Meikkaus ja kauneudenhoito

Saunaharjoja saa alle kympillä tavaratalojen saunatarvikeosastoilta, ja kuivaharjausharjoja esim. Body Shopista (n. 15€ taisi omani maksaa). Nimi, hinta ja varren malli on eri, mutta käytännössä ajavat saman asian. Nupikallisella on helpompi pyöritellä, mutta toisaalta pitkävartisella ei tarvitsisi nostaa jalkaa :D. Kuulemma harjailu kannattaisi tehdä pyörivin vedoin sydäntä kohti, ja jos pelkät jalat harjaa niin parissa minuutissakin ehtii. Suosittelen harjailua suihkutiloissa ennen suihkuilua, etenkin talvella voi harjaillessa nousta melkoinen pölypilvi!
 
Kaivanpa tämänkin keskustelun kellarin syövereistä esiin, jos vaikka jollakulla olisi hyviä vinkkejä tai suosituksia. En viitsinyt kuitenkaan alkaa ärsytys-keskustelua täyttää meikkihuolillani :D

Olen pitkin syksyä metsästänyt uutta meikkivoidetta, mutta en vain onnistu löytämään mitään sopivaa. Aiemmin jo ilonaiheissa hehkutin mahdollisesti Suomeenkin rantautuvista Lancômen vaaleammista meikkivoidesävyistä, mutta niitä odotellessa en ole testaamatta uskaltanut tilaamaan samaa tavaraa ulkomailta. Sitä luulisi, että vaaleaihoisen olisi helppoa löytää tästä maasta sopivia tuotteita, kun en edes pidä itseäni mitenkään superkalpeana. Mutta ei vaan onnistu.

Testatessa säntään suoraan sen vaaleimman sävyn kimppuun (joka taas ei aina ole se numeroinnin mukaan "alhaisin", how convenient) ja usein homma tyssää jo tähän. Jos väri onkin tarpeeksi vaalea, on se lähes poikkeuksetta liian punainen. Jos se vaikuttaa vielä tässäkin vaiheessa hyvältä, niin viimeistään omaan naamaan lätkiminen pilaa kaiken. Huomasin Sokoksella pari päivää sitten tyrkylle laitetun Maybellinen sarjan jota en ollut tullut vielä kokeilleeksi ja ihan hämmästyin kun vaalein sävy oli oikeasti vaalea eikä edes kauhean pahasti punertava. Eilen otin tuota kokeiltavaksi ja tänään levitin naamaan: näyttää tosi hyvältä, peittää just sopivasti... ja varttia myöhemmin sävy on hapettunut aivan liian tummaksi ja naaman ja kaula ovat taas kuin eri maailmoista :cry: Tämä olisi oikeasti ollut ehkä parasta tavaraa ikinä!

Olen nähnyt kontulaisia ja tiedän joukossa olevan muitakin kalvakoita nörttejä. Aivan saleen jotkut niistä meikkaavatkin. Kertokaa mulle siis että millä! Tai jos jollakulla muulla on yhtä ongelmallinen iho joka hapettaa voiteen kuin voiteen väärän väriseksi, mutta on keksinyt hyviä kikkoja asian estämiseksi. Oma naama tuppaa luonnostaankin olemaan pykälän tummempi kuin iho kaulalla/rintakehällä ja haluaisin ennemminkin korjata kuin korostaa tuota, mutta jotenkin tämä menee aina vain ihan väärään suuntaan. Taidan tässä odotellessani lähteä hakemaan koepalan siitä aika varmasti viimeisestä kokeilemattomasta mömmöstä...
 
Minä olen kohtuullisen kalpea ja olen käyttänyt vuosia mineraalimeikkejä (löysin kyllä sopivan värisiä mutta inhosin tahmeuden tuntua). Ennen käytin Everyday Mineralsia, jolla on vaikka minkälaisia sävyjä eri tummuusasteilla, kuvittelen että muillakin valmistajilla on (nyt kokeilussa on halvempi merkki ELF, jolla valikoima oli suppeampi). Noissa on tietysti se huono puoli että saattaa joutua nettiostoksille mutta yleensä niistä pystyy tilamaan pienempiä kokeilupurkkeja. Nuo muistuttavat koostumukseltaan enemmän puuteria niin voi olla etteivät ne reagoisi ihollasi samalla tavalla?

Löysin uudestaan joskus heräteostoksena hankkimani argan-öljyn, kun sitä oli kauheasti kehuttu. Ihan kuin ihoni olisi muuttunut pehmeämmäksi.
 
