Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Hei!

Olen lueskellut foorumia jo jonkin aikaa ja huomannut keskustelun täälä olevan varsin asiallsta. Siksi kysynkin täällä, jos täällä saisi parempia vastauksia kuin netin yleisillä foorumeilla.

Olen 20 vuotias poika ja opiskelen Turun amkissa toista vuotta. En ole ennen seurustellut, koska olen ujo juttelemaan tytöille. Puhun kyllä mielellään heillekin, jos minun ei tarvitse aloittaa keskustelua. Isolla joukolla luokan kesken on mukavaa, vaikka yli puolet onkin tyttöjä.

En käy baareissa, koska mulla ei ole kavereita, joiden kanssa haluaisin lähteä. Olen käynyt vain pari kertaa tänä vuonna. Mutta sielläkään en varmaan uskaltaisi puhua kellekään vieraalle tytölle.

Olen nyt syksyllä alkanut pitää yhdestä luokan tytöistä. Olen tehnyt hänen kanssaan muutaman pari tehtävän ja sen jälkeen kävellyt yhtä matkaa koulusta. Hän on hieman hiljaisempi, mutta juttelee aivan normaalisti luokkalaisten kanssa. Juttelu hänen kanssaan sujui hyvin, kuh vain uskalsi aloitta.

Mutta olen monesti aikonut jutella hänlle, mutta yleensä vain lähden pois. Miten ylipäätään alan seurustella? Entä jos hän ei olekaan kiinnostunut?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
Terve Feanorin poika! Lathron on Konnun miesasiamies, ja häneltä löytyy viisautta näissä asioissa runsaasti itseäni enemmän. Sääli vaan, että hän on juuri nyt kauhean kiireinen bisneksiensä kanssa...

Usein huumorilla on sijansa näissä asioissa, vai mitä mieltä olet tästä Alfa-Aktivistin (=Lathron) ja nimimerkki "Iilimatokin on Jumalan luoman" kirjeenvaihdosta?: http://alfa-aktivisti.blogspot.fi/2012/07/alfa-aktivisti-vastaa-lukijakirjeeseen.html

Tai niinkuin sotasankari Viljam Pylkäs sodasta totesi, "Huumori on yhtä tärkeä kuin ase".

Tässä paras mihin itse pystyin aihetta koskien. :)
 
Koska kello on paljon ja minä melkoinen turhautunut mokiini, vastaan Feanorin pojalle vain muutamalla topikkiehdotuksella aiheen läheltä ja vähän kauempaakin. Mutta josko sieltä löytyisi ainakin kokemusmaailmaa johon heijastella omia tuntemuksia:

http://keskustelu.kontu.info/Nettideittailun_Ihmeellinen_Maailma
http://keskustelu.kontu.info/Rakkaudesta_-_Oletko_rakastunut
http://keskustelu.kontu.info/J%C3%A4nnitt%C3%A4%C3%A4k%C3%B6
http://keskustelu.kontu.info/Yksin%C3%A4isyys_%28ja_yst%C3%A4vyys%29

Joskus paremmassa kellonajassa ja mielentilassa voin yrittää vastata ihan omin sanoin oikeastikin :p
 
Mehtis sanoi:
Lähinnä siis mielestäni ainut vaihtoehto olisi se, että levyihin olisi tarttunut virus edellisen käyttäjän koneelta, mutta onko se edes mahdollista..

Ei, ei se ole mahdollista. Valmiille CD-levyille ei voi kirjoittaa mitään, ei myöskään viruksia. Luultavasti Avast antaa vain väärän varoituksen.

Amroth sanoi:
Mikä voisi olla syynä, että F-secure, jonka vaihdoin johonkin netin ilmisversioon, lähettelee yhä ilmoituksia, että suojaus on vanhentunut?

Käytännössä ainoa mahdollinen syy on, että olet jättänyt F-Securen koneelle jolloin se luonnollisesti varoittaa vanhentuneista suojauksista.

Feanorin pojalle sanon, että uskallus kannattaa vain kaivaa jostain. Pahinta mitä voi saada on kieltävä vastaus. Muuten voi pian huomata olevansa päälle kolmekymppinen eikä vieläkään ole seurustellut ja silloin uskallusta on vielä vaikeampi löytää kun mukaan tulee vielä häpeä. En voi suositella tätä tietä.
 
Feanorin pojalle ei varmaan kukaan osaa antaa täysin vedenpitävää vastausta. Jokainen ihminen kun on yksilö ja jokainen seurustelusuhde tai sen aloittaminen myös erilainen. Kehottaisin kuitenkin charlien lailla kaivamaan sen rohkeuden jostain vaikka tuntuisi että taju lähtee kun yrittää avata suunsa. Joskus voi tuntua että olisi parempi elää sen haaveen kanssa että aina on olemassa mahdollisuus kuin sen mahdollisen totuuden kanssa että toinen ei olisi yhtään kiinnostunut, mutta silloin haavekaan ei voi koskaan täyttyä.

