Rippileiri -kahdeksanpäiväinen painajainen(ko?)

Isoseksi lähtemisestä minä sanoisin niin, että voihan sitä kokeilla. Siis tarkoitan tällä sitä, että jos se nyt jotenkin kiinnostaa, niin kannattaa mennä isoiskoulutukseen, ja jos ei se nappaa niin sitten sen voi jättää kesken. Isoiskoulutuksessa voi kuitenkin innostua asiasta enemmän jne. Palkan takia sinne ei todellakaan kannata mennä, kun se ei mitenkään huima ole...
 
Lilith Evoly sanoi:
Mitä ihmeen lahjoja!? Kyllä meilläpäin sai lahjoja kun pääsi ripille vaikka ei käyny leiriä... meillä oli päivärippikoulu kans... sai valita käykö päiviksen vai meneekö leirille... joten en ymmärrä tota lahja juttua mutta hällä väliä :D
Seurakunta, johon minä kuulun, edellyttää, että rippileiri on käyty, jotta ripiltä pääsee. On ollut myös ollut kokoontumisia oman rippikouluryhmän kesken, sekä on pitänyt käydä erilaisissa kirkkovuoden tapahtumissa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa. (Pääsiäisenä, jouluna, messuissa, gospelkonsertissa jne.)
 
Haa, täällä taas! Pääsinpä läpi riparilta! Selvisin...
Ei se hirveetä ollut, vaikka välillä olikin että hakekaa mut himaaaaaa :lol: ! Toisaalta meillä oli kyllä aivan ihania isosia ja kaikki riparilaiset oli mukavia. Ja ohjaajat oli superhyperhauskoja.
Tuskinpa minusta mitään uskovaista tuli, mutta hauskaa oli eikä meillä ollut liikaa jeesustelua :) !
 
Utuwa sanoi:
Kyselisimpä tässä, että kannattaako hakea isoseksi? Itse en ole vielä aivan varma, olenko tarpeeksi "uskovainen" siihen hommaan, vaikka toimiminen isosena jo pelkän tunnelman takia houkuttelisi.

Minä olen vuoden ollut isoskoulutuksessa. Tänä kesänä olisi ollut mahdollisuus mennä isoseksi, mutta ajanpuutteen (ja sen, etten olisi itse halunnut vuotta vanhempaa isosta) vuoksi jätin väliin. Ensi kesänä sitten. Tuosta, että et ole varma, oletko tarpeeksi 'uskovainen' isoseksi on turha huolehtia. Itse en usko jumalaan, enkä ole ollenkaan uskovainen. Mutta se ei haittaa. Isonenhan on siellä pikkusten tukena. Ja miksei voisi kertoa Jeesuksen elämästä pikkusille, vaikka ei itse siihen uskoisi. Periaatteessa sama kuin kertoisi Napoleonista ja hänen elämästään vaikka itse ei uskoisi Napoleonin edes eläneen. Siis, pointtihan tässä nyt oli se, että mielestäni se, että ei usko, ei haittaa isosena olemista.
 
Olen itse ollut muutaman kerran isosena, lähdin mukaan touhuun oman hauskan leirikokemukseni ja rahan vuoksi. En erityisemmin usko, mutta se ei haitannut missään vaiheessa. Kuten keljuh sanoi, isoset ovat lähinnä leiriläisten tukena, varsinaisesta uskonnollisesta opetuksesta vastaavat sitten papit sun muut. Ainakin täkäläisillä leireillä isosten tehtävänä oli pitää joka päivä yksi ryhmätunti omille pikkusilleen, mutta en usko että leikkimielisten "Jerusalem News"ien tai kymmenen käskyn kyseleminen vaatii erityistä uskonnollisuutta.

Muutaman kerran oman ryhmäni riparilaiset tulivat kyselemään tarkemmin uskonnosta. Jos he eivät halunneet jutella pappien kanssa, ohjasin heidät uskovien isosten luokse. Homma toimi ja kaikki olivat tyytyväisiä. Jopa niin tyytyväisiä, että minulle soitettiin vielä pari vuotta sitten seurakunnasta ja pyydettiin isoseksi Lapin vaellusriparille. Hieman olen pätevä. *köh* ;)
 
Hitsi. Nyt pitää kyllä perua kaikki puheet mitä tuossa aiemmin kirjoitin. Tänään loppu leiri ja täytyy kyllä sanoa että tunnelmat oli tosi haikeat. Mulla oli ihan mielettömän mahtavaa, meillä oli tälläinen erillainen kokeilu ripari, eli meillä ei ollut yhtään varsinaista oppituntia, ei tarvinnut kirjottaa yhtään eikä mitään sellasta. Me käytiin asiat läpi ryhmissä, kilpailuilla ja kaikella mahdollisella, mm. yksi päivä oli pelkkää liveroolipeliä jossa käytiin läpi Jeesukset vangitseminen, ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus. Sitten oli kaikkia sekoja leikkejä, joihin kuului mm. 'seuraa hullua johtajaa' jonka tarkoituksena oli osoittaa että ilman alkoholiakin voi pitää hauskaa, ja sellanen juttu missä suuhun tungettiin väh. 3 luumua ja sitten piti kätellä ja tervehtiä kaikki yli 30 tyyppiä..sitä ei osaa näin lyhyesti selittää, mutta hauskaa se oli!! Isosët oli mahtavia, kaikki tunsin silleen näöltä ennestään mutta nyt täytyy sanoa että niistä kaikista tuli mulle ihan mielettömän hyviä ystäviä.
Kaikille pystyis menn puhumaan ihan milloin vain. Ajattelin itsekkin mennä ensvuonna isosex leirille, oli sen verran hyvät fiilikset tältä leiriltä.
 
hevosripari!

Minä kävin neljä vuotta sitten kaksiviikkoisen ratsastusriparin.

Ei yhtään poikaa, vaan 25 tyttöä eri puolelta suomea.

Ja oli AIVAN MAHTAVAA. sain hirveästi uusia ystäviä, ja koska se ei ollut lähiseurakunnan leiri, en törmännyt ärsyttäviin tuttuihin koulusta tms. Ja kaikki olivat tulleet leirille innoissaan ja vapaaehtoisesti, maksoihan se markoissa kolome tonnia. :) Ratsastuksen ja hevostelun ansiosta kaikilla oli yhteinen aihe, josta puhua, ja siinä sivussa jeesusjututkin sujuivat sutjakammin. Silloin minusta oli kiva käydä läpi uskonasioita, uskoin vielä niihin aikoihin jumalaan ja ripari vahvisti sitä pieneksi hetkeksi. Ei kuitenkaan tullut kamala pänttäysahdistus, kun pääsi päivittäin ratsastamaan ym.

Oli kaikin puolin niin hieno meininki, että suosittelen ehdottomasti jokaiselle hevosia harrastelevalle rippi-ikäiselle.:) Paikka jossa minä kävin, oli Kiuruvedellä.
 
Utuwa sanoi:
Kyselisimpä tässä, että kannattaako hakea isoseksi? Itse en ole vielä aivan varma, olenko tarpeeksi "uskovainen" siihen hommaan, vaikka toimiminen isosena jo pelkän tunnelman takia houkuttelisi.
Minä lähdin mukaan isostouhuun melkein pelkästään sen takia, että omalla leirilläni isoset olivat mukavia, ja heillä näytti olevan tosi hauskaa.. En tuntenut itseäni todellakaan tarpeeksi uskovaiseksi, mutta pian huomasin isoskoulutuksessa löytäväni samoin ajattelevia.. Pappi, joka meidän koulutusta piti, sanoi että hän hyväksyisi vaikka henkilön, joka ei usko, isoseksi.. Riparilla on tietyt asiat, mitkä isosten pitää hoitaa (raamikset, ryhmikset, ym..) ja pappi sanoi, että kunhan isonen ne hoitaa hyvin, niin ei ongelmaa.. Kannattaa lähteä katsomaan koulutukseen, itse sain sieltä uusia ystäviä, eikä tuosta "tarpeeksi uskova" jutusta kannata huolehtia, uskot niin paljon/vähän kuin haluat! Suosittelen ainakin käymistä, ja päättämistä vasta sitten, ettei ala kaduttaa myöhemmin että miksei mennyt.. :roll: Tiedän, selitän asian vaikeasti, sori.. :p
 
meidän seurakunnan isoskoulutus kestää kaksi vuotta, mikä on aika pitkä aika, mutta sen arvoista. Isoskoulutuksesta on ollut mulle tosi paljon hyötyä muutenkin kuin niilä kolmella leirillä millä olen nyt ollut.
Olin tosi ujo vielä yläasteella, mutta isoskoulutuksessa sain lisää varmuutta esiintymiseen ja uskallustas tuoda omia mielipiteitä esille. Osaan olla enemmän oma itseni nyt.(ja siitähän kaikki tykkää...)
Suosittelen lämpimästi. Mutta en kaikille, isosen hommat on toisaalta rankkoja. Kuten noista huonoista riparikokemuksista huomaa, se on pitkälti isosista kiinni millainen tunnelma leirillä on. Siinä pitää pistää itsensä täysillä likoon. Jos lähtee leirille vaan "orjuuttamaan pikkusia" ja pitämään vähän hauskaa, leiri on varmasti pikkusille huono kokemus. Isosena oleminen on ihanaa, mutta aika epäitsekästä työtä.
 
Pitää kommentoida noihin aikaisempiin viesteihin, vaikka en kyllä muista kenen viestit..

Meidän leirillä viimeisenä iltana meillä oli sellai yhteinen hetki, johon meidän ihana isonen oli säveltänyt laulun meitä varten. Siellä oli jokaisella tippa linssissä ja hyvä etten ääneen itkenyt. Se oli niin haikeeta. Ja meitä ei ollu ku 23. Me oltiin tiivis ryhmä, kaikki kaikkien kavereita. Ero oli todella haikeaa.

Tuli mieleeni.. tein konfirmaatiossa pienen kämmin. Kun tuli minun siunaukseni aika, ja kummini ja papit laskivat kätensä pääni yläpuolelle minä repesin nauramaan. En tiedä miksi mutta hekottelin siinä sitten itsekseni, papilla meni sanat vähän sekaisin ja kummini oli ihan kauhuissaan. Konfirmaation jälkeen kummini tuli naama valkoisena kysymään "Olihan sun toinen nimi Susanna?" Luuli raukka, että sanoi koko nimeni väärin ja että olin nauranu hänelle siitä..
 
Ennen leiriä ajattelin, että joo.. mitäköhän tästäkin tulee.. en varmaan kestä koko viikkoa, jne. :|
Loppujen lopuksi leirillä oli ihan hauskaa. Isoset oli tosi kivoja ja ohjelmaa ja vapaa-aikaa oli sopivasti. Viimisenä iltana melkein kaikki itki (jopa minä :cry: ).
 
