Sauna

Ehkä siinä oman kehon hyväksymisessä onkin enemmän kyse siitä että ei saa mitään ertyistä reaktiota. Ei niinkään se että saa kehuja tai moitteita vaan se miten näkee eri kokoisia ja näköisiä ihmisiä rennosti omassa kropassaan ja miten rennosti kaikki ottavat sinun kroppasi. Ei arvostelua eikä sen kummemmin kehuja. Sitä vaan ollaan eikä kukaan kiinnitä erityistä huomiota toisen kehoon. Minusta se on se juttu. Siinä oppii muiden mukana itsekin rentoutumaan ja se taas tekee hyvää itsetunnolle.
Sekasauna on siitä hyvä että oppii olemaan rento molempien sukupuolten seurassa. Minua ainakin jännitti miesseura enemmän kuin naisseura. Nykyään on ihan sama mitä sukupuolta joku sattuu olemaan. Olipa kyse sitten saunasta tai ihan vaan kaveripohjaisesta oleskelusta. Ja useimmat ihmiset kaipaavat tai pelkäävät sitä jonkinlaista palautetta nimenomaan vastakkaiselta sukupuolelta. Minusta saunaan hyvin sopiva ja paras mahdollinen palaute yhteissaunomisessa nimenomaan on se että siihen ei hirmuisesti kiinnitetä huomiota millainen toinen sattuu olemaan.
 
Ereine sanoi:
Lisäys: minua alkoi ihmetyttää miksi siihen oman kehon hyväksymiseen tarvitsisi miehiä. Jos on tarkoitus nähdä miten monenlaisia vartaloita ihmisillä on niin eikö silloin ole enemmän hyötyä omasta sukupuolesta (uimahallin sauna on aika hyvä siihen)?

Monenlaisten ihmisten näkemisen lisäksi yksi tärkeä elementti miittien saunomisessa on minun mielestäni juttelu ja tunnelma. Vaikka tuntemattomat saman sukupuolen edustajat uimahallissa juttelevatkin herkemmin kuin esimerkiksi linja-autossa (jännää!), en ole siellä tavannut aivan yhtä lennokasta ja mukavan poukkoilevaa (ehkä osittain väsymyksen ja sokerihumalan piikkiin menevää) jutustelua.

Ja nyökkäilyä Jaamarin tuoreimman viestin suuntaan myös.
 
Pystyn kyllä ynmmärtämään miten yhteissaunominen voi olla hauskaa, minua se vain ihmetytti ratkaisuna itsetuntopulmiin mutta mikäpä siinä jos se tehoaa, se vain kuulostaa minusta oudolta (verrattuna oman sukupuolen kanssa saunomiseen jonka kuvittelisi olevan yhtä tehokasta). Minulla on kyllä ollut ehkä outo suhtautuminen alastomuuteen näin heikkoitsetuntoiseksi ihmiseksi, alastomuus ei ole ollut ongelma seurassa, joka haluaa nähdä vartaloni niin kuvittelen että välinpitämättömien ihmisten suhtautuminen siihen ei juurikaan vaikuttaisi. Luulen että pelkään eniten sitä että vartaloni herättää huomiota, en sitä että sitä pidettäisiin rumana. Tiedän kyllä myös sen että kaverini eivät kiinnittäisi minuun huomiota sen kummemmin, ainakaan niin että sen huomaisi mutta en usko että se riittäisi vakuuttamaan sisäistä epävarmuuttani. Toisaalta tajusin ettei minulla ole myöskään mitään halua nähdä kavereitani alasti :)
 
Olen vuosien saatossa useamman kerran eri yhteyksissä saunonut vieraiden ihmisten kanssa sekasaunassa mutta en mitenkään kovin usein. Vaikutelma on, että ulkomailla useinkin sekasaunaa pidetään perusnormina ja saunakulttuuriin kuuluvana kun taas saunan kotimaassa perusnormi on selkeästi, että perheen kesken saunotaan sekaisin, muuten miehet ja naiset erikseen. Saksassa hetken etsin miesten puolta kunnes huomasin, että siellä on vain yksi puoli. Siellä käytäntönä on että, jos haluat saunoa, on hyväksyttävä sekasauna.

