Vuoden 2004 parhaat

Vuoden paras kirja
Luen aivan luvattoman vähän kirjoja (uusia sellaisia, TSH:n lukukertoja ei lasketa). Mutta riittää niitä muutama tämänkin vuoden puolelle: kotimaisessa kaunokirjallisuudessa ykköspallin vie keväällä lukemani Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie, kun vastaavassa ulkomaisessa sarjassa voitto menee Dan Brownin hittikirjalle Da Vinci -koodi (oih, salaliittoteorioita ja arvoituksia <3).

Vuoden paras elokuva
Vuoden ensi-iltaleffoista paras oli ehdottomasti Tahraton mieli. DVD-julkaisuista ehdoton ykkönen on tietenkin Kuninkaan paluun SEE, vaikka ei se Tarantinonkaan kokoelma huono ollut, ei sinne päinkään.

Vuoden paras uusi musiikkituttavuus
Kovin montaa minulle uutta musiikkituttavuutta ei tälle vuodelle sattunut, mutta jotain sentään. Ensimmäisenä mieleen tulee Devin Townsend, tuo mainion mahtipontinen ja progehtava metallimies, jonka tuotantoon tutustuin paremmin nyt kesällä. Naisenergiaakin löytyy, yksi vuoden mielenkiintoisimmista tuttavuuksista lienee ollut Poe (tyyliin Sheryl Crow kohtaa Garbagen). Kiitokset jälkimmäisestä Amaltholielille, voisinkin palauttaa ne levyt tässä piakkoin. :)

Vuoden paras asia (henkilökohtaisesti)
Se, että kesällä riitti töitä (silloin se kyllä tuntui tuskalliselta). Toiseksi voisi tietenkin mainita sen, että Kuninkaan paluun SEE onnistui kuin onnistuikin täyttämään omat odotukseni. Sitähän tässä on koko vuosi varrottu. :D

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen)
Hmm. Olen ehkä aavistuksen sosiaalisempi kuin ennen.

Lupaus ensi vuodelle
Menen töihin (voi kun se olisikin vain minusta kiinni [22]).
 
Harmi kun on niin vajaa muisti, niin ei kykene muistamaan alkuvuotta, joten joutuu tyytymään suht. läheisiin tapahtumiin.

Vuoden paras kirja
Tähän en yhtä ja parasta osaa sanoa, mutta äidinkielen pakkopullana luetun Sinuhe Egyptiläisen ansiosta löysin Mika Waltarin historialliset romaanit, siis mm. Mikael Karvajalka, Mikael Hakim, Johannes Angelos ja Turms Kuolematon. Erinomainen löytö.

Vuoden paras elokuva
Helpointa olisi sanoa RotK: SEE, mutta rehellisesti sanottuna en ole ehtinyt vielä edes katsoa sitä vaikka hyllyssä jo onkin, joten Quentin Tarantino Collectionin taidan tähän kategoriaan valita.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Kingston Wall, ehdottomasti. Sain kaverilta levyt lainaan ja nyt onkin koko Kingston Wallin tuotanto kunniapaikalla levyhyllyssä. Hyvänä kakkosena tulee kesälomalla autoreissulla vastaan tullut Minnie Riperton, jonka äärettömältä tuntuva soulääni lämmitti sydäntä ja mieltä.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
En keksi mitään yleisesti parasta, koska mitään maailmaamullistavan hyvää ei ole muistaakseni tapahtunut. Henkilökohtaisesti parhaana asiana pitäisin elämän helpoittumista (täysi-ikäisyys, ajokortti, uusia kokemuksia, uusia releitä saksofoniin jne. jne.) ja tulevaisuuden parempaa hahmottumista.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Yleistä en edelleenkään keksi, mutta henkilökohtainen ykkönen on kyllä ajokortin saanti, vaikka paikoitellen toivottomalta vaikuttikin.

Lupaus ensi vuodelle
Spammaan Konnussa vähemmän, keskityn täysillä ylioppilaskirjoituksiin, pääsykokeisiin ja armeijan sotilassoittaja-koesoittoon ja öö.. olen parempi ihminen.
 
Itse asiassa tämä vuosi on ollut erityisen hyvä. Vastoinkäymisiä ja sun muita on ollut mutta ei sen pahempia.

Vuoden paras kirja on luultavasti Harry Potter ja Feeniksin Kilta. Siis uusista kirjoista mitä olen tänä vuonna lukenut. Myös Maameri sarja jämähti tänä vuonna sydämeeni joten kai nekin voisivat olla vuoden parhaita kirjojaj.