Minun kalpealle naamalleni sopiva meikkivoide on tämä. Minulla on tosi rasvoittuva iho, joten naama alkaa kyllä kiiltää nestemäisten kanssa todella helposti, mutta se on tosiaankin ehkä ainoita oikeansävyisiä meikkivoiteita, joita on tullut vastaan. Joskus jossain kosmetiikkaliikkeessä pyysin ihan myyjältä apua siihen, että löytäisin riittävän vaalean ja riittävän mattapintaisen. No, jälkimmäinen ehto ei täyttynyt, ja tätäkin olin käyttänyt jo aiemmin, mutta ainakin myyjä sitten vielä vahvisti, että tuon sopivampaa on vaikea löytää (heidän valikoimastaan ainakin).
 
Mineraalimeikeistä löysin minäkin ratkaisun tähän kalpeuspulmaan, nyt on jopa käytössä meikkipohjasävy joka ei ole edes sarjan vaalein ja on silti tarpeeksi vaalea! Tämänhetkinen merkkivalintani on Lily Lolo ja meikkipussissa kulkee mukana vieläkin Everyday Mineralsin pikkuisia näytepurkkeja, eivät ne vaan suostu loppumaan. Molemmilta firmoilta sai tosi hyvin tilattua noita näytteitä, EM:llä esimerkiksi on sellaisia valmiita muutaman sävyn kokeilusettejä joista voi hakea sekä oikeaa sävyä että koostumusta. Noita firmojahan on varmaan miljoona, yksi jota en ole itse testannut mutta jonka luomivärejä käyn aina nettisivuilla kuolaamassa on Meow Cosmetics, niilläkin on tosi laaja sävyskaala meikkipohjissa. (Ja niissä luomiväreissä! Jonain päivänä vielä!)

Mulla ei oikeastaan ole mineraalipohjista tullut vielä mitään pahaa sanottavaa vastaan. Mulla on itselläni kaamea ongelmaiho jolla nestemäiset meikkivoiteet ovat aiheuttaneet lähinnä turhautumista, milloin ei peitä, milloin satakertaistaa pintakuivuuden, milloin ei pysy yhtään. Mineraalien kanssa jopa luomiväri saattaa pysyä paikoillaan vähän pidempään kuin viisi minuuttia. Toinen lempparituotteeni on tuommoinen vihertävä punaisuuden neutraloija, sekin LL:n (jonkun toisen sarjan vastaava sämplerikin mulla on mutta ei ollut läheskään niin toimiva). Säilyvyys ja riittoisuus ovat myöskin plussaa ja kivempi (mielestäni) maalata naamaa siveltimellä eikä sienellä.

(Olen jo melkein ollut helisemässä noiden sävyvaihtoehtojen ja joskus muidenkin värijuttujen kanssa, koska en ole mitenkään kyennyt hahmottamaan onko ihoni puna- vai keltapohjainen. Punainen se kyllä on mutta en tiedä liittyykö se mitenkään mihinkään :p Joku testi kuulemma on tuijottaa sitä minkä värisenä verisuonet näkyvät ihon läpi mutta kun toiset suonet ovat violetteja ja toiset vihreitä...)
 
Kiitos Lily Lolon maininnasta, täytyy muistaa se kun seuraavan kerran tarvitsee meikkejä, heillä näkyy olevan aurinkosuojallisia (en tiedä oliko Everyday Mineralsilla, mutta he eivät ainakaan maininneet siitä). Nuo näytepakkaukset ja muut kaupanpäälliset ovat iso osa mineraalimeikkien viehätystä minulle (laadun ja riittoisuuden lisäksi, edellinen purkki taisi kestää päivittäistä käyttöä noin vuoden), niitä on kerääntynyt korillinen erilaisia peiteaineita ja näytepakkauksia vaikka minkä sävyisinä, luomivärejä ja poskipunia ja vaikka mitä, vaikken oikeasti käytä kuin pohjustusta ja peiteainetta. Mutta ehkä joskus innostun vielä opettelemaan, nuo eivät taida avaamattomina mennä kauhean helposti pilalle.
 
En ole jostain syystä oikein koskaan päässyt sisään tuohon mineraalimeikkien maailmaan naistenlehtijuttuja enempää, mutta ehkä niitäkin pitäisi rohkaistua kokeilemaan. Ehkä juuri tuo puuterisuus on minulla aiheuttanut suurimmat ennakkoasenteet, itse kartan nimenomaan puuteria sen keinotekoisen tukkoisen tunteen (ja näyn) vuoksi - pikaisen googlauksen perusteella tuon ei mineraalimeikkivoiteissa kuitenkaan pitäisi olla ongelma. Näytteet ja kokeilusetit ainakin rohkaisevat tähän, joten pitänee ottaa enemmän selkoa.

