Maalaiset vs. kaupunkilaiset / Pohjoinen vs. Etelä

Tästä on kyllä paljon kokemuksia. Asuin ennen kaupungissa ja sitten perheemme halusi muuttaa maalle. Muistaakseni minulla ei ollut mitään ennakkoluuloja, tosin kavereillani oli minunkin puolesta :roll:. Sitten tänne maalle muutettua kaikki haukkuivat minua tolloksi kaupunkilaiseksi, vaikka mielestäni jo se haukkuminen osoitti heillä olevan eräänlaista tyhmyyttä. Joten minulla on nyt sitten kavereita maalla ja kaupungissa. Kaupunkilaiskaverini haukkuvat maalaisia ja maalaiskaverini kaupunkilaisia..hyvin omituista :?.
Asuttuani molemmissa paikoissa, löydän myös molemmista hyviä ja huonoja puolia. Kaupungissa kaikki on lähellä ja siellä on enemmän harrastusmahdollisuuksia, mutta maalla saa olla lähellä luontoa ja täällä on rauhallista.

Mitä ihmisiin sitten tulee..no kaupunkilaiset uskovat olevansa paljon viisaampia kuin maalaistollot ja maalaiset taas uskovat olevansa kaupunkilaistolloja viisaampia.
Maalla ihmiset, varsinkin nuoret yrittävät olla kokoajan esillä ja kaipaavat kokoajan muilta hyväksyntää. Täällä tuntuu kuin kukaan ei keksisi koskaan mitään omaa. Ja eniten täällä ärsyttää hirveä juoruilu, jos jotain tapahtuu, voi olla varma että kohta tietää koko kylä :x.
Kaupunkilaiset taas tuntuvat välillä olevan kaiken napa ja ovat aika pinnallisia.
Joka tapauksessa molemmat tuntuvat olevan toisiaan parempia... :roll:.

Jos nyt saisin valita missä asuisin, valitsisin luultavasti maalla asumisen luonnon takia, mutta kaupungin ihmisten takia :).
Suosittelisin kuitenkin kaikkien kokeilemaan joskus sekä maalla, että kaupungissa asumista, niin ennakkoluulotkin häviäisivät..
 
Re: Maalaiset vs. kaupunkilaiset

Hah, nyt menit kyllä metsään ja rankasti. Itse ainakin olen tavannut kaupungeissa paljon enemmän negatiivisia asenteita ja typeriä ennakkoluuloja kun täällä maalla.

Edit: Ja kyllä se yleissivistyksen taso on ihmisen kiinnostuksesta kiinni, ei asuinpaikasta.

Edit2: Ja jos kysytään ulkomaalaisilta, niin yhtä juntteja ollaan kaikki :lol:

Asun Helsingissä, ja monet täälä asuvat ovat juntteja.
Totta se on, että kiinnostuksesta se yleissivistyksen taso on
kiinni.
Mulla on maalla paljon sukua, ja kun puhuin ensimmäistä kertaa
heidän kanssaan, ihmettelin, miksi kaikki olivat niin tietämättömiä.
Mielestäni kuitenkin maalla asuvat ovat enemmän juntteja, koska kaupungeissa asuvat vain asuvat sellaisessa ilmapiirissä.
Yleissivistyksen taso riippuu suurilta osin siitä, että suurkaupungeissa lähes kaikki on mahdollista.
Itse harrastan huilun soittoa.Olen harrastanut sitä 8vuotta, ja
kun menin kerran yhteen kaupunkiin, missä oli vain 10 000 asukasta, huomasin, että kyseisen kaupungin "taitavat muusikot" olivat niin amatöörejä, kun voi olla.
Kaupungissa vaan kehittyy. Yleissivistyksen taso riippuu siitä,
haluaako oikeasti kehittyä, vai ei. 8)
 
:o
Suomen kaupunkeja Suuruusjärjestyksessä:

1.Helsinki
2.Espoo
3.Tampere
4.Vantaa
5.Turku
6.Oulu
7.Lahti

Muiden kaupunkien asukkaat lasken jostain syystä maalaisiksi.
Tiedä häntä?
Syynä saattaa olla se, että näissä kaupungeissa on yli 100 000
asukasta.(Paitsi lahdessa tais olla jotaan 98 000, mut lasken
vielä Lahden asukkaat kuitenkin kaupunkilaisiksi.)