Meillä on useamman kerran ollut ulkomaalaisia vieraita ja luonnollisesti on lämmitetty sauna. Kun ei erikseen ole otettu asiaa esille, niin automaattisesti ovat tulossa kaikki samaan aikaan saunaan. Kun ei aina tiedä, että haluavatko nimenomaan sekasaunaan vai toimivatko näin, koska luulevat, että muuta vaihtoehtoa ei ole, niin on otettu tavaksi ensiksi lyhyesti kertoa suomalaisista saunomistavoista eli että on eri tapoja, voidaan toimia niin kuin luontevimmalta tuntuu.

Joskus tuntuu, että sekasaunojien toistelema "sanomisessa ei ole mitään seksuaalista" alkaa jo muistuttaa uskonnollista mantraa. En tarkoita, että asia olisi päinvastoin mutta ei se ihan noin mustavalkoistakaan ole. Toinen yleinen toteamus on, että saunojien ulkomuodolla ja iällä ei ole väliä. Tässä olettamuksena on, että ihmiset saunoessaan pääsisivät kuolevaisuutensa yläpuolelle, tosin siltä saunoessa parhaimmillaan kyllä vähän tuntuu.

Olen saanut teini-ikäisenä jonkinlaisen allergisen reaktion härskeistä ukoista. Joskus tuntuu, että pedofiilihysteriassa on joiltain osin menty vähän liian pitkälle mutta silti, jos alan kärjistetysti miettiä erilaisia kombinaatioita sekasaunojia niin en voi olla pitämättä eri asiana opiskelijaporukan sekasaunaa ja vanhempia ukkoja sekasaunomassa teinityttöjen kanssa. Se, että se näyttää erilaiselta on tietysti osin kulttuurinen asia mutta on siinä muutakin jota en osaa oikein hyvin jäsennellä. Joka tapauksessa asiaan liittyy se, että kokemusteni takia en luota kaikkien häveliäisyyteen, huomaavaisuuteen ja moraaliin - noin alkajaisiksi.

Nämä epäilykset eivät johdu omista sekasaunomiskokemuksistani, ne ovat olleet akselilla suht. neutraaleja - oikein mukavia. Oma alastomuuteni ei minua häiritse, ehkä joskus kiinnitän turhan paljon huomiota siihen, että minun ei epäillä tirkistelevän mikä puolestaan vähentää luontevuutta mikä puolestaan paradoksaalisesti voi aiheuttaa vaikutelman siitä, että kyttäisin. Tai siis, vähän kyttäänkin mutta itseäni.

edit: typo (varmaan vieläkin jäi virheitä)
 
Se on kyllä totta että kaikenlaisia saunojia mahtuu porukkaan. Siksi suosinkin mieluusti turvallista ja tuttua porukkaa tai otan mukaan joitakin tuttuja. Ihan yksin suuren ja vieraan miesporukan kanssa voisin tuntea oloni hiukan turvattomaksi.
Vaikka olen vahvasti sekasaunojen puolestapuhuja ja sitä mieltä että saunaan ei seksi tai toisten sillä silmällä vahtaaminen kuulu niin uskon että näitäkin ihmisiä on joiden mielestä se ei ole niin kovin suuri rikos. Se on vaan se oma moraali siinä kohtaa sen verran korkealla ja sitä luottaa myös joukon tuomaan turvaan ja tuttujen kanssasaunojien moraaliin. Esimerkiksi nyt kontulaisten seurassa jos joku lähestyisi jotakuta sopimattomasti saunassa niin luotan täysin että koko muu joukko nousisi lähentelijää vastaan ja hänet poistettaisiin saunasta. Ihmiset osaavat olla myös inhottavia ja käyttäytyä asiattomasti. Omasta turvallisuudesta kannattaa myös huolehtia mutta silti en halua pelotella ketään pois sekasaunomisesta. Varmasti pääosa sekasaunomista harrastavasta väestä ymmärtää kuinka saunassa käyttäydytään.
 
Tiedän et kello on aika paljon, heräsin ja ei sitte uni tullu, joten ehdin käymään täällä kärmeksessä. Kirjoitan muutaman hassun rivin, mitä tuli tässä mieleeni.

Saunominen itsessään ei ole seksuaalinen tapahtuma, vaikka me ihmiset tietysti olemme seksuaalisia entiteettejä. Siinä tilanteessa ratkaisevaa on miten me käyttäydymmme, jotta se saunominen olisi kaikille myönteinen kokemus.

Näistä härskeistä tuli mieleen kylpylän sekasauna, missä olen törmännyt miehiin jotka tulevat sinne pyyhe lanteilla ja käyttävät kaiken aikansa saunassa naisten tissien tuijottamiseen, mikäli erottavat ne sen höyryn joukosta. On aika surullista ja kypsymätöntä käytöstä.

Olen tainnut olla yhteissaunoissa niin pitkään jo, etten tavoita mitä jännää jotkut näkevät siinä ettei toisilla ole vaatteita päällä. En kyllä pystyisi tekemään hierontaa jos vähäpukeisuus olisi minun mielestä 'tosi jännää'. Nyt kun näen ihmisiä niin alan automaattisesti katsomaan ryhtiä, onko korva, olkapää, polvet ja kantapää edes suunnilleen linjassa, onko puolieroja, kiertyykö lantio, onko polvet yliojentuneet, jne. Eli minusta on tullut aika tylsä ><
 
Googletin vähän aihetta ja huomasin vasta nyt, että sekasaunominen aiheuttaa niinkin voimakkaita intohimoja. Näköjään esim. protu-leirejä kohtaan on hyökätty voimakkaasti sekasaunakäytännön varjolla. Toisaalla moni näytti olevan sitä mieltä, että sekasauna voi sopia sinkuille mutta ei vakiintuneessa parisuhteessa elävälle. Puolison sekasaunomiseen suhtauduttiin yllättävän yleisesti mustasukkaisesti ja suhtautumiseen vaikutti onko muilla saunojilla iho vielä sileää vai jo kurttuista. Eli suhtautuminen oli valitettavan seksuaaliviritteistä.

Se että todetaan, ettei alastomuus automaattisesti tarkoita seksiä ja ettei saunominen ole seksuaalista, ei poista sitä, että monelle alastomuuteen liittyy ainakin jossain määrin jotain seksuaalista. Se ei tarkoita, että käydään käsiksi tai muuta konkreettista toimintaa vaan lähinnä asiattomia ajatuksia. Minkälaisen arvon sitten antaa näille asiattomille ajatuksille onkin toinen asia. Joillekin ne ovat yksi hailee, toiset tuntuivat ottavan asian kovin raskaasti, siis jollain perusviettitasolla niin, että asia tuntui joitakin suorastaan kuvottavan.

Itse siis suhtaudun yleisesti positiivisesti sekasaunomiseen ja erityisesti olen sitä mieltä, että saunotaan tilanteen mukaan, mikä luontevinta on missäkin tilanteessa. Toivoisin, että alastomuuteen ei suhtauduttaisi niin virittyneesti, asia saisi mielellään olla arkipäiväisempi mutta kehitys ei näytä oikein lupaavalta ja todellakin yllätyin kuinka jyrkästi alastomuuteen suhtaudutaan. Esim. Vauva-lehdessä joku äiti pohti kuinka kauan on soveliasta saunoa poikansa kanssa, oli nyt eskarissa. Toisaalla yllätti miten alastomuus saunassa rinnastetaan alastomuuten muualla tyyliin "en minä olohuoneessakaan istu kavereiden kanssa alasti". Vähän samalla logiikalla alastomuus yhdistettiin sivistymättömyyteen. Ennemmin näen, että nimenomaan tarvitaan vähän sivistystä, jotta osaa pukeutua oikein eri tilanteisiin ja paikkoihin.
 
Minun protu-leirilläni ei ollut sekasaunapakkoa mutta muistan miten hankalaa oli jos ei halunnut sitä, ei siis painostettu mutta pelkkä tyttöjen vuoro oli hankalaan aikaan ja tuntui siltä että paikalle olisi voinut tulla poikia milloin vain (vaikka leirilläni oli vain yksi poikaleiriläinen, joka sattui olemaan lapsuudenystäväni ja kaksi poika-apuohjaajaa). Ainakin tuo on muistikuvani kahdeksantoista vuoden jälkeen :)

Minulle ei ole ongelma se että poikaystäväni käy yhteissaunomassa, muuta kuin että minusta tuntuu että minunkin pitäisi mennä (ja siitä ehkä seuraa osa vastustuksestani, se ei tunnu minusta asialta jota haluaisin tehdä mutta minusta tuntuu että niin kuuluisi tehdä niin käyn puolustuskannalle). Hän on tuntenut tuon kaveriporukan lukioajoilta ja he ovat yhteissaunoneet vuosikausia, hän on sitä mieltä että se on tehnyt hänelle hyvää (ja varmaan on oikeassa).
 
Hattu kävi kiivaan sanallisen taiston protuleirien sekasaunakäytännön puolesta eräällä keskustelupalstalla ja menetti malttinsa vain kerran. Hänen vastustajansa mielestä sekasaunominen on automaattisesti seksuaalista toimintaa, mikä kylläkin kuvastaa enemmän häntä itseään kuin sekasaunomista. Toisinaan miehet kiihottuvat sekasaunassa, mikä näkyy erektiona. Se ei sinällään ole erityisen yllättävää, sillä miehet voivat saada erektion missä hyvänsä. Vaatteet päällä sen salaaminen vain on helpompaa.

En muista, että kontulaisten kesken olisi koskaan tullut ikäviä tilanteita sekasaunoissa. Muualla ei ole oltu yhtä onnekkaita. Muuan ystävättäreni on joutunut kopeloinnin uhriksi radioamatöörien sekasaunatilanteissa, erityisesti uidessa. Joillain niistä sedistä oli isommat tissit kuin hänellä. Teekkarit ovat raportoineet kuvaamisesta pukuhuoneissa ja muusta asiattomasta käytöksestä.

Silloin kun kaikki ovat alasti, kukaan ei ole alasti. Mutta entäs jos on riisuutumassa tai alasti, kun toinen tekee lähtöä täysin vaatetettuna? Ilokseni huomasin viimeksi, etten hämmentynyt sellaisessa tilanteessa. Se oli jonkinlainen virstanpylväs luonnollisuuden tiellä. Jamppa saavutti sen minua ennen: vein pari vuotta sitten halkolastin saunalle Rismalahdessa ja odotin, että Nova tulisi löylyhuoneesta hakemaan sen. Sieltä tulikin Jamppa, ilkosen alastomana saunahattua lukuun ottamatta. Se osoitti reipasta luonnollisuutta jos mikä.
 
Minä kerron nyt pöyristyttävän salaisuuden: minusta on jokseenkin epämiellyttävää olla alasti. Ei se mikään ylitsepääsemätön ongelma ole, kuten ne harvat ja valitut kontulaiset jotka ovat kanssani saunoneet voivat todistaa, ja saunomisessa itsessään ykkösvikana ovat edelleenkin lämpötila-asiat, mutta ei se ainakaan nosta saunomisintoani. Minulla ei ole kehonkuvaongelmia eikä lapsuustraumoja irstaista sedistä, enkä ajattele sekasaunassa (oikeassa seurassa, "väärässä" seurassa jätän ihan takuulla saunomatta) että yhyy, nuo varmaan kyylää tissejä tuossa, mutta en vaan koskaan ole hoksannut esimerkiksi miksi haluaisin kotona riekkua alasti/vähissä vaatteissa jos voin myös pukea päälle.

Jotain varhaisteiniystraumoja minulla sen sijaan saattaa olla, erinäisten naisihmisten aiheuttamia. Sukulaistädeillä kun oli tapana kommentoida jotain tyyliin "mihin sinä sitä uimapukua tarviit" ja siirtyä sitten naureskelemaan että "kun sen naapurin tyttärenkin tarvi omassa mökkirannassa laittaa uikkarit kun se pelkäsi että joku ukko järven toiselta puolelta näkee". Kun minä olisin halunnut uimapuvun siksi että minusta on fyysisesti melkoisen inhottavaa uida ilman. Ja jos alastomuus tuntuu epämiellyttävältä niin kai siitä tulee henkisestikin hankalaa. Vastaavia kommentteja olen valitettavasti kuullut myöhemminkin, esimerkiksi jos käy uimasta saunassa eikä toisinpäin, eikä parin minuutin lämmittelyä varten ole jaksanut riisua uimapukua.

