Magic: The Gathering

Curufinwë sanoi:
Sama juttu Rhoxilla. Olen käsittänyt sen niin, että saa päättää, meneekö kaikki läpi vai blokkaako vastustajan mölli. Itse en enää pelaa, koska meni liian kaliiksi ja möin lähes kaikki kortit...

Tässä kun tuli tuo myyminen mieleen. Olisiko kukaan kiinnostunut ostamaan minulta omat korttini pois. Jos on, niin pistää vain suoraan yksityisviestiä niin yritän laittaa jonkinlaisen listan niinstä korteista. Hinnasta voidaan sopia myöhemmin.
 
Curufinwë sanoi:
Sama juttu Rhoxilla. Olen käsittänyt sen niin, että saa päättää, meneekö kaikki läpi vai blokkaako vastustajan mölli. Itse en enää pelaa, koska meni liian kaliiksi ja möin lähes kaikki kortit...

Minä taas olen vähän kuin Roope Ankka, en raaskisi luopua mistään... pari vetolaatikollista kortteja viiden vuoden ajalta lojuu lipastossa. Kuitenkin niille tulee toisinaan käyttöä.
 
Hitto vie. En ole koskaan ollut kiinnostunut MtG-pelistä ollenkaan, mutta toissapäivänä kaverini viimein sai minut houkuteltua pelaamaan muutaman pelin. Olen koukussa.
 
Riku sanoi:
Hitto vie. En ole koskaan ollut kiinnostunut MtG-pelistä ollenkaan, mutta toissapäivänä kaverini viimein sai minut houkuteltua pelaamaan muutaman pelin. Olen koukussa.

Onnittelut. Magic on sellainen peli, että kun sille antaa pikkusormen, se vie koko käden... varsinkin alkuinnostuksen kourissa siihen saattaa upota suhteettoman paljon pennosia, ennen kuin oppii paremmin tietämään, mitä omissa pakoissaan tarvitsee... :D
 
Narsil sanoi:
Riku sanoi:
Hitto vie. En ole koskaan ollut kiinnostunut MtG-pelistä ollenkaan, mutta toissapäivänä kaverini viimein sai minut houkuteltua pelaamaan muutaman pelin. Olen koukussa.

Onnittelut. Magic on sellainen peli, että kun sille antaa pikkusormen, se vie koko käden... varsinkin alkuinnostuksen kourissa siihen saattaa upota suhteettoman paljon pennosia, ennen kuin oppii paremmin tietämään, mitä omissa pakoissaan tarvitsee... :D

Totta joka sana!!!
Tosin itselläni ei mene kuin alle parikymppiä kortteihin vuodessa. Lähinnä ostan kortteja joilla saisi paranneltua tuota pakkaani. Noin vuoden projekti, tuo tämän hetkinen tilanne. Yhtään korttia en ole tilannut. Vaihtamalla suurin osa.
 
Nii toi Ninjutsu toimii niin et ku joku sun olento pääsee läpi ni sä voit maksaa ton Ninjutsu Costin et se jolla on se Ninjutsu tulee peliin täpättynä ja hyökkäävänä.

Itse omistan Elffi ja B/U control dekin. Jälkimmäisessä komboja mutta ei creatureja mutta ei niillä kyllä mitään tee kun Briberyllä vaan Spirit of the Night vastustajan pakasta kentälle.
 
Narsil sanoi:
Mutta entäpä olento, jolla on suoja tiettyä väriä vastaan? Oletetaanpa, että Rootbreaker Wurm (vihreä, 6/6, Trample) hyökkää. Puolustuksessa on olento, jolla on suoja vihreää vastaan. Suojahan tarkoittaa, että tässä tapauksessa vihreät loitsut ja olennot eivät voi vahingoittaa sitä, eikä vihreitä olentoja voi käyttää puolustuksessa sitä vastaan. Trample taas tarkoitti, että kaikki vahinko, mitä puolustava olento ei "ota itseensä", menee läpi. Tässä tapauksessa vihreältä suojattu otus ei ota itseensä vahinkoa lainkaan! Kaikki 6 vahinkopistettä menevät siis suoraan läpi kuin puolustajaa ei olisikaan. Puolustajamme voi toki tappaa hyökkääjän, jos sen oma voima riittää siihen, mutta tramplevahinkoa se ei pysäytä, ellei sillä riittävän voiman lisäksi satu olemaan First Strike -kykyä, jolloin se surmaa hyökkääjän ennen kuin tämä ehtii tuottaa vahinkoa lainkaan.

