Viiltäviä sitaatteja

Tämänaamuisessa Pokémon-jaksossa, sen jälkeen kun Jessie ja James ovat yrittäneet pyydystää Seviperiä käyttämällä hedelmäkoria syöttinä ja kun Seviper on napannut korin mukaansa, James hermostuu kalliiden hedelmien menettämisestä, vaatii Seviperiä tuomaan ne takaisin ja huutaa:

"Ei hedelmät puussa kasva!"
 
Sitaatit ovat nähtävästi alkaneet painottua hupipuolelle (eikä siinä mitään vikaa, sain muutaman kerran nauraa ihan tosissani :) ). Mutta itse voisin mainita itseäni aikoinaan koskettaneen lauseen elokuvasta Shadowlands eli muistaakseni Varjojen maa (C.S. Lewisin elämästä, pääosassa Anthony Hopkins).


The pain now is part of the happiness then.


Tarkastaessani että varmasti muistin elokuvan oikein, huomasin, että muutkin ovat huomanneet kyseisen lauseen hienouden. Sitaatilla löytyi useampi linkki muutakin kuin itse elokuvaa koskeville sivuille. Näin leffan telkkarista vuosi pari sitten ja tuo ajatus kosketti valtavan itkukohtauksen verran. Olin pari kuukautta aiemmin joutunut tekemään päätöksen koirani lopettamisesta, ja tuo lause auttoi uskomattoman paljon (eikä saa nauraa, kyseessä oli erittäin rakas koira). Järkevin tähän mennessä kuulemani suruun liittyvä mietelmä.
Muutenkin on hieno ja kaunis elokuva, muuten. Netistä löytyy koko kohtauksen teksti, suosittelen lukemaan.
 
Terry Pratchetille menee tämä. Kirjan "Vartijat hoi" omistuskirjoitus. Joka siis kuuluu näin:

Heitä saatetaan kutsua palatsivartiostoksi, kaupunginkaartiksi tai vartijoiksi. Olipa nimi mikä tahansa, heillä on kaikessa sankarifantasiassa täsmälleen sama tehtävä: suunnilleen luvun 3 tienoilla (tai elokuvan pyörittyä siinä kymmenisen minuttia) he ryntäävät huoneeseen ja käyvät yksi kerrallaan sankarin kimppuun tullakseen teurastetuiksi. Heidän omaa mielipidettään tästä asiasta ei koskaan kysytä.

Tämä kirja on omistettu noille kelpo miehille.



Nuo muutama riviä aukaisi minun silmäni muutama vuosi sitten kaikkea fantasiakirjallisuutta kohtaan, ja siitä asti olen osannut suhtautua tietynlaisella komiikalla jopa suuresti ihailemiani Kronikoita ja Drizzt-kirjoja kohtaan (jotka ovat itseasiassa täynnä tuollaista). Niissä (kuten TSH:ssakin!) vartijat korvaavat vain örkit. (Miettikääpä tällä hetkellä vaikkapa Hobitin peikkoja, Sarumanin joukoista nyt puhumattakaan ;))


Ja loppuun vielä kumarrus Pratchettin kirjojen suomentajalle Marja Sinkkoselle, joka on onnistunut säilyttämään kirjojen tyylin hyvin samanlaisena vaikeasta urakasta ja lukuisista sanaleikeistä huolimatta.
 
ai viiltäviä sitaatteja... kyllä toi: Hasta la vista, baby"
-Arnold Schwartzenegger on legenda...

tietysti BB-perttullakin on hyviä vaikka aika ääliö onkin :wink:

ja toi "Houston, we have a problem" on myös hyvä...
ja kaikki leffoista..

tosi elämässä on toi Winston Churchillin "Puolustamme saartamme uhreista riippumatta. Taistelemme rannoilla, taistelemme maihinnousupaikoilla, taistelemme pelloilla ja kaduilla, taistelemme kukkuloilla; emme koskaan antaudu.”
Puheessa 4.6. 1940

se kuulostaa upealta, ja eiväthän he lopulta antautuneetkaan.. :wink:
 