Tuota Dracaenan mainitsemaa Infalliblea nappasinkin sitten myös tänään kotiin kokeiltavaksi. Muistelen sitä joskus aiemmin kokeilleeni, sävyn toimivuudesta en muista kun mieleen on jäänyt vain se ettei se tahtonut koostumukseltaan istua iholleni. Huomista kokeilua odotellessa raidoitin vertailuksi ranteeni sillä, tänään testaamallani Maybellinen Dream Satin Liquidilla ja varsinaisesti tänään haussa olleella Isadoran High Performancella (Isadoran meikit ovat minulle vähän kuin mineraalitkin, en ole jostain syystä tullut koskaan edes kokeilleeksi). Infallible on noista kolmesta ehdottomasti vaalein, mutta myös ehdottoman vaaleanpunainen - Maybelline livahtaa sinne oranssinpunaiseen, mutta Isadoran kanssa voisi olla toivoakin, jos vain vaaleus ja peitto riittävät. Pitänee ehkä käydä tsekkaamassa vielä tuo Infalliblen kakkosvaalein väri, netin perusteella se olisi vähän keltaisempi joten ehkä nuo yhdessä kumoaisivat toisiaan tarpeeksi neutraalin vaaleaan sävyyn päätymiseksi...

Vuosia sitten lähdin päättäväisen asenteen ja laihtumaan varautuneen rahapussin kanssa liikenteeseen ja ihana Sokoksen nainen mätsäsi minut yhteensopivaksi Lancômen Color ID -sävyn 002 kanssa. Sittemmin tuote uudisti nimeään ja siinä samalla sävyjään, katosi Suomesta eikä houkuta nettikokeiluihin etenkään kun kaikki sävynäytekuvat näyttävät tummanruskeilta. Koostumuksen ja värisävyn puolesta L'oréalin Matte Morphosen 115 golden ivory olisi aivan mahtavaa, mutta sekin saisi olla pykälän vaaleampaa. En käytä meikkivoidetta likimainkaan päivittäin, joten kalliimmankaan pullon ostaminen pitkään käyttöön ei haittaisi, kunhan sitä tavaraa tosiaan pääsisi huolella testaamaan etukäteen.

Ai niin, piti vielä vinkata etenkin Dracaenalle. Max Factorilla on myös tarjolla melko nohevan vaaleita sävyjä, itselleni nekin ovat liian punaisia, mutta kannattaa testailla jos tuo Infallible on kuitenkin sinne päin.
 
Käytän meikkiä niin ohuen kerroksen ettei sitä minun mielestäni juuri huomaa, ainakaan se ei ole mitenkään puuterimainen. Se vaatii ehkä jonkinlaista rasvaisuutta iholta, joskus laitan alle pohjustusainettakin jos haluan sen pysyvän hyvin (en tiedä auttaisiko se myös siihen että iho reagoi meikkivoiteeseen).
 
Joo tuota pohjustusvoidetta on useammassakin paikassa esitetty yhdeksi mahdolliseksi ratkaisuksi värin hapettumiseen, kävin niitäkin tuossa jo käpälöimässä ja arpomassa että mikähän niistä sitten olisi sitä sopivinta... Itse pelkään ongelman olevan mun jotenkin kummassa ihotyypissä/ph:ssa/kemiallisessa taikatasapainossa, mikä on myös monissa paikoissa otettu selitykseksi - oon just sitä tyyppiä, jonka on hemmetin vaikea löytää hyvää hajuvettäkään, kun kaikki tuoksut heittää iholla ihan häränpyllyä. Suosikkeja on ollut kolme Lushin käsi-/kosteusvoidetta, joista yksi tuoksui ihollani ihan hevostalleilta, toinen kompostilta ja hyvin nopeasti äidilleni (ongelmattomaan) käyttöön päätynyt kolmas oksennukselta :grin: Mene tiedä.

Täytyy kyllä vielä kiittää Ereineä ja Steeliä mineraalivinkeistä, ehdinkin jo kasaamaan potentiaalisista sävyistä sampleripaketin Everyday Mineralsilta eikä tosiaan tullut kalliiksi. Pitää miettiä josko odottelisi ensin noita vai suosiolla hankkisi muitakin kokeiltavia valmiiksi saman tien.
 