Vuoden paras elokuva on varmaankin ollut tuo RotK SEE. Olenhan minä muitakin tässä vuoden mittaan nähnyt mutta nyt ei tule mitään parempaa mieleen.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus on luultavasti bändi nimeltä Rooney. Tykästyin niiden musaan totaalisesti.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti) on se että omistan maailman parhaimman ja ihanimman bestiksen. Ja tänä vuonna ollaan lähennetty kummasti. Ja se että olen saanut netin kautta kummasti lisää Ihania uusia ystäviä joista osa täälläkin maijailee. <3

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen). Tämä on vaikea. Varmaankin harrastuksene liittyen se että olen hyvin ainakin omasta mielestä ottanut harrastustahdista kiinni ja olen innokkaana käynyt harkoissa ja kehittynyt,.

Lupaus ensi vuodelle. Olla paljon parempi ihminen. Hillitä niitä huononpia luonteenpiirteitä.

:lol:
 
Vuoden paras kirja
Ernesto "Che" Guevaran moottoripyöräpäiväkirja lienee ainoita vuoden aikana lukemiani kirjoja, joten täytyy vastata se.

Vuoden paras elokuva
SEE:tä en ole ehtinyt muuta kuin vilkuilemaan läpi (ja spoilaamaan kaikki uudet kohdat itselleni..), joten en viitsi vastata sitä. Hyviä leffoja ovat olleet ainakin Shrek 2 ja Päämääränä Cold Mountain.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Avril Lavignen levy on ollut mieleen. Indica pitänee myös mainita tässä, ihan vaan yhden kuulemani kappaleen perusteella. :)

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Yleisesti: Ameriikan resitentti joutuu kantamaan vastuun tekosistaan kun valittiin uudestaan. Ainakin toivottavasti.
Henkilökoht.: Omaan kotiin muuttaminen

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Yleiseen en keksi mitään. Henk. koht. voin ainakin olla suht tyytyväinen opintomenestykseen sekä siihen, että jaksoin kamalassa työpaikassa toisenkin kesän ja sain paljon rahaa. :)

Lupaus ensi vuodelle
Kiukuttelen vähemmän, syön vähemmän suklaata ja uskallan ajaa autoa enemmän että taito pysyy yllä.
 
Vuoden paras kirja : Robin Hobbin Narrin matka sekä Harry Potter ja feeniksin kilta. Tällä hetkellä luen juuri Stephen Kingin Wolves of the callaa ja uskon sen yltävän vähintään samalle tasolle kuin kaksi edellistä.

Vuoden paras elokuva: Strictly Ballroom. Vasta vähän aikaa sitten tutustuin tuohon Baz Luhrmanin esikoisleffaan, ja se kyllä iski yhtä lujaa kuin muutkin herran elokuvat. Toinen mielenkiintoinen tuttavuus oli Lars Von Tirerin Idiootit.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Tämä onkin vaikea. Olen tänä vuonna tutustunut niin moniin loistaviin bändeihin, mutta tärkeimmät niistä taitavat kuitenkin olla Placebo ja The smashing pumpkins.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Ehdottomasti omaan asuntoon muuttaminen, yksin asuminen on ihanaa. Ja tietysti myös lukuisat Laukaa-miitit, joissa olen tutustunut moniin ihaniin ihmisiin <3

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): Pääsin ylioppilaaksi. Selvisin viime talvesta/keväästä, joka oli ehdottomasti tähänastisen elämäni vaikeinta aikaa. Lisäksi olen kasvanut ihmisenä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Lupaus ensi vuodelle: En uskalla luvata mitään, kun en kuitenkaan pysty pitämään lupauksiani.
 
<b>Vuoden paras kirja:</b>
En nyt muista luinko tämän ensimmäisen kerran tänä vuonna vai viime vuonna mutta silti erittäin hyvä ja vuoden paras kirja on Laura Honkasalon "Siskoni, enkelinluinen tyttö". Ihan mielenkiintoinen kertomus, joskin joissain määrin turhan kärjistelevä ja epärealistinen. Mutta minä pidän. Yksi harvoja kirjoja mitä luin vuoden aikana.

<b>Vuoden paras elokuva: </b>
Näitä voisi olla montakin.. Hiihtoloman pelastaja Pirates of the Caribbean - Mustan Helmen Kirous on yksi todella hyvä. Sitten tietysti kestosuosikki Monty Pythonin Hullu Maailma. Kumpikaan ei kyllä ole vuodelta 2004 mutta omia suosikkejahan tässä oli tarkoitus listata :D

<b>Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus:</b>
Nigtwish - Once ja Sonata Arctica - Reckoning Night. Molemmat todella hienoja teoksia, kunniaa kummallekin yhtyeelle. Lisäksi Kemin omat pojat eli May I Cry teki loistavaa työtä demolevyllään Scenery of a Heart.
Uusi musiikkituttavuus? Niitähän on monta.. Demobändi Cole (entinen Cruelty of Love) oli mukavan positiivinen yllätys.
Edellämainittujen lisäksi pidin myös Entwinen diEversity-levystä. Sitten vielä paljonkuunneltu Eternal Tears of Sorrowin A Virgin and a Whore on edelleen loistava.

<b>Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti):</b>
Yleisesti en osaa sanoa vuoden parasta asiaa, olen keskittynyt kai liikaa omaan elämääni enkä ole muusta maailmasta paljon välittänyt.
Henkilökohtaisesti parhaita asioita olivat minun ja Sannan kaksivuotisvuosipäivä ja se että sain lykkäystä armeijasta. Ja se että sain digikameran, tietysti :D On varmaan monia muitakin hyviä asioita mutta en nyt jaksa ajatella niitä. Siinä ne mitkä tulivat heti ensimmäisenä mieleen.

<b>Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): </b>
Sain opinnäytetyöni valmiiksi ja se hyväksyttiin ja valmistuin elektroniikka-asentajaksi oikeaan aikaan toukokuussa. Sitä voisin pitää yhtenä suurimmista saavutuksistani tänä vuonna.
Yleisesti vuoden suurin saavutus..? Edelleenkään en ole seuraillut maailman tapahtumia sanoakseni mitään aiheesta.

<b>Lupaus ensi vuodelle:</b>
Yritän olla taas hieman parempi kaikessa ja lupaan tehdä enemmän musiikkia :)

//Muoks: Muutin tuon Honkasalon oikeaksi, kiitos roverandom, meni kirjailijat sekaisin :D
 
Vuoden paras kirja - Ilkka Remeksen Hiroshiman portti. Olen suuri Remes-fani.
Vuoden paras elokuva - Sky Captain and the World of Tomorrow. Loistavaa 30-luvun mätkintää.
Vuoden paras levy - Eppu Normaalin Sadan vuoden päästäkin. Odotettiin 11 vuotta.
Lupaus ensi vuodelle - Lupaan vanheta ensi vuonna vain yhden vuoden.
 
Sellaisen lisäyksen tuohon omaan listaani voisin tehdä, että vuoden parhaaksi bändiksi kohoaa hieman yllättäen Paradise Lost, jonka viime maanantain keikka Tavastialla onnistui minut vakuuttamaan ylivertaisuudellaan vuoden musiikkitarjonnan joukossa. Soittivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juuri ne biisit, joista eniten tuotannossaan pidän, ja kaiken lisäksi vielä kaksi uuttakin kipaletta. Holmesin flunssasta (kuten itse sanoi) huolimatta äijä veti lauluosuutensa kunnialla kotiin, ja soundit olivat muutenkin todella hyvät. On se vain hyvä yhtye. :)
 
Re: Vuoden parhaat

Vuoden paras kirja: Oli se sama vanha "Maameren velho" tai sitten vanha kunnon "Villikissa katsoo lasin takaa". Uusista tuttavuuksista pidin eniten le guinin "Taivaan työkalusta".

Vuoden paras elokuva: Ehdottomasti ihastuttava "Stand by me", jonka vihdoin näin...

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Sanoisin... "Egoeimi", mahtava, persoonallinen gospelyhtye

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): hek.koht. Päiväkummun leiri. yleisesti: Tomi kontion Vaaksan päässä taivaasta- kirjan ilmestyminen

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen) henk.koht. PT-kisojen läpikahlaamiset yleisesti: ks. edellinen :)

Lupaus ensi vuodelle :) "Lupaan käydä Konnussa ja samota parhaani mukaan läpi joka ainoan partioreissun ja kirjan, mitä Segoy, tuo ensimmäinen, tielleni asettaa ja tietenkin saada levykeaseman kuntoon jotta voisin kirjoittaa lisää novelleja."
 