Siinä se mun raja menee, mut onhan toki Lappeenranta, Kemi, Imatra, Pori, Rauma, ja jotkut muutkin hienoja kaupunkeja.
Ei Jyväskylässä, Vaasassa ja Kuopiossakaan mitään vikaa ole. 8) 8) :twisted: :wink:
 
:!: Helsinki on ainoa oikea kaupunki. PISTE.
Mutta onhan Kaamanenkin ihan hieno paikka, kun siellä on ne lintutornit ja kaikki...
 
Villiintynyt

Asiasta kolmanteen. En tiedä kiinnostaako oikeasti ketään, mutta itse kasvoin lapsuuteni juuri sellaisessa väliinputoajakaupungissa ja sellaisen valitsisin nytkin, mutta laitamilta. Selitys tähän metsänreunassa sumiseen josta on korkeintaan kilometri lähimpään pikkukauppaan on toisaalta ääretön laiskuus ja toisaalta se.. etten kykene enää hengittämään kaupungissa. Sanokaa vaikka paniikkihäiriöksi, jos ette parempaa keksi, mutta jos ihmisiä on liikaa, hälyä on liikaa, eikä missään ole puita tai puhdasta jokea/järveä niin minä tulen hulluksi yhdessä päivässä. Sillä vaan ihmettelen etteikö kaupungin valitsevia ikinä häiritse luonnollisen ympäristön puute? Eikä se koskaan häiritse ettei ulko-ovea pidä unohtaa auki.. tai pyörää lukitsematta?

Eikö se häiritse ettei lintujen laulua kuule autojen ääniltä?
 
Helsinki, hyvä paikka elää ja olla!

:shock:
Helsinki ei edes ole niin kauhean saasteinen paikka!
Mäkin herään joka päivä linnun viserrykseen jne.
Metsiä on...
Tää kaupunki on vähän niinku luonnon keskellä, elikkäs kaikki
näyttää näin ollen olevan kunnossa.
Puistoja on riittävästi, ja niitä rakennetaan yhä edelleen. :twisted:
Eivät kaikki voi elää elämäänsä maalla!
Sivistyneistöäkin pitää jossain olla. 8)
 
Kaupungit on kivoja. ;)
Niin, maalta kun tulee, niin voi sanoa, että esim. Helsingissä on kaikkea. (vaikka ei siellä kyllä loppujen lopuksi ihan kaikkea ole..). Sellaiselle, joka on asunut Helsingissä pitempään, ei siellä ole enää melkein mitään. Kaikkihan johtuu siitä mihin on tottunut. No, minä olen tottunut asumaan tässä ihastuttavassta 3500 asukasta käsittävässä pikku kylässä Keski-Pohjanmaalla, ja vaikka täällä ei muuta olekaan kuin Teboil, kirkko, tk, pari hassua kauppaa ja jotain muita tavallisimpia hyödykkeitä LVI-kaupasta leipomoihin ja lukuisiin kampaamoihin, niin kyllä sitä täällä on pärjännyt. Täällä vaan ei voi asua (minun mielestäni), jollei perhe omista autoa, sillä pakko tuonne vähän isompaan lähikaupunkiin on joskus mentävä, kun tarvitsee jotain muutakin kuin syötävää tjsp.
Se näissä pikkukylissä juuri onkin vikana, kun täältä ei saa tyydytettyä kaikkia ostotarpeitaan. Pitää aina lähteä jonnekin. Kaupungissa kun asuu, voi mennä seisoskelemaan 10 m päässä olevalle bussipysäkille (jollei satu asumaan vieläpä keskustassa) ja huristella esim. vaateostoksille.

