NaNoWriMo tulee - oletko valmis?

Onneksi olkoon, Miccoh!

Tosiaan, kivaa saada lisää kontulaisia NaNon pariin. Minä tuskin maltan odottaa marraskuuta, tosin siihen mennessä voisi opetella lopettamaankin tarinansa. Oli aika tyypillistä minua, että kun Script Frenzyn sanamäärä juhannuspäivänä näytti ylittäneen 20 000, lopetin kirjoittamisen siihen paikkaan, enkä ole jatkanut [22]. Vähän samalla lailla kävi viime NaNon kanssa, ja kun muulloin ei tule paljoa kirjoitettua...

Ensi kerralla voisin kokeilla ennakkosuunnittelua, kun ei ole tiedossa mitään hullua matkailufantasiaparodiaa :)
 
Jep, onneksi olkoon vain Miccoh!

No, itsekin ajattelin tällä kertaa osallistua Nanoon, eli ensimmäistä kertaa olen paatissa mukana :D Vaikka lukujärjestykseni näyttää aika tiukalta niin enköhän jotain tekstiä saa aikaiseksi ja jos ottaisin pienemmän sanamäärän niin voisin päästä tavoitteeseenkin :)
 
Pitäisiköhän minunkin taas innostua NaNosta? Viime vuonna ajoin itseni sellaiseen umpikujaan ensimmäisen tuhannen sanan aikana, ettei minulla ollut aavistustakaan, miten jatkaisin - tai mistä koko tarinassa ylipäätään oli kysymys. En kyllä suunnitellutkaan yhtään etukäteen, koska ajattelin täysin spontaanin kirjoittamisen olevan vapauttavampaa. Nuorempana se toimi, kirjoittelin pitkiä tarinoita ilman minkäänlaisia suunnitelmia, ja kyllä niissä aina jokin punainen lanka säilyi.

Viime vuoden marraskuu myös oli vuosisadan kiireisin. Tänä vuonna näyttäisi näillä näkymin olevan väljempää.

Ehkä tällä kertaa voisi yrittää tehdä edes jotain ennakkovalmisteluja. Tai sitten voisin sijoittaa tarinani valmiiseen maailmaan, jota kehittelin innolla joitakin vuosia sitten. Siihen maailmaan liittyen minulla on jo tiedossa monia kirjoittamattomia tai luonnosteltuja tarinoita sekä kymmenittäin hahmoja, joilla on henkilöhistoria ja kaikki. Osaisikohan siitä enää inspiroitua, olen nimittäin aika lailla kasvanut yli tuosta jutusta. Saattaisihan siitä jopa kehkeytyä jotain kehityskelpoista. Vaikka määrä saa toki NaNossa korvata laadun. ^^ Ja minun kohdallani saa kyllä korvatakin, tai ainakin ensisijainen tavoitteeni on vain se määrän kasvattaminen. No, ainakaan viime vuoden räpellykseni sanamäärän ylittäminen ei ole ylivoimainen tehtävä edes minulle. :p


Edit: Eh, luin aikaisemmat viestini topicista. Siis KAKSI vuotta sitten se edellinen NaNo-yritykseni tietenkin oli. Jestas kun aika menee nopeasti, olen kaiketi tullut vanhaksi. Täten siis viime vuoden NaNoiluni ylittäminen tulee vielä helpommaksi, koskapa sanamäärä oli siis pyöreä nolla. :pipe:
 
Hii. ^^ Minä olen taatusti taas mukana, viime vuonna kirjoitin NaNoni (vähän päälle 70 000 sanaa) kolmessa ja puolessa päivässä. Tänä vuonna minulla on mielessäni jo kirkas idea, yksi ainoa kuva josta tarina todennäköisesti pyörähtää liikkeelle. Pitäisiköhän meidän keksiä kontulaisvoimin muutamia haasteita tarinoihimme, siis kohtauksia, lauseita ja muuta sälää joka tekstissä pitäisi esiintyä?

Ai niin, olen kuullut huhuja että Haltikin olisi mukana...
 
