Vuoden 2004 parhaat

Vuoden paras kirja: Paljon niitäkin on tullut taas luettua... Olisikohan Robert Holdstockin Rautagraali. Tykkäsin paljon, hyvin kirjoitettu ja keksitty jatko Celtikalle.

Vuoden paras elokuva: Vaikea. En kyllä kovin plajon hyviä elokuvia ole tämän vuoden aikana nähnyt, tai ainakaan niin hyviä että joku muistuisi mieleen. Kestosuosikkina kaikki Disneyn prinsessafilmit. :)

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: The Cure! Just Like Heaven on soinut putkeen taustalla jo syyskuusta asti. Ja tietenkin Nightwishin Once! Koko kuluneen vuoden ihanin asia..

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Saksan kisamatka oli ihana. 5 Päivää toisessa maassa ilman vanhempia :) . Ja myös se, että olen oppinut edes vähän sosiaalisemmaksi ja itsenäisemmäksi ihmiseksi, En ole saanut lisää ystäviä, mutta olenpahan uskaltanut riidellä vanhojen kanssa...

Lupaus ensi vuodelle
Luen kaikki omistamani kirjat joita en vielä ole lukenut ja alan puhumaan ihmisille rohkeammin. Ja nostan matikanumeroni kasista väintään ysiin huolimatta pissipäisestä opettajasta.
 
Vuoden paras kirja: Kirjoja en ole tänä vuonna hirveästi lukenut, tai en ainakaan pysty muistista kaivamaan kirjojen nimiä. Loistavia en hirveästi ole lukenut, mutta onneksi jonkin että tähän osaan hyvin sen sanoa. Douglas Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille. Aiemminkin olen kirjan lukemista pohtinut, mutta nyt sain itseni rohkaistu ja luin sen ja heti ensimmäisistä sivuista asti huomasin käsissäni olevan yksi parhaista kirjoista vuosiin.

Vuoden paras elokuva: Sama homma kuin kirjojenkin kanssa, eli elokuvia ei ole tullut katsottua hirveästi ja mitkä on katsonut on olleet tasapaksua tavaraa eli jotain Hollywood tuotoksia. Videovuokraamostakaan en tänä vuonna saanut vuokrattua oikein mitään, vaikka paljon mielenkiintoisia elokuvia on ollut. RotK:ta en uskalla sanoa, kun EE:tä en ole nähnyt niin sanotaan nyt vaikka Hero. Wanha leffa juu, mutta toimii edelleen hyvin ja nyt elokuvan ohjannut ohjaaja on tehnyt uuden elokuvan House of Flying Daggers, mikä on kai Herokin upeampi teos.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Iik. Niitä on niin monta. No olkoon menneeksi, siis tänä vuonna olen tavannut (tai tutustunut syövemmin) niin monta loistavaa esiintyjää että ihan hirvittää. U2, Travis, Coldplay, Moby, Egotrippi, Faithless, KoRn, Lostprophets, Henry Mancini, Armin Van Buuren, ja kyllä niittää riittää (Robbie Williams vaikka vielä mainitakseni). Osa on toki pitkältäkin ajalta tuttuja, mutta nyt kun on kuunnellut enemmän levyjä niin moni artisti saanut kylmänkin sydämen lämpiämään. Tuon listan pohjalta jos valitsee parhaan levyn, niin se on U2:sen uusin How to dismantle an atomic bomb - levy, mikä imho pienestä kappalemäärästään huolimatta tuntuu aivan täyteen ahdeltulta tykitykseltä, jota jaksaa kuunnella uudelleen ja uudelleen. Parhaan bändin nimi menee sitten taas Coldplaylle, jonka kaksi albumia on myös tämän vuoden hyviä yllättäviä levyjä. Sitten kokonaan uusi musiikkituttavuus palkinto menee jaettavaksi Henry Mancinille ja KoRnille. Ehkä ihan minimaalisen vähän KoRnin puolelle säälistä, kun bändi on kumminkin melkeinpä ainoa vähän kovemman luokan mättöbändi, mistä tykkään. Muuten ne eivät säväytä, kuten KoRn meni tekemään ja siitä siitos kiitos KoRnille.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Toivottavasti vielä edessä :p. No siis mitään erityisen spesiaalia ei minun elämässä ole tapahtunut tänä(kään) vuonna, enkä jaksa tätä palkintoa antaa sille, että sain jatkettua pitkänmatikan kunnialla loppuun :roll:.
Hmm..sanotaan nyt sitten, että parasta tässä vuodessa oli se että selvisi hengissä, sain hommattua vihdoin itseni suureen maailmaan ja hankin kännykän *ihmettelyhymiö* (eli voin nyt olla paremmin yhteydessä maailman muiden Sankarien kanssa - Yhdistykäämme hurjat Sankari!!) sekä monilla tutuilla on ollut vuosi täynnä mukavia yllätyksiä että iloisia hetkiä, jotka ehkä vielä toivottavasti vielä kapsahtaisi minunkin nilkoille.

