Loma Saltribartsilla, pelitopik

Douv saapuu muiden kanssa Erestorin huoneeseen. Alxin säikäytyksen jälkeen irtosormi tuntuu melkein normaalilta. Normaali, douv ajattelee. Kaunis sana, mutta mitä se tarkoittikaan?

Douv poimii rutiininomaisesti sormen lattialta ja alkaa hajamielisesti pureskella sen kynttä. "Tämä on kummallista, mutta missä on Erestor itse? Olisi kiinnostavaa kuulla hänen selityksensä, vaikka alan itsekin uskoa meillä olevan jälleen muukalainen käsissämme."
 
Alx tuntuu innostuvan kuullessaan muiden äänestävän.
"Minäkin tahdon äänestää", nainen toteaa hilpeästi ja poimii konemaisesti sormen pois douvin suusta. Henkivartija kaivaa jostakin reisitaskuhousujensa taskusta pienen suljettavan muovipussin ja pudottaa sormen siihen. Pussin Alx ojentaa takaisin douville.
"Minun ei tarvitse enää pahemmin arpoa, kenelle ääneni antaisin. Asian puolesta puhuu monikin seikka, eikä vähiten varmuus", Alx toteaa, "Tappamiseni yrittämisen voin vielä ymmärtää ja antaa anteeksi. Sen sijaan en käsitä, mitä pahaa ja itseään loukkaavaa tämä muuttuja katsoi yölamppuni tehneen. Kieroutuneen mielen tekosia".

++Erestor
 
Erestor havahtuu mietteistään.

<i>Hm. Olen ilmeisesti huoneessa. Näemmä huoneessa jossa en ole ennen käynyt. Vai olenko? En tiedä. Valoa on hämärälti joten paha sanoa. Mutta miksi ihmeessä käteni on kipeä? Hm. Taitaa olla verta. Päätellen toisen käden todisteista pitäisi näiden kahden sormen välissä olla sormi. Ei kuitenkaan ole. Mitähän ihmettä on tapahtunut? Ja miksi olen täällä? Missä? En tiedä. Koetapa veikata. Paha arvata. Hetkonen. Puhunko minä ääneen? En taida. Kyllä vaan puhun. Puhunko? Kyllä. Olen tulossa kahjoksi viimein. Viimein? Olenko ollut tulossa kahjoksi, hulluksi? Niinkin voisi sanoa. Tosin minulla on osuuteni asiaan. En tosin halua tietää siitä enempää.</i>

Hetken asiaa itsekseen pohdittuaan Erestor päättää nousta ylös, ja kokeilee ovea, joka on lukittu.

<i>Olen siis lukitussa huoneessa. Mutta miksi? Jaa-a, ken tietää. Ehkä minulla on osuutta asiaan. Vai on? Mahdollisesti. Paha sanoa. Miksi muuten puhun itseni kanssa? Sanoinhan jo, että olen tulossa hulluksi. Vai sanoinko? Olinko se minä? Noh, ketä muita täällä sitten on?</i>

Erestor istahtaa seinää vasten.

<i>No, ehkä minua tullaan hakemaan kunhan minua tarvitaan. Ehkä olenkin odotushuoneessa, mutta minne, psykiatrilleko? Esimerkiksi. En tosin usko.</i>

Hitaasti Erestor vaipuu uneen.
 
"Erestor on henkilökunnan taukotilassa. Minä.... hmm... tavallaan lukitsin hänet sinne. Ajattelin, että laitan hänet talteen, kun hän alkoi saamaan ääniä. Ei hänestä oikein tiedä mitä hän saa päähänsä, kun hän ei oikein muista mitään... Ties vaikka olisi alkanut riehumaan tai jotain." Caps hymyili hieman anteeksipyytävästi. "Hänet on ilmeisesti jo äänestetty lynkattavaksi, joten ehkä meidän pitäisi nyt hakea hänet tänne ja antaa mahdollisuus viimeisiin sanoihin. Kenties muisti alkaa pelaamaan, kun on tosi kyseessä," Caps toteaa ivallisesti. "Alx ja Samooja, tuletteko mukaani hakemaan häntä? Ai niin, ja minäkin äänestän häntä, vaikka sillä nyt ei sen suurempaa merkitystä olekaan..."