Wohoo :p

Jaa aionko osallistua tänä vuonna? Älkää kysykö... Ehdottomasti kannatan Vehkan ehdotusta haasteista, niitähän tunnetusti ei ole koskaan liikaa - niillä eletään.

Kesällä näköjään meinasin ryhtyä ennakkosuunnittelemaan, mutta mitäpä sitä turhia. Minulla on kyllä alkuasetelma valmiina, mutta tuskin jaksan taaskaan sitä sen enempää miettiä. Mutta tänä vuonna minä aion lopettaakin. Ihan varmasti. Varmaankin. Ehkä...

Lokakuulle on jo suunniteltu sellainen kymmenentuhannen sanan harjoituspätkä, toivoa vain sopii, että se toimii lämmittelynä eivätkä kaikki kirjoitusmehut puristu ulos jo silloin :)
 
Joo, haasteita! (Mutta ei sitten nippusiteiden sisällyttämistä tarinaan tällä kertaa.) Joko aloitetaan haasteiden keksiminen, niin ehditään suunnitellakin? Enää 45 päivää! ^__^ Toivottavasti aika kuluu nopeammin tuon lokakuun harjoituspätkän kanssa.
 
Minulla on kaksi vaihtoehtoista tai sitten yhdistyvää juonenpoikasta jo, mutta haasteiden sisällyttäminen onnistuisi kyllä ja toisi lisähauskuutta kirjoittamiseen. Mieluummin toki asioita/tapahtumia kuin suoria lauseita.

Ja Vehka, jos Miccohilla&kumppaneilla on "joku insidekilpailu" sinua vastaan, ota se vain kohteliaisuutena - joutuvat rassukat liittoutumaan voidakseen edes haaveilla sinun päihittämisestäsi :wink:

Niinjoo, olen houkutellut koulun äidinkielenopea mukaan projektiin, jos ei itse kirjoittamaan niin vetäjäksi ainakin. Saan todennäköisesti yhden tarpeettoman lisäkurssimerkinnän lisää Nanowrimosta!
 
Nanowrimo-miittejä

Heipä hei, kaikki Nanowrimosta kiinnostuneet!

Laitan oheen viestin, jonka laitoin Suomen Tieteiskirjoittajien yleiselle ja Nanowrimo-listalle. Eli STk järjestää tänäkin vuonna Nanowrimo-miittejä niistä kiinnostuneille. Tervetuloa kaikki! :)


----

Nanowrimo-kirjoittamismarathon lähestyy kohisten, mikä tarkoittaa, että jokaisen potentiaalisen romaanikirjoittajan, jolla ei ole elämää marraskuussa, on aika säätää tuolinsa, verrytellä sormensa ja lukita ovet sekä ikkunat. On siis aika jälleen kirjoittaa romaani kuukaudessa.

Jotta kirjoittajilla kuitenkin säilyisi edes jonkinlainen yhteys ulkomaailmaan, järjestää Suomen Tieteiskirjoittajat tänäkin vuonna Turussa viikottaiset Nanowrimo-miitit Terrakodilla Varjomafia-tapaamisten yhteydessä.

Paikalle voi tulla puhumaan Nanowrimo-kirjoittajan tuskastaan, mutta myös kaikesta muusta mahdollisesta.

Nanowrimo-kickoff järjestetään tulevana tostaina. Paikkana toimii tuttuun tapaan Terrakoti Yo-talo A:ssa, osoitteessa Rehtorinpellonkatu 4 (toinen kerros eli portaat ylös ja ainejärjestökäytävää vasemmalle).

Lisätietoja:
http://koti.mbnet.fi/pasenka/varjomafia/

Tämän lisäksi on ollut puhetta myös Tampereen tapaamisista. Niistä kiinnostuneiden kannattaa ottaa yhteyttä STk:n Tampereen-asiamieheen Markku Soikkeliin, jonka osoite on csmaso@uta.fi

Mikä Nanowrimo? Tässä homma pähkinänluoressa. Mahdolliset kysymykset voi ohjata STk:n Nanowrimo-vastaavalle Laura Ahlstedtille, joka on tavoitettavissa osoitteesta taivastieto@hotmail.com.