Lupaus ensi vuodelle: Lupaan kautta linux-distron ja Windows Longhornin, että en anna lupauksia kuin pelkästään yhden hölmön lupauksen Konnun Vuoden parhaat-threadissä kohtaan "Lupaus ensi vuodelle". Eli siis lupauksia ei harrasteta (no nöyrrytään taas ja sanotaan että kevään kirjoituksiin luen paljon enemmän kuin syksyn kirjoituksiin ja se ei ole paljon se......)
 
Nyt alkaa tämäkin vuosi olla niin loppu suoralla, että jos jo uskaltautuisi tähän laittamaan vastausta. Vielä kun muistaisi mitä tapahtuikaan alkuvuodesta..

Noo, let's see.

Vuoden paras kirja: Tänä vuonna ei tullut kyllä kamalasti luettua, vaikkakin taisi kokoajan jokin kirja olla luettavana. Mitään erittäin hyvääkään en tainnut lukea, kun ei ainakaan tule mieleen. Inka Nousiaisen kirjoja luin useammankin.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Kyllä se meikäläiselle oli tuo Kiteen kasvatti Nightwish. Alkuvuodesta kyseiseen yhtyeeseen törmäsin ja jotenkin kummasti sitten keikahti tämä musiikkimaailmani metallimpaan suuntaan. Kaikki levyt tuli tämän vuoden aikana hankittua, ja bändi sekä Sauna Open Airissa, että nyt vast ikään Jäähallissä nähtyä. Joten kyllä se Once oli vuoden paras levy. Itseasiassa lähes kaikki bändit joita nyt kuuntelen ovat tänä vuonna löytyneitä, niin Stratovarius, Iron Maiden, Children of Bodom kuin Sonata Arcticakin ym.

Vuoden paras elokuva: Parasta elokuvaa en taida osata valita, vaikka tänä vuonna on tullut katseltua leffoja moninkertaisesti enemmän kuin koskaan ennen. Monet niistä olivat toki hyviä.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Vuodessa tapahtuu niin paljon asioita.. Mutta näin kun ihan vast'ikään tapahtuneita ajattelee, niin kyllä tuo muutaman päivän takainen Jäähalli keikka oli aika kova juttu \,,/ (Kuten Sauna Open Airikin) Hyvä asia oli sekin, ettei kesä ollut mitenkään kuuma.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): Löysin itseni, tai no, ainakin yritin, ja pääsin ehkä vähän lähemmäksi. Voisin sanoa, että hengissä selvisin minäkin tästä vuodesta, saavustushan sekin, mutta mistäs sitä tietää mitä huomenna tapahtuu..? Tulihan tuo peruskoulukin lopetettua hyvin arvosanoin ja lukio aloitettua.. (Tosin ei nyt ihan niin hyvin arvosanoin..)

Lupaus uudelle vuodelle: Alkuun minunkaan ei pitänyt luvata mitään, mutta taidan sittenkin mennä lupaamaan. Ensi vuonna olen parempi ihminen, liikun enemmän, teen läksyt ennen yötä, ja muuta yhtä varmasti luvattavaa. Oli minulla oikeakin lupaus, mutta enpä mene sanomaan, ettei tule sitten velvoitteeksi.

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi: Noo, tuota, koska tämän hetkinen fiilis on positiivinen ja muuta, niin tuntuu jopa, että olihan se. Mutta jos sitten ajattelee vähän kauemmas.. Ääh, oli se hyvä vuosi. :) Opin lisää maailmasta, itsestäni ja muista.


(enpä ole tainnut koskaan ennen tarinoida näin pitkää vastausta.. Ainakaan tälle foorumille..)
 
Eowyn innostuu aina tällaisista listoista! Ja nämähän eivät tietenkään ole absoluuttisia totuuksia, mutta:

Vuoden paras kirja: M. Moore: Dude, whereŽs my country ja Stupid White Man (tiedän, eivät ole uutuuksia)
Vuoden paras elokuva: RoTK SEE kaikesta huolimatta
Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Linkin Park (vanha levy Hybrid Theory oli minulle uusi tuttavuus)
Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Lontoon matka ja uusi työpaikka/Bushin maailmanlaajuinen vastustus, vaikka se ei ihan riittänytkään, osoitti kuitenkin, että maailmassa on vielä ihmisiä, jotka ajattelevat omilla aivoillaan ;-)
Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): Oman talon rakennushankkeen käynnistyminen/yleisellä tasolla tuntuu, ettei mitään ole saavutettu
Lupaus ensi vuodelle: Kasvatan luonnettani, hillitsen itseni paremmin

