Piikkimatto ja muut terveysvaikutteiset tuotteet

Kauratyyny pelasti minut tänään tulemasta hulluksi. Niskakipu on jotain mitä en kestä. Kokeilin venytellä, rentoutua, syödä lääkkeitä (jo eilen), mutta mikään ei auttanut. Sitten hoksasin hieman unohtuneen kauratyynyn. Se mikroon ja lämpimänä niskaan. Lihakset rentoutuivat sen verran että saattoi oikeasti venytellä ja kun sen jälkeen on maannut tuki niskan takana niin olo on huomattavasti parempi. Edelleen jos on pitkään pystyssä niin niska kipeytyy uudestaan nopeasti, mutta ilman kauratyynyä koko päivä olisi ollut pilalla.

Jospa vielä makaisi tänään piikkimatolla ennen nukkumaan menoa niin voisi saada hartiat ja selänkin hoidettua. Muutenkin kun matto kerran auttaa minua nukkumaan paremmin niin pitää pitkästä aikaa käyttää sitä hyödyksi.
Päivän teema on siis että kaivetaan unohtuneita terveysvaikutteisia esineitä käyttöön.
 
Kauratyyny on erinomainen kapistus, jonka avulla olen saanut monta kertaa helpotusta jumiutuneeseen ja kipeään niskaani. Olin jo ehtinyt unohtaa, että meillä on niitä kaksi (pienehkö ja aika iso), joita voi käyttää peräkkäin/vuorotellen, kun ensimmäisestä on ehtinyt lämpö ja teho hävitä.
 
Piikkimatto ja -tyyny, loistavia keksintöjä :grin: ! Saimme miesystäväni äidiltä maton lahjaksi viime jouluna. Mies suhtautui siihen aluksi hyvin tyypillisesti: "akkojen juttuja tommoset". Mutta kuinkas kävikään, hän omi sen itselleen ja nyt joudun ostamaan toisen, että saan itsekin käyttää moista kapinetta.
Alusta lähtien olen käyttänyt mattoa ilman paitaa, minulle huomattavasti tehokkaampi niin. Hengitys syvenee ja raukeus valtaa kropan, monta kertaa olen nukahtanut matolle (pisin aika nelisen tuntia).
Olen kokeillut myös seistä maton päällä, tekee ihan hyvää vaikkei pitkään voikaan olla paikoillaan. Parhaimmat fiilarit on kuitenkin silloin kun nousee matolta pois ja nipistely sekä kihelmöinti tuntuu voimakkaimmin.

Tyynyä suosittelen kaikille jotka kärsivät päänsäryistä ja niskakivuista. Itselläni tulee herkästi niskaan jumitiloja ja silloin tyyny on pelastus. Senkin kanssa on nukuttu useampia tunteja.
Ajan kuluessa olen huomannut, että kovalla alustalla oleminen on parempi kuin pehmeällä ja lyhyempi aikakin riittää.
On niissä muutakin positiivista vaikutusta, särkylääkkeiden syönti on vähentynyt ja migreenit ovat harventuneet.

Kaurapussikin löytyy ja sitä tulee käytettyä lähinnä menkkojen aikaan alavatsan päällä.
 
Kokeilkaapa piikkimattoilijat sellaista tekniikkaa, että aikanne matolla lojuttuanne nousette istumaan, siirrätte mattoa hiukan ja käytte uudelleen makuulle. Piikit osuvat nyt eri kohtiin iholla. Minä saan siitä voimakkaan lämpöefektin.
 
Pagba sanoi:
Kokeilkaapa piikkimattoilijat sellaista tekniikkaa, että aikanne matolla lojuttuanne nousette istumaan, siirrätte mattoa hiukan ja käytte uudelleen makuulle. Piikit osuvat nyt eri kohtiin iholla. Minä saan siitä voimakkaan lämpöefektin.

Toinen mitä kannattaa kokeilla; nostakaa jalat 90 asteen kulmaan sohvan päälle, lattialla maaten ja laskette housuja kankkujen kohalta alemmas, niin saatte alaselkään ja yläpakaroihin kunnon tuntuman. Mulla on em. alueilla herkkä nahka, joten vaati totuttelua.
 
Itse käytän piikkimattoa 4-5 kertaa viikossa. Yritän olla totuttamatta itseäni siihen, että joka ilta nukahdan maton päälle. Käsittääkseni usean tunnin maton päällä makaamisesta ei juurikaan haittaa ole, mutta elimistö tottuu siihen (ja pitkiä aikoja maton päällä makaamisen jälkeen ei välttämättä lyhyemmät enää auta), joten olen päätynyt laittamaan herätyksen n. 45 minuutin päähän siitä kun menen maton päälle makaamaan. Makaan siis maton päällä iltaisin, koska nukahdan siihen usein. Toisilla matto vaikuttaa päinvastoin (esim eräällä ystävälläni), joten tuokin on kai persoonallista.