sitten siitä, että täällä kaikki tosiaan tuntevat toisensa. Minusta on rasittavaa, (niinkun joku jo mainitsikin) että jos tekee jotain erikoista tämän kokoisessa paikassa, siitä tietää jokainen heti huomenna. Ei voi välttämättä olla niin helposti oma itsensä, kuin kaupungissa, sillä pienet piirit tuppaa olemaan vähän sellaisia. Mutta sitten siitä, että muka kytättäisiin naapureita. No ei todellakaan. Ei ainakaan meillä päin. (meidän talon ympärillä on kyllä niin paljon puskia ja puita, ettei tänne kukaan näkisikään ;) )

Juu, eli kaupunkiin muutan, sitten kun lukio on käyty. Helsinki suuntana tällä hetkellä, koska minä vain yksinkertaisesti pidän siitä kaupungista. Nyt kun se on vähän tutumpi kuin viime vuonna, pidän siitä vain yhä enemmän. Eikä se enää tunnu niin isoltakaan, kun vertaa vaikka Torontoon jossa kävin pari vuotta sitten. Se oli liiankin isoa, ja sen jälkeen Helsinki on oikein sopiva paikka minulle. :)
 
Olisi mielenkiintoista tietää että millä tätä junttimaisuutta ja yleissivistystä mittaatte. Yleissivistykseen tuskin nyt kuuluu tietää missä Lasipalatsi tai Iso Roba sijaitsee, vaan enemmänkin se tuntuu käsittävän länsimaisen kulttuurin (ainakin näin eurooppalaisena...) eri aloja taiteesta ja historiasta, maantiedosta yleisellä tasolla (eli mikä on Sveitsin pääkaupunki), kirjoitussäännöistä pukeutumiseen ja käyttäytymiseen. En nyt kutsuisi ketään juntiksi esim. sillä perusteella että hän ei tiedä mistä minne kulkee kasiratikka tai kuka suunnitteli Jyväskylän yliopistokampuksen... Se olisi sama jos odottaisi helsinkiläisen tietävän miten lehmä lypsetään tai minkä niminen on Rovaniemen pisin katu. Tottakai jokainen tuntee oman asuinympäristönsä parhaiten, ja valitettavasti myöskin suurin osa pitää omaa paikkakuntaansa maailman napana, ja jopa osa itseään sivistyneenpänä kuin muita. Minusta jokainen on hyvä omalla alallaan; se että osaat kertoa missä on Hietsu on yhtä arvostettava saavutus kuin se että osaat erottaa rukiin ohrasta. Voiko kukaan kaupunkilainen tosissaan väittää että tietäisi maaseudusta enemmän kuin siellä pysyvästi asuva tai toisinpäin? Jos sidot käsityksesi yleissivistyksestä omaan kulttuuritaustaasi (maalainen/kaupunkilainen), olet pahasti katajaan kapsahtanut kuuseen kurkottaessasi.
 
Täällä helsingissä on turha edes luulla, että toi auto päästäisi mut menemään ekana jos rartissa on suomalaine.
Sori nyt, mutta mä haluisin olla vahvasti eri mieltä. Helsingissä nimenomaan autoilijat antaa suhteellisen hyvin tietä ja ajaa muutenkin liikennesääntöjen puitteissa varsin mukavasti. Tääl on pakko. Enkä mä oo täällä nähny missään semmosta ihme bensanpoltto-korttelirallia, jota erityisesti pienemmillä paikkakunnilla harrastetaan (mopoilijoita mukaanlukematta).

Esimerkiks Tampereella jää aivan varmasti auton alle, jos yrittää lähtee ylittään tietä ja oottaa autoilijoiden väistävän. Stadissa kyllä väistetään. Enkä mä oo eläessäni pelänny niin hirveesti kun sillon kun erehdyin erään maalais-nuorukaisen kyytiin Vesilahdella. Satasta hiekkatiellä. Itse olisin ajanu korkeintaan kuuttakymppiä.