++Erestor
 
CAPSin saapuessa taukotilaan hän huomaa, että tila on tyhjä. "Mihin se mies nyt on mennyt", siivouspäällikkö tuhahtaa. Hän kiertää henkilökunnan tilat ja siivouskomerot läpi mutta Erestoria ei näy missään. "Hm, lienee syytä etsiä hieman laajemminkin", CAPS toteaa douville.
 
"Voisiko hän olla ohjaamossa?" douv ehdottaa Capsille ja muille läsnäoleville. "Tai ei täällä asemalla tietenkään ohjaamoa ole, mutta jonkinlainen kontrollikeskus."
 
"Jos hän luovutti ja piilotti itse itsensä palasissa eri puolille asemaa?" Alx toteaa Juspelle, "Ohjaamosta löytyvät loput sormet ja osa kerrallaan voimme sitten koota miehen".
Henkivartija naksuttelee sormiensa niveliä pahaenteisesti ja vilkuilee muita.
"Lähdetäänkö tästä etsiskelemään lisää palasia vai mitä me teemme?" nainen kysyy.
 
"Ei kai tässä muukaan auta. Jos jakaannutaan pareihin ja lähdetään etsimään. Erittäin epäilyttävää kadota tuolla tavalla, miten hän edes sai oven auki..." Caps tutkailee taukotilan ovia, mutta ei näe niissä minkäänlaisia murtojälkiä. Olkiaan kohauttaen hän nappaa douvin mukaansa etsintäpartioon ja suuntaa kohti sivukäytävällä sijaitsevia huoneita. "Ei täällä nyt loputtomasti piilopaikkoja ole... Vielä se pirulainen löytyy..." Hän manailee mennessään.
 
Kokki manailee ja nappaa Alxin ja Juspen matkaansa etsimään Erestoria. "Kyllä hänet löydetään. Hän on jo saanut enemmistön äänistä ja tällainen katoaminen haiskahtaa vahvasti muuttujilta. Käännän aseman ylösalaisin vaikka omin käsin jos tarve vaatii."
 
Rotta kuulee kummia, osa 2

Aaiee! Minä kuulen sen taas! Minä kuulen sen ajatukset päässäni, kun se nukkuu ja näkee unta. Ja ne ovat julmia ajatuksia, kerrassaan. Vapaa Saltribarts? Kattia kanssa. Ne ovat tulleet tänne planeetalle ja kuluttaneet sen tyhjiin ja nyt ne aikovat valloittaa uuden maailman, kuin kukkakärpäset. Meidän maailmamme.

Mutta että osaavat olla rumia! Niiden veri on happoa ja niillä on terävät hampaat, hampaat kielessäkin, ja valtaamassaan ruumiissa ne sikiävät kuin madot. Niitä on monta! Niitä on tuhansia yhdessä ruumiissa. Sen nimi on Legio eikä meillä ole sikoja. Mitä minä teen? Auttaisikohan kirous, nyt kun se vielä nukkuu ja näkee unta uudesta uljaasta maailmasta.

Hmm, kirous, kirous, kirottua! Pitäisikö käyttää aoristia vai futuuria? Entä määräinen artikkeli? Äsh, tämä on hankalaa, toivottavasti tepsii kuitenkin. Kröhöm. Kokeillaan:

Na ringa má, órë ar axo
ar ringa na fúmë nu ambal:
áva coivuvantë sarnacaimanna
tenna nauva atalantëa Vána, qualin Rána.
Morna súrinen i eleni firuvantë,
er maltanna símen nai caituvantë,
tenna Moriheru ortuva márya
or Qualinëar, or Hessanórë.


Jos ei tuon avulla sarvet irtoa, niin sitten on tauti kuolemaksi ja me hukutaan ssantaan, kuollaan, niin.
 