Ehkä paras vaikutus, mitä itse olen todennut, on melkein meditaatio-tilaan päätyminen. Päivän tapahtumat tulevat ja menevät päässä, mutta loppujen lopuksi pää tyhjenee ja voi oikeasti siirtyä mielessäänkin siihen uni-tilaan. Itse uskoisin, että matto on tavallaan "rutiini", jolla laittaa itsensä nukahtamistilaan, vaikka onhan se myös tosi rentouttavaa. En voi valittaa kuitenkaan :)

Ostin jokin aika sitten lentokentältä tai laivalta (en enää muista) matkapahoinvointia varten nuo rannekkeet, koska kärsin toisinaan matkapahoinvoinnista. Laitoin ne ranteisiin hieman ennen auton kyytiin nousemista ja viiden minuutin sisään oli jo todella huono olo. Olo parani, kun otin rannekkeet pois. En tiedä mihin tuo perustui, mutta itselleni eivät sopineet. Onneks matkapahoinvointi on harvoin niin pahaa, että tarvitsisi lääkkeitä käyttää. Tuo ranneke olisi vain ollut helpompi matkoilla, mutta ei voi mitään.

Käytän myös kipukoukkua, lähes päivittäin. Ihana kapistus ja ehdottomasti hintansa arvoinen, vaikka kallis onkin! Myös kauratyynyä on tullut käytettyä erinäisiin juttuihin, tykkään sen tuoksusta! :)
 
Samaa minullakin kuin KROlla. Eli ei mattoa joka ilta, jottei liikaa tottuisi. Jos (kun...) aamulla pitää herätä aikaisin, esim. töihin, niin käytän mattoa, jos ei, esim. viikonloppuisin, en käytä. Kesälomalla ei tullut käytettyä ollenkaan. Joo, ihan selkeä stressijuttu, mutta niin kauan kun se toimii kun on tarvetta, en valita. Kohta taas matolle makailemaan...

Jos ne rannekkeet ei muuten toimi sulla, niin myy ne mulle! Mulla toimii! :)
 
Meikäpoika ihastui aivan täydellisesti nyt viikonloppuna Rismalahdessa piikkimattoon. En tiedä kuinka kauan siinä loppujen lopuksi olin, koska nukahdin sen päälle. Sen verran rentouttavaa se oli. Itse makailin siinä ilman paitaa ja se tuntui toimivan omalla kohdallani paljon paremmin kuin paidan kanssa. Olisin vain halunnut paljon terävempiä piikkejä kuin mitä mayn matossa on *virn*

Ja myös yksi jumalallinen keksintö, mikä maylla oli mukana Rismalahdessa : chilivoide! Aiheuttaa polttelevaa tunnetta iholla, mutta rentouttaa. En kokeillut sitä kauratyynyn kanssa, kuten moni muu. Kipu tuntui hellittävän hetken kuluttua kun voide alkoi toimimaan ja poltteleva tunne kesti aika kauan. Pitäisi hankkia kotiin tätä chilivoidetta sekä piikkimatto.
 
Minä piikittelin eilen kahdesti: alkuillasta kipeään selkään (ja torkahtaakseni) & loppuillasta kipeään olkapäähän (ja jouduttaakseni unen tuloa). Miitissä kokeilin douvin opiskelijabudjettimattoa ja totesin, että sen päällä täytyy loikoilla lattialla, jotta piikkejä ylipäätään tuntisi. OBH Nordican matossa on selvästi terävämmät piikit, mutta se on myös hintavampi. Ostin sen ammoin joululahjaksi, eikä hinta ollut määräävin tekijä.

Kiva, että ihastuit tähän terveysvaikutteiseen esineeseen, Pikachu. Jatka samaa rataa.
 
Itse tuli testattua Rismalahdessa douvin piikkimatto, joka oli erilainen kuin omani ja tuntui kyllä paremmalta, siinä oli mahdollisesti terävämmät piikit tai jotakin, en tiiä. Neuloessa kipeytynyt murheenkryynikohta yläselässäni aukesi matolla makoillessa eikä enää loppumiitistä kipeytynyt vaikka ahkeraa neulomista kyllä jatkoin. En tiedä pitäisikö nyt yrittää myydä oma mattoni vaikka äidille ja ostaa tilalle erilainen vaiko makoilla matolla lattialla, en ole ainakaan toistaiseksi ollut niin fakiiri että sitä viitsisin pidempään tehdä.

Chilivoide vaikutti myös mielenkiintoiselta tuotteelta, varsinkin kuuma-kylmä-vaihtelun kanssa (istuskelin mm. ulkona ja saunassa sitä hartioissani). Ehdottomasti miellyttävämpi tuote kuin paljon dissaamani kylmägeeli (jonka kanssa jouduin sittemmin tahtomattani tekemisiin, yäk), hartiani eivät tosin olleet testauksen aikana jumissa tai kipeät joten voin vain arvailla kuinka paljon apua siitä olisi. Kokeilisin kyllä mielelläni toistekin ;)
 
Piikkimatto lojui pitkään nurkassa unohdettuna kunnes viime viikolla oli niin paha jumi että muistin sen. Ja löysin sen rentouttavan ja unen tuloa helpottavan vaikutuksen uudelleen. Pitää ottaa siitä kaikki irti.