Miulla on käytössä Max Factorin vaalein (tietääkseni) sävy, saa perusmarketeista ja pysyy ihan kivasti. Käytän itse puuteria, joten olen ratkaissut punakkuuteni käyttämällä Cliniquen hintavaa punaisuutta taittavaa puuteria (näyttää paketissa keltaiselta). Ajattelin joskus (jos olen rahoissani), kokeilla kyseistä Cliniquen punakalle iholle tarkoitettua sarjaa myös meikkivoiteen osalta. Toisaalta mieleni tekisi siirtyä käyttämään luonnonmukaisempaa kosmetiikkaa, mutta se on taas ihan oma maailmansa. Elättelen toiveita, että jos alan käyttää luonnonmukaisempaa kosmetiikkaa, myös ihoni alkaisi voimaan paremmin ja tarvitsisin vähemmän pakkelia. Se toki tietäisi muutosta myös ruokavaliossa... Jos kontulaisilla on kokemuksia luonnonkosmetiikasta, jakakaa toki risut ja ruusut!
 
Luonnonkosmetiikassa joutuu ihan samalla tavalla etsimään niitä itselle sopivimpia tuotteita kuin peruskosmetiikankin puolella. Pari vuotta sitten aloin vähitellen siirtyä luonnonkosmetiikkaan, mutta edelleen ostan esim. ripsivärin, hammastahnan ja joitain hiusmuotoilutuotteita epäekona. Myös kesähelteillä ja kummallisina hormoniheilahduspiikkeinä on pakko olla alumiinidödöä. Talvella pärjään ihan hyvin luonnonkosmetiikkadödöillä, kunhan ei ole keinokuitupaitaa ihan kiinni kainalossa.

Ihoni on kuiva ja herkästi punoittava. Kesällä nassun on pitänyt tyytyväisimpänä Estelle&Thildin hajusteeton voide, talven varalle olen hamstrannut Dr. Hauschkan ruusuvoidetta, joka on ihanan tymäkkää tavaraa, melkein kuin jotain bepanthenia laittaisi. Iho tuntuu ja näyttää tyytyväiseltä aina kun sitä on laittanut. Esimerkiksi Madaran useat tuotteet kuitenkin ovat ärsyttäneet omaa ihoani jonkin verran, ja muissa merkeissä tuoksut tuppaavat olemaan muutenkin turhan voimakkaita. Naama voi vähän huonommin kuin pari vuotta sitten: iho näyttää elottomalta ja pieniä kestotulehduspisteitä riittää. Nämä voivat toki johtua myös epäterveellisistä elintavoista, hormoneista ja stressistä, joita kaikkia tulee harrastettua nykyään aiempaa enemmän. Ja onhan sitä ikääkin nyt (kriittiset) pari vuotta enemmän. :p

Vartalovoiteista Estelle&Thild on vetänyt tähän mennessä myös pisimmän korren, lähinnä hajusteettomuuden ja rasvaisuuden ansiosta. Karitevoi toimii koppuroihin aika kivasti. Madaran käsivoide on mainio.

Suihkusaippuat ovat luonnonkosmetiikassa helpoin nakki: eroa tavalliseen kosmetiikkaan ei huomaa, valitsi melkein minkä putelin tahansa. Erityisihana (tuoksun ja epäkuivattavuuden ansiosta) on ollut kuitenkin Born to Bio Tropical Mango -suihkusaippua. Tehokkaan mutta hellän nassunpuhdistusaineen ja kasvoveden etsintä sen sijaan jatkuu yhä. Näppyjen eliminointiin kokeilemani teepuuöljy ei tunnu tehoavan pieniin ihotulehduksiin, mutta finnit se hillitsi kohtuuhyvin. Haju on kyllä aika kamala.

Hiukseni ovat vähän kuivakat, käsittelemättömät ja lasimaiset lirut. Shampoissa on ollut paljon eroja: Santesta jäi tukka purkkatakkupalloksi, Urtekram oli lirua. Be Save on pessyt ihan hyvin. Hoitoaineista en ole vielä löytänyt mitään riittävän hoitavaa, kokeillut olen tähän mennessä samoja merkkejä kuin shampoistakin. Muotoilutuotteet ovat kuitenkin se isoin murheenkryyni. Lakka (Sante) on vetistä pitämätöntä tahmaa, föönisuihke (Logona) haisee pahalta eikä tunnu suojaavan yhtään, muotoilugeeli (Less is More) klimppauttaa kostealla säällä. Vähän yllättäen Be Save on kyllä pessyt ongelmitta markettihiusmömmötkin pois tukasta, en tosin päivittäin niitä käytäkään.

