Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

En tiedä miten kallis Multiprint on mutta kysyisin varmaan ensin heiltä, he eivät palvele pelkästään yrityksiä, sen tiedän kokemuksesta. En kyllä tiedä mikä digipaino olisi sellainen joka palvelisi vain, ei minulta ainakaan ole kysytty mitään Y-tunnuksia erinäisten painotöiden kanssa. Itse hoitaisin tulostuksen Jyväskylän yliopistopainossa koska tunnen heidät mutta Helsingin yliopistopaino oletettavasti palvelee muitakin kuin yliopistolaisia ja heillä on ainakin kokemusta tuollaisista töistä. Muita vaihtoehtoja voisivat olla vaikka nämä.
 
Paljon kiitoksia. Yhdelle firmalle lähetinkin jo varovaisen kyselyn tulostusmahdollisuuksista, mutta ei lisä pahaa tee.
 
Voisit kysyä myös Diivari Kopista. Muistaakseni aika monet on dippatyönsä kirjallisen osan arvostelukappaleet (16 meilläkö niitä piti olla) siellä teettäneet. (Itse hoidin tuon duunipaikalla, hillitön homma, onneksi postinhoitaja auttoi minua.)
 
Estelwen sanoi:
Olen jossain yhteydessä törmännyt ainakin vähän vastaavanlaiseen leikkiin, mikäli oikein muistan. Onnistun yleensä aika hyvin lusmuilemaan ulos näistä hassuista leikeistä, koska olen pienestä pitäen ollut varsin epäinnokas moisten suhteen :urg: Tässä kuitenkin oma ideani mahdollisesta pelin hengestä.

Tuolla sanalla "hattu" korvataan aina mikä milloinkin ominaisuus, joka joiltakin mukanaolijoilta löytyy. Otetaan esimerkiksi vaikkapa ruskeat hiukset:
Ensin luetellaan "Tikillä on hattu, Hathalla on hattu, Vampirella on hatu, Jasilla on hattu. Kenellä on hattu?", jonka jälkeen kaikki ruskeahiuksiset, jotka ovat tajunneet jutun juonen, toteavat itsekin omaavansa "hatun".

Selkiskö?
Ei se noin mene, ainakin jos on kyse siitä versiosta, jonka itse olen oppinut. Se on paaaaaljon yksinkertaisempi, ja siksi myös vaikeampi. Annetaanpa näyte: Tikillä on hattu, Hatulla on hattu, Vehkalla on hattu. Kenellä on hattu?
 
Ko. peli on juuri tuo Ereinionin versio, enkä ole vieläkään tajunnut sitä!
Kertokaa nyt mikä se idea on, ennen kuin minut suljetaan hullujenhuoneelle! :D
 
Miten saksalaisen tuplaässän saa tehtyä näppäimistöllä? Kun minä en mitenkään saa sitä selville.. [22]
 
Círdan sanoi:
Miten saksalaisen suhuässän saa tehtyä näppäimistöllä? Kun minä en mitenkään saa sitä selville.. [22]

Tarkoittanet tuplaässää eli eszettiä, suhuässä kun kirjoitetaan ihan vain sch. Seuraava on suora lainaus Suomi24:stä (jotain hyötyä siitäkin sekopäisestä paikasta).

"Mutta asiaan, eli miten saksalaiset kirjoitusmerkit saadaan tekstiin:

1 - Pitämällä ALT-painike painettuna ja valitsemalla NumLock kentästä tietty numerosarja (merkin ascii-koodi) ja vapauttamalla ALT

ALT+129 = ü
ALT + 154 = Ü
ALT + 225 = ß
tai ALT + 0223 = ß
Kaikissa näppäimistöissä NumLock kenttää ei ole, esim. läppärit, ja silloin täytyy käyttää muita keinoja.

2 - Jos teksturina on Microsoft Word ja asennettuna kieli ja oikeinkirjoitus/kielioppiosat saksa (sisältyvät ainakin MS Office Professional pakettiin), niin tekemällä kielivalinnaksi saksa ja asettamalla oikoluku päälle, saadaan ohjelma oikolukuvaiheessa tekemään korjauksena oikeat merkit - ü ja ß. Näin ei myöskään synny epäselvyyttä milloin ss milloin ß.