Vuoden paras kirja oli Redwall-sarjan Soturi Matiaksen miekka. Hyvä kirja, jossa oli hyvää kieltä.
Vuoden paras elokuva oli Leijonakuningas (tämähän oli vain juhlajulkaisu, mutta se oli silti paras)
Vuoden parasta musiikkituttavuutta tms. en osaa sanoa, koska en kuuntele musiikkia kovinkaan intensiivisesti.
Vuoden paras asia henkilökohtaisesti oli Leijonakuningas-foorumille eksyminen, jossa tapasin monia uusia tuttavuuksia. Yleisesti paras asia oli hienot avaruudelliset saavutukset.
Vuoden paras saavutus oli TSH:n lukeminen kolmessa päivässä. Tämä taisi tapahtua hiihtoloman aikana.
Seuraavana vuonna lupaan olla parempi ihminen ja opiskella paremmin.
 
Vuoden paras kirja
Mulla on ainakin tullut kirjoja luettua niin paljon taas tänäkin vuonna, että en muista puoliakaan. Mutta paras on varmaan Harry Potter ja Feeniksin kilta tai sitten TSH edelleen.. :)
Vuoden paras elokuva
Telkusta näkyi Amy yhdesti, ja oli mun mielestä tosi hyvä. Joten ehkä se.
Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Levy: en nyt keksi.. Bändi: sama Uusi musiikkituttavuus: minulle uusista varmaan Metallica tai Alicia Keys
Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Yleisesti: En nyt tiedä... Henkilökohtaisesti: Vihdoinkin lopetin partion. Siis ei se ole paha juttu, mutta siellä vaan alkoi olla melkein kuin koulussa joten...
Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Henkilökohtainen: Se varmaan, että olen jaksanut kirjoittaa kaverille Saksaan suht useasti. Ja vielä ihan hyvällä englannilla. Ja se, että rupesin karkkilakkoon. Yleinen: Emmä vaan tiedä...
Lupaus ensi vuodelle
Jos parantaisin saksan numeron takasin kymppiin. Pitää kyllä olla aika kärsivällinen, kun opettaja nyt on mitä on... :D
 
Re: Vuoden parhaat

Vuoden paras kirja
Oivoi, lukuharrastus ollut niin olemattoman vähäistä... en ole tänä vuonna lukenut käytännössä mitään. Vastaan siis piruuttani keväällä pariin kertaan läpikahlaamani varsin mielenkiintoisen William H. McNeillin Kansat ja kulkutaudit -kirjan, joka oli pääsykoekirjana Tampereen yliopiston historianlaitokselle (en päässyt eikä ollut edes lähellä).

Vuoden paras elokuva
Elokuvia on sentään tullut katseltua vähän enemmän, mutta osaanko näistäkään oikein parasta valita. Kuninkaan paluun extended tai Harry Potterin kolmas osa ovat toki mielenkiintoisuudeltaan ja ilmiölliseltä merkitykseltään ylitse muiden minun kohdallani, mutta ovatko ne sitten parhaita... enpä tiedä. Collateral oli myöskin varsin ehyt ja toimiva elokuva ihan omilla ansioillaankin - se kun ei genrepuoleltaan minua mitenkään erityisen mainittavasti potkinut verrattuna edellä mainittuihin - joten senkin voinee tässä mainita.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Jaa-ah. Anathema se on minun tainnut eniten ohjailla läpi vuoden angstista toiseen. Aivan uusi tuttavuus se ei minullekaan ole eikä mitään tänä vuonna tullutta musiikkia, mutta ei sitä tässä kai välttämättä haetakaan. Tässä loppuvuodesta olen myös alkanut löytää Skycladia, isoveljeni ikiaikaista suursuosikkia, uudestaan. Kovasti hyvää musiikkia sekin.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)

Niin paras asia kuin suurin saavutuskin henkilökohtaisesti lienee minulle, että vuosi on takana, olen yhä hengissä ja suhteellisen järjissäni (mikäli nyt koskaan olen sitä ollut). Selvisin läpi yo-kirjoituksista (ja vieläpä ihan kelvoin arvosanoin näin loppujen lopuksi kun syksyllä vähän vielä suoritin paikkailua - korotin reaalin C:n E:ksi), kävin pääsykokeissa vaikkei niistä mitään tullutkaan ja sain sivaripaikan, jossa nyt olen jo selvinnyt kolmisen kuukautta - yhdeksän edessä. Siihen nähden miltä tilanne näytti viime vuodenvaihteessa, kun kaikki asiat olivat aivan levällään, tämä on kohtalaisen hämmästyttävää.

Lupaus ensi vuodelle
Vaikka edessä oleva tuleva vuosi näyttää vähintään yhtä uhkaavan katastrofaaliselta kuin kulunutkin näytti ennaltakäsin, yritän luistella senkin lävitse ja selvitä hengissä vielä kommentoimaan vuoden 2005 parhaita asioita (ja paras kirja tulee mitä luultavimmin olemaan Harry Potter and the Half-Blood Prince ;)).