Meikeistä olen käyttänyt Everyday Mineralsin testereitä (yksi poskipunanäyte kestää oikeasti parikin vuotta näköjään...) ja Bare Mineralsin peruspuuteria, jotka ovat olleet ihan ok, mutta ei näillä tervettä/taianomaista hehkua kasvoille saa feikattua samalla tavalla kuin peruskosmetiikalla. Näppyjen ja muiden epäkohtien peittelyyn en ole löytänyt sopivaa ainetta, puuterimaiset peiteaineet eivät jämähdä paikalleen riittävästi. Ripsivärejä en ole uskaltanu kokeilla, niin huonoa palautetta olen niistä lukenut.

Luonnonkosmetiikka on usein vähän markettikosmetiikkaa kalliimpaa, mutta hintahaitari on niissäkin laaja. Esim. Be Saven jättishampoopönikkä on lähes markettihinnoissa, kun taas Dr. Hauschkan 3kk kestävän ruusuvoiteen ovh. on yli 30e (Hulluilla päivillä 18e). Kuulemma Saksasta saisi tilattua suht halvalla ja laajasta valikoimasta kaikennäköistä luonnokosmetiikkaa, mutta toisaalta, eipä ne kotimaanvalikoimat parane jos ei niitä vähäisiäkään täältä osteta...
 
Esten testit päivä 147... tai jotain. Ruotsalaiset on kivoja, ne tekee likimain tarpeeksi vaaleita meikkivoiteita. Isadoran 00-sävy melko jees, mutta olisi saanut olla vähän peittävämpää eikä oikein pysy mun idiopaattisen nuhan niistelytahdilla nenässä kiinni (eikä firman muissa meikkivoiteissa toki ole samaa sävyä). Voisin silti ostaa mielelläni arkikäyttöön, tosi kiva eikä pakkeloidun näköinen.

Nyt on sitten Infalliblen sekoittelusävykin valmiina, kaupassa testailu vaikutti ihan potentiaaliselta. Max Factoriltakin on näköjään tullut jotain sen verran uutta tavaraa, ettei löydy edes nettisivuilta (mutta Sokokselta löytyy: http://sokos.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/BrandiTuote/max-factor-facefinity-all-day-flawless-3in1-foundationmeikkivoide/1735556/48002/17574). Värinimet on taas ihan erilaiset kuin missään muussa MF:n sarjoissa, mutta yllättäen vaaleimmat sävyt ainakin vaikuttivat oikeasti vaaleilta, eikä lämpöinen manteli ainakaan purkissa näytä ollenkaan niin punakalta kuin esim. tuo vaalein Infallible (eikä ihan niin tymäkältä).

Voisin melkein pahoitella tätä jatkuvaa "rakas päiväkirja" -spämmäilyä, mutta tämä on liian hauskaa :D
 
En meikkaa enkä koe sitä ollenkaan tarpeelliseksi itselleni.

Nyt tuli pieni vale. Leikin mielelläni meikeillä, tykkään ottaa jonkun elokuvahahmon ja sitten jäljitellä tämän meikkejä. Lempityyppini on Kissanainen, aivan ihana huulipuna.. Meikkejä en kuitenkaan arkena käytä, hyvin harvoin juhlissakaan - niin runsaasti kun niitä minulla onkin - mutta omistan silti melkoisen kasan kaikenlaista vempainta ja hilavitkutinta.

Kynsilakkaa käytän, ja väriyhdistelmäni ovat yleensä luokkaa kirkkaan oranssi, sininen, kirkuva pinkki ja tumma irlanninvihreä. Kukkaa hatussaan kantavat täti-ihmiset ovat aukoneet värivalikoimastani mm. kaupassa, sukujuhlilla ynnä muuta, mikä on hieman ikävää, mutta todella vaikea välttää. Ei voi mitään.

Ihoni on naamasta melko kuiva ja käytän vaivaan kotitekoista rasvaa (josta hukkasin kesällä ohjeet ja joita en ole vieläkään löytänyt, saattavat olla kaatiksella atm) koska kaupan rasvat aiheuttavat vain järkyttävän kasan finnejä ja kutinaa. Rasva, jota käytän, on yrttipohjaista ja ainakin näin nopealta vilkaisulta ja nuuhkaisulta purkkiin siihen näyttäisi kuuluvat ainakin nokkosta ja kanelia.
 
Mahdollisimman halpa markettikosmetiikka on pikku hiljaa vaihtunut luonnonkosmetiikaksi, kokeilujen ja erehdysten kautta.