Siksi minua vähän kismittää tuo luonnollisuus, kai ihminen voi olla luonnollinen muutenkin kuin koikkelehtimalla alasti pitkin peltoja? Minä olen varmaan luonnollisimmillani täysissä pukeissa naama ja tukka räjähtäneinä ja olokin on silloin suhteellisen luonteva, vaikka saattaisinkin haluta siistiytyä ihmisten ilmoille lähtiessäni. Vaatteita riisuessa puolestaan pitää paradoksaalisesti pukea päälle se naamio ja olemus että tämä nyt on olevinaan ihan luonnollinen tilanne, koska eihän suomalaiseen kulttuuriin vain sovi se ettei aikuinen ihminen halua istua vähintään kerran viikossa ilkosillaan kuumassa huoneessa. Pyyhe tai uikkarit saunassa ovat jotain kammottavan noloa, mistä saa ja pitää asianosaiselle kuittailla, ja niin varmistaa ettei mokoma ainakaan jatkossa tule pilaamaan muiden luonnollista saunaelämystä.

(Huvittavin saunakokemukseni kyllä oli varmaan se kun pukukoodiin kuului pelkät (mieluiten mahdollisimman rumat) pitkät kalsarit :D)
 
Käsittääkseni Protu-yhdistys selvitti sekasaunakäytäntöään jopa lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aulalle joka katsoi, ettei asiaa tarvitse tutkia enempää. Eli näin käytännöllä on virallinen hyväksyntä. Voi kait myös sanoa, että Miitin saunomiskäytännöllä on korkean tason hyväksyntä kun käytäntö on samanlainen.
 
Pienemmissä miiteissä on pelkästään sekasaunoja. Kyllähän infotilaisuudessa kysytään, haluaisiko joku saunoa sukupuolittain, mutta jos ujostelee sekasaunaa, niin onko tuollaisessa "kaikki katsovat minua"-tilanteessa sitten sen rohkeampi? Niinpä hän mieluummin jättää koko saunomisen väliin, mikä on sääli. Minun puolestani Steel ja kumppanit saisivat pitää uimapukua tai muita vaatteita saunassa, jos se heidän saunomiskynnystään madaltaa. Tärkeintä on seura, ei paljaan pinnan määrä. Pesemisen yhteydessä on paljastelua vaikea välttää, mutta Hämeenkosken saunassa on kaksi pesuhuonetta. Toinen niistä pyhitettäköön yksityiskäyttöön.
 
Pagba, mielestäni Jas on usein sanonut infotilaisuudessa, että jos ei tahdo yhteissaunoa niin asiasta voi
käydä sanomassa hänelle ihan kahden kesken, eikä siellä infojutussa kaikkien kuullen. Näin ihan btw. :p
 
No, hän voisi mainita, että saunaan saa mennä ainoastaan vaatetta päällä tai alasti. Viimeksi infotilaisuudessa homma muistaakseni hoidettiin niin, että hän kertoi yhteissaunomisen olevan tapana, mutta jos jollain oli jotain sitä vastaan, niin hän sai sanoa mielipiteensä. Noin viiden hiljaisen sekunnin jälkeen hän jatkoi puhettaan.
 
Ongelmahan on juuri se, että hyvin harva vastustaa sekasaunaa ääneen, mutta todellisuus on sitten toinen. Viimeksi muutaman kymmenen hengen porukassa kävi juuri noin, eli etukäteen kyseltiin onko sekasauna ongelma kenellekään. Lopputuloksena peräti kolme naista taisi tulla sekasaunaan ja loput menivät vasta kun kaikki miehet olivat lähteneet.
En minäkään oikein näe tarvetta sekasaunomiselle ja suhtaudun ylipäänsä yhteissaunomiseen hiukan varauksellisesti, koska en viihdy erityisen hyvin alasti enkä oikein näe syytä miksi pitäisikään. Mieluiten saunon ihan omissa oloissani.
 