Onnea matkaan!

--

Miksi marraskuussa ei lueta, syödä eikä nukuta?

Siksi että kaikki
KIRJOITTAVAT ROMAANIN KUUKAUDESSA


NaNoWriMo (National Novel Writing Month, Kansallinen romaaninkirjoituskuukausi) on joko äärimmäisen turhauttava tai äärimmäisen hauska haaste, näkökulmastasi riippuen. Ensimmäinen marraskuuta aletaan kirjoittaa, ja kuukauden loppuun menessä tulisi olla kasassa 50000 sanaa pitkä tarina.

Innostuneisuus ja sinnikkyys ovat NaNoWriMossa taitoa ja lahjakkutta arvostetumpia ominaisuuksia. Haaste on erityisesti niille, jotka ovat aina suunnitelleet
kirjoittavansa romaanin, mutteivät ikinä ole sitä tulleet tehneeksi.

Koska käytettävissä oleva aika on rajattu, on tarinan pituus ainoa asia, jolla on mitään merkitystä. Määrää, ei laatua. NaNoWriMo pakottaa jättämään pois suuruudenhullun täydellisyydentavoittelun ja tekstin jatkuvan hiomisen. Sanojen on tultava suoraan
sydämestä mikäli haluaa ehtiä.

Suurin osa tuotoksesta tulee olemaan täyttä roskaa. Mutta näin annetaan itselle oikeus virheiden tekoon. Oikeus unohtaa jatkuva korjailu ja vain kirjoittaa, niin ettei juututa parantelemaan yhtä ja samaa kappaletta vuoden päiviä.

Urakkaa suorittaessasi voit lohduttautua sillä, että ympäri maailmaa lukemattomat ihmiset kamppailevat juuri saman haasteen parissa. Kuukauden aikana voit hakea muista "wrimoista" tukea, jakaen luovan tuskasi.

Miten pääset mukaan? Käy ilmoittautumassa mukaan osoitteessa http://www.nanowrimo.org/. Valitse "Sign up!" ja seuraa ohjeita.

Voit myös liittyä suomalaiselle sähköpostilistalle. Se hoituu lähettämällä yksi maili.

To: majordomo@utu.fi
Subject: (saa jättää tyhjäksi, tällä ei ole väliä)

subscribe nanowrimo

Lista ei kuitenkaan korvaa foorumeja tai virallista NaNoWriMo-saittia, joten seuraa sivustoa tarkkaan.

Suomennettu FAQ NaNoWriMosta:

http://tieteiskirjoittajat.utu.fi/muutoiminta/nanofaq.shtml
 
En ole ottanut asiasta turhaa stressiä enkä taatusti aio saada 50 000 sanaa kasaan, mutta jonnekin asti jos jokatapauksessa pääsisi, rennolla otteella. Päätin tarinan aloituksesta pestessäni hampaita noin tasan puolilta öin, ja kirjoitin sitten peräti 278 sanaa (sekä yksisanaisen työnimen otsikoksi). Nyt voisin käydä nukkumaan. Viisi ja puoli promillea valmiina!
 
Hummh, mulla on näköjään tasan yhtä paljon sanoja kuin Haltilla :grin:

Kirjoitin silloin puoliltaöin nimelliset 93 sanaa, ja jatkeskelin vähän matkaa aamulla. Nyt voisi taas innostua kirjoittamaan ja hyvällä tuurilla voisi päästä jo johonkin seitsemäänsataan. Tuntuu jo nyt, että olen valinnut näkökulmani juuri väärinpäin, että se henkilö, josta kirjoitan minä-muodossa olisi parempi kolmannessa persoonassa, ja toiselle päähenkilölle pitäisi heittää ensimmäinen persoona. Eikä kellään ole vielä nimeä, paitsi kylällä ja parilla roskapostisiskoksella, mutta kyllä tämä tästä.