Yksi aika hyvä tapa on kirjoittaminen. Pidän itse siitä siksi että se antaa toisellekin aikaa reagoida rauhassa uutiseen miten reagoi ja sen jälkeen ajatella mitä vastaa. En tiedä olenko tässä kohtaa liian sinisilmäinen, mutta minua ainakin imartelisi suuresti jos joku tunnustaisi olevansa ihastunut/rakastunut minuun vaikka en sitä itse olisikaan ja tällaisessa tilanteessa haluaisin miettiä vastausta rauhassa. Jos taas olisin itsekin kiinnostunut niin voisin rauhassa hihkua, hyppiä ja halailla tyynyjä ennen kuin vastaisin viestiin ;)
Hävittävänä ei ole kuin haave. Mahdollisuudet sen toteutumiseen tai murskaantumiseen 50/50. Ja haaveita saa aina uusia.
Muista kuitenkin että jokainen neuvoja on myös yksilö ja hyvin suurella todennäköisyydellä eri yksilö kuin se jolle tahtoisit tunteesi tunnustaa.
 
Aivan, jostain se rohkeus on kaivettava, kun edessä on jotain, jota haluaa tarpeeksi paljon. Minäkin seurustelin ekan kerran vasta yli kaksikymppisenä pitkälti samoista syistä kuin Feanorin poika.
 
charlie sanoi:
Mehtis sanoi:
Lähinnä siis mielestäni ainut vaihtoehto olisi se, että levyihin olisi tarttunut virus edellisen käyttäjän koneelta, mutta onko se edes mahdollista..

Ei, ei se ole mahdollista. Valmiille CD-levyille ei voi kirjoittaa mitään, ei myöskään viruksia. Luultavasti Avast antaa vain väärän varoituksen.

Ok, kiitos tiedosta! :)
 
Minulla on tänään ollut parikin oikeastaan aika turhaa kysymystä mielessä, mutta olisihan niihin kiva saada vastaus.
Onko alkuperäisissä muumikirjoissa tai sarjakuvissa noitaa tai Aliisaa?
Toinen kysymys koskee sanontaa "Upo-uusi". Onko se tullut Upon kodinkoneiden vanhasta mainoksesta (junnun laulama) jota en nyt valitettavasti löydä vai onko sanonta vanhempi?
 
Kirjoissa ei noitaa ja Aliisaa ainakaan ole, ei myöskään sarjakuvien ensimmäisissä yhdeksässä osassa, jotka omasta hyllystäni löytyvät. Veikkaan heidän olevan olemassa vain animemaailmassa.

Upouusi kuulunee samaan äärimmäisyyttä korostavien kummallisilla alkusoinnullisilla etuliitteillä varustettujen sanojen sarjaan kuin apposen ammollaan, iki-ihana ja aniaikaisin (anivarhain).
 
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Noita_(Muumit)

Wikipedian artikkeli tukee myös omaa muistikuvaani, eli Noita ja Aliisa esiintyvät vain tv-sarjoissa.
 
Kiitokset muumitiedoista.
Olisiko sitten Upo-merkin keksijällä kiero huumorintaju, matkassa hyvä sattuma vai onko edes kotimainen merkki? Kai nuokin löytäisi googlen avulla, mutta laiska ei jaksa ;)
 
Mietin ihan samaa, mutten nopealla googlettelulla saanut merkin alkuperästä selville muuta kuin sen, että Lahden puuseppäverstaan perustajan Aukusti Avoniuksen poika Arvi Tammivuori perusti Upo Metallin vuonna 1938 huonekaluteollisuuden metalliosien alihankkijaksi. Nimen alkuperää ei tunnuta kerrottavan missään.
 
Jaamar sanoi:
Toinen kysymys koskee sanontaa "Upo-uusi". Onko se tullut Upon kodinkoneiden vanhasta mainoksesta (junnun laulama) jota en nyt valitettavasti löydä vai onko sanonta vanhempi?

Hämmästyttävää kyllä, jonkinlainen selitys tähän löytyi suomi24 -sivustolta:

Upo on lyhennys UPPO sanasta kuten upporikas,uppo-outo jne.

Uppo on siis sama sana kuin AIVAN/KOKONAAN.

Asia on tarkastettu Suomen Sanojen Alkuperä kirjasta, julkaisija Suomen kirjallisuuden seura vuonna 2000.

Tällä ei ole MITÄÄN tekemistä Upo-pesukoneen kanssa joita myös minä olen tehnyt aikoinaan lähes puoli miljoonaa kappaletta!!!!
Tässä tapauksessa UPO tarkoittaa UUSI PUTKISÄNKY OSAKEYHTIÖ. Siis heteka, joita tehtiin kauan sitten Asko/Upon tehtailla. Sen jälkeen alettiin pesukoneita rakentaa ja nimi jäi elämään.



Tosin samalla sivulla alempana julistetaan ettei upo ja uppo liity mitenkään toisiinsa. Mutta onpahan paras yritys minkä löysin.
 
Husky sanoi:
Jaamar sanoi:
Toinen kysymys koskee sanontaa "Upo-uusi". Onko se tullut Upon kodinkoneiden vanhasta mainoksesta (junnun laulama) jota en nyt valitettavasti löydä vai onko sanonta vanhempi?