Kyllästyin kylmägeeliin kun se ei auttanut todella pahaan jamaan päässeisiin hartioihin ja niskaan ja päätin ostaa ihan kipugeeliä (onko se oikea nimitys?). Apteekista suosittelivat Feldeniä. Olen testaillut sitä tässä ja kyllä sillä joku vaikutus tuntuisi olevan. Lihakset paremmassa kunnossa. Nyt kun vaan muistaisi käyttää piikkimattoa ja vaikka alkaisi taas harjoitella noilla käsipainoilla sen pari minuuttia päivässä niin tulisi ihan erilailla liikuntaa hartiaseudulle ja pysyisi parempana.
 
OBH Nordican Kimaya-piikkimaton hinta on painunut järkeville lukemille. Gigantista sitä saa parillakympillä ja Cittarin alesta myös. Kimayassa on varsin terävät piikit, niin terävät, että sitä laatikkoonsa laittaessa piikkejä saa varoa sormillaan. Käytin sitä viimeksi tänä aamuna, kun kylkiin sattui yön jäljiltä. Vartti sohvalla piikkimaton päällä kertaalleen maton paikkaa muuttaen teki ihmeitä. Selässä oli mukavan lämmin tunnekin töihin lähtiessäni.
 
Pagba sanoi:
Kimayassa on varsin terävät piikit

Hmm, pitänee käväistä Cittarissa seuraavalla keikalla. Parkkiintunut käyttäjä tarvitsee näemmä pidemmät ja terävämmät piikit. Omassanikin on piikit, joilla saa kynnyspäät auki, jos sattuu huolimattomasti nousemaan. Mutta kun ei enää muuten tunnu missään...

Piikkityynyä olen myös harkinnut ostoslistalle. Onkohan siitä ale-havaintoja tai terävyystestejä kellään?

Suunnitelmissa on 2x maton ja piikkityynyn kanssa sellaista kokovartalopiikitystä. Lisämausteena olen laittanut chilivoidetta selkään ja sitä tehostamaan kuuman kauratyynyn piikkimaton alle. Mitähän seuraavaksi?
 
Nyt kun viime joulun hittituotteesta (siis siitä piikkimatosta) on melkein vuosi, pitää kysyä:

Kuinka moni käyttää mattoa edelleen ja kuinka monella se jäi vain hetkelliseksi trendiksi? Itse olin nimittäin hieman pelokkaan varma, että maksimissaan pari kuukautta tuota jaksaisin käyttää, mutta niin vaan se on kotiutunut osaksi jokapäiväistä (no, iltaista) arkea. Kesällä en mattoa käyttänyt, kun ei ollut tarvetta nukkua niin pitkään ja syvästi (eikä herätä aamulla aikaisin), mutta nyt taas talvella makoilen sen päällä lähes joka ilta (paitsi viikonloppuisin).
 
Piikkityynyllä melko raskas kehonosa lepää muutaman piikin päällä, joten sen ainakin tuntee. Tyynyn voi laittaa joko niskan tai päälaen alle.

Viikkoja saattaa mennä piikkimattosessioiden välissä, mutta melko ahkerasti sitä kuitenkin olen käyttänyt koko vuoden. Päivätorkkuja varten se on onnen omiaan, koska liikahtamatta makaessa uni tulee helposti.
 
Melko usein käytössä, avomussukka käyttää usein päänsäryn hoitona niskan alla rullalle käärittyä piikkimattoa. Itse käytän useamman kerran viikossa, nyt aikaisten aamuherätysten aikana lähes joka ilta.

Piikkityyny voisi olla kiva kanssa, hmm. :p
 
Voitteko kuvitella, piikkimatosta ei ole vielä Wikipedia-artikkelia! Mikä laiminlyönti! Toisaalta on totta, että sen suosio on hiipunut vuosientakaisesta, mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että sillä on jo historiallista arvoa. Joku wikisijä äkkiä laatimaan tärkeää artikkelia!
 
Sitä paitsi, vaikka se oli muotijuttu yhtenä jouluna niin kyllä se toimii edelleen. Mikään ei auta jumiutuneisiin lihaksiin yhtä nopeasti ja tehokkaasti kuin kunnon shamaanirumpumeditaatiohetki piikkimatolla maaten. Saa samalla mielikin lepoa.
 
Last edited:
Juu ja siinä missä särkylääke alkaa vaikuttaa vasta tunnin päästä, piikkimatolla loikoilu auttaa kipuihin jo vartissa.
 
Ylös