Tulin tuossa vajaa viikko sitten leiriltä. Meitä oli kaikkiaan 51 kriparilaista ja 13 isosta. (ja 2 pappia ja kanttori) Ystävittä ei siis päässyt kukaan lähtemään. Viikko meni nopeasti ja ehdin tutustua mielenkiintosiin ja hyvin erilaisiin henkilöihin. Täytyy myöntää, että sain hädintuskin pidätettyä pahimman itkun viimeisenä päivänä, kun asetuimme rinkiin ja teimme jokainen kierroksen ja halasimme muita. Ja kun linja-auto kyytditys lähti Ylöjärveltä kohti Turkua, annoin itselleni hiukan periksi. Eräs isosista itki aivan avoimesti. Ryhmänä olimme kiva, vaikka meitä niinkin paljon oli. Sain muutamia uusia ystäviä, joista varmaan tulee vielä tärkeitä minulle. Lähdin leirille odottamatta ihmeempiä, ja siksi kokemus oli hieno. Uskostani en tiedä, en tiedä uskonko mihinkään, mutta sain paljon uusia näkökohtia elämänasioihin ja ne myös muuttivat maailmankatsomustani. Papit olivat hirmukivoja, eikä mitään jeesustelua ja uskon pakkosyöttämistä ollut. Jotkut saattaisivat luokitella toista papeistamme jopa rienaavaksi, niin hulluja sen jotkut jutut oli! Jäi melkeinpä harmittamaan, etten joihinkin tyyppeihin tutustunut paremmin, mutta kenties saan uuden tilaisuuden jatkokriparilla. Kokemukseni oli siis ehdottoman myönteinen ja menen kovin mieluusti isoseksi ensi vuonna, jos vain pääsen!
 
Minunkin ripariin suhtautuminen on myönteistä sillä leirillä oli mukavia ihmisiä, joista kylläkin tunsin kaikki jo aiemmin. :D Minulla on jo riparista kaksi vuotta, mutta silti muistan tosi hyvin kaikki kivat hetkemme.
Olihan sieillä kuolettavan tylsää istua tunneilla ja vihasin pappiamme. Pappi olikin leirin pahin epäkohta. Anteeksi kaikki lestadiolaiset. Pappimme oli siis lestadiolainen ja tosi ikävä sellainen. Naurettavinta oli kyllä kun hän puhui meille itsetyydytyksestä!(pojat niin kovasti halusivat) :D Ei olisi kyllä siitä hepusta uskonut että alkaa meille puhumaan näistä elämän pikkunautinnoista ja kun vielä kertoi omia kokemuksiaan oli hankala pitää naurua. Hih..
Kaikenlisäksi pappimme ei yrittänyt millään tavoin tehdä riparistamme mielellyttävää varsinkaan omista tunneistaan. Huoh.. mutta onpahan se nyt ohi.

Isoset olivat mahtavia ja ystävystyin erään kanssa ja olen siitä hyivn iloinen. :)
Muita uusia ystäviä en saanut sillä kaikki tunsin vaikka eivät ollekaan kavereitani. Illalla meillä oli aina tyttöjen kanssa todella hauskaa huoneessamme...

Meidän riparilla muuten neljä tyttöä kärähti viinasta.. olipas kiva meininki sen jälkeen niillä tytöillä.. :p
 
Palasin tuolta leiriltä noin kolme viikkoa sitten. Tosi hauskaa oli! Herätyksenä oli Iso-isosen valitsemaa musiikkia, Don Johnson Big Bandia, melkein joka aamu. Oppitunnit olivat KUOLETTAVAN tylsiä! Paitsi vieraat... Kröhöm... Yksikin tuli selittämään meille alkoholismista ja päätyi kertomaan ihmisruumiin erikoisuuksista... YIK, YIK.... Pojat tietenki kuuntelivat ihan innoissaan. :sanaton:
Pitkät vapaa-ajat olivat ykkösiä, joka päivä (melkein) kävimme kaupassa ja tietenki LEIKKIPUISTOSSA... Whee... :mrgreen:
Se jälkeen olivatkin Raamikset yms..
Ja KOKO ajan syötiin! Aina kun pilli soi, oli suunnilleen joku ruokailu. (Olipa kerran tärykalvo..)
Leirin kohokohtia: Vierailu Konnunsuon Keskusvankilassa, jossa vangit huutelivat ja vilkuttelivat meille, vierailu Salpalinjalla (bunkkerit), keskussairaalan vastasyntyneiden osasto (johon meikäläinen ei edes päässyt, koskapa olin kipeä :x ) ja tietysti HÄÄT....
Mutta uskomattoman kivat isoset siellä oli! Juttelivat meille "pikkuisille" ja muutenkin hengailivat kanssamme.

