Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria...)

Nyt alkaa kiinnostaa tämä feispuukki. Miten sinne pääsee? Tai siis että mistä se löytyy? Gsus, lapsenikin tietävät tästä enemmän kuin minä...
 
Ihan nyt edellisiin viesteihin katsomatta sanon oman mielipiteeni:

Facebook on todella raivostuttava. Sinne rekisteröityminen oli tuskallisen hidas prosessi, ja omien tietojen runsas kysely tuntui eittämättä inhottavalta. Ja moniin niistä oli vielä pakko vastata. Kun vihdoin pääsi laittamaan omia kuvia, oli sekin aivan liian monimutkaista esim. IRC-galleriaan verrattuna, ja koko profiilin käyttö on muutenkin ihan sekavaa sössöttämistä. Kaiken maailman sovellusten lisäämistä, kutsujen hyväksymistä ja erilaisten testejen tekemistä. Ja jos niistä tekee jotain, on pakko lähettää kutsu siihen kymmenelle ystävälle ennenkuin saa tulokset (jotka sitten sekoittavat koko sivun ja niitä pitää piilotella ja poistella ja äh ja pöh.) Lisäksi toisille jutteleminen on hermoja raastavaa; se seinä ei oikein toimi.

Argh. Miksei kaikki kuvagalleriat voi olla yhtä helppoja kuin Tauluseinä? :just:
 
*Elanor* sanoi:
Nyt alkaa kiinnostaa tämä feispuukki. Miten sinne pääsee? Tai siis että mistä se löytyy? Gsus, lapsenikin tietävät tästä enemmän kuin minä...

Facebookiin pääsee täältä: http://facebook.com/ (Olipa vaikeasti pääteltävä osoite. ;))
 
Saattaa olla vaikea... Osaankohan minä kirjoittaa tuon tuonne... :D
Herra on hyvä ja kasvattaa vaan pitkää pinnaa! :wink:
 
Iivari sanoi:
Nerwen voinee auttaa heitä jotka haluavat kokonaan poistaa profiilinsa?

Mitä, onko mulla joku maine tässä asiassa? :wink:
Vastoin yleistä käsitystä Facebook-tunnus ON mahdollista tuhota, ei siis ainoastaan deaktivoida. Kun itse tein tämän, homma toimi niin että piti lähettää sähköposti tuen osoitteeseen ja kertoa haluavansa että profiili tuhotaan täysin ja lopullisesti. Sieltä tuli sitten vastausmaili jossa kehotettiin ensin manuaalisesti tyhjentämään profiili kaikesta, ja vasta tämän jälkeen he ilmoittivat deletoineensa tunnuksen. Nykyään ilmeisesti homma toimii niin, että kun on loggautuneena sisään voi vierailla osoitteessa http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Joku tunnukset omaava voisi vilkaista tuota ja kertoa mitä siellä nykyään vaaditaan - vatsatanssia ja kurpitsapikkelssiä? (Sori, mutta en voi käsittää tuota manuaalista tyhjentämistä vieläkään... :yuck: )

Jotain kertonee, että Facebookin help-sivun top 10 etsityimmät haut-listalla ykkössijaa pitää hallussaan "delete". [22]
 
Ja sitten mulle vielä sanotaan, että se on helpponakki, kun nyt jo keskustelu menee nooooiiiin korkealta yli hilseen... Ehkä mä vaan suosiolla olen sitä mieltä, että se on hapatusta!
 
Nerwen sanoi:
Joku tunnukset omaava voisi vilkaista tuota ja kertoa mitä siellä nykyään vaaditaan - vatsatanssia ja kurpitsapikkelssiä? (Sori, mutta en voi käsittää tuota manuaalista tyhjentämistä vieläkään... :yuck: )

"If you do not think you will use Facebook again and would like your account deleted, we can take care of this for you. Keep in mind that you will not be able to reactivate your account or retrieve any of the content or information you have added. If you would like your account deleted, then click "Submit.""

Alla siis Submit-nappi.
 