Vampirelady sanoi:
Pagba, mielestäni Jas on usein sanonut infotilaisuudessa, että jos ei tahdo yhteissaunoa niin asiasta voi
käydä sanomassa hänelle ihan kahden kesken, eikä siellä infojutussa kaikkien kuullen. Näin ihan btw. :p

Tähän ainakin pyrin, valitettavan usein se unohtuu. En ole ihan varma taas tässä mikä oikeellinen käytäntö; uskaltaako sitten kahdenkeskenkään välttämättä tulla sanomaan? Pitäisikö ilmokaavakkeen "lisätietoihin" kirjata, jos haluaa erikseen naisten ja miesten vuorot? Jos olisi naisten ja miesten vuorot erikseen, olisiko lopputulos se, että saunaa lämmitettäisiin pari tuntia tyhjänä ja sitten kaikki ryntäävät sinne, kun yhteissauna alkaa? Muistelen jossain The Miitissä käyneen näin.

Olen myöskin siinä mielessä henkkoht tasolla varsin huono ihminen, että minä kykenen puhumaan ääneen vaikeistakin asioista, tutuille ja tuntemattomille. Käytännössä se tarkoittaa, että minulle on aika vaikeaa kyetä samaistumaan täysin tunteeseen jossa jostain aiheesta ei uskallettaisi sanoa ääneen, jos siihen on jotain sanottavaa. Tietenkään ei ole mitään väärää siinä, että on ujo, vaan yritän nyt hakea takaa sitä etten tule ajatelleeksi. Valittaen totean, että vastuullisia virkoja on melkoisen vaikea yrittää hoitaa niin ettei oma persoona paista läpi :p

Saunomisesta noin ylipäänsä: myös minä koen, että Konnussa opittu sekasaunakäytäntö on kasvattanut ihmisenä. Nimenomaan sitä semmoista sukupuolten välistä solidaarisuutta, ei niinkään kehonkuvaa - aluksi teini-ikäisenä toki sitäkin, mutta nyt elän ilmeisesti sellaista kriisivaihetta ulkonäön suhteen, että tässä ei auta miehet eikä naiset eikä alastomat eikä vaatetetut :D Kyllähän se jännältä tuntui löytää itsensä 15-vuotiaana noin kymmenen vuotta vanhempien miesten kanssa yksin saunomasta, mutta se ehkä juuri oli omiaan niitä tilanteita, joissa ymmärsi sen sukupuolen merkitsemättömyyden.
 
Siihen saunomiseen olis kyllä hyvä löytää joku toimiva ratkaisu, jotta yhteissaunomista karttavat voisivat saunoa rauhassa. The miitissä on ollut aina nämä miesten/naisten vuorot, mutta kerrankin se yhteissaunavuoro alkoi todella myöhään (muistaakseni 23:00) ja kai sitä nyt vähän aiemminkin olis saunaan menny. Tietty ideaali ratkaisu olisi miittipaikka missä olisi kaksi saunaa, toinen yhteissaunomiseen ja toisessa olisi vuorotellen miesten ja naisten vuoro.
 
Se mitä konnun saunakäytäntöihin tulee niin sitä on tosi hankala sanoa mikä olisi paras mahdollinen tapa toimia. Ehkä sekin riittäisi jos miittitopikin aloitusviestissä valaisee saunakulttuuria lyhyesti ja laittaa siihen että mikäli kaipaisi mieluummin erillistä saunavuoroa niin voi ottaa asian puheeksi TV:n kanssa joko sähköpostilla/yksärillä ennen miittiä tai sitten jutella kasvotusten paikanpäällä. Toisaalta jos miittitopikissa puhutaan sekasaunomisesta niin onko teinien vanhemmat vielä enemmän kauhuissaan eivätkä päästä lapsiaan miitteihin? Hankalaa on tämä tämmöinen...