Ninde tulee huoneeseen roikottaen edessään jo toista sormea. " Tämäkin taitaa olla Erestorin." hän toteaa kun kukaan ei ole lyhistynyt uikuttamaan kadonneen sormensa perään. Ninde tipauttaa sormen inhoten pöydälle. "lLöysin sen käytävältä. Oletteko te jo äänestäneet? Vastahan aamu koitti. Ei niin että epäilisin teidän olevan väärässä. Erestorin ruumiin osia ympäri asemaa ja mies on kadonnut lukitusta huoneesta. Häntä minäkin äänestäisin. Tokkopa sillä mitään väliä mutta menköön nyt."
++Erestor
 
Alxin silmät laajenevat.
"Juupeli, olin sittenkin oikeassa", hän toteaa nähdessään jo toisen sormen, "Ehkäpä lienee parasta, että herkkähermoisimmat jättäisivät etsinnät väliin, jolleivat tahdo nähdä loppujakin paloja Erestorista".
Henkivartija poimii taskustaan toisenkin pussin ja ojentaa sen Nindelle.
"Ja sitä paitsi, tällä menolla me tarvitsemme isompia muovipusseja", hän toteaa.
 
Kurkkiessaan Capsin kanssa hytteihin ja muihin huoneisiin douv uskaltautuu kysymään jotain.

"Jos Erestor on muuttuja, kuka on irroittanut häneltä sormia? Tuskin muuttuja nyt sentään lajitoverinsa kimppuun kävisi, vai puriko se rotta häneltä useampiakin raajoja irti? Ei kai hän ole itse sitä tehnyt?"

Douv värähtää ajatuksesta repiä irti oma sormensa. Leikkausjälki ei ollut kovin siisti.
 
Erestor havahtuu ajatuksistaan.

<i>Jaahas. Istun... käytävässä? Niin istun. Vieläkin on kovin hämärää, melkein pimeää. Ja olen hengästynyt. Miksi ihmeessä? Olen juossut. Olenko? Olen. Ja... ja toisessa kädessäni on myöskin kipua. Ja samanlaisia puutteita kuin toisessakin. Sinänsä hienoa, ne ovat nyt symmetriset. Mutta jotenkin kaipaan hieman näitä sormia. Niiden kai kuuluisi olla paikallaan. Niin, niinhän niiden kuuluisi. Mutta toisinaan tarvitaan hienosäätöä ja muutoksia. Tarvitaanko? Tarvitaan. Selvä. Mitäköhän sitten... sitten jatketaan. Minne? Minne nenä näyttää. Pois valosta."</i>
 
Caps palaa ruokasaliin turhautuneena. "Ei mitään, ei sitten yhtään mitään. Ei jälkeäkään koko tyypistä. Toivottavasti joku muu etsintäpartio on löytänyt hänet. Mitä me oikein teemme, jos häntä ei löydy koko päivänä? Tapamme jonkun muun? Emme tapa ketään? Miten helkatissa hän on voinut hävitä, ei täällä nyt loputtomasti piilopaikkoja ole..." Caps nakertaa kynsiään hermostuneena ja jää odottelemaan muiden palaamista paikalle.
 
"Minulla on nälkä" douv huomauttaa hiljaa muiden huiskiessa ympäriinsä.

Koska kukaan ei vaikuta kuulevan, hän lähtee kohti keittiötä joka on täysin vartioimatta Samoojankin liityttyä Erestorin etsintäpartioihin. Tyttö päättää syövänsä ainakin Erestorin ruoka-annoksen, standardivuorokauden keskihetki on mennyt jo, eikä hän ole syönyt edes kunnon aamupalaa.

Douv penkoo kaappeja, muttei löydä mitään minkä voisi syödä sellaisenaan. Hän ei osaa laittaa ruokaa, sitä se avaruusaika teettää. Maisteltuaan hetken jauhoja raakana douv keksii kurkistaa kylmiöön. Ruumiisiin hän ei sekaannu, mutta ehkä Samooja on unohtanut sinne synteettisen lihaleikkeen tai pari, jotka voisi syödä raakanakin tai kypsentää siivousdroidien puhdistusliekillä.
 