Noh, se siitä. Itse oon asunu koko elämäni enemmän tai vähemmän Helsingin keskustassa, eli oon läpiurbaani. Maalla kylläkin viihdyn, kun pidän kovasti luonnosta ja elikoista. Mä en oo eläessäni käyttäny pinkeitä muotivaatteita, enkä käyttäytyny mitenkään muuten, kun ite oo halunnu. Tosin mä en varmaan oo mikään normaali esimerkki.

Tosin täytyy sanoa, et on sitä kaupunkilaisissakin kauhee kasa täysiä juntteja. Otetaan esimerkiks kaikki amislaiset (sori, amikset). Mä en oo tavannu missään niin junttia sakkia kun Vallilan amiksessa. Ja suurin osa niistä oli kotosin täältä. Niin että kyllä se riippuu enemmän ihmisestä kun asuinpaikasta.

Täytyy sanoo, et mun mielestä liika urbaniuskin on pahasta. Raja menee suunnilleen siinä, pystyykö käyttämään ulkohuussia (tunnen pari, jotka ei siihen pysty) ja sillonkin läpästään testi vaan välttävästi. Jos pystyy perkaamaan kalan, on mun mielestä kiitettävästi rajan paremmalla puolella. Tai ehkä mäkin oon juntti. Kammoa :shock:
 
Yleissivistykseen tuskin nyt kuuluu tietää missä Lasipalatsi tai Iso Roba sijaitsee, vaan enemmänkin se tuntuu käsittävän länsimaisen kulttuurin (ainakin näin eurooppalaisena...) eri aloja taiteesta ja historiasta, maantiedosta yleisellä tasolla (eli mikä on Sveitsin pääkaupunki), kirjoitussäännöistä pukeutumiseen ja käyttäytymiseen. En nyt kutsuisi ketään juntiksi esim. sillä perusteella että hän ei tiedä mistä minne kulkee kasiratikka tai kuka suunnitteli Jyväskylän yliopistokampuksen... Se olisi sama jos odottaisi helsinkiläisen tietävän miten lehmä lypsetään tai minkä niminen on Rovaniemen pisin katu. Tottakai jokainen tuntee oman asuinympäristönsä parhaiten, ja valitettavasti myöskin suurin osa pitää omaa paikkakuntaansa maailman napana, ja jopa osa itseään sivistyneenpänä kuin muita. Minusta jokainen on hyvä omalla alallaan; se että osaat kertoa missä on Hietsu on yhtä arvostettava saavutus kuin se että osaat erottaa rukiin ohrasta. Voiko kukaan kaupunkilainen tosissaan väittää että tietäisi maaseudusta enemmän kuin siellä pysyvästi asuva tai toisinpäin? Jos sidot käsityksesi yleissivistyksestä omaan kulttuuritaustaasi (maalainen/kaupunkilainen), olet pahasti katajaan kapsahtanut kuuseen kurkottaessasi.
:) Mun mielestä sivistyneistö on sitä porukkaa, joka
hallitsee maantiedon, hissan, bilsan, tai matikan, pari ulkomaan kieltä, tai musiikin hyvin...Mielestäni kaupunkilaisen
pitäis erottaa kaura ohrasta, rukiista ja vehnästä..se on yksi osa sivistyneisyyttä. Kumpi on Tsekin tasavallan pääkaupunki?
Bern vai Praha? Toi pitäs jokasen sivistyneen tietää! Praha tietenkin!!!
Jokanen ei kaikkia aloja hallitse, mutta sivistyneen kansalaisen voi olettaa tietävän vastauksen näin pinnallisiin asioihin.
Tottakai Helsingissä asuva ihminen tietää, missä Töölönlahti sijaitsee, mutta ei maa(jussilta) voi kysyä tällaisia kysymyksiä, ellei hän itse ole asunut kaupungissa. Toisaalta mä ainakin oletan, että jokainen suomalainen tietää edes jotaan Helsingistä. :o
 