Hämmästyttävää kyllä, jonkinlainen selitys tähän löytyi suomi24 -sivustolta:

Upo on lyhennys UPPO sanasta kuten upporikas,uppo-outo jne.

Uppo on siis sama sana kuin AIVAN/KOKONAAN.

Asia on tarkastettu Suomen Sanojen Alkuperä kirjasta, julkaisija Suomen kirjallisuuden seura vuonna 2000.

Tällä ei ole MITÄÄN tekemistä Upo-pesukoneen kanssa joita myös minä olen tehnyt aikoinaan lähes puoli miljoonaa kappaletta!!!!
Tässä tapauksessa UPO tarkoittaa UUSI PUTKISÄNKY OSAKEYHTIÖ. Siis heteka, joita tehtiin kauan sitten Asko/Upon tehtailla. Sen jälkeen alettiin pesukoneita rakentaa ja nimi jäi elämään.


Tosin samalla sivulla alempana julistetaan ettei upo ja uppo liity mitenkään toisiinsa. Mutta onpahan paras yritys minkä löysin.

Suomi24:stä löytyy vastaus aivan kaikkeen. Haastavampaa on päätellä onko vastaus oikea. Tuota selitystä Upon nimen taustalla ei tunnu löytyvän netistä mistään järkevästä lähteestä joten jää epäselväksi onko se oikeaa tietoa vai jonkun itse tekemä päätelmä. Upon ja upouuden mahdollisen yhteyden saisi selvitetty parhaiten selvittämällä milloin upouuden käytöstä löytyvät ensimmäiset todisteet. Jos sillä olisi jotain tekemistä Upon melko tuoreen mainoksen kanssa niin se pitäisi näkyä. Tosin jos näin olisi niin sen luulisi olevan jo tiedossa. Todennäköisempää lienee, että Upon nimi sattui vain olemaan mainoksen kannalta sopiva.
 
Kyllä tuo Suomi24-vastaus voi hyvinkin olla ihan pätevä. Kirjaa ei ole nyt käsillä joten en voi tarkistaa, mutta Kielikellossa 4/1991 (jota pitäisin ihan pätevänä lähteenä kieliasioissa) on mainintaa asiasta:

"Sellaiset sanat kuin piri, riti, tipo, typö, täpö, upo, ypö jne. esiintyvät vain yhdyssanojen määriteosina. Niillä ei siis ole itsenäisen sanan asemaa eikä täsmällistä merkitystä. Esiintymäyhteydessään ne vain tähdentävät pääsanansa merkitystä: piripintaan tarkoittaa ’aivan astian laitoja myöten’, typötyhjä on ’ehdottoman tyhjä’, supisuomalainen ’perin juurin suomalainen’, upouusi ’aivan uuden uusi’. Adjektiivikantaisista sanoista sama merkitysvaikutelma syntyy, jos kantasanaa määritellään sen omalla genetiivillä: uuden uusi, tyhjän tyhjä."
 
Mikä osa vastauksesta? Eniten tuossa epäilen selitystä Upon alkuperästä mutta haluaisin myös tietää enemmän upon taustasta ja miten on päätelty sen lyhentyneen uppo-sanasta.

edit: Mahdollisuuksien rajoissa oleva selitys olisi, että mainos olisi vaikuttanut kirjoitusasuun niin, että upouusi olisi yleistynyt uppouuden kustannuksella. Mielenkiintoisin kysymys tässä on juuri se, että miksi upouusi on vakiintunut yleisimmäksi kirjoitusasuksi kun muissa yhteyksissä käytetään edelleen uppoa. Olisivatko upo ja uppo voineet muodostua itsenäisesti vai onko toinen kehittynyt toisesta? Jos on, niin miksi ja kumpi oli ensin?
 
Se osa, missä kuvaillaan sanan merkitystä ja kumotaan pesukoneet alkuperänä. :D http://www.kysy.fi/kysymys/upporikas-ja-rutikoyha-mita-uppo-ja-ruti vahvistaa vielä upon ja uppon olevan saman sanan variantteja, joten etymologiakin liippaa läheltä.
 
Niin, kuten sanoin niin pesukoneilla tuskin on tekemistä asian kanssa. Olisi kiva tietää onko kirjaston vastauksessa mainitussa teoksessa selvitetty tarkemmin sanojen käyttöhistoriaa.
 
En muuten tajunnut noteerata tuossa alkuperäisessö s24-kritisoinnissasi Upon isoa alkukirjainta, siksi taisin lähteä vähän sivuraiteille, hups! Siihen selitykseen minäkään en suoralta kädeltä uskoisi. :D
 
Kiitos vatauksista ja suuresta määrästä tutkimusta ja vaivaa.
Minulla on jälleen uusi kysymys. Meidän on tarkoitus lähteä joulukuussa käymään Ruotsin risteilyllä. Yleensä kun olen mennyt niin menopäivä on ollut perjantai ja mikäli kyseessä on ollut pelkkä risteily niin paluu sunnuntaina, mutta olisiko rauhallisempi matka lähteä lauantaina ja tulla maanantaina? Kellään mitään kokemuksia?
 
Ylös