Opiskellessakin voi muutamaan tyylikkäseen sitaattiin törmätä, vai mitäpä sanotte näistä:
Mutta ilmeneehän myös sivistyskansojen ja niiden sivistyneempien säätyjen elämässä yllin kyllin tapauksia, joissa ihmiset tempautuvat väkevien intohimojen vedettäviksi niin kuin keskiajalla saksanhirvien raahattaviksi sidotut riistavarkaat ryteikköjen läpi.
Sanomme siis vielä kerran: vahva mielenlaatu ei ole sellainen, joka pystyy voimakkaisiin reaktioihin, vaan sellainen, joka voimakkaampienkin reaktioiden aikana säilyttää tasapainonsa, niin että rinnassa riehuvista myrskyistä huolimatta harkinta ja vakaumus pystyvät jokseenkin värähtämättä osoittamaan oikean suunnan niin kuin kompassin neula myrskyn kourissa heittelehtivässä laivassa.

- Carl von Clausewitz, Sodankäynnistä

Vankkumaton mielipiteeni on, että rivakka toiminta on varovaisuutta parempi, sillä onni on nainen, ja siksi sitä on lyötävä ja kolhittava, jos sen aikoo pitää kurissa. Onhan nähty, että sen valloittaminen käy helpommin tällä tavoin menetteleviltä kuin hiljaa ja harkiten eteneviltä. Siksipä se onkin aina naisten tavoin suopeampi nuorille, koska nämä ovat innokkaampia ja kursailemattomampia ja komentavat sitä rohkeammin.
- Niccolò Machiavelli, Ruhtinas

Väittääkö joku vielä että klassikot ovat tylsää luettavaa? :D
 
Tämä on lainaus länkkäristä nimeltä "Tombstone".
"Put an end to it! There's no more time for praying! AMEN!"

Ja kommunikaatiota "Dead man" -rainassa
"- Do you still have my eyeglasses?
- No. I traded 'em.
- You traded them?
- Do you have any tobacco?
- No. I traded it.
- For what?
- I'm not telling.
- Liar.
- Thief."
 
Katsoin tänään ensimmäisen kerran ikinä Ihmemaa Oz:in. Se oli aivan ihana ja on pakko laittaa tämä lainaus tänne, vaikka se onkin niin kulunut, ettei mitään määrää:

Toto, I have a fealing we're not in Kansas anymore.
 
Apu tai Seura lehdessä oli joskus juttu nuorisosanastosta, ja otin sen talteen. Tässä muutama kohta.

Just hyvä
Paljon suurempi suosionosoitus kuin voisi päätellä. Jos isä tai äiti saa kuulla olevansa just hyvä, hänellä on aihetta liikuttua kyyneliin.

Releet
Vaatteet. Sopivankokoisia liian isoina tai pieninä.

Spede
Pelle, idiootti, ihminen joka luulee speden tarkoittavan Spede Pasasta. Yleisimmin isä. Nyt se spede teki tauskit = isä sytytti grillin bensiinillä ja syttyi itse palamaan.

Voi elämä
Tuoreehko ilmaisu, joka kiteyttää nuoren sukupolven ahdistuksen koko laajuudessaan.


ja

Ihqu
Ihana. Kirjoitusasu chat-palstojen teinix-kieltä, joka on kielipoliisien vihollinen numero yksi.
 
Tossa edellispäivänä tätä threaia luin, ja repeilin aika huolellisesti!! Mut nyt , lukiessani fysiikkaa, tuli vastaan aivan mahtava, ja pakko se sitten on teille jakaa.

"Useimmiten aalto läpäisee ainakin osittain esteen, mutta hiukkanen pysähtyy esteeseen. Esimerkiksi ääniaalto voi mennä osittain paksun betoniseinän läpi mutta seinään heitetty lyijykuula ei."