Kokki palaa tuloksettomalta etsintärekeltä keittiöön. Löydettyään nälkäisen douvin keittiöstä ja annettuaan tälle sämpylän kokki alkaa valmistaa päivän ainoata lämmintä ateriaa ja mutisee samalla. "Kyllähän matkustajien on jotain saatava syödäkseen. Toivoa sopii, että muuttujia ei ole enää kovin montaa, koska ruokavarastoja on enää pariksi päiväksi. Sen jälkeen ei auta kuin kiristää vyötä tai ryhtyä epätoivoisiin keinoihin. Tästäkin keitosta lienee pakko tehdä niin laihaa, että ihan tässä kunniallista kokkia hävettää."
 
Alx vilkuilee kärsimättömästi muiden ruokailuun valmistautumista.
"Minä passaan kokonaan", nainen toteaa, "Jos kupin kahvia saan, olisin kovin otettu. Mustana".
Henkivartija istahtaa alas ja vilkaisee Juspe-herraa.
"Liian pitkä reissu", nainen toteaa, hyvin painokkaasti. Leikkisyys on kadonnut hänen äänestään kokonaan.
"Aivan liian pitkä. Pääseeköhän kukaan meistä kotiin itsenään?"
 
Aika!

Äänet:
Erestor: 6

---

Erestoria ei näytä löytyvän mistään, mutta etsintä jatkuu halki päivän kiivaana ja määrätietoisena: Caps on haalinut esiin aseman kartan ja raksii päättäväisesti yli jo koluttuja alueita.

Lopulta pari Tik ja Samooja paikallistavat etsityn Erestorin aseman hätäkapseliosastolta, jossa tämä istuu kapseleiden välissä täristen. Veriset kätensä hän on puristanut syliinsä. Hän kavahtaa taaemmas nähdessään Samoojan ja Tikin, mutta lähtee pahemmin vastustelematta kaksikon matkaan kohti ruokasalia.

Vielä etsimässä olevat Alx ja Juspe hälytetään takaisin Erestorin löydyttyä, ja pian kaikki ovat koolla salissa.
"Näyttää siltä, että meidän on jälleen suoritettava teloitus", Caps mumisee.
"Toivottavasti viimeinen", douv toteaa toiveikkaasti ja perääntyy hieman Samoojan ja Capsin selkien taa muistaessaan Lothelenin rimpuilun ja uhman teloitushetkellä.

Katseet kääntyvät Alxiin, joka nyökkää pienesti ja vetää aseen esille reisitaskustaan. Juspe tarttuu Erestorin olkaan miltei kovakouraisesti ja vetää miehen perässään salin keskelle.

Erestor rimpuilee Juspen otteessa Alxin kohottaessa aseen. Muut saattavat nähdä, kuinka miehen iho laimenee paljastaen tummat verisuonet ja kuinka syvänmusta kalvo peittää hänen silmänsä.
Alx laukaisee aseen kahdesti sanomatta mitään, ja huoahtaa vasta Erestorin pään retkahtaessa rinnalle.

"Kolmas muukalainen", Juspe sanoo nyökäten.
Miehen sanojen jälkeen on hetken hiljaista ja sen jälkeen ruokasalin suuri ovi revähtää auki potkun voimasta.
Kaikki salissa seisovat tuijottavat hämmentyneinä sotilasjoukkoa, joka raskaassa aseistuksessa ja suojapuvuissa siirtyy saliin. Heidät viitotaan aseilla kerääntymään salin keskelle, ja Alx määrätään pudottamaan pistoolinsa. Henkivartija mulkoilee miehiä vihaisesti.

Joukon komentaja kävelee heidän luokseen ja kaikki saattavat huomata, että hänen rintapielessään koreilee samanlainen metallinen laatta, kuin mitä Halti ja Hathaldir mukanaan kantoivat.
"Komentaja Serkis Avaruusjääkäreiden laita-alueiden ja järjestelmäinvälisen yhteistyön lippuekunnasta", mies tervehtii tiukasti. Alx vastaa tervehdykseen vetämällä käden lippaan ja naisen kasvoilla karehtii peni hymy - muut tuijottavat sotilaita epäuskoisesti.
"Jo on ajoitus", douv mutisee pienesti.
Komentaja kuuntelee heidän sekavan ja puolivajaan kertomuksensa muukalaisista ja kaikesta tapahtuneesta tyynesti nyökkäillen ja käskee miehensä siirtämään ruumiit kylmiöstä alukseen.

