Pieniä asioita joista päänvaivaa? (EI leffavirheitä!)

Sillanrakentaja sanoi:
Sauronin Suun silmättömyys oli ymmärtääkseni täysin tietoinen tyyli- ja tehokeino korostaa rooliaan ihmisolentona, jonka kautta Sauron puhuu.

Kylläkyllä, mutta lähinnä minua tässä ihmetytti se että Jackson (ja taisi olla vielä pari muutakin heppua) sanoi etteivät he löytäneet mistään viittausta siihen oliko sillä simmut vai ei. En muista tarkalleen mitä hän siitä sanoi, mutta täytyy tarkistaa.

Muutenhan silmättömyys toimi hienosti.
 
Daeron sanoi:
Anteeksi vaan kauheasti, en nyt vain tiennyt, että joku pidennettyä elokuvaa näkemätön sattuisi lukemaan viestin.

Jep. Mutta hyvin suuri osa niistä jotka saavat extendedin saavat omansa vasta jouluna. Ehkä kannattaisi muidenkin huomioida tämä ja jättää toistaiseksi vielä spoileri arvosteluketjuun :)
 
Nellas_Elensar sanoi:
...että Jackson (ja taisi olla vielä pari muutakin heppua) sanoi etteivät he löytäneet mistään viittausta siihen oliko sillä simmut vai ei.
Daniel Falconer (Weta) toteaa vähän tuohon tyyliin ekstroissa, mutta hänkin puhuu kypärän muotoilusta, että "peittikö se silmät" ym. Silmättömyyttä kukaan ei kai mainitse, eikä se sokeaksi tekeminenkään (ts. silmien peittäminen) ollut alunperin Falconerin idea. Mutta olet kyllä osin aivan oikeassa, hänen toteamuksensa on joka tapauksessa hieman ristiriidassa kirjan tekstin kanssa. Omasta mielestäni leffa-Suun sokeus oli kuitenkin kerrassaan oivaltava ja nerokas veto. :)
 
Samaa mieltä. Tosin silmättömyys on suorassa ja melko kiistämättömässä ristiriidassa alkuperäistekstin kanssa, mutta en oikeastaan usko sen merkitsevään paljoakaan. Eri asiat toimivat eril lailla tekstissä ja kuvassa, luulen jopa Tolskun hyväksyneen tällaiset muutokset tarinassa; kyseessähän ei ole "sanomaan" vaikutta asia. Sitäpaitsi, jos kirjassa olen vain sivuuttanut Suun pelkkänä ohivilahtavana sivuhenkilönä, mutta nyt rakastuin hänen pusuhuuliinsa (olen tosissani!), niin voisi sanoa hyvän työn eikä rikoksen tapahtuneen...
 
Ei liity millään lailla aiheeseen, mutta... Kiitos hirvittävästi Daeronille tuosta teatteriversion käsikirjoituksen linkistä, olen metsästänyt sitä puoli vuotta, ja nyt se sitten löytyi... Jään tuhannesti velkaa siitä. Kiitos siis vielä kerran...
 
Valië Nienna sanoi:
Sitäpaitsi, jos kirjassa olen vain sivuuttanut Suun pelkkänä ohivilahtavana sivuhenkilönä, mutta nyt rakastuin hänen pusuhuuliinsa (olen tosissani!), niin voisi sanoa hyvän työn eikä rikoksen tapahtuneen...

En ehkä sanoisi niitä pusuhuuliksi, mutta minusta Suu oli kerrassaan onnistunut hahmo elokuvassa. Se pelasti osin minusta loppujen lopuksi melko epäonnistunutta pidennettyä versiota. Suun eleet ovat loistavat...harmi, ettei kohtaus ole pidempi ;).
 
Njääh, te ette vaan osaa arvostaa. Mun mielestä koko pidennetty versio oli hiton hyvä ja Sauronin Suu kohtaus oli myös. Ja se kohtauksen loppukin oli aivan loistava. :)
 
Ja minun mielestäni ei kaikkea edes tarvitse arvostaa. Aragornille moinen käytös ei vain sovi minkään perusteen nojalla. Ja lisäksi
Sauronin Suun päänkatkaisun jälkeen hänen sanottuaan "ettei usko sitä" ajattelin, että ei herrajesta, toisia ryhdytään sitten lahtaamaan vain siksi, ettei usko, mitä tämä sanoo? Miten lapsellista. Ei hyvä. Ei ollenkaan hyvä.
 