Hienoa! En usko olevani ainoa joka on antanut sivustolle palautetta siitä, että tunnuksen poistamisen ei pitäisi olla niin käsittämättömän vaikeaa. Ensimmäinen +-merkki Facebookille minulta siis käyttäjien kuuntelemisesta ja palautteen pohjalta tehdystä muutoksesta.
 
Círdan sanoi:
Kaiken maailman sovellusten lisäämistä, kutsujen hyväksymistä ja erilaisten testejen tekemistä. Ja jos niistä tekee jotain, on pakko lähettää kutsu siihen kymmenelle ystävälle ennenkuin saa tulokset (jotka sitten sekoittavat koko sivun ja niitä pitää piilotella ja poistella ja äh ja pöh.)

Kutsuja ei ole pakko lähettää eteenpäin. Siellä on aina pieni "skip" linkki jonka kautta pääsee eteenpäin kutsumatta ketään. (Ellei tilanne ole sitten muuttunut siitä kun itse viimeksi jonkun testin tein.) Eri asia on sitten se kannattaako niitä ylipäänsä tehdä. Minulla on pitkät listat kutsuja ties minne, itse annan niiden vain olla.
 
charlie sanoi:
Hassua, että samaan hengenvetoon mainitset profiilin pursunneen roskaa ja sanot uutta ulkoasua turhaksi. Käyttökelvottomiksi paisuneiden profiilien palauttaminen hallintaan oli ulkoasu-uudistuksen tärkeimpiä saavutuksia. Nyt kaikkea ei enää tarvitse pitää profiilissa näkyvissä.

Ei niitä ennenkään tarvinnut. Minun ainakaan. Mutta mitä järkeä noissa taas on jos ne eivät ole esillä? Turhaa touhua.
Nerwen pääsin juuri siihen sähköoostin laittamiseen asti, mutta se piti laittaa englanniksi ja olin jo valmiiksi kyllästynyt koko säätämiseen enkä ymmärtänyt takaisin tulleista ohjeista muuta kuin sen ettivät ymmärrä mitä haluan. Homehtukoon koko profiili siellä minun puolestani jos he nyt välttämättä tahtovat sen säilyttää.
 
Jaamar sanoi:
charlie sanoi:
Hassua, että samaan hengenvetoon mainitset profiilin pursunneen roskaa ja sanot uutta ulkoasua turhaksi. Käyttökelvottomiksi paisuneiden profiilien palauttaminen hallintaan oli ulkoasu-uudistuksen tärkeimpiä saavutuksia. Nyt kaikkea ei enää tarvitse pitää profiilissa näkyvissä.

Ei niitä ennenkään tarvinnut. Minun ainakaan. Mutta mitä järkeä noissa taas on jos ne eivät ole esillä?

Profiili on jaettu neljälle eri välilehdelle, joista käsittääkseni oletuksena on esillä Wall eli se seinä, jolle kirjoitellaan. Sitten tulevat Info, Photos ja Boxes, jossa näkyvät kaikki sovellukset.

Suosittelen myös kaikkia käymään kohdassa Settings ja siellä Privacy settings, josta voi säätää, etteivät ihan kaikki maailman ihmiset pääse näkemään niitä juuri sinun sivujasi ja tietojasi.
 
fanye sanoi:
Kutsuja ei ole pakko lähettää eteenpäin. Siellä on aina pieni "skip" linkki jonka kautta pääsee eteenpäin kutsumatta ketään.

Valitettavasti linkkiä ei ole aina. Tai sitten sovellus ei suostu toimimaan jos jättää kutsut lähettämättä. Itse poistan tällaiset sovellukset saman tien vaikka ne vaikuttaisivat kuinka kiinnostavilta.

Jaamar sanoi:
Ei niitä ennenkään tarvinnut. Minun ainakaan. Mutta mitä järkeä noissa taas on jos ne eivät ole esillä?

Pahoittelen, ilmaisin asian epätarkasti. Siis uudessa ulkoasussa kaikkea ei ole pakko pitää profiilin etusivulla. Oletuksena sovellukset eivät tule näkyviin mihinkään (mikä on useimmiten ihan ok) ja jos ne haluaa näkyviin niin ne tulevat erilliselle välilehdelle. Haluamansa sovellukset voi nostaa näkyviin myös etusivulla tai tehdä niille oman välilehden. Tämä selkeyttää profiilin etusivua todella paljon.
 
Klikkasin tänään mielenkiinnosta yhtä applicationia, ja esiin tuli ilmoitus, että jos jatkan, annan sovellukselle pääsyn omiin tietoihini ja ystävieni tietoihin.

Eli jos ystävissäni on sovelluksia rakastavia yksilöitä, ties millä poppoolla saattaa olla pääsy minunkin tietoihini. Toisaalta: siellä ei ole mitään mikä voisi ketään kiinnostaa, enkä ymmärrä miten niitä vähäisiä tietoja voisi hyväksikäyttääkään.
 
Nerwen sanoi:
Nykyään ilmeisesti homma toimii niin, että kun on loggautuneena sisään voi vierailla osoitteessa http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account
Ihanaa! Kiitos. Nyt se on poissa.
Jaamar sanoi:
Jos tuo on ainut paikka yhteydenpidolle niin onko ihminen edes yhteydenpidon arvoinen?
Juuri näin. Onko yhteydenpidon arvoinen tai oikeastaan, onko yhteydenpito tarpeellista. Minusta tämäkin kertoo ajasta, että täytyy olla niin paljon suhteita kaikkialle ja kovin suosittu. En tiedä, onko se välttämättä paha, mutta itse vierastan tätä kovasti. Ei kaikkiin tarvitse pitää yhteyttä!
 
Ei kaikkiin tarvitse tietysti pitää yhteyttä mutta minusta on mukavaa että minulla on jonkinlainen side lapsuudenystäviini, muuten todennäköisesi en olisi missään tekemisissä heidän kanssaan. Tai jos olisin niin puhelimella tai sähköpostilla, he kun asuvat eri kaupungeissa. Ehkä niistäkin voi sanoa että surullista että pitää yhteyttä vain puhelimella, eikö silloin olisi parempi olla pitämättä yhteyttä lainkaan? Minusta Facebook on vain yksi väline muiden joukossa ja minun on kyllä vähän vaikeaa ymmärtää siihen liittyvää tunnekuohuntaa. Toisaalta minun on vaikeaa ymmärtää myös sitä miten jaksaisi addiktoitua siihen, joten voi olla että olen vain tasaisen intohimoton ihminen, joka osaa suhtautua tuollaisiin juttuihin voimakkailla tunteilla :)
 
Ei kaikkiin tarvitse tietysti pitää yhteyttä mutta minusta on mukavaa että minulla on jonkinlainen side lapsuudenystäviini, muuten todennäköisesi en olisi missään tekemisissä heidän kanssaan. Tai jos olisin niin puhelimella tai sähköpostilla, he kun asuvat eri kaupungeissa. Ehkä niistäkin voi sanoa että surullista että pitää yhteyttä vain puhelimella, eikö silloin olisi parempi olla pitämättä yhteyttä lainkaan?

Minua ehkä Facebookissa rassaa se persoonattomuus yhteydenpidossa. Siis en minä halua itse mennä katsomaan joltakin naurettavalta profiilisivulta, mitä jollekin ihmiselle kuuluu, vaan haluan, että se joku ottaa minuun - siis nimenomaan minuun, eikä koko Facebook-yhteisöön - yhteyttä ja kertoo mitä kuuluu tai sitten minä otan häneen yhteyttä ja kerron mitä kuuluu. Se ei ole mitään yhteydenpitoa, että pitää ikään kuin omaa kotisivua, jota muiden pitää sitten käydä vilkuilemassa. Sehän on sama kuin julkaisisi itsestään tiedotteen. Vuorovaikutus jää aika vähiin.

Se on toki totta, että Facebook on vain yhteydenpitoväline, mutta välillä kyllä herää kysymys, että mitä se sitten tekee ihmissuhteille, jos tosiaan niiden edellytys on se, että julkaisee netissä omia henkilötietojaan. Ja kun en ymmärrä, että mikä siinä sähköpostiviestissä on niin vaikeaa, sellaisen kirjoittamiseen menee viisi minuuttia. Facebook tuntuu olevan sellainen muka-kiireisten ihmisten tapa pitää yhteyttä: kun ei ehdi kirjoittaa meiliä, niin Facebook on jotenkin niin paljon nopeampi ja on niin tosi coolia kertoa, miten paljon on tekemistä ja miten hirveästi on kavereita ja Facebookin avullahan se onnistuu. Minä en edes halua kuulua listaan "kavereita, joihin ei ehdi pitää yhteyttä muuten kuin Facebookilla". Jotenkin se tuntuu loukkaavalta. Ehkä olen hieman nättinokkainen?
 
Minä en käytäkään Facebookia niin kuin sitä ehkä pitäisi käyttää :) En siis ikinä kirjoita niitä status-juttuja enkä juuri lue muiden, vaan minulle se toimii enemmän osoitekirjana, jossa tuttavieni yhteystiedot pysyvät oletettavasti ajantasalla ja jos haluan ottaa yhteyttä niin minun ei tarvitse miettiä onko hän ehkä valmistunut koulustaan ja toimiiko osoite, viestin lähettäminen siellä on myös jollain tavalla helpompaa kun jotenkin ajattelen että jos ihminen on Facebookissa niin hän haluaa yhteydenottoja. Sitä tarkoitin sillä että minulle Facebook on samanlainen väline kuin sähköposti tai puhelin, mahdollistaa henkilökohtaisen yhteydenpidon.
 
Olen pitänyt parhaimpiin lapsuuden ystäviini yhteyttä kymmenen vuoden ajan postikirjeillä. Nyt en kirjoita kirjeitä enää kaikkien kanssa, mutta joskus mesessä juttelemme. Kyllä yhteyttä voi pitää ilman facebookiakin, jos oikeasti haluaa. Mailiosoite ehkä vanhenee, kotiosoite harvemmin. En pidä enää yhteyttä kaikkiin, joiden kanssa olen kirjoitellut, mutta kyse ei ole yhteydenpidon vaikeudesta vaan muuten vain sen katkeamisesta. Jos ihmistä ei muutenkaan näe juurikaan ikinä, on ihan sama, meneekö viesti reaaliajassa vai parissa päivässä.
 
Minun lapsuudenystävieni kotiosoitteet kyllä vanhenevat, he ovat asettuneet asumaan ympäri maata. Nuo eivät ole sellaisia ihmisiä jotka olisivat varsinaisesti enää ystäviäni, mutta sellaisia joiden yhteystiedot on mukava pitää jotenkin muistissa. Ja Facebook ei minusta eroa mitenkään paperisesta osoitekirjasta, muuta kuin sen kätevyyden kannalta. Toisaalta tuo porukka (sitä voi ehkä ajatella enemmän yhdistyksenä johon kuuluu ihmisiä jotka eivät olleet aikoinaan ystäviäni mutta asuivat samassa paikassa) käyttää Facebookia myös tiedottamiseen tapaamisista ja sellaisista, se toimii paremmin kuin perinteiset sähköpostilistat siihen.
En minä kyllä yritä pakottaa ketään käyttämään sitä :)
 
Edellenkin koen tuon facebookin liian sekavaksi itselleni ja minä kun en tosiaan mikään nero näissä asioissa ole, vaan tarvitsen ihan kunnon ison rautalangasta väännetyn mallin, niin että taidan jättää suosiolla tuon asian taitavimpien käsiin.
Mutta se on tosiaan hyvä puoli, että se on joillekkin ihmisille selvästi tarpeellinen asia, joten ei se silloin voi ihan huonokaan juttu olla.
 
Ylös