Mutta sinänsä on taas ollut jotenkin mukava kirjoittaa, aloitin todella omaperäisellä maisemakuvailulla.
 
Wihii, lähes viisituhatta sanaa koossa. Way to go! ^_^ Marraskuu on aina se kuukausi, jolloin todella tunnen eläväni. Miksiköhän?
 
Typerä suomen kieli pitkine sanoineen! :x

Aloitin tänä aamuna ja kirjoittaminen on mukavaa. Kunhan vain saisin suorituspakkoisen hiirikäteni tarkistelemasta sanamäärää liian usein. Uskomatonta, että sivulla on vain nelisen sataa sanaa.

Onneksi päätin jo etukäteen, etten anna Vehka yli-inhimillisyyden masentaa itseäni [22]
 
Älä sure, minulla on vasta 175 koossa. (Saako laittaa mukaan ja laskea sanoiksi myös sellaisia kuin "Luku 1" tai "Toinen luku, jossa kerrotaan siitä, miten Helenan vanhemmat kohtasivat toisensa ja miten äidin sydän meni pirstaleiksi"?)

Eihän tässä saa ajatella olla kilpailevansa kenenkään muun kuin itsensä (ja Homeroksen) kanssa (ja vanha kunnon Homeroskin nukahti aina toisinaan). Onnea vain Vehkalle 10 prosentin saavuttamisesta.

PS. Mitä jos laittaisi ainakin päähenkilönsä änkyttämään? "Mi, mi, mi, mi, minä en o, o, o, ole no, no, no noita! Minä olen i, i, i, i, i, irlantilainen!"
 
Tik sanoi:
(Saako laittaa mukaan ja laskea sanoiksi myös sellaisia kuin "Luku 1" tai "Toinen luku, jossa kerrotaan siitä, miten Helenan vanhemmat kohtasivat toisensa ja miten äidin sydän meni pirstaleiksi"?)
Toki :grin:

Olen kirjoittanut tämän päivän sanoista nyt vähän vajaan puolet, joten ei sinänsä mitään hätää, mutta minun pitäisi nyt tehdä myös raakaversio joulunäytelmän kässäristä, enkä ole varma pystynkö luomaan kahta tarinaa sekopäisesti yhtä aikaa.
 
Kyllä se onnistuu, Steelie. ^_^ 7000 sanaa ja rapiat koossa, taidan kirjoittaa vielä kolme tuntia ja pitää sitten kunnon tauon. En todellakaan halua toistaa viimevuotista, s'oli aivan älytöntä ja päätä hajottavaa menoa.
 
Ensimmäisen päivän urakka takana. Voisi ehkä jo ottaa varaslähtöä huomiselle... :p
 
Kukaan ei kertonut minulle ettei kuukaudessa olekaan sataa päivää! Kirjoitin täsmällisesti 500 sanaa, mutta ei se taida ihan riittää... pitää kiriä. Noh, 22 sanaa lukuunottamatta tuo määrä syntyi yöllä ja aamulla ennen kahdeksaa. Toisaalta ennen sunnuntaita tuskin ehdin kirjoittaa juuri mitään muuttopuuhien vuoksi... saa nähdä uppoaako yritykseni heti alkuunsa. Voi mennä into jos heti ensimmäisten päivien jälkeen on tuhansia sanoja kirittävää.
 
Halti, älä luovuta! Se onnistuu kyllä.

Haasteita:

Kirjoita tarinaasi kohtaus, jossa joku henkilöhahmoista hyppii puun latvasta toiseen kuin orava.

Sijoita tarinaasi hahmo, joka on sokea, ja kuvaile yhden luvun verran maailmaa sokean "näkö"kulmasta

Sijoita tarinaasi taistelu, joka käydään soutuveneessä
+jos saat siihen intertekstuaalisen viittauksen Pirates of the Caribbeaniin
++jos hahmot taistelevat sateenvarjoilla
+++jos vene vuotaa
 
Ylös