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi: Kyllä oli, henkilökohtaisesti yksi parhaimmistani, mutta ikävä kyllä vuosi päättyy niin kovin surullisissa merkeissä :-(
 
Vuoden paras kirja oli Sofi Oksasen Stalinin lehmät. Ei ole kovin paljoa tullut luettua (no siis entiseen verrattuna) kun tietokone vie kaiken ajan)

Vuoden paras elokuva: Öö.. Ei ole tullut pahemmin elokuvia viimmeaikoina katseltua. Itselläni ei ole televisiota ja tietokoneestani ei ole pyörittämään filmejä. Paikalllinen elokuvateatterikin on semmoinen pikkufirma joka pyörittää parhaillaan kahta elokuvaa kerralla.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Eräänä torstaina viime keväänä törmäsin kirjastossa tyyppiin joka myi vanhoja levyjään. Niiden joukossa oli Darkwoods My Betrothedin Witch-Hunts, jonka olin aiemmin imuroinut netistä ja johon olin ihastunut niin että pakkohan se oli oikein virallisenakin ostaa. Myöhemmin sama tyyppi tutustutti minut laajemmaltikin blac metalliin josta pitää kyllä mainita ainakin Satanic Warmaster.

Vuoden paras asia on se että minä sain uuden ystävän. Olen niin kauan hengannut samojen tyyppien kanssa, ja olimme jo oikeastaan kasvaneet vähän erillemme vanhojen kaverieni kanssa.

Minä en mene tekemään mitään uudenvuodenlupauksia kun en niitä kumminkaan pitäisi.

Tämä vuosi oli erittäin hyvä. Vaikkei kaikki onnistunutkaan niin olettaisin päässeeni elämässäni eteenpäin ja jotenkin löytäneeni sen oman paikkani.
 
Vuoden parhaana kirjana pitää minunkin mainita Harry Potter ja Feeniksin Kilta. Tykkäsin siitä, että kirjan tapahtumat ovat tummasävyisempiä kuin ennen ja kirjan henkilöihin oli tullut enemmän luonnetta. Kirja sai myös erilaisia tunteita esiin minussa, johon harvat kirjat pystyvät.

Menneenä vuotena ei tullut kovasti elokuvissa käytyä, enkä ainakaan mitään sykähdyttävää päässyt katsomaan, joten tähän kohtaan en osaa vastata.

Parasta bändiä tai levyä tai edes kappaletta en osaa ikinä sanoa, mutta vuoden musiikkituttavuuksia ovat ehdottomasti Mew, Placebo sekä raskaampi musiikki yleensä. Olen rap-diggari, ja ihmettelin kovasti itseäni kun alkoi tuo "mättökin" kiinnostaa. Mewin ja Placebon löysin ihan äskettäin vasta, en ole vielä paremmin ehtinyt tutustua, mutta kolahtaa ja lujaa :D

Vuoden paras asia yleisesti...Hmm. En osaa mitään yksittäistä sanoa, se että asiat rullaavat edelleen, edes jotenkin... :roll:
Henkilökohtaisesti...no, on tullut huomattua että asiat sittenkin järjestyvät, ajan kuluessa.

Vuoden suurin saavutus yleisesti..miten nämä yleisesti-asiat nyt tuntuvat niin vaikeilta. No, voisi sanoa vaikka että se, ettei yhteistyö ja välittäminen vaikkei asia itseään henkilökohtaisesti koskisikaan.
Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen, että osaan suhtautua asioihin monipuolisemmin. Joskus, kun jokin ongelma tuntuu ylitsepääsemättömältä, osaan pysähtyä ja ajatella rauhallisesti.

Lupaus ensi vuodelle. En yleensä tee lupauksia, mutta ensi vuonna lupaan, tai ainakin yritän olla murjottamatta epäsopivissa tilanteissa ja puhua suoraan niissä asioissa jotka sitä vaativat. Niin ja lähteä Pipefestiin! :D

Muoks.. Niin, että oliko hyvä vuosi minulle. Alkuvuosi oli. Muuten tähänastisen elämäni raskain ja surullisin ja voimia vaativin vuosi. Ei kovin mukava vuosi siis... :(
 
Vuoden paras kirja
Varsinkin alkuvuonna tuli luettua niin paljon kirjoja, että hyvä kun muistan edes puolet niistä. Parasta kirjaa onkin vaikea lähteä sanomaan. Tarun Sormusten Herrasta sain vihdoin luettua kokonaan englanniksi, joten olisikohan se sitten se.

Vuoden paras elokuva
Yritin pitää jopa listaa näkemistäni elokuvista, mutta se jotenkin jäi. Tänä vuonna ei kyllä montaa uutta hyvää elokuvaa mielestäni tullut, niistä paras näkemäni oli Lost in Translation. Vanhoja tuttuja tuli sitten katseltua useampaankin kertaan, esimerkiksi Amélieta.. :)

Vuoden paras uusