hyvän ajan" piirrettyjä kuten Peukaloisen retket, Muumi ym. Näitä nykyajan lastenohjelmia en katso koskaan, koska minun mielestäni niissä ei ole mitään sisältöä. Mihin on hävinnyt opetus joka tarinoissa ainakin ennen piili. Kaikenmaailman Pokemonien ym. opetus taitaa olla se, että taistelemalla kaikki selviää. Tiedän lapsia joilta on kielletty kokonaan noiden ohjelmien katselu, koska he muuttuvat aivan hyperaktiivisiksi ohjelmien takia.

Omia suosikkejani lapsena olivat ehdottomasti Tohtori Sykerö, Alfred J. Kwak (josta tosin "kasvoin ulos", koska se jatkui niin pitkään) , Peukaloisen retket ja Matka maailman ympäri 80 päivässä. Nämä piti nähdä aina. Tohtori Sykerökin tuli uusintana jokunen aika sitten. Tuli ihan nostalgia-fiilikset kun katsoi sitä. :)

Tuo Annûn laittama Alfredin tunnari kuulosti tutulta, mutta minä muistan tälläisen pätkän, josta en ole varma kuuluiko se samaan sarjaan vai johonkin muuhun lastenohjelmaan.
"On tänään onnen päivä, ei huolesta häivä, on tänään onnenpäivä ja onnellinen oon." Hatara muistikuvani sanoo, että se olisi Alfredista, mutta korjatkaa joku jos muistatte. :)

Hei, muistaako kukaan teistä muuten sellaista lastenohjelmaa, jossa oli oikeat näyttelijät? Nimeä en muista, mutta alkutunnarin aikana näytettiin nuorta piirrettyä miestä/poikaa joka lopuksi muistaakseni hyppäsi puuhun soittamaan jotain soitinta. Itse ohjelmassa oli aina joka kerta eri tarina, jossa siis näytteli oikeat ihmiset. Ohjelma oli ulkomainen, koska muistaakseni se oli dubattu suomeksi nii että siinä oli vain kertojan ääni. Tarina perustui aina johonkin opetukseen, joka lopussa paljastui. Tämä oli myös lastenohjelma joka oli aina nähtävä. Toivottavasti joku teistä muistaa, vaikka tuntomerkit olivatkin aika onnettomat. :D
 
Hei, muistaako kukaan teistä muuten sellaista lastenohjelmaa, jossa oli oikeat näyttelijät? Nimeä en muista, mutta alkutunnarin aikana näytettiin nuorta piirrettyä miestä/poikaa joka lopuksi muistaakseni hyppäsi puuhun soittamaan jotain soitinta

Enpä olisi tuota muistanut ellei joku olisi maininnut, mutta hämärästi
tulee jotain nyt mieleen kun noin hyvin kuvasit.
Itselleni jäi tuosta mieleen sellainen jakso, missä mies asuu
jossain tyyliin preerialla/aavikolla, lähtee matkalle jonnekin ja
ottaa asuntonsa oven mukaan, ettei kukaan voi mennä hänen
asuntoonsa tai jotain vastaavaa logiikkaa... duh ;)
Joku opetus noissa aina tosiaan piili.

Tuon ohjelman jälkeen tuli muistaakseni aina Janoschin Pikku-tiikeri.

Niin ja kiitos Sirilwen siitä toisen pikku-tiikerin nimestä eli Tiikeri-Luukaksesta.
Nämä molemmat tiikeri-sarjat olivat tunnelmaltaan jokseenkin outoja.

Nykylastenohjelmien väkivaltapainotteisuus ja vaihtelevan asteinen aseiden/vallan ihannointi on tosiaan vastenmielistä.
Asiaan liittyen, sama koskee nykypelejä; nykyään käytännössä pelkät räiskintäpelit myyvät.
Ja esim. perinteistä seikkailupeligenreä ei enää ole
(ainakaan kaupallisesti; Internetissä on esim. laadukkaita fanituotoksia vanhoista klassikoista).
Viimeisimpänä sarjakuvaseikkailu Sam 'n Max 2 kuopattiin loppumetreillä,
ja sitä ennen Full Throttle 2.
 
Melilot sanoi:
Tuo Annûn laittama Alfredin tunnari kuulosti tutulta, mutta minä muistan tälläisen pätkän, josta en ole varma kuuluiko se samaan sarjaan vai johonkin muuhun lastenohjelmaan.
"On tänään onnen päivä, ei huolesta häivä, on tänään onnenpäivä ja onnellinen oon." Hatara muistikuvani sanoo, että se olisi Alfredista, mutta korjatkaa joku jos muistatte.
Jep, kyllä tuo on Alfredista, taisi olla loppumusiikissa. Alfred todellakin asui kengässä kasvatti-isänsä (joka oli myyrä) kanssa. Ensimmäisessä jaksossa ankkaperhe ylitti tietä sillä seurauksella että Alfred jäi orvoksi. Myyrä (en muista nimeä, olikohan Mauri?) sitten otti pienen ankanpojan kasvatikseen. Noin minä ainakin muistelen. Sarjassahan taisi olla "pahiksena" joku korppi, se oli hauska tyyppi!

Nythän on muuten lastenohjelmien 40-vuotis juhlavuosi, minkä kunniaksi noita vanhoja ihania ohjelmia näytetään uusintana. Kesällä tulee tietääkseni ainakin Tao-Tao perjantaisin, toivottavasti muitakin suosikkeja :)
 
TaoTao kesällä televisiosta? Kiitos ja ylistys! :heart:

Alfredin kasvatti-isä oli Mauri Myyrä, ja pahiksena oli ainakin joku virallinen virtahepo ja mörrimöykky-kissa, mutta korppia en muista. Muistatteko sen tumman kauniin ankan nimeltä Iiris, jonka Alfred haki kotiinsa Afrikan vankileiriltä? Siinä taisi lempikin leiskua. Juuri se ensimmäinen Alfred-jakso on muistunut ikuisiksi ajoiksi mieleen, koska se oli niin surullinen ja pelottava. Alfredin koko ihana perhe jäi sen virallisen virtahevon auton alle... :( Itkin kamalasti, ja vielä jälkeenpäinkin pidän jaksoa todella ahdistavana. Silti maksaisin maltaita jos sen vielä näkisin.

Siitä hikisestä Myyrästä vielä, että eikös ohjelmassa näkynyt joku alaston mies aina silloin tällöin? Inhoni Myyrää kohtaan kasvoi entisestään, kun jossain jaksossa mies hyppi munasillaan kylvyssä ja Myyrä teki kepposia... Etovaa. Minkäänmoiset pienet avuttomat "mukanokkelat" vikisijät eivät ole koskaan saaneet minulta sympatioita puolelleen, eivätkä saa vastakaan. Nalle Puhin Nasu kuuluu samaan inho-sarjaan kuin Myyrä.

Muistaako kukaan Kaukametsän Pakolaisista sitä myyrää, joka roikkui aina mäyrän niskavilloissa? Inhosin sitäkin. Sellainen avuton raukka, josta muut pitivät huolta, vaikka se vain vikisi. Minulla taitaa tosiaan olla joku ongelma.. :roll:
 
Piti ihan käydä tarkemmin katsomassa tuo Tao tao- juttu.
Yle kertoo seuraavaa:
Paljon toivotun Tao Tao -sarjan uusintoja seurataan kesällä 13 jakson verran perjantaisin alkaen 4.6. klo 17.20.
Ihanaa! :)

Edit/ tutkin lisää ylen sivuja.

Nikke Knattertonia ei olla uusimassa.
Alfred J. Kwak -sarjaa esitettiin täällä TV2:ssa viimeksi vuonna 1997. Olemme käyttäneet sarjan kaikki kolme esitysoikeutta, ja sopimusaikamme on päättynyt, joten uutta uusintaa ei ikävä kyllä ole näköpiirissä.

Joku kysyi siellä Rosvo Rudolf- sarjaa. Olin jo aivan unohtanut senkin. Rudolfkin oli kiva sarja, vaikken paljoa siitä muistakkaan. Ainoastaan että pidin siitä ja että Rudolfilla oli saappaat sekä käveli ovelalla tavalla.
 
Danyan sanoi:
Ja tietty on Hopeanuoli ja Prätkähiiret sitten.

Hopeanuoli ei ole lastenohjelma. ._.

Voi olla.
Mutta minä ainakin Hopeanuolta katselin pienempänä, ja luen sen siten lastenohjelmaksi, mutta samalla vanhemmillekin tarkoitetuksi. Ja videon kannessa lukee Sallittu.


Alfred Ankasta minulle jäi hieman huono muistikuva. Eräs jakso, joka oli tuolloin todella ahdistava, painui mieleen. Mutta tykkäsin silti siitäkin.

