Piikkimatto ja muut terveysvaikutteiset tuotteet

Testasin tossa vähän uuenvuoden jäälkeen piikkimattoa uudestaan, ilman paitaa ja kovemmalla alustalla ja nyt se toimii hyvin. Itse asiassa se on oleellinen osa nukahtamista, huomaa kyllä, jos se on unohtunut. Kehuin sitä jo terkkarillekin... Olen käyttänyt sitä myöskin niskakipuihin. Kiitos Ane neuvosta, minullakin se "tehoaa" vasta parinkymmenen minuutin päästä. :)
 
Nyt hehkutan mattoa... Minulla oli reilu viikko sitten lauantaina ns. Iso Tilaisuus (varsin positiivinen, tosin), ja aina nukahtamisvaikeuksista jännittyneenä kärsivänä olin ihan 100% varma, että pe-la yö jää oikeastaan kokonaan nukkumatta.

No, makoilin sitten kuitenkin maton päällä, niin kuin melkein joka ilta (paitsi viikonloppuisin) ja puolen tunnin makoilun jälkeen nostin maton lattialle ja kierähdin nukkumaan. Ehdin ajatella: "No, nyt on ihan pirteä olo, ei tästä kyllä mitään tule" ennen kuin nukahdin... Heräsin kyllä yöllä pari kertaa, mutta silti nukuin ihan sujuvasti melkein 8 tuntia! Eli matto toimi ns. ääriolosuhteissakin todella hyvin!
 
Jos joku olisi pari vuotta sitten ennustanut, että jonain päivänä minä rentoudun ja torkahtelen 7000 muovisen piikin päällä, olisin kehottanut häntä avaamaan ullakkonsa ikkunat. Se piikkityyny kyllä pitää vielä hankkia. Piikkimaton kohottaminen niskaa tukevaksi ei ole vaihtoehto, sillä se on sitten pois alaselästä. Nytkin matto hädin tuskin riittää alaselästä hartioihin saakka.
 
Minunkin hankintalistallani on edelleenkin myös piikkityyny. Sen sijaan tulin hankkineeksi lääkärireissulla Micin aiemmin mainitseman pienen redondo-pallon, sillä kiinnostuin kovasti moisen käyttämisestä venyttelyssä. Näyttää melkoisen kätevältä kapistukselta, tosin täyttäminen oli enemmän kuin vähän hankalaa jostain syystä. Nyt pitäisi vaan uskaltautua kokeilemaan sitä :)
 
Osaisiko joku kertoa pahoinvointirannekkeesta?
Löysin sen satunnaisella googlaamisella, ja aloin ajatella, että se voisi olla hyvä vaihtoehto jatkuvalle pahoinvointilääkkeiden napsimiselle. Ajattelin kysyä täällä, kontulaiset ovat joskus Wikipediaa fiksumpia. Onko kokemuksia tai muuta korkeampaa tietoutta?
Yleensä niitä käytetään matkapahoinvoinnin ja raskauspahoinvoinnin hoitoon, mutta uskoisin sen auttavan minullakin, kerta ranneke perustuu siihen, että se painaa jotain hermopistettä.
[color=blue:fb64d7b6da]Siirretty Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta -otsikon alta tänne. terv. Lehtokuusama[/color]
 
Veikkaisin, että se perustuu pikemminkin plasebo-efektiin. Ei muistaakseni Mythbustersissa ainakaan osoittautunut hirveän toimivaksi.
 
Serkku käytti pahoinvointiranneketta joskus kun voi lapsena pahoin autossa. Muistaakseni se toimi hänellä ihan hyvin. Toki oikein mutkaisilla teillä kovaa vauhtia ajettaessa ei ollut ihan 100% varma keino. Se oli sininen ja siinä oli valkoinen pieni nappi jota serkku painoi ranteensa sisäpintaa vasten jos meinasi alkaa voida pahoin. Muistelisin että täti olisi sanonut siitä imeytyvän jotain lääkettä (mikä käy järkeen jos ranteen suuria verisuonia vasten painaa), mutta siitä on aika monta vuotta ja olin itsekin aika lapsi silloin niin voin muistaa aivan väärin.
Toki joskus pelkästään psykolodialla saa jonkun parannuskeinon toimimaan ;)
 
Pahoinvointi.fi sanoi:
Rannekkeissa koholla olevat puolipallonmuotoiset napit stimuloivat jatkuvasti painetta akupunktiopisteeseen, joka on yhteydessä ns. pahoinvointikeskukseen. Tämän kautta pahoinvoinnintunne voi helpottaa tai esimerkiksi matkapahoinvoinnissa estyä kokonaan.

Muillakin nettisivuilla puhuttiin nimenomaan akupunktioon perustuvasta, imeytyvästä lääkkeestä en huomannut mitään mainintaa missään, siksi sitä pidettiin hyvänä luontaisena keinona, koska lääkkeillä on usein joitain haittavaikutuksia. Plasebona se voipi toimia sitenkin, mutta jos sen osaa laittaa oikeaan kohtaan, niin voisi luulla auttavan edes vähän, mitä nyt yksilöllisiä eroja on. Ja Mythbusterissa nyt taidettiin todeta siedätyshoitokin täysin tehottomaksi, ja sen kyllä tiedetään auttavan joissain fobiatapauksissa.
 
No kuten sanoin niin muistini voi pettää. Mutta sen muistan että se auttoi.
 
Niinpä. Vähän niin kuin kalkkitabletit auttavat geriatrisella osastolla vaivaan kuin vaivaan, jos ongelma on ensisijaisesti korvien välissä =)
 
Eivät sisällä mitään lääkettä, vaan kuten jo todettu, perustuvat akupisteiden painantaan. Jos haluat niitä kokeilla, Dracaena, uskoisin että mukana tulee riittävän selkeät ohjeet että osaamatta akupunktiota pystyy ne oikein laittamaan. Itse en ole niitä kokeillut, mutta tiedän ainakin jokusen raskauspahoinvoineen saaneen niistä apua. Kun niistä ei rahanmenon lisäksi ole mitään haittaakaan odotettavissa, mikä ettei niitä kannattaisi kokeilla. Toivottavasti joku tekisi tutkimuksen niiden käytöstä, olisin kovin kiinnostunut tietämään pystytäänkö niiden teho osoittamaan tieteellisesti.

Tämähän sopisi myös terveysvaikutteiset tuotteet -topikkiin, muuten :) [color=blue:57d9fb03af]siirretty, Lehtokuusama[/color]
 
Eikä tuo rahanmenokaan ole mielestäni kovin suurta, jos oikein muistan niin apteekissa myytiin ainakin jonkinlaisia rannekkeita joku aika sitten (ja voi olla, että yhä on myynnissä). Mielestäni hinta ei ollut ihan mahdoton, alle kaksikymppiä muistelisin sen olleen.
 
Nettikaupassa hintahaarukka oli 11-15 euroa, joten rahanmeno ei olisi kovin paha. Käyn maanantaina jossain apteekissa kysymässä - ongelma vain se, että olemme menossa Ahvenanmaalle, ja maanantaina emme ole suomenkielisellä alueella kuin muutaman tunnin, enkä tiedä, osaanko ruotsiksi selittää, mitä minä oikeastaan haluan. No, voinhan sitten tilata kotiinkin tuolta Pahoinvointi.fi-sivustolta. Ja kerron sitten tietenkin, auttoivatko ne.

Sitä minä mietin niiden oikein asettamisesta, että yleensä syy siihen, ettei se kaikilla toimi, on juuri se, etteivät ne osu oikein siihen akupisteeseen. Mitä minä yritin netin ohjeiden mukaan etsiä sitä akupistettä, niin ei ainakaan ollut mitenkään helpolla löydettävissä enkä ollut varma, että osuinko nyt lähellekään (linkki). Ehkä sitä ei ole toisaalta tarkoitus löytää noin vain sormen johonkin väliin tunkemalla, ja pitäähän sen vaikuttaa pari minuuttia, ennen kuin sen tuntee. Mutta ehkä murhehdin sitä vasta sitten, jos ne eivät auta ollenkaan.
 
Mikä tahansa kotitekoinen, pari euroa maksava ranneke toiminee yhtä hyvin tai huonosti. Siksi toisekseen luulen, että matkapahoinvointisi helpottaa kummasti kun olet itse "ohjaksissa". Moni voi huonosti kun häntä liikutetaan, ei silloin kun hän itse liikkuu.
 
Kotitekoiseen rannekeeseen vaan on vaikeampi uskoa kuin oikeaan, joten se saattaa heikentää placebovaikutusta. ;) Yksittäistapauksissa ainakin placeboa tai akupisteitä kannattaa surutta käyttää hyväkseen, sillä sehän on pääasia että olo helpottuu. Matkapahoinvointi on varsin kurjaa. Ongelmallista on se, jos lähinnä placeboon perustuvia tuotteita markkinoidaan harhaanjohtavasti, vakavemmissa tapauksissa lääkkeen korvaaminen jollakin "luontaishoidolla" kun voi käydä kohtalokkaaksi. Pahoinvoinnissa tuskin on tätä varaa. Tosin kyllähän myös lääkkeet, joilla on tieteellisesti todistetut vaikutukset, usein auttavat myös placeboefektin kautta.

