Pähkinä purtavaksi

Kiitän. Olin törmännyt samaan pähkinään ennenkin, muistaakseni etsiessäni arvoitusmateriaalia netistä. :p

En nyt jaksa keksiä mitään jännää, vuoro nopeimmalle.
 
Tuo pähkinä on siitä jännä, että normaaleille ihmisille sen ratkaiseminen tuottaa hankaluuksia, mutta psykopaateille se ei ole mikään ongelma. Kuulemma.
 
Pistetääs pientä maantieteellistä/matemaattista pähkinää purtavaksi.

Olet Maapallolla pisteessä A. Kun kävelet ensin kilometrin etelään, sen jälkeen kilometrin itään ja vielä kilometrin pohjoiseen tulet takaisin pisteeseen A. Missä piste A sijaitsee?
HUOM! Tähän löytyy parikin vaihtoehtoa, kuka keksii molemmat?
 
En kyllä keksi kuin Pohjoisnavan. :)



Mattfield sanoi:
Pistetääs pientä maantieteellistä/matemaattista pähkinää purtavaksi.

Olet Maapallolla pisteessä A. Kun kävelet ensin kilometrin etelään, sen jälkeen kilometrin itään ja vielä kilometrin pohjoiseen tulet takaisin pisteeseen A. Missä piste A sijaitsee?
HUOM! Tähän löytyy parikin vaihtoehtoa, kuka keksii molemmat?
 
Toinen piste on sellaisen matkan päässä Etelänavalta, että käveltyäsi kilometrin etelään olet sellaisessa pisteessä, josta kävelemällä kilometrin itään olet kiertänyt Etelänavan ja palannut edelliseen pisteeseen ja kävelemällä kilometrin pohjoiseen palaat Pisteeseen A.
 
Bayonet sanoi:
En kyllä keksi kuin Pohjoisnavan. :)

OIKEIN!

Atheon sanoi:
Toinen piste on sellaisen matkan päässä Etelänavalta, että käveltyäsi kilometrin etelään olet sellaisessa pisteessä, josta kävelemällä kilometrin itään olet kiertänyt Etelänavan ja palannut edelliseen pisteeseen ja kävelemällä kilometrin pohjoiseen palaat Pisteeseen A.

OIKEIN! Tätä vaihtoehtoa soveltaen saadaan sitten enemmänkin mahdollisia pisteitä, kun kokonaisia kierroksia voidaan kävellä itään enemmänkin kuin yksi, kunhan vain etäisyyttä Etelänavasta vähennetään. Kilometri tai sen alle etäisyys Etelänavasta ei kuitenkaan voi olla.

Jatkakoon kumpi kerkiää! :)
 
Koira on karannut omistajaltaan iltapäivälenkin aikana ja on eksynyt kävelemään rakennustyömaan poikki. Siellä sen talutushihnaan tarrautuu maalipurkki. Maalipurkki kolahtaa maahan sekunnin välein. Koira säikähtää ääntä ja lähtee pakenemaan. Aina kolahduksen kuullessaan koira kauhistuu yhä enemmän ja enemmän ja yrittää paeta kahta kovemmin, eli koira kaksinkertaistaa nopeutensa. Kuinka suuri on koiran nopeus minuutin kuluttua paon alkamisesta, jos se on lähtenyt liikkeelle nopeudella 1 m/s?
 
Kun koira saavuttaa äänen nopeuden, se ei enää kuule perässään kolisevaa purkkia, eikö niin? En muista, mikä äänen nopeus on, mutta ei tuolla kiihdytyksellä siihen monta sekuntia kulu. Sitten hurtta ravaa tasaista Mach 1-tahtia minuutin loppuun asti, fiuu.
 
Juurikin näin. Äänen nopeus n. 340 m/s. Koiran nopeus 8 kolauksen jälkeen 256 m/s ja 9 kolauksen kuluttua 512 m/s, minkä jälkeen kolauksesta lähtevä ääni ei enää tavoita koiran korvia. Vuoro Tikille.
 
Itse olin ehdottamassa n. 30-40 kilometrin tuntivauhtia, mutta näköjään luonnon realiteeteista vain osa päti tässä tehtävässä. :p
 
Minä olen sekä huono keksimään pähkinöitä että muistamaan hyviä keksittyjä. Siispä annan vuoron kiertää.
 
douv sanoi:
Itse olin ehdottamassa n. 30-40 kilometrin tuntivauhtia, mutta näköjään luonnon realiteeteista vain osa päti tässä tehtävässä. :p

Aina silloin tällöinhän syntyy kaksipäisiä karitsoja ja muita ihmeellisyyksiä. Nyt oli kyseessä koira, joka oli saanut vanhemmiltaan poikkeuksellisen hyvät geenit juoksemiseen :)
 
Eräs mies saapui pellolle ja kuoli.
Miehen selässä oli reppu.Mitä repussa oli?
Aika helppo,ainakin minusta:):)
 
Eräs mies saapui pellolle ja kuoli.
Miehen selässä oli reppu.Mitä repussa oli?
Aika helppo,ainakin minusta:):)
 
Tämä on wanha, mutta voi olla joku joka ei ole kuullut:
Yksinäinen ihminen hyppäsi pilvenpiirtäjän katolta, mutta katui viime hetkellä. Mitä tapahtui?
 
Ylös