Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Mistä kirjasta? Lue ensimmäinen viesti.

Keskustelu huoneessa 'Kirjasto', aloittanut elanora, 13.01.2004.

1. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Kotimaista tuotantoa ja poikinut jo kolme jatkokokoelmaa, viimeisimmän kirjoituskilpailun voimin.

Valoa oli vain vähän, mutta näin paljaat seinät ja käytävän päässä jykevän tammioven, jossa oli muhkea lukko. Luettelin nuo seikat ääneen. Sitten siristin silmiäni ja yhtäkkiä näytti siltä, että käytävän varjot olisivat syventyneet, ja liikahdelleet.
    Pelko myllersi mahassani, mutta jatkoin tuijottamista. Seinät näyttivät sulavan pimeyteen ja niiden pinnassa kiilteli hopeisia juovia kuin sykkiviä suonia. Jostain kaukaa kuului kopsetta, kuin yksinäinen hevonen kävelemässä kohti. Hetken aikaa jopa luulin näkeväni hevosen pään, joka tuijotti minua kuolleilla, valkeilla silmillään. Se tuijotus lävisti minut ja näki kaikki ne synnit, joihin olin syyllistynyt. Ei puhettakaan, että olisin kyennyt kääntämään katseeni sivuun.
    Havahduin vasta, kun veli Wladislau ravisteli minua voimakkaasti. Hän katsoi minua suoraan silmiin ja varoitti minua vakavasti astumasta tuohon käytävään ennen kuin minut olisi asianmukaisesti koulutettu kohtaamaan, mitä huoneeseen oli kätketty. Vapisin rajusti ja nyökkäsin ymmärtäväni.

2. Lehtokuusama

Lehtokuusama Lonicera xylosteum

Stepanin koodeksiin liittyvää novellia vähän arvailin jo ennen viimeistä vihjettä, mutta en osaa sanoa kenen kirjoittama tai mistä noista kolmesta kirjasta. Olenko edes viimeisintä ehtinyt lukea, vaikka hyllyssä onkin.

3. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Nimenomaan ensimmäinen Stepanin koodeksi, jossa kotimaisille kummankirjoittajille ensi kertaa tarjoiltiin Lovecraftin hengessä vapaasti riepoteltavaksi tuo myytos, jonka keskiössä kummittelee kyseinen muinoin Kutna Horan hopeakaivoksesta löytynyt pirullinen kirja, monikätinen jumalatar, hevosenpäisiä hirmuja, jesuiittoja, bibliofiilejä, hopeaa, hulluutta ja kuolemaa. Luettavissa ilmaiseksi yo. linkin takaa! Näytteet oli napsittu sieltä täältä eri tarinoista.

Vuoro Kuusamalle!

Jaa somessa