Ihmeellinen on mielen ja kehon suhde! (ja ihmisen erottelu mieleen ja kehoon aika keinotekoista)
 
Lievästä, mutta valitettavan usein ilmenevästä matkapahoinvoinnista kärsivänä olen saanut ihan selvästi apua noista rannekkeista. Voipi olla placeboa, en tiedä, mutta välikö sillä kun homma toimii. Toisin kuin lääkkeet, rannekkeet eivät väsytäkään. Paketissa tuli ihan selkeät ohjeet siihen, mihin kohtaan ne pitää laittaa.
 
Hei, ei minulla ole matkapahoinvointia. :grin: Ihan aikaan ja paikkaan katsomatta tämä iskee.
Tuskinpa se ranneke erottelee, onko se pahoinvointi autoilusta vai tästä-jutusta-jolle-ei-ole-diagnoosia, ja jota on jatkunut toista vuotta.

Mutta asiaan. Ostin apteekista Sea Band -rannekkeen, 18,80€ maksoi, ja aika ikävä hinta se oli verrattuna siihen, että ne ovat aika rimpulat. Itse voisi tosiaan saada jopa ehkä paremman. Luulen, että näitä on parempiakin, semmoisia jotka voi säätää ihan kunnolla ja jotka on helpompi asettaa - näissä on nimittäin rannekkeena harmaa, ruma neule ja akupistettä painaa reilun herneen kokoinen valkoinen muovipallo. Aika tarkkaan saa sihtailla siihen, missä voisi olettaa olevan sen akupisteen. Rimpuluus aiheuttaa myös sen, että nämä liikkuvat itsekseen, eli välillä pitää tarkistaa, että ne ovat vielä hyvässä paikassa. Tuskin myöskään nukkuessa pysyvät kunnolla, ja joskus minä varmaan tarvitsisin yöllä ällötykseen apua.

Kyllä ne toimivat. Tänäänkin tuli jokunen tunti sitten semmoinen fiilis, että kohta tulee huono olo, ja laitoin sitten heti ranteeseen, eikä tullut huono olo. Oikeasti minun mahaani on vaikea ennustaa, mutta äsken ainakin murisi siihen malliin, että olisi hyvinkin voinut tulla aika huono olo (ja olisin ottanut lääkettä). On ehkä myös vaikea arvioida näin lyhyen käytön jälkeen, mutta nyt ainakin voin sanoa, että oli apua. Ainoa ikävä on se, että tuo nappula painaa välillä ikävästikin rannetta ja välillä kipu säteilee ihan sormiin asti - sitten pitää vain yrittää siirtää parempaan kohtaan tai ottaa hetkeksi pois. Nytkin piti ottaa vasurista pois, mutta oikeassa ei satu ollenkaan, joten olkoon siinä.

Olkoon placeboa tai sitten ihan oikeasti akupunktiota, nyt ainakin tykkään. Huvittavaa, että ohjeissa luki, että niiden on "todettu auttavan". Ei siis, että niiden on tutkitusti todettu auttavan. :) Joku vaan on kekkassut, että nämähän taitavat auttaa. En itse hirveästi epäile, etteikö se akupiste siinä nimenomaan auttaisi, kyllähän ohimoidenkin hierominen auttaa päänsärkyyn (onko sama asia, en tiedä).
 
Noita kalkkitabletteja käytetään myös lastenleireillä koti-ikävälääkkeinä.
Miulla ei onneksi ole matkapahoin vointia, lähinnä liikkuva auto/juna/bussi vaivuttaa miut nopeasti uneen. Helppo lapsi siis tässä suhteessa, mutta silloin kun itse pitäisi ajaa autoa niin se hankaloittaa elämää.
 
Eilen yöllä (oikeastaan se oli jo tämän päivän puolella) iski taas tosi huono olo, johon sitten rannekkeet eivät pahemmin auttaneetkaan. Heti, kun alkoi oksettaa, laitoin rannekkeet, mutta melkein saman tien otinkin sitten lääkkeen (ja siitä huolimatta kökötin vessassa vapisten ainakin puoli tuntia). Ehkä ne eivät olekaan niin kaikkivoipia. Toisaalta, aina edes lääkkeet eivät ole auttaneet ällötykseen, jos oikein pahaksi on äitynyt, joten en viitsisi syyttää rannekkeita aivan suoralta kädeltä toimimattomiksi lumejutuiksi. Yleensä päivisin on kyllä ollut noista rannekkeista apua, pysyn tässä lausunnossa viime öisestä huolimatta. :)
 
Ylös