Daeron sanoi:
Ja minun mielestäni ei kaikkea edes tarvitse arvostaa. Aragornille moinen käytös ei vain sovi minkään perusteen nojalla. Ja lisäksi
Sauronin Suun päänkatkaisun jälkeen hänen sanottuaan "ettei usko sitä" ajattelin, että ei herrajesta, toisia ryhdytään sitten lahtaamaan vain siksi, ettei usko, mitä tämä sanoo? Miten lapsellista. Ei hyvä. Ei ollenkaan hyvä.

No, päästiimpä kuitenkin eroon yhdestä vihollisen jehusta.
 
Siinä tapauksessa oli neuvottelu- ei taistelutilanne.
Ja tuossa tilanteessa mikään tekosyy ei anna Aragornille oikeutta käyttäytyä noin typerästi.
 
Daeron: Siinä on kyllä mennyt aika paljon oleellista asiaa ohi, jos luulee, että
Aragorn pisti Sauronin Suulta pään poikki
vain koska ei uskonut mitä tämä sanoi. Katsopa kohtaus vielä kerran, ja kiinnitä huomio seuraaviin seikkoihin:

[hide=klik!]
1) Portille lähdettiin sen takia, että saataisiin Sauron vetämään joukkonsa nopeasti pois Gorgorothin tasangoilta kohti porttia.
2) Ainoa toivo hengissä selviämiseen olisi se, että edellä mainittu "juoni" toimisi, ja Frodo ja Sam saisivat tehtävänsä suoritettua.
3) Ainoa toivo, ainoa merkityksellinen asia oli se, että Frodo ja Sam saisivat tehtävänsä suoritettua, jäivät muut siellä portilla sitten henkiin tai eivät.
4) Koko neuvottelu oli alun alkaenkin häivähdys pelkästä muodollisuudesta, kukaan ei missään vaiheessa uskonut sen johtavan yhtään mihinkään.
5) Sauronin Suun puhe näyttää tehoavan, jopa Gandalf menee sanattomaksi.
6) Olisiko parempi, että Sauronin Suun annettaisiin puhua loppuun?
7) Olisiko hänellä vielä jotain lisättävää, joka voisi valaista asioita?
8) Olisiko miehillä vielä uskoa mihinkään sen jälkeen?[/hide]
Oleellista ei ole se, onko kyseessä neuvottelu- vai taistelutilanne.
 
Jos minä olisin ollut käsikirjoittajan ohjaimissa, olisin luultavasti antanut Suun puhua loppuun, ja sen jälkeen olisin antanut Aragornin olla kaikesta huolimatta uskomatta ja antaa kohtauksen edetä suunnilleen tähän tyyliin:

Ara: "Vihjaatte ystävämme otettaneen vangiksi. Voitteko osoittaa hänen olevan varmasti hallussanne tai kuolleen, kuten kovasti annatte meidän olettaa? Voitteko kenties antaa tätä varmemman todistuskappaleen?"

Suu: "Varmuutta vaadit! Sauron ei sitä suo. Tässä kaikki, mitä minun pyydettiin näyttää ja sen lisäksi ehdottaa neuvottelua ehdoista, mitkä hyväksymällä saatatte ehkä saada rakkaan ystävänne takaisin."

Ara: (naurahtaa) "Pyydätte meitä neuvottelemaan, ettekä tätä parempaa todistetta viitsi näyttää! Jos tilanne on tällainen, emme halua edes kuulla ehtojasi. Olemme jo ilmoittaneet, ettemme tule neuvottelemaan Sauronin kanssa. Vielä vähemmän tulemme neuvottelemaan jonkun hänen orjansa kanssa! Mene nyt! Kerro Sauronille, että hänen ehtonsa me hylkäämme kertakaikkiaan. Häivy, sinä Sauronin inha Suu! Mene!"