3 – Vaihtamalla näppäimistön kieli saksaksi
Ohjeen näppäimistön lataamiseksi voi lukea vaikka täältä:
http://www.tekstiviestit.fi/sihteeriopas/sihteeriopas-v inkit-vaihda_kieli.html
Jos työkalupalkissa alhaalla oikealla ei näy kielivalintaa FI (tai EN), menetellään seuraavasti. Windowsin työkalupalkin tyhjää kohtaa napsautetaan hiiren kakkospainikkeella, avautuvasta popup-menusta asetetaan Työkalurivit > Kielipalkki kohtaan valintamerkki. Kun kielivalinta näkyy alapalkissa, napsautetaan FI kohtaa hiiren ykköspainikkeella ja esille tulevasta valikosta valitaan kieleksi saksa. Ja sitten vaan hakemaan sitä sz:ä, kyllä se sieltä oikean käden puolelta - kenoviivan alta - löytyy."
 
Jos saksalainen suhuässä tarkoittaa samaa kuin ß, niin ainakin Windowsilla sellaisen saa painamalla Alt+0223. Mutta minä en kyllä tiedä mitään saksasta enkä ässistäkään, paitsi ristiässistä, mutta se onkin jo ihan toinen tarina.

edit: Olin näköjään hitaampi. [22]
 
Ihan kielen päällä se numerosarja... Vai missä se nyt oli?

Jos käyttää Maccia, niin altti pohjaan ja normaali s. --> ß
(Samoin ü löytyy uun takaa kun alt on pohjassa. Miksi asioista pitäisi tehdä tämän monimutkaisempia?)

Mikäs muuten on nykyinen suositus tuon ß-ässän käyttöstä? Minulle se aikoinaan saksaa koulussa aloittaessani opetettiin, joskin sanottiin että sen korvaaminenn ss:lläkään ei ole synti. Sitten lukiossa sanottiin, että on tullut uusi suositus, että sitä ei pitäisi käyttää, vaan kirjoittaa se aina "auki" kahdeksi ässäksi. Ja sitten myöhemmin kuulin jotain huhupuhetta, että merkkiä oltiin taas palauttamassa käyttöön?
 
Tiettävästi ässäsäännöistä tehtiin loppujen lopuksi mahdollisimman hankalat määrittelemällä erikseen, milloin kirjoitetaan ss ja milloin ß. Ota siitä nyt sitten ei-saksalaisena selvää, kun käsittääkseni kaikki saksalaisetkaan eivät ole ihan selvillä, kumpaa versiota kulloinkin käytetään.
 
Kiitokset kaikista neuvoista. Niitä vaan kokeilemaan, eiköhän niistä oikea koodi löydy. :)
 
Vampirelady sanoi:
Ko. peli on juuri tuo Ereinionin versio, enkä ole vieläkään tajunnut sitä!
Kertokaa nyt mikä se idea on, ennen kuin minut suljetaan hullujenhuoneelle! :D
Ei kerrota. :) Mutta sinulla on hattu.
 
Ereinion on aivan selvästi arvuutellut tietokilpailussa liikaa, eikä osaa enää vastata normaalisti kysymyksiin :)

Minä en ole tuosta hattupelistä ennen kuullutkaan, mutta heitän villin arvauksen. Hatullisia ovat ne, joilla ei ole harmainta aavistustakaan pelin ideasta. Sitten pelin tuntijat voivat hykerrellä itsekseen, kun viattomat osallistujat ilmoittavat toivekkaasti, että heillä on hattu.
 
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Hessu Hopolla on hattu, Harmaatakilla on hattu ja Paavilla on hattu. Kenellä on hattu?
 
Konsonantilla alkavilla on hattu,
vai ajattelenko väärällä tavalla? :p

douv lisäsi spoileri-tagit, ettei ilo pilaannu muilta, jos ajattelit oikealla tavalla.
 
Hattuleikin vastaus, hajotkaa sen yksinkertaisuuteen:
Sen jälkeen kun leikin vetäjä on kysynyt kenellä on hattu ja ensimmäisen arvauksen välissä puhuneet omaavat hatun, ei sen vaikeampaa
 
Miccoh´n ehdotus ei sikäli toimisi, että se asettaisi leikkijät eriarvoiseen asemaan, mikä ei tutustumisleikissä oikein kävisi. Sen sijaan näyttää olevan aivan sallittua saattaa osa porukasta turhautumisen ja hämmennyksen tilaan.
 
Ylös