Elikkäs ensi syksynä isoseksi...
 
6 tuntia sitten palasin omalta ripariltani. Huomenna konfirmaatio edessä.
Leiri oli ihan jees, minun leiriäni pahensi pieni ulkopuolisuuden tunne. En oikein jaksanut olla vapaa-aikana muiden mukana. Myös kämppäkaverina ollut kaverini laski tunnelmiani käyttäytymisellään ja aiheutti minulle ylimääräistä angstia.
Isoset olivat todella kivoja. :) (Btw, jos joku katsoi torstaina Soppamiestä, ruudussa vilahtanut tummahiuksinen poika oli isosena leirilläni. Olen siis melkein sukua julkkikselle. :p)
Leirihenki oli hyvä, vaikka porukka olikin jakautunut omiin ryhmiin leirin alkupuolella.
Päiviä ja tunteja laskin siihen, että pääsen pois.
Hengissä siitä kuitenkin selvittiin. :)
 
En ole käynyt, enkä aiokaan, ja tämä on pysyvä olotila.
Voi teitä pikkuisia kristittyjä. Otan osaa.
---------------------------------------
"Only Today, set fire to the church of your choice."
 
Oli pakko tulla kun luin tosta Don Johnson Big Band aamu herätyksestä... ei se vielä mitään... meillä kun isoset tuli herättämään vielä julmemmalla tavalla. Yhtenäkin aamulla paukutettiin pingis ja korispalloa oveen niin kauan että varmasti herättiin ja toisena aamuna sitten taas laitettiin täysillä cd soittamaan sellasta ääni cd:tä josta tuli siis aivan hirveetä käkätystä. Me ihmeteltiin että kuka oikeen nauraa tolla tavalla. Mutta herättiin ainakin *hih*
 
Ei se ollut yhtä paha kuin se, että eräs (meidän huoneen isonen) puhalsi täysiä "ylä-ääniseen" pilliin, suoraan aukinaisen oven edessä. Sitten sama seuraavana päivänä, uusi puhallus, mutta tällä kertaa oli sentään ovi kiinni, mutta hakattiin aivan täysiä oveen.
P.S. Erään päivän herätys oli Don Johnsonin sijaan: Maailman Sinisin taivas........ :wtf:
Minä unoohin äskeen...
 
Meitä heräteltiin Röllillä ja joillakin enemmän tai vähemmän 'hauskoilla' lauluilla torstaihin asti.
Torstai-aamuna ei enää radio toiminut, kun ukkonen oli vähän riehunut ja isoset tulivat sitten huoneeseen herättämään.
Pelottavaa oli myös se, että salama iski kesken huumepoliisin juttujen ihan rakennuksen viereen kamalalla ryminällä ja aiheutti sen, että hälytin alkoi huutamaan ja pian olikin pihassa 3 paloautoa, ambulanssia ja palomiehet-ja naiset kiertivät rakennusta ympäri tarkastaen kaikki paikat, että kaikki on kunnossa.
Ukkosen johdosta sähköt menivät, eivätkä suostuneet palaamaan takaisin ja sitten saapuivat sähkömiehet. Myöskään vesi ei kulkenut pariin tuntiin ja aamulla tyttöjen vessaa olikin korjaamassa putkimies, kun vessa oli jotenkin mennyt rikki. :roll:
 
Itse lähden leirille viiden päivän päästä. Jännittää hieman(tai vähän enemmänkin). Luulen, että siitä tulee ihan mukavaa. Kiitos helpottavista kertomuksistanne (siella on hauskaa jne.). Nyt osaan asennoitua vähän paremmin.
 
Ylös