Suu: ".......aaahhhh. Kuten haluatte. Omapa on valintanne." (kääntyy ja ratsastaa Porttien raosta takaisin)

Ara Gandalfille ja muille: "En usko sitä. En edes aio uskoa."

Gandalf: (kuivaa kyyneliään) "Sinut kyllä huomaa Uskollisten perilliseksi. Mutta voitko sinäkään olla varma mistään? Sillä edes minä en aina ole."

(Ara ei ehdi vastata, sillä Portit kirskuvat auetessaan ja örkkejä marssii sieltä. Siitä eteenpäin kohtaus jatkuu samalla tavalla kuin leffassa.)

Enköhän ole puhunut jo kylliksi?
 
Minua on jo kauan ihmetyttänyt miksi
Boromir ei saa sormuksen ritareissa ollenkaan lahjaa Galadrielilta, vaikka kirjassa se saa muistaakseni jonkun vyön. Joten oliko tämä leffavirhe vai oliko se tarkoituksellista.

Hah, eihän meikäläinen osaa käyttää tuota spoilaus juttua, vai osaanko, sen näkee kun lähetän tämän. Mikäli en osannut, niin pyydän anteeksi jos tuo äskeinen meni leffavirheen puolelle ja se tuli näkyville.

Hei, täällähän on esikatselukin, joten hätää ei ole sittenkään. :D
 
Saahan tuo mirboromies sentään viitan ja soljen.

Muuten, onkohan tällaista hassua käännösvirhettä vielä noteerattu? Puuparta sanoo Rotkin Rautapihakohtauksessa kohta palantírin löytymisen jälkeen "Bless my bark!" ja se on suomennettu osuvasti "Kautta kuoriaisten!" Bwa ha ha.
 
Minua jäi vaivaamaan tuo Kuninkaan Paluussa nähty: kun örkit ovat vieneet Frodon sinne torniinsa ja ottaneet kaikki sen kamat ja vatteet jne. Niin mistä Frodo saa ne yhtäkkiä päälleen.? Tarkoitan sitä että kun sen jälkeen kun Sam on pelastanut Frodon sieltä tornista ja he ovat pistäneet ne örkin varusteet päälleen niin mistä Frodo saa ne yhtäkkiä Tuomiovuoren juurella takaisin?!

No mutta nämä ovat vain pieniä mokia ja kaikkihan meistä tekevät joskus virheitä!! :wink:
 
Aivan aivan!
Enpä ole ennen huomannutkaan!Mutta luulenpa että on tapahtunut näin:
kun ne örkit oli riisunu frodon jne,ja sillon ku sam astu kuvaan ja raivas ne örkit sieltä niin ne örkithän oli kasannu kaiiki Frodon tavarat sinne torniin...so,sit ku se sam tuli sinne niin ne löysi frodon tavarat sieltä ja sen jälkeen ne vasta hankki ne örkkiasusteet hämäykseks!
että semmosta... :) ehkäpä on käynyt näin...
 
galathil sanoi:
Aivan aivan!
Enpä ole ennen huomannutkaan!Mutta luulenpa että on tapahtunut näin:
kun ne örkit oli riisunu frodon jne,ja sillon ku sam astu kuvaan ja raivas ne örkit sieltä niin ne örkithän oli kasannu kaiiki Frodon tavarat sinne torniin...so,sit ku se sam tuli sinne niin ne löysi frodon tavarat sieltä ja sen jälkeen ne vasta hankki ne örkkiasusteet hämäykseks!
että semmosta... :) ehkäpä on käynyt näin...

Voipi olla... ja varmaan onkin... hei! melkein unohdin! ( tää ei kyllä liity tähän aiheeseen YHTÄÄN et poistakaa vaa)joku on varmaan kopioinu sen yhen sun jutun ja kirjottanu sen uudestaa:...sen missä sanot et olit kädet kasvoilla kahen tornin ensi illassa ku ne haltiat tuli helmeen... eipä mulla muuta...nimee een muista :x :roll:
 
Ylös