Lainaus on lukion modernin fysiikan kurssin kirjasta Fysiikka 5 - Moderni fysiikka sivulta 115, jutusta jossa kerrotaan gammasäteilyn vaarallisuudesta ja läpitunkevuudesta. Koko kirja on muuten hyvin asiallinen virallisine selityksineen, joten tuo raaka rautalankamalli tiputti todella!!
 
sitaatteja

Oi, pakko myöntää olen vähän koukussa sitaatteihin...On jopa oma vihko joihin niitä kirjoittelen :) Tähän nyt pistän ulkomuistista tälläisen:

" Joku muu olisi sanonut: en ollut oma itseni. Mutta Muori Säävirkku ei osannut olla kukaan mukaan. "

Tämä oli siis jostain Terry Pratchettin kirjasta, en muista mistä. Hyvä pätkä ja kertoo olennaisen päähenkilöstä . :wink:
 
Muutamia hauskoja tulee heti mieleen. Ensin vaikkapa parit kuuluisat viimeiset sanat:

"Joko tuo tapetti lähtee, tai sitten minä."
- Oscar Wilde

"Olen juonut kahdeksantoista viskiä raakana, se lienee jonkinmoinen ennätys. "
- Dylan Thomas

Gargantua sanoi:
Bragolroswen sanoi:
Jos todella kaipaa jotakuta, jota siteerata, kannattaa tutustua kirjaan...

...Bierce, Ambrose: "Saatanan sanakirja". Kyseinen tyyppi on käsittääkseni kirjoittanut myös kirjan "Kyynikon sanakirja" tjsp. (...)

Samasta kirjasta (Saatanan sanakirja) löytyy myös mm. seuraavia:

Yksin: Huonossa seurassa
Pelkuri: Henkilö joka äkillisessä vaaratilanteessa ajattelee jaloillaan
Maalaaminen: Taito suojata tasainen pinta säältä ja jättää se kriitikon tuhottavaksi
Mellakka: Suosittu huvi jonka viattomat sivustakatsojat tarjoavat armeijalle
Politiikka: Yleisten asioiden hoito yksityiseksi hyödyksi

Samuel Johnson taas on todennut:

"Älkää totutelko ajatukseen että velka on epämukava; se on viheliäinen."
"Olen valmis rakastamaan koko yhteiskuntaa - amerikkalaista lukuunottamatta"
"Kannattaako nähdä (Lontoo)? Kyllä, mutta ei kannata lähteä katsomaan."

Että semmoista.
 
Päätä seinään ja uudelleen, sitä rytmissä päivittäin mä teen...
-Ismo Alanko

...Jotenkin tuntuu ajoittain sopivan pitkin päivää :knockout:
 
<i>"Mitä sä läähätät, jäbä?! Nuija."</i>
Kategoriaan Disney. Piristää minua aina, missä vain ja missä tahansa mielentilassa. Vaikka koko repla voi tuntua turhalta, niin minulle siihen liittyy niin paljon kaikkea positiivista, että siitä on tullut suorastaan tärkeä. Kummallista.
Mutta pointtina oli se, että Disneyn leffoista löytyy kaikkea kuolematonta. Animaatiot roks.
 
le Fui sanoi:
Mutta pointtina oli se, että Disneyn leffoista löytyy kaikkea kuolematonta. Animaatiot roks.
Animaatiot roks, joo, mutta minä olen sitä mieltä, että piirrettyjen saralla eniten näitä kuolemattomia one-linereita löytyy muumeista! Muumeissa on joka jaksossa ainakin pari filosofista kommenttia, joihin ei silloin pienenä niin kiinnittänyt huomiota.

Hyvänmakuiset lääkkeet eivät auta. -Muumimamma

Miehet eivät ikävöi ystäviään! -Niisku

Oli nainen kuinka kaunis tahansa, hän haluaa aina olla hivenen kauniimpi. -Muumimamma

Siinä pari esimerkkiä jotka tuli mieleen, eivät ehkä parhaasta päästä mutta kuitenkin. Juuri näiden takia jaksan vieläkin katsoa muumeja!
 
Harvinaisen totta: Muumeissa on paljon viisauksia, sen takia niitä katselen minäkin. Filosofisia kommentteja ja ihan melkeinpä elämänohjeita. Muumit rocks! :grin:
 
Muumeista tuliki mieleeni tämä: (muistaakseni sanojana Myy tai Muumimamma)

Allt som är trevligt är bra för magen
Ihana! :grin:
 
Piirretyistä tuli mieleen Leijonakuningas ja Timon:

"Kuules poika. Kun maailma kääntää selkänsä sinulle, sinä käännät selkäsi maailmalle. "

ja:

"Istu nyt alas ennenku satutat ittes."

Asterixeissa on huippuja myös! En nyt muista tarkkaan mikä albumi oli kyseessä mutta roomalaisen asuntolan rappukäytävässä oli menossa tappelu keskellä yötä
(taisi alkaa Trubadurixin yöllisistä lauluharjoituksista)

- Hävetkää! Itse soitatte lyyraa kaiket yöt!
- Vai niin! Ja teillä on orgiat joka kuussa, kautta Vulkanuksen!

Ja Simpsonit on tietty aivan kuningas:

Homer: - White people have names like "Lenny", and black people have names like "Carl"! Ahahahahahahah! *ziuh*

Tai kun Mr. Burns heittää kolikoita katolta saadakseen kaupunkilaisten vankkumatonta rakkautta, ja kolikko tippuu Lennyn päähän:

-Aargh! Take it out, take it out! (Carlille; ottaa kolikon pois ja valtava verisuihku pulpahtaa esiin)
-Aargh! Put it back, put it back! (laittaa kolikon takaisin, vuoto loppuu)
Carl: -Ummm, shouldn't you go and see a doctor or something?
Lenny; - Nah, let's go bowling.

:D
 
Seuraava taidehistorian helmeä taatusti pakkositeerataan kouluissa kautta maapallon:

"Huuto huuto möykkä möykkä huuto möykkä huuto uurrgh möykkä huuto möykkä pitäisi olla hauskaa."

Tämän kieli-iloittelun mahtituotoksen, jonka synnyttämiseen vaadittiin toisten mielestä miljoonia vuosia evoluutiota ja joidenkin toisten mielestä Jumalista väliintuloa, kirjoitti Doglas Adams klassikkoteoksessaan "Linnunradan käsikirja liftareille"..
 
(Olen kuullut tämän paikassa X, joten en ole varma sen paikkansa pitävyydestä.)

Katso, kuolen yli varojeni. -Oscar Wilde ystävänsä kysyessä miksi ihmeessä hän juo shampanjaa kuolinvuoteellaan
 
Wilden viimeiset?

Wilde ehti makoilla kuolinvuoteessaan tylsää tapettia tuijottamassa sen verran kauan, että hänen luonaan kävi monta vierasta kuulemassa "viimeiset sanat." Siksi niitä on kertynyt melkoinen joukko ja monina eri varintteina. Kukapa tietää, mitkä niistä ovat aitoja ja mitkä hän on itse ehtinyt tokaista eri muodossa useaan otteeseen? Joka tapauksessa mainitsemasi lause on laajalti kiertänyt ja monia muutoksia kokenut, esim.

"I am dying as I have lived: beyond my means."

"Alas, I am dying beyond my means."

"I am dying beyond my means."

"Ah, well, then I suppose I shall have to die beyond my means."


(Lausahdustilanteeseen muuten liitetään usein samppanjan juonti, joka olisi antanut aiheen siihen)

Edellisen käänteisversiona voisi pitää tätä:

"I can’t even afford to die."

Mutta tämä on tietysti hauskin, sopisi tapettimainokseen. Ensin: "Meidän tuotteemme ovat kestävämpiä kuin kirjailijat" ja sitten tämä:

"My wallpaper and I are fighting a duel to the death. One or other of us has got to go,"
 
Ylös