Heidät käytetään läpi useiden testejen ja paljastuu, ettei kukaan heistä ole muukalainen. Heidät siirrettään välittömästi lämpöhuopiin käärittynä Avaruusjääkäreiden alukseen.
Samooja on korkannut viimeisen kuohuviinipullon, ja pieneksi kutistunut joukko särpii kuplivaa juomaa jääkäreiden aluksen rahtitilassa vaitonaisena.
"Missä Ninde on?" Juspe huomaa kysyä.
Toden totta. Nindeä ei näy missään, eikä kukaan jääkäreistäkään tunnusta naisen katoamista huomanneensa.

Pian selviää myös, että muukalaisten ruumiit kylmiöstä ovat kadonneet.

---

Kuolleet:

Aada, Yö, palanut kuoliaaksi
Tix, Yö, palanut kuoliaaksi
Risa Tune, Päivä, ammuttu, viaton
Ei ketään, Yö
Miccoh, Päivä, ammuttu, viaton
Myy, Yö, puukotettu
Vehka, Päivä, ammuttu, viaton
Ei ketään, Yö
Papa Legba, Päivä, ammuttu, viaton
Ei ketään, Yö
LilithEvoly, Päivä, ammuttu, muukalainen
Halti, Yö, tapettu varfariinin yliannostuksella
Hathaldir, Päivä, ammuttu, viaton
Ereinion, Yö, hengitystiet suljettu ompelemalla
Lothelen, Päivä, ammuttu, muukalainen
Ei ketään, Yö
Erestor, ammuttu, muukalainen

----

Se loppui siihen. Toivottavasti teillä on ollut lustia, minä ja Aada olemme ainakin kovasti nauttineet.
 
Loppunäytös

Jääkäreiden aluksen jo kauan sitten lähdettyä ja pahamaineisen Saltribartsin jäätyä lopullisesti taakse aseman kuivamuonavarastossa ollut kaukoaaltolähetin särähtää:

Linnunradan Orionin haaran Galaktinen neuvosto on etsintäkuuluttanut Endorin vapaan interplanetaarisen kansandemokraattisten liittoneuvostojen tasavallan kansalaisen Ereinion Finellach yón Fingonion inyo Finwion atar Fingolfinin syytettynä lukuisista murhista, tapoista, pahoinpitelyistä, veritöistä, kapinoista ja riidoista; sotarikoksista, eritoten sotavankien ja puolueettomien tarkkailijoiden teloittamisesta, kiduttamisesta, galaktistisissa sopimuksissa kiellettyjen aseiden käyttämisestä sekä kaupasta; rikoksista rauhantilaa vastaan salajuonin, ajatuksin, sanoin, töin, teoin ja laiminlyönnein; kansanmurhan suunnittelusta, siihen yllyttämisestä ja aktiivisesta pyrkimisestä sen toteuttamiseen; osallisuudesta huumekauppaan, salakuljetukseen sekä ihmiskauppaan; palkkamurhista sekä paikallisten assasiinien työmahdollisuuksien hankaloittamisesta heidän kohteitaan listien niistä sen kummempaa korvausta pyytämättä; väärällä nimellä esiintymisestä sekä poliittisesti epäkorrektien vitsien kertomisesta; orjatyövoiman pakkovärväämisestä sekä edelleenvälityksestä; rahan, taideteosten, postimerkkien ja nimikirjoitusten väärentämisestä tai edellämainittuihin tekoihin myötävaikuttamisesta; diplomaattisen koskemattomuuden loukkaamisesta sekä luottamuksellisten tietojen anastamisesta; "Jumalan kädestä", "filmaamisesta", jälkipelistä ja tuomarille avautumisesta; rituaalimurhan tapahtumisen estämättä jättämisestä; nurinasta, napinasta sekä yleisestä kunnitoituksen puutteesta ja piittaamattomuudesta esivaltaa kohtaan; oikeusistuntoon saapumatta jättämisestä, vaikka haaste on todistettavasti toimitettu perille, haastemiehen polttamisesta roviolla, haastemiehiä sementtisaappaissa mereen viskaamalla tapahtuneesta vesien saastuttamisesta; Nestlén tuotteiden ostamisesta, meri-, ilma-, eetteri- ja avaruusrosvoudesta; myötävaikuttamisesta nälänhätien, eroosion, ruton ja koleran leviämiseen; ympäristötuhoista, tulipaloista, rakeista ja rajuilmoista; varkauksista, ryöstöistä, veroilmoituksen tekemättä jättämisestä sekä purukumiautomaatteihin kohdistuneista näpistyksistä; heresiasta sekä toisinajattelijoiden vainoamisesta; yhteyksistä mafiaan, n'dranghetaan, camorraan ja triadeihin; koronkiskonnasta ja antikapitalismista; suvaitsemattomuudesta, uhkailusta sekä virkavallan väkivaltaisesta vastustamisesta; solvauksista, herjauksista sekä kuolleen humanoidin muiston häpäisemisestä; fundamentalismista sekä pyhäinhäväistyksistä; rikoksista galaktista etiikkaa kohtaan, esimerkkeinä keskitysleirien ideointi, massatuhoaseiden suunnittelu ja hallussapito sekä pyrkimys tähtien ja planeetojen ratojen muuttamiseen älyllisten rotujen tuhoamistarkoituksessa; julkisen sekä yksityisen omaisuuden vahingoittamisesta ja tuhoamisesta; anarkismin ja totalitarismin edistämisestä; valehtelusta sekä rippisalaisuuden rikkomisesta; pysäköintirikkomuksista, ylinopeudesta, roskaamisesta, julkisella paikalla syljeskelystä sekä kuolleiden esiin manaamisesta; rasismista, spesismistä, lajismista ja luokkavihasta sekä näiden aatteiden edistämisestä; poliittisista ja epäpoliittisista sala- ja julkimurhista; eläinten, kasvien, sienten ja kivien rääkkäämisestä; sananvapauden väärinkäytöstä, uskonnon-, lehdistön-, omantunnon-, kokoontumis- ja sananvapauden laittomasta rajoittamisesta; huonosta mustasta teekkarihuumorista (ei sillä että sitä muita lajeja olisikaan); esimiesaseman väärinkäytöstä, simputuksesta sekä pennalismista; sekä lisäksi yleisestä ilkeydestä ja pahuudesta ynnä muista rikoksista joille ei vielä toistaiseksi ole löydetty/keksitty nimeä tai joita ei ole ehditty määritellä tai kokonaisvaltaisesti ymmärtää tahi selittää.
Galacpol haluaa huomauttaa, että etsintäkuulutettu henkilö on varsin vaarallinen. Tästä syystä hänen kanssaan tekemisiin joutuessaan on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta.
Ereinion Finellachin löytämiseen johtavista tiedoista sekä pidätyksen tekemisestä tahi siinä avustamisesta on luvassa palkkio, teetä ja sympatiaa.
Etsintäkuulutetun luovuttaminen tapahtuu lähimmälle täysivahvuiselle galaktiselle poliisiprikaatille nippusiteissä, kahleissa ja sinkkiarkussa. Mikäli etsintäkuulutettu on vielä hengissä, toivotaan edellämainittuun varustukseen lisättäväksi köysiä, nyörejä, remmejä, sarkofagi, suukapula, pakkopaita, rautaneitsyt sekä silmä-, korva- ja sierainsiteet, kokovartalokipsi sekä "kangistumis tyystilys"- loitsu.


Ääni vaimenee ja särähtää, kun vastaanottimen virta alkaa loppua. Viimeiset kuuluttajan sanat kaikuvat hetken tyhjillä käytävillä, kunnes on jälleen hiljaista.


---

Ereinion oli nähnyt tuon eteen niin kovasti vaivaa ja sopi loppunäytökseksi. Nyt se loppui ihan totta.
 
Ylös