Terry Pratchett ja hänen tuotantonsa

Pratchett on paras! Tai no, ei ihan paras, mutta eipä paljoa jää puuttumaankaan.
Minun lempihahmojani ovat, yllätys yllätys, Kuolema ja Muori Säävirkku (eli Granny Weatherwax). Ja Porkkana, se typerä vartija. Miten joku voi olla niin naiivi?
Englanniksi en ole juuri lukenut, vain Pyramids, kun suomenkielistä en heti käsiini saanut ja pakko oli lukea... Ja ai niin, Hogfatherin ainakin kahdesti. Lempikirjani on ehdottomasti Velhous verissä. Se, missä pikkutyttö on sekä noita että velho...
Pratchett on aivan hervotonta luettavaa.
 
Noitasiskokset-kirjaa luen tällä hetkellä. Olen aika alussa, muta ihan hyvältä se vaikuttaa. En voi paljon sanoa, mutta tällä hetkellä Kuolema on lempihahmoni :D . Luultavasti aion kyllä lukea muitakin Pratchettin kirjoja. (Tietääkö muuten kukaan, onko Terry mies vai nainen?)

edit: Jeeh, olen aika loppupäässä Noitasiskoksia :D. Mahtava kirja! (Oli pakko lainat Mort jo kirjastosta, vaikka on miljoona muutakin kirjaa luettavana.)
 
Terry on mies.
Minäkin luulin sitä aluksi naiseksi (vrt. Terry - Terri), mutta sitten jossakin netissä/kirjassa/jossakin kuitenkin oli sen kuva, ja hui kauhistus! Sehän olikin ihan omituinen partanaama ukkeli! :p :lol:
 
En ole lukenut Terry Pratchettin kirjoista muita kuin Noitasiskokset, josta pidin hyvin paljon.
Nyt olen kuitenkin paraikaa lukemassa Magian väriä, tällä hetkellä olen vasta aivan alussa, mutta kirja on antanut itsestään ihan hyvän "ensivaikutelman" ja luen sitä mielenkiinnolla eteenpäin.
Ainakin olen siis tähän mennessä pitänyt hänen kirjoistaan hyvin paljon, vaikka en ole niitä enempää lukenutkaan. :wink:
 
Minä olen lukenut muutaman Terry Pratchetin kirjan. Eniten hänen hahmoistaan pidän Kuolemasta, varsinkin Mortissa ja Viikatemiehessä :D Mielestäni Kuolemassa on se hauskaa, miten hän yrittää ottaa selvää ihmisten käytöstavoista. Hih! Tavoitteena olisi lukea Pratchettia enemmänkin, mutta ne kaikki kirjat, joita en ole lukenut tuntuvat olevan aina lainassa juuri silloin, kun minä eksyn kirjastoon asti...*mur*
 
Olen juuri lukemassa Viikatemiestä. Olen lukenut lähes kaikki suomennetut Kiekkomaailma kirjat uusimpaa kirjaa Ericiä myöten. Lukematta on Mahtava Morris ja Vartijat Hoi!.

Tykkään Pratchetin kirjoitus tavasta, paljon huumoria, mielenkiintoiset hahmot ja siitä miten hän tekee pilaa ihmisten heikkouksista. Tein muummuassa esitelmän Terryn kirjasta Valkoparta karjupukki, sain siitä 9 arvosanaksi.
 
Hyvää tekstiähän hän kirjottaa. Ite tykkään erityisesti siitä kuinka kirjoista ilmenee se, että ne tapahtuu samassa maailmassa; hahmot jotka muissa kirjoissa ovat pääosissa voiva tulla vastaan toisissakin kirjoissa.
 
Ihastuin Pratchettin kirjoitustyyliin suunnattomasti jo ensimmäisellä lukukerralla. Monien muidenkin tavoin Kuolema on valloittanut sydämeni täysin, muttei kaupunginvartiostokaan kovin kauas jää.
Ihastuttavaa on myös hänen tyylinsä piilotella vitsejä ja yhteyksiä muihin kirjoihin taikka aiempiin hahmoihin. Olen huomannut että hänen kirjansa kestävät helposti useammankin lukukerran ja löydän miltei jokaisella kerralla vitsejä, joita en ole aiemmin huomannut tai ne ovat jääneet muuten vain aukeamatta.
 
Jostain systä Prachett ei uppoa minuun. Kahteen otteeseen olen yrittänyt kirjailijan teoksia lukea, mutta ei niin ei. Toinen oli Maailmanlopun ennustuksia (tai jotain sinnepäin) ja toinen Noitia maisemissa. Veljeni pitää Prachettin kirjoista kovasti, mutta itse lopetin molemmat ennen puolta väliä; liian sekavaa, jutun punainen lanka jäi minulta kokonaan pimentoon. Mutta ehkä aloitin vain vääristä kirjoista? :p
 
Pratchett on varmasti yksi lempikirjailijoistani, aivan mahtava!
Paras kirja luultavasti Pyramidit tai sitten Viikatemies. Myös Vartijat, hoi! on loistava opus.

-Ville
 
Luimpa tässä justiinsa Vartijat hoi! aivan upea teos. Terry tietää miten kirjoitetaan ei voi muuta sanoa. :)
 
Hyviä uutisia! Pyysin Tampereen Kaupunginkirjastoa tilaamaan Science of Discworld- opukset ja ne ovat molemmat "hankinnassa" Metson kokoelmiin... joskus yksi ainoa toive/asiakaspalaute on korsi joka katkaisee kamelin vaakakupit... eikun painottaa kirjaston selän suostumuksen puolelle... öö... hetkinen. Kannatta kokeilla, ja asiallisemmalla kielenkäytöllä kuin [color=red:61512e0e49]tämä viesti. [/color]
 
Luen juuri Shannara-sarjaa ja pidän siitä.Onko hän kirjoittanut kirjan Viikatemiehestä?Minun pitäneekin lukea se, sillä olen keksinyt Viikatemiehelle tarinan omasta näkökulmastani.
[color=black:9b8aeae728][/color]www.risingshadow.net
Tarinatuokiosta voitte lukea "Vikkatemiehen tarinan" jonka olen sinne väsännyt.
 
Shannaran on kylläkin kirjoittanut Terry [color=red:797eb0909f]Brooks[/color], ei Pratchett...

Onko kukaan lukenut Pratchettin lastenkirjoja, siis niitä vanhempia. Esim. Johnny and the Dead ja Diggers (ja jatko-osat), jotka olivat aika hauskoja.
 
Enpä ole valitettavasti mistään löytänyt noita vanhempia lastenkirjoja, ihan mielenkiinnon vuoksi olisi mukava lukea. Ainakin tuo uudempi kirja, Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät on ihan mainio opus :D Olisiko kenelläkään tietoa, että mistä näitä vanhempia voisi löytää? Kun niitä ei ole missään näkynyt, vaikka vähän olen yrittänyt etsiskelläkin. Nehän ei minun käsityksen mukaan edes sijoitu Kiekkomaailmaan (?). Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Ja sitten toinen juttu.. Mahtaisiko kukaan olla selvillä milloin se uusin suomennos ilmestyy? Vai onko jo ilmestynyt? Että tiedän pitääkö mennä Suomalaisen henkilökuntaa ahdistelemaan :wink:
 
Nuo vanhat lastenkirjat eivät sijoitu Kiekkomaailmaan vaan aivan tavalliseen (tosin Diggers/ym.-sarjassa päähenkilöt ovat pieniä menninkäisen kaltaisia olentoja. Nyt muistan heidän nimensäkin, carpet people). Itse löysin ne Hollolan kunnankirjastosta, joka oli yllättävän hyvinvarustettu. Kai niitä muissakin kirjastoissa on.
 
Minä olen koko ajan luullut, että Terry P. ja Terry B. on sama kirjailija!Mutta pidin vain sitä Plancett nimeä.Ihmettelin kovasti, kun palautin Shannaran ekan osan kirjastoon ja huomasin, että kirjailija onkin Brooks eikä Plancett :shock: Nyt sentään tiedän kumpi on kumpi.Plqancettia en ole vielä lukenut.
 
Tarkoitat kuitenkin varmaan Pratchettia etkä Plancettia. Nimet ovat kyllä vaikeita :)

Minäkin olin aivan vakuuttunut että Pratchett on nainen. Parta kyllä vähän hämäsi...
 
Juuri niin, Prancett. Onko Slavatore muuten mies vai nainen???Olen tämän kysymyksen kirjoittanut jonnekin, mutta en muista mihin.Tämä on siis TÄÄLLÄ.
 
Bob Salvatore taitaa olla ihan miespuolinen (kuva löytyy täältä http://www.rasalvatore.com/biography.html, en olisi häntä noin mukavan näköiseksi uskonut :)).[/i]
 
Ylös