Meikkivoiteena käytin yhden purnukan Laveran hoitavaa meikkivoidetta, mutta sen peittävyys oli todella huono. Se taitto vähän kasvojeni punaisuutta, mutta siihen se jäi. Hoitavuudesta en tiedä, mutta se ei ainakaan kuivattanut eikä tuntunut tukkivan kaikkia ihohuokosia. Uskaltauduin lopulta kokeilemaan Dr. Hauschkan meikkivoidetta, ja siitä olen tykännyt. Senkin peittävyydessä olisi parantamisen varaa, mutta parempi se on kuin Laveran. Tuoksu on sellainen yrttinen ja levittäessä tuntuu voimakkaalta, mutta se ei jää naamalle leijumaan.

Puuterina käytän Benecosin mineraalipuuteria. Se auttaa taittamaan ihan mukavasti punaisuutta, eikä jätä liian mattaista jälkeä. Mukana kannettavana puuterina käytän Benecosin kivipuuteria, tuota mineraalipuuteria kun ei viitsi mukana rahaata. Toimii tarkoitukseen hyvin.

Hyvää ripsiväriä en ole luonnonkosmetiikan puolelta onnistunut löytämään. Benecosin ripsivärit on ihan rahanhukkaa, Lavera samoin. Olen tyytynyt siis MaxFactorin ripsiväreihin. Benecosilla ja Laveralla oli molempien ripsareissa se suurin vika, että niiden pysyvyys oli jotain olematonta. Benecos myös sai aikaan todella klimppistä jälkeä.

Hiuspuolelta olen käyttänyt paljon Santen tuotteita. Shampoot on kyllä todella peseviä, ja välillä on hyvä vaihtaa johonkin hellävaraisempaan. Santen hotoaineesta pidän todella paljon. Meniköhän se Brilliant care tehohoitoaine -nimellä? Se kosteuttaa kunnolla, ja jättää hiukset pehmeiksi.

Kasvovoiteiden puolelta kunnollista yövoidetta en ole vielä löytänyt. Ehkä pitäisi harkita tuota Hauschkan ruusvoideta, hinta vaan vähän kirpaisee. Päivävoiteena meikkipohjan alla on tällä hetkellä kokeilussa Benecosin päivävoide, mistä pidän paljon, mutta ei sen tehot riitä pesun jälkeiseen kostetukseen (eikä ole tarkoituskaan).

Meikinpuhdistukseen käytän Laveran putsria. Se ei ole liian kuivattava, mutta poistaa meikin kunnolla.

Vietän tämän kevään Unkarissa, enkä ottanut mukaan kuin ihan perushommat niin, ettei heti tarvitse lähteä kiertämään kauppoja. Luonnonkosmetiikan määrä kaupoissa on kasvanut mukavasti täällä verrattuna 2009 kevääseen. Olen löytänyt jo hyvän mantelikasvokuorinnan ja kropparasvan. Hinnatkin on kohdillaan. Ostin myös hunajahoitoaineen, mutta sitä en ole ehtinyt vielä kokeilla (eilen vasta ostin sen), mutta tuoksu on herkullinen jos ei muuta.

Jos joku on löytänyt hyvän ripsivärin tai muuta hyvää luonnonkosmetiikan puolelta, älköön ihmeessä pimittäkö tietoa vain itsellään. :)

Ainiin, hiushoidosta vielä. Kookosöljy on loistotavaraa. Jos kunnon tehohoitoa on vailla niin yöksi hieroo päänahkaan ja hiuksiin kookosöljyä ja aamulla pesee pois. Vaatii yleensä kaksi "vaahdotusta". Tuo auttoi itselläni kuivaan päänahkaan. Lyhyempikin vaikutusaika auttaa.
 
Kynnet ovat olleet ongelmani vuosikausia. Ainakin yläasteelta asti vaivana on ollut liuskoittuvat kynnet ("keski-ikäisten ja vanhojen naisten vaiva", sanoo Terveyskirjasto...). Pikkurillejä ja toista nimetöntä lukuun ottamatta kynnet olivat haperoiset ja lohkeilivat kerroksittain jopa kynnen puoliväliin asti. Arvannette, että niitä oli todella vaikea kasvattaa. Yritin korjata asiaa jos jonkinlaisia kosteuttavilla voiteilla, kovettavilla litkuilla ja suojaavilla kynsilakoilla, mutta ei auttanut. Käytin kalsium-, piimaa- ja sinkkilisiä ja ties mitä, minkä väitettiin olevan avuksi. Käytin hellävaraisemmaksi mainostettua kynsilakanpoistoainetta. En koskaan pureskellut kynsiä. Pari kertaa jopa hennasin kynteni. Millään ei ollut mitään vaikutusta.