Pagba, todennäköisesti tilanne jossa olen alastomana tullut hakemaan puita on ollut minullekin hiukan outo mutta ei ylitse pääsemätön juttu ja olen halunnut voida olla täysin luonnollinen tilanteessa ja ilmeisen hyvin ainakin jonkinlaisen ulkoisen luontevuuden siihen saanut luotua :) Tosin ei se ole voinut hirmuisen suuri asia olla kun en itse muista kyseistä tapausta ja yleensä kuitenkin muistan todella hyvin ahdistavat ja kiusalliset tilanteet.
Minulle on muuten paljon helpompaa tulla saunasta kuivailemaan itseäni muiden pukeissa olevien sekaan kuin riisua muiden ollessa vielä pukeissa. Tosin sekään ei ole iso asia mutta jokin hienoinen jännite siinä tilanteessa ehkä on. Sitten kun pääsee suihkuun asti niin on taas ihan hyvä.
__________________________________________
Edit. Onhan noita saunavuoroja aikaistettu miiteissä viime vuosina kun on tullut nurinaa (ehkä eniten minun puoleltani) siitä että sekasauna on liian myöhään. Ja muistaakseni joku vuosi oli niin että jos näytti ettei johonkin saunavuoroon ollut menijöitä ollenkaan kun vuoron aikaa oli jo jonkin verran kulunut niin huudeltiin että onko kukaan oikeasti menossa ja kun ei ollut niin aloitettiin sekasauna aikaisemmin. Tai jos kyseisessä vuorossa saunovat poistuvat aikaisemmin kaikki niin sekasaunan voi hyvin aloittaa ajoissa.
 
Muistan yhden The miitin, jonka sekasaunaan tuli tyttö uimapuvun kanssa, eikä se minua häirinnyt mitenkään. Tiedän et uimapuvun käyttö saunassa on vähän niin ja näin, mutta nyt se oli siihen tilanteeseen sopiva. Olisi ollut suorastaan ääliömäistä alkaa siinä kohtaa valittamaan et tänne ei sitten tulla uimapuvulla. Itsellä menee kyllä niinpäin, että jos muut ovat ilman uimapukua niin minulla olisi iso kynnys mennä sinne uimapuvulla - en osaa sanoa mistä johtuu, laumasieluisuudesta kenties?

Tämä yhteissaunominen on kyllä edelleen vähemmistön juttu ja ollaan näissä miiteissä ainakin pariin kertaan lauteilla juteltu siitä miten muissa yhteyksissä tätä saunomismuotoa ollaan oudoksuttu. Se on hyvä asia tiedostaa, ettei kuvittele pienessä mielessään miitin jälkeen, että se nk. normaali käytäntö on sama kuin miittien normaali. Joidenkin on vaikea tajuta, että saunaan mennään sen puhdistumisen ja sosiaalisen ilmapiirin vuoksi - ja ketkä sitä eivät tajua ovat väistämättä niitä joille nämä yhteissaunat ei sovi alkuunkaan (tai saunominen ylipäänsä).

Olen tämän kontuväen ulkopuolella törmännyt sellaiseen ilmiöön, että vahvoja negatiivisia estoja omaavat ihmiset voivat olla verbaalisesti todella härskejä. Keittiön pukuhuoneissa on sattunut monta kertaa se klassinen, et tullaan sieltä tyyliin "anteeksi, tulen myöhemmin uudestaan", kun olen juuri ottanut paidan/housut pois. Silti nämä vähäpukaisuuteen kainosti reagoivat voivat käyttää suuren osan työajastaan puhumalla seksistä.

Sekään ei ole auttanut asiaa, että olen joissain paikoissa etukäteen sanonut, et minua ei häiritse jos joku näkee minut hetken vähissä vaatteissa. Siitä tuskin kukaan saa kiksejä ja jos saa niin eipä se ole minun asiani. Elämä on työelämässäkin helpompaa, kun ei joka käänteessä tarvitse miettiä milloin ne työvaatteet voi vaihtaa ettei kukaan nyt tule ja näe niitä sinun alusvaatteita. Kerran otinkin asian puheeks ikäiseni naisen kanssa (koska tuli samaan aikaan vaihtamaan vaatteita) ja tämä sanoi, että "tähän ikään mennessä voi vaihtaa vaatteensa missä vaan", mutta eihän se käytännössä ole ikäkysymys.
 
Kovimmat löylyt pitkiin aikoihin tultu otettua. Sen verta kovat, että piti poistua saunasta kaikki mahdolliset tietämäni jumalan rienat lausuttuna. Ei vielä kovin suuri saavutus meikäläisen lämmönsietokyvyllä, mutta kaikki on suhteellista.
 
Ylös