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi
Täytyy sanoa ettei kyllä ollut - hyvä että on jo takanapäin. Mutta mahtuihan vuoteen hyviäkin juttuja, en toki sitä kiistä. Konnun kolmas The Miitti, kesäinen Tallinnanreissu parin ystävän ja kaverin kanssa, Laukaan pikkujoulumiitti... :)
 
Re: Vuoden parhaat

Vuoden paras kirja:
Jaa-a, minulta taitaa mennä sekaisin minä vuonna olen mitäkin kirjoja lukenut, mutta voisin vahvasti veikata, että Ennen päivänlaskua ei voi menee 2004 puolelle jo :) nätti, poikkeava ja erittäin mielenkiintoinen kirja. Ensimmäinen Remekseni Ruttokellot oli myös mukava uusi 'kirjailija'kokemus.

Vuoden paras elokuva
Sama ongelma, minulla ei ole harmaintakaan mielikuvaa, mitä olen nähnyt alkuvuodesta, mutta nyt syksystä niin Collateral kun 2046 olivat erittäin onnistuneita valintoja. Collateralissa lähinnä kiehtoi Cruisen uudistetun näköinen roolihahmo (ei aina se sama surffitukkainen juppi ;) ) ja 2046 lähdin ihan ex tempore, olin sentään nähnyt 'ensimmäisen osan' in the mood for love ja tykkäsin elokuvasta kyllä paljon. Paikoin unettava, paikoin kiihkeä tunnelma, joita pelailtiin musiikin kautta paljonkin. Kauniita kuvia ja hyviä näyttelijöitä.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Uusin musiikkituttavuus, bändi ja heidän levynsä on varmasti Mokoma ja Tämän maailman ruhtinaan hovi, kolahti ja erittäin kovaa. Ja koska metalli on suurimmaksi osaksi juttuni, ei tämä trashkaan ihan ohi mennyt. Pojat vääntää suomeksi ja kovaa. Paras, kiistatta.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Yleisesti, ihan ok saavutus vasemmistoliitolle kunnallisvaaleissa. Henkilökohtaisesti paras asia oli ja on rakkaani.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Yleinen saavutus, voisinpa sanoa että Kerry valittiin, mutta kun ei... no ainakin massiivinen/erittäin näkyvä Bushin vastustus tämän vuoden Amerikan presidentinvaaleissa. Henkilökohtaisesti, no... aloitin kolmannen vuoteni lukiossa.

Lupaus ensi vuodelle :)
Lupaan yrittää suhtautua itseeni positiivisemmin, sillä jos opin sen, opin myös suhtautumaan positiivisemmin muihin.

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi :)
On ollut, erittäin hyvä vuosi. Mitään mullistavia muutoksia (yhtä tai kahta lukuunottamatta) ei ole sattunut, mutta kaikki läheiset ovat pysyneet hengissä ja porskuttavat edelleen.
 
Olin ilkeä ja kävin valistamassa Leijonakuninkaan "juurista" :roll:
 
Huomasin. Vastaanotto ei vain ollut sitä, mitä itse olisin odottanut... Mutta kiva, että sinnekin eksyy muita kontulaisia.
 
Re: Vuoden parhaat

Vuoden paras kirja:Lyhyehkön harkinnan jälkeen Iain Banksin Kävelyä lasilla. Ystäväni vihjasi kokeilemaan. Aloitin tuosta mainitusta teoksesta ja pidin. Ohjasi lukemaan hyviä, itselleni aivan uusia kirjoja. Tyksin.

Vuoden paras elokuva: Ehdottomasti Kaikki isäni hotellit/Hotel New Hampshire. Kotona, eräänä sateisena iltana tuli katsottua. Nauroin ja itkin. Ja voiko elokuvalta enempää pyytää?

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Tämä on helppo. Amerikan mantereella käydessäni kohtasin lomarakkauteni, The Doorsin. Grr. Hehkua riittää vielä koto-Suomessakin.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti):Hankala sanoa yhtä ainoaa minulle parhainta asiaa.. Atlantin takana piipahdus oli hienoa, mutta en sitä nyt parhaaksi sanoisi. Nimeän parhaaksi asiaksi/saavutukseksi hengissä pysymisen ja suurten saavutusten suunnittelun.

Lupaus ensi vuodelle :)
En oikeastaan usko uudenvuodenlupauksiin, mutta ainahan sitä voi yrittää olla ahkerampi ja kuntoilevampi ja lukea ne pakkoklassikot, jotka jäivät viime keväällä kesken.
 
Ylös