Sitten viime keväällä kyllästyin siihen, että kynsilakka ei kestä lohkeamattomana edes yhtä päivää, tai jos kestää, olen lakkausvaiheessa kuitenkin söhrännyt niihin ruttuja tai muita rähmäjälkiä, ja toisaalta en jaksa olla korjaamassa niitä niin usein kuin tarvitsisi. Pidän kynsien lakkaamisesta, mutta työn jälki aina katosi ärsyttävän nopeasti. Siispä päätin pitää tauon kynsilakoista.
Ja parin kuukauden päästä kynnet alkoivat kasvaa paksumpina ja lohkeamattomampina. Lakattomuutta on kestänyt nyt yli puoli vuotta. Peukalot ovat vielä vähän haperoiset, eivätkä kasva montaa milliä, mutta kaikkien muiden sormien kynnet voivat mainiosti. Nykyään joudun ihan oikeasti leikkaamaan niitä siksi, että ne ovat liian pitkät, enkä siksi, että ne näyttäisivät niin rumilta ja olisivat lohjenneet kipeiksi repaleiksi.

Onko kukaan muu huomannut, että lakoilla olisi tällainen vaikutus? Saatoin minä aikaisemminkin pitää useamman lakattoman viikon taukoja, ehkä jopa kuukauden, mutta ilmeisesti en ollut moniin vuosiin ollut näin pitkiä jaksoja kokonaan ilman. Haluaisin edelleen lakata kynsiä, mutta en haluaisi tärvellä niitä nyt, kun viimeinkin ne eivät ole niin rasittavia riekaleita. Ovatkohan luonnonkosmetiikkapuolen kynsilakat hellempiä (ja toisaalta kuinka kestämättömiä)?

Jos joku on löytänyt hyvän ripsivärin tai muuta hyvää luonnonkosmetiikan puolelta, älköön ihmeessä pimittäkö tietoa vain itsellään.

Luonnonkosmetiikasta voisin puhua enemmänkin, mutta ehkä rajoitan tällä kertaa tähän. Minäkin haluaisin nimittäin tietää, mutta vaikuttaa siltä, että tämä tieto on tarkasti varjeltu salaisuus tai sitten hyviä ripsivärejä ei vain ole... Kemikaalicocktail-blogissa on pari juttua ripsareista, mutta en ole itse uskaltanut saati raaskinut ostaa vielä yhtään maskaraa luonnonkosmetiikan puolelta.
 
Olen käyttänyt pääasiallisesti luonnonkosmetiikkaa nyt muutaman vuoden ja muutama uusi suosikki on löytynyt sitten viime kirjoittamiskerran. Ripsiväreistä mielestäni epäluonnollisten tasolle ovat yltäneet Dr. Hauschkan ripsarit. Ehkä vähän enemmän katoaa päivän aikana (volume mascara vähemmän), mutta muuten en huomaa eroa. Less is moren shampoot, hoitoaineet ja muotoilugeeli ovat ihania, tuoksuvat sopivasti (paitsi yksi suihke oli inha) ja toimivat. Estelle & Thild vastaa vartalon ihosta, joka ei ole läheskään yhtä pölisevä kuin epäekojen aikaan. Erityisesti vartalokuorinta on mainio: kuorii, kosteuttaa ja tuoksuu huumaavalta (fresh water lily on suosikkini). Nassunpuhdistuksessa Melvitan ruusuöljy ja -vesi ovat hyviä, pintakuivaa ihoa ei kauheasti kiristä niiden jäljiltä. Bodyshopin silmämeikinpoistoaineelle en tosin ole vieläkään löytänyt voittajaa - olen käyttänyt sitä nyt 16 vuotta! Dödöissä ja hammastahnoissa luotan edelleen epäluonnollisiin, arvostan kuivia kainaloita ja terveitä hampaita liian paljon riskeeratakseni. Kynsilakoista ei ole kokemusta, koska laiskuus ja murenevat kynnet. Kure bazaarin lakkoja on kovasti ainakin suositeltu. Omien kynsieni kunto on ollut vahvin kesällä ja proteiiniin ja yleiseen tervehenkisyyteen panostaessani.

Mitä sohvaperunampi, stressierkimpi ja sokerihiirempi olen, sitä enemmän tukkaa ja kynttä irtoaa ja iho samenee. Into investoida kalliisiin purnukoihin on pienentynyt (muttei kadonnut, koska hyvät mömmöt tuntuvat ihanilta!), kun oikeasti eniten hehkeyteen vaikuttavat ne elämäntavat...
 
Onko kukaan muu huomannut, että lakoilla olisi tällainen vaikutus?
Kyllä. Yläasteella lakkasin aika ahkerasti ja kynnet liuskottuivat. Kun lopetin lakkaamisen niin vahvistuivat.
Sama homma oikeastaan ihon kanssa että kun meikkasin enemmän niin iho kukki, oli kuiva ja ärsyttävä, mutta kun käytännössä melkein kokonaan lopetin meikkien käytön niin iho on voinut paremmin. En kyllä kokeillut mitään kevyempiä tai luontaisempia meikkejä välissä. Eikös meikkien sanota myös jossain määrin suojaavan ihoa?
 
Eikös meikkien sanota myös jossain määrin suojaavan ihoa?

Tietääkseni joo, ainakin UV-säteilyltä meikkivoiteet voivat suojata sekä UV-kertoimen avulla että mekaanisesti. Muodostuuhan niistä mömmöistä pieni kerros ihon ja julman maailman väliin, vaikka niissä itsessään ei olisi mitään suojaavia ainesosia. Toisaalta en usko, että esimerkiksi kajaali suojaa silmienympärysihoa miltään. :D

Minäkin arvostan kuivia kainaloita, mutta olen aika sitkeästi käyttänyt reilun vuoden lähes pelkästään ekodödöjä. En luonnostani hikoile kovinkaan paljon, joten tärkeintä olisi vain peittää epämiellyttävää ihmishajua päivän mittaa. Olen kokeillut Ekolon tarjonnasta useampaa erilaista (ainakin Urtekram, Mádara, Fräntsilä ja joku neljäskin taisi olla), eikä suosikkia oikein löytynyt. Osassa oli ihan voimakas ja kestävä tuoksu (miellyttävä tai vähemmän miellyttävä), mutta hienhajua se ei siltikään peittänyt lyhyelläkään ajanjaksolla. Osassa taas ongelmana oli kirvely ja kutina (jotka eivät koskaan olleet ongelma kemiallisissa dödöissä, ei oikeastaan edes suoraan sheivattuihin kainaloihin laittaessani).
Nyt löysin Tsekistä kivan Jāsön-merkkisen dödötikun. Ensinnäkään se ei itsessään tuoksu liian voimakkaasti, toisekseen se on hienhajun ehkäisemisessä onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Ja se pitää kainalot yllättävän kuivina pitkinäkin päivinä. Se saattaa tosin tahrata vaatteita vähän enemmän kuin roll-on, mutta pitkästä aikaa on kiva, kun ei joudu odottamaan dödön kuivumista, vaan voi vetää paidan päälle saman tien. :) Pitäisi tosin ostaa semmoinen alumiinidödökin esimerkiksi juhlia ja läheisempää sosiaalistumista varten, koska ei tuokaan ole lähellekään yhtä luotettava ja tehokas.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Minä tykkäsin siitä kivestä. Se ehkäisi hajun, mutta ei kylläkään hikoilua. Kainalot kastuivat ihan yhtälailla, mutta tuoksua ei tullut. Vasta sheivatuilla kainaloilla se vähän kirveli laitettaessa (suolaa haavoihin), mutta minulla se toimi. Näissäkin on kyllä varmaan yksilöllisiä eroja että mikä toimii kenellekin. Ihmisten omista kriteereistä puhumattakaan.
 
Mä käytin jossain vaiheessa deodoranttikiveä ja tykkäsin. Meni tosin pari viikkoa ennen kuin se alkoi tehota, ekat viikot tuntui että hiki haisi normaalia pahemmalta. Bakteerit eivät ilmeisesti ensin tajunneet että niiden piti kuolla tai jotain. Kiven käyttö loppui siihen kun se tippui lattialle ja hajosi, terävät reunat eivät suoranaisesti houkutelleet enää käyttämään. Nykyään käytän LV:n hajutonta dödöä. (Inhoan lähes kaikkea hajustettua. Pyykkipulverinkin on oltava hajustamatonta ettei vaatteet haise pesun jälkeen millekään.)

Josta päästäänkin aiheeseen saippua. Käytän peseytymiseen - myös hiusten pesuun - ainoastaan oliivisaippuaa tai kattisaippuaa (palasaippuoita siis). Alussa oli ongelmana että tuli sellainen fiilis että hiukset jäivät ikään kuin rasvaisiksi, mutta se oli ilmeisesti tottumiskysymys - rasvaisuuden tunne katosi muutaman viikon jälkeen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Ylös