Kaukametsän Pakolaiset olivat niin mukavasti piirrettyjä, että oli aina pakko katsoa. Tarina vain tuntui niin pitkältä, eikä pysynyt juonessa matkassa, jos yksikin jakso jäi väliin.
Mieleen jäivät erityisesti muutama jakso, toisessa haukka tappoi vahingossa rottien poikaset, vai mitä nyt olivatkaan, tien ylitys, jossa muistaakseni ainakin yksi siili kuoli, ja jokin tornipöllö juttu. Niin, ja sitten ne mahtyavat valkoiset peurat ja se kokoontumispaikka.
Kyy, tai mikä nyt olikaan, oli mahtava, samoin yksi kettujen pennuista, ne oli lemppareita. Nimiä en muista ollenkaan.
 
Minun ehdoton suosikkini oli Nalle Luppakorva, niin lässy kuin sen onkin. Olin helposti säikytettävä lapsi, jopa Nalle Luppakorva oli välillä liian jännittävä minulle. Tao Taostakin pidin ja varmaan kaikista 80-luvulla tulleista, en vain enää muista juuri mitään. He-Mania ja Transformerseja muistan katsoneeni kun meillä vielä näkyi kaapeli-tv.

Muistaakohan joku muovailuvaha-animaation, jossa oli lohikäärme ja jossa esim. kukat kasvoivat ja muuttuivat? Joku luolakin siinä taisi olla ja voi olla ettei siinä juuri ollut tarinaa. Ne aukeavat kukat muistan.
 
Ereine, itse mietin tuota loharianimaatiota pää kippurassa monta vuotta, kunnes eräs ystävällinen sielu muistutti, että otuksen nimihän oli Justus. :) Söötti animaatio kerrassaan.
 
Yksi hyvä sarja on vielä mainitsematta: Kenneth Grahmen kirjaan perustuva nukkeanimaatio Kaislikossa suhisee.
 
Kiitos Thali :)

Ylen lastenohjelmista muuten löytyy jotain historiikkia täältä: http://www.yle.fi/lastenjuhlat/historiaa.html ja http://www.yle.fi/pikku2/25/muistot/muistot.html

Muistelinkin että tuo Justus (kun sen nimen nyt tiedän) oli suomalainen, se on aika harvinaista.
Ja löytyi Justuksesta pieni kuvakin http://www.yle.fi/pikku2/25/muistot/kuvat/justus.jpg
Huvittavaa, kun etsin tietoa Justuksesta yksi tulos on tämä http://1678.rapidforum.com/topic=100286280089&reverse=1 aiheesta on keskusteltu ennenkin :)
 
No nyt kun nostalgian loputtomassa suossa rämmitään, niin kysyn minäkin pari mieltä vaivaavaa asiaa.

Ensin, miten jatkui se rasittava sormileikkilallatus, jossa nainen heilutteli sormiaan kuin jalkoja? "Sor-sor-sormileikki alkaa...." ja sitten mitä? Kappale soi päässä, ja kohta ärsyttää, jos en keksi loppua. :D

Entäs sitten, muistaako kukaan sellaista Pikkukakkosessa (?) pyörinyttä ohjelmaa, jossa mustaan paitaan pukeutunut parrakas mies oli mustaa taustaa vasten ja hän piirteli liitutaululle (?) yksinkertaisia kuvia. Nämä kuvat sitten heräsivät henkiin ja hyppelivät miehen olkapäillä ja päällä. Muistan, että kerran hän piirsi tipun. Tätä olen tainnut kysyä ennenkin, mutta en ole vielä saanut vastausta. Eikö kukaan tosiaan muista tuota, vai onko tuo omia päänsisäisiä leikkejäni?
 
Ilu sanoi:
Narya sanoi:
Olikos se Alfred J. Kwak se sellainen keltainen ankka, joka asui kengässä, sillä muistan jonkin sellaisen piirretyn, joka oli kai hyväkin.

Alfres J. Kwak oli todellakin keltainen ankka, kengässä asumisesta en sano mitään. Ei ole tullut moneen vuoteen katsotta ko. ohjelmaa. Sen muistan, että sillä oli punainen kaulaliina. "Minä lennän, polskin ja uin..."

Tuo punainen kaulaliinakin kuulostaa kyllä tutulta, mutta eikö se asunut sellaisessa kenkätalossa? :? Jotenkin muistaisin jotain sellaista. Tai sitten minulla on mennyt kaikki piirretyt sekaisin. :D
 
Ylös