Sori nyt, mutta mä haluisin olla vahvasti eri mieltä. Helsingissä nimenomaan autoilijat antaa suhteellisen hyvin tietä ja ajaa muutenkin liikennesääntöjen puitteissa varsin mukavasti. Tääl on pakko. Enkä mä oo täällä nähny missään semmosta ihme bensanpoltto-korttelirallia, jota erityisesti pienemmillä paikkakunnilla harrastetaan (mopoilijoita mukaanlukematta).

Esimerkiks Tampereella jää aivan varmasti auton alle, jos yrittää lähtee ylittään tietä ja oottaa autoilijoiden väistävän. Stadissa kyllä väistetään.
Ai? Muistaakseni se oli Helsingissä, missä pikkutyttö kuoli suojatiellä, kun autoilija kaasutti päin punaista? Ja korttelirallia ajetaan Kaivopuistossa, jos et ole sattunut huomaamaan. Jokaisen kuukauden ensimmäisenä vai oliko se nyt viimeisenä viikonloppuna siellä on varsinainen American Car Show. Jotkut menevät sinne ainoana tarkoituksenaan käryttää kumia.

Muutoin en ota kantaa Helsinkiin puolesta tai vastaan. Mutta ei pidä mennä sorvaamaan tosiasioita oman mielipiteensä mukaisiksi.
 
Lalaith sanoi:
Ja korttelirallia ajetaan Kaivopuistossa, jos et ole sattunut huomaamaan. Jokaisen kuukauden ensimmäisenä vai oliko se nyt viimeisenä viikonloppuna siellä on varsinainen American Car Show. Jotkut menevät sinne ainoana tarkoituksenaan käryttää kumia.

En ota kantaa kortteliralliin yms. Haluan korostaa sitä, että suurin osa Helsinki Cruising Nightiin osallistuvista tulevat sinne ajelemaan kunnostetuilla vanhoilla hienoilla autoillaan. Ideana on ennenmuuta cruisailla kaikkien iloksi ja samalla bongailla muiden autoja. Itse en koko "kuminpolttoa" ymmärrä, mutta hienot autot ovat aina hienoja autoja. Ja tuo Cruising Night on aina kuun viimeisenä perjantaina, melko varmasti tässä kuussa on vuoden viimeinen Cruising. Off-topik, myönnetään.
 
Ai? Muistaakseni se oli Helsingissä, missä pikkutyttö kuoli suojatiellä, kun autoilija kaasutti päin punaista?
Juu, täällähän se oli. Mä kylläkin meinasin sellasia suojateitä, joissa ei oo valoja. Niillä liikennesääntöjenkin mukaan pitäis väistää jalankulkijoita ja mun mielestä täkäläiset noudattaa sitä paremmin kun muualla noudatetaan.

Täytyy tosin myöntää, et punasia päin ajaminen on täkäläisen liikennekäyttäytymisen kompastuskivi. Ton jälkeen on monta muutakin jääny liikennevaloissa alle :cry: . Mut toisaalta se on ongelmana joka paikassa. Ja pysyn edelleen kannassani, että täällä huomaavainen liikennekäyttäytyminen muistetaan paremmin kun muualla.
 
Kyllä minusta on pahempi se että liikennevalo-ohjatulla suojatiellä jää auton alle kuin valottomalla.
Oulussa liikennekäyttäytyminen vaikuttaa hieman kaoottiselta (kerran meinasin jäädä suojatiellä auton alle kun se lähti peruuttamaan). En tiedä kertooko se kaupungin suuruudesta vai mistä. Turku on aivan oma lukunsa. Toisaalta aivan pienilläkin paikkakunnilla voi jalankulkijan elämä olla vaarallista. E tiedä pystyykö siitä päättelemään yhtään mitään. Helsingissä olen käynyt sen verran harvoin etten osaa sanoa käyttäydytäänkö siellä paremmin liikenteessä kuin muualla, en ole kyllä juuri muualla törmännyt punaisia päin ajamiseen. Enkä Helsingissäkään ole sitä itse nähnyt.
 
Tuosta muottiin ahtautumisesta.
Sehän on tietenkin varsin paljon kiinni seudusta ja muiden asenteesta yleisesti. Kuitenkin sitä tapahtuu oman mielipiteeni mukaan lähes kaikkialla, muotit vain ovat erilaisia. Yleistystä tulossa, ei herneitä nenään.
Kaupungeissa on ehkä enemmän tämä ulkoinen puoli, jota yritetään muuttaa samanlaiseksi kuin kaikilla muillakin, pojilla lökärit ja tytöillä minihameet tai Miss Sixtyt.
Maalla taas luulisin tuon "muottiin ahtautumisen" olevan suurimmaksi osaksi sitä, että ihmiset yrittävät saada mielipiteitään mahtumaan muottiin, jonka joku on luonut, koska eivät joko halua tai uskalla erottua joukosta. Tähän haluamiseen ja uskaltamiseen saattaa tietenkin liittyä sekin, että maalla oltaisiin vielä vähän enemmän vanhanaikaisia, haluttaisiin säilyttää hyvät suhteet lähinaapureihin ja kylän väkeen, vaikka se sitten vaatisi itsensä ahtamista johonkin muottiin, sillä oman kokemukseni mukaan keskellä maaseutua ja pienissä kylissä kaikki tuntevat toisensa. Miten todenperäinen tämä arveluni on, sitä en tiedä.
Omat kokemukseni maalaispaikkakunnilla ja kaupungissa asuvista eivät eroa toisistaan paljoa, mutta sitten kuitenkin eroavat. Itselläni on ystäviä sekä maalla että kaupungissa, ja loppujen lopuksi he kaikki ovat jokseenkin samanlaisia toistensa kanssa. Ainoa ero on se, että "maalaisystäväni" olivat aluksi paljon sosiaalisempia kuin ne, jotka asuvat kaupungissa. Tosin, kaupunkilaisystäväni kertoivat minulle itsestään auliimmin kun alkukankeudesta oltiin päästy, kuin maalla asuvat, joiden kanssa alkujutut olivat "Onpa kaunis päivä..." tyyliä, ja vasta melko pitkän ajan päästä päästiin keskustelemaan vähän syvällisemmistä aiheista. Esimerkiksi, sain tietää yhden maalaisystäväni oikean nimen vasta kahden viikon kuluttua tapaamisestamme. :p Toisaalta, miksi en kysynyt aikaisemmin. ;)
Ai niin, Tehtaankadusta vielä. Eipäs puhuta siitä mitään, varsinkaan siitä huvila-alueesta. Se on kauneinta kaupunkia ja sillä sipuli, hyvät kulkuyhteydet kaikkialle, ratikka- ja bussipysäkit ihan vieressä...jne. Ai, asunko siellä? Krhm.. :D
 
Tämähän ei tuhon asiaan mitenkään liity, muttaon pakko päästä sanomaan.

Kotonani on parikyymentä lehmää. Kun joku serkuistani tulee kylään (siis niistä kaupungissa, pääasiassa Helsigissä asuvista), niin lähes poikkeuksetta on mukana muutama kaveri, jotka haluavat nähdä lehmiä livenä. Kun he ovat katselleet vähän aikaa, niin joka ikinen kerta joku niistä älyää kysyä että missä niitä naaraspuolisia lehmiä on, niin silloin tulee mieleen että voiko joku todella olla NOIN tyhmä!!!
 
On siis tultu tulokseen, että kaupunki on paras ympäristö, joten tätä topiikkia on kaiketi turha enää jatkaa.. :roll:
 
Ylös