Ei muuten mene noin. Tramplessä pitää jakaa damage pelaajaan ja creatureihin. Creatureihin pitää jakaa damagea ainakin niitten thougnessin verran että pääsee jakamaan pelaajaankin jotain, mutta pakollista se ei ole, eli creature jolla on pro green ottaa damagea vihreästä lähteestä, mutta damage putoaa nollaan protectionin ansiosta.

Tossa tramplestä:
''502.9 - Trample
502.9a - Trample is a static ability that modifies the rules for assigning an attacking creature's combat damage. A creature with trample has no special abilities when blocking or dealing noncombat damage. (See Rule 310, "Combat Damage Step.") [CompRules 2003/07/01]
502.9b - The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. If all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among the blocking creatures and the defending player. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already on the creature and damage from other creatures that is to be assigned at the same time (see Rule 502.9e). The controller need not assign lethal damage to all blocking creatures but in that case can't assign any damage to the defending player. [CompRules 2003/07/01]
502.9c - If all the creatures blocking an attacking creature with trample are removed from combat before the combat damage step, all its damage is assigned to the defending player. [CompRules 2003/07/01]
502.9d - Assigning damage from a creature with trample considers only the actual toughness of a blocking creature, not any abilities or effects that might change the final amount of damage dealt. [CompRules 2003/07/01]
Example: A 6/6 green creature with trample is blocked by a 2/2 creature with protection from green. The attacking creature's controller must assign at least 2 damage to the blocker, even though that damage will be prevented by the blocker's protection ability. The attacking creature's controller can then choose to assign the rest of the damage to the defending player. [CompRules 2003/10/01]
502.9e - When there are several attacking creatures, it's legal to assign damage from those without trample so as to maximize the damage of those with trample. [CompRules 2003/10/01]
Example: A 2/2 creature with an ability that enables it to block multiple attackers blocks two attackers: a 1/1 with no special abilities and a 3/3 with trample. The attacking player could assign 1 damage from the first attacker and 1 damage from the second to the blocking creature, and 2 damage to the defending player from the creature with trample. [CompRules 2003/10/01]
502.9f - Multiple instances of trample on the same creature are redundant. [CompRules 2003/07/01]
502.9.Ruling.1 - As per Rule 502.9b, you are not required to assign damage to the defending player and you are not required to divide the damage among the blockers in any particular way, but if you do assign it so that all the blockers receive lethal damage, you have the option to assign to the defending player.
Example: If a Force of Nature (8/8 Trample) is blocked by three 2/2 creatures, you could (a) assign all 8 damage to one blocker, (b) 4 to each of two blockers, (c) 3 to one 3 to another and 2 to the third, (d) 3 to one, 2 to each other, and 1 to the defending player, (e) 2 to each blocker and 2 to the defending player, and so on. [D'Angelo 2001/08/15]
502.9.Ruling.2 - As per Rule 502.9d, assigning damage from a Trample creature only considers the actual toughness of the creature, not any abilities or effects that might prevent or redirect damage once it is assigned. Another way of thinking of this is that you need to assign enough damage that the creature would be lethally damaged if nothing prevented or redirected the damage.
Example: If a 2/2 creature with Protection from Green blocked a Force of Nature, you would only need to assign 2 damage to it, even though that damage will be prevented by the ability.''

Tossa Protectionista:
G16.23 - Protection
G16.23a - Protection is a static ability written "Protection from [quality]." [CompRules 2003/10/01]
G16.23b - A permanent with protection from [quality] can't be targeted by spells with the stated quality and can't be targeted by abilities from a source with the stated quality. [CompRules 2003/10/01]
G16.23c - A permanent with protection can't be enchanted by enchantments that have the stated quality. Such enchantments enchanting the permanent with protection will be put into their owners' graveyards as a state-based effect. (See Rule 420, "State-Based Effects.") [CompRules 2003/10/01]
G16.23d - A permanent with protection can't be equipped by Equipment that has the stated quality. Such Equipment stops equipping that permanent, but remains in play. (See Rule 420, "State-Based Effects.") [CompRules 2003/10/01]
G16.23e - Any damage that would be dealt by sources that have the stated quality to a permanent that has protection is prevented. Any damage that would be dealt to a permanent with protection from sources having that quality is prevented. [CompRules 2003/10/01]
G16.23f - If a creature with protection attacks, it can't be blocked by creatures that have the stated quality. [CompRules 2003/10/01]

Pätkiä sääntökirjasta. En jaksa alkaa suomentamaan.
 
No joo, noin selitti minulle kaveri, joka on pelannut Magicia vuosikausia kauemmin, eli että suojatut olennot eivät voi ottaa vastaan lainkaan tramplevahinkoa. Tavallisen vahingon sen sijaan voi puolustaja jakaa miten lystää. Voi toki olla, että säännöt ovat sen jälkeen muuttuneet, nuo sinun siteeraamasi näkyivät olevan vuodelta 2003. Enkä ole liiemmin pelaillut sitten vuoden 2002, kun lukion korttijengi hajosi jokaisen lähdettyä vähän eri suuntiin jatko-opiskeluihin.
 
Nonnii. Päätinpä sitten taas ostaa vähän kortteja...Aattelin koota BG controlia.
Tarvitsisin tuohon kyllä reippaasti kortteja...Mistä muuten te hankitte tavallisesti pakkanne? Itse yritän vaihtaa kortin kerrallaan, joka o aika vaikeaa...
 
mä taas ajattelin koota semmosta kivaa U/B kontrollia. Itse hankin korttini vaihtelemalla ja Magic Islestä (http://www.kolumbus.fi/ilkka.ruokosenmaki/)
Koska siellä on aika halpaa
 
Vehka Estarriol sanoi:
Mahtava serkkuni opasti minut magiccien maailmaan parisen vuotta sitten ja siitä lähtien olen pelaillut niin ja keräillyt kortteja (salassa vanhemmilta, tietysti). Pelaamisesta nautin, se on mielenkiintoista ja kehittää strategiakykyjä.



Miksi sä keräilet salaa vanhemmilta miksi ne ei antais sun keräillä? :o
 
Minä hankin kortit joko Fantasiapeleistä, Safehavenista tai kirppiksiltä.
Nyt en ole vähään aikaan hankkinut uusia kortteja, pitää varmaan jossain vaiheessa lähteä Helsinkiin. Jos vain olisi aikaa...

No, silloin (kauan sitten) kun aloitin keräämään tein sitä myös salaa vanhemmilta, kun en tiennyt heidän suhtautumistaan siihen että käytän rahani pahvinpaloihin... Nykyään he ovat aika tottuneita kortteihin, mutta pitävät niitä opiskelun esteenä.
 
Satekai sanoi:
Minä hankin kortit joko Fantasiapeleistä, Safehavenista tai kirppiksiltä.
Nyt en ole vähään aikaan hankkinut uusia kortteja, pitää varmaan jossain vaiheessa lähteä Helsinkiin. Jos vain olisi aikaa...

No, silloin (kauan sitten) kun aloitin keräämään tein sitä myös salaa vanhemmilta, kun en tiennyt heidän suhtautumistaan siihen että käytän rahani pahvinpaloihin... Nykyään he ovat aika tottuneita kortteihin, mutta pitävät niitä opiskelun esteenä.

Minäkin aloitin ensiksi salaa porukoilta mutta myöhemmin kerroin heille suoraan harrastuksestani. Vaikka nykyään he eivät välitä näistä "lappusista" kunhan ne eivät ole heidän tiellää :wink:
 
Mä sain innoituksen näihin kortteihin kun sain isoveljeltä "vähän" kortteja jossa oli sen kaikki muut pakat paitsi vihreä ja parhaimmat ja arvokkaimmat raret. nyt mulla on ikioma mustavalkee rottakettu pakka.

Mitä "banding" tarkoittaa kun en tiedä?
 
Babu sanoi:
Mitä "banding" tarkoittaa kun en tiedä?
Se on vanha termi, jota ei (kai ilmeisesti) enää uusissa korteissa ole. Tarkoittaa sitä, että kun kaksi creaturea (sori, käytän tässä pelissä anglismeja) blokkaa yhtä, niin se puolustaja saa päättää, miten se vahinko jaetaan niiden kesken... Karkea rautalankamalli.
 
Dinker sanoi:
Babu sanoi:
Mitä "banding" tarkoittaa kun en tiedä?
Se on vanha termi, jota ei (kai ilmeisesti) enää uusissa korteissa ole. Tarkoittaa sitä, että kun kaksi creaturea (sori, käytän tässä pelissä anglismeja) blokkaa yhtä, niin se puolustaja saa päättää, miten se vahinko jaetaan niiden kesken... Karkea rautalankamalli.

Muistaakseni se tarkoitti sitä, että bandingilla varustettu olento voi liittyä yhteen niin monen muun samalla kyvyllä varustetun olennon kanssa kuin sen haltija haluaa, plus yhden "normaalin" otuksen kanssa. Yhteen liittyessään niiden kyvyt jakautuvat. Esimerkiksi, jos Kjeldoran Skyknight, 1/1, banding, first strike, lentävä (mikäli oikein muistan), liittyy yhteen vaikkapa tavallisen 4/4:n kanssa, on tuloksena 5/5 paketti, joka omaa kaikki Kjeldoran Skyknightin kyvyt, vähän kuin 4/4 "ratsastaisi" Skyknightillä. Tämä paketti hyökkää, blokkaa tai voidaan blokata yhtenä kokonaisuutena. Tällöin paketin haltija päättää, miten vahinko jakautuu.
 
Narsil sanoi:
Dinker sanoi:
Babu sanoi:
Mitä "banding" tarkoittaa kun en tiedä?
Se on vanha termi, jota ei (kai ilmeisesti) enää uusissa korteissa ole. Tarkoittaa sitä, että kun kaksi creaturea (sori, käytän tässä pelissä anglismeja) blokkaa yhtä, niin se puolustaja saa päättää, miten se vahinko jaetaan niiden kesken... Karkea rautalankamalli.

Muistaakseni se tarkoitti sitä, että bandingilla varustettu olento voi liittyä yhteen niin monen muun samalla kyvyllä varustetun olennon kanssa kuin sen haltija haluaa, plus yhden "normaalin" otuksen kanssa. Yhteen liittyessään niiden kyvyt jakautuvat. Esimerkiksi, jos Kjeldoran Skyknight, 1/1, banding, first strike, lentävä (mikäli oikein muistan), liittyy yhteen vaikkapa tavallisen 4/4:n kanssa, on tuloksena 5/5 paketti, joka omaa kaikki Kjeldoran Skyknightin kyvyt, vähän kuin 4/4 "ratsastaisi" Skyknightillä. Tämä paketti hyökkää, blokkaa tai voidaan blokata yhtenä kokonaisuutena. Tällöin paketin haltija päättää, miten vahinko jakautuu.

Tossa kannattaa muistaa, että creature joka voi blockata tuon 4/4 voi blokata sen ja samalla hän blockkaa tuon Skyknightin(ja sen että tuo 4/4 ei saa saa first strikeä. Mutta jos tuolla 4/4 creaturella olisi fear koko paketin voisi blockata vain mustalla, artifactilla ja/tai lentävällä.
Tuo on pelin varmaankin toisiksi vaikeaselkoisin ability heti phasingin jälkeen[/url]
 
Affinity?

Tangle golem, 5/4 affinity for forests, maksaa 7 manaa

voiko tämä olla, että jos olisi 7 forest manaa, niin tangle golem olisi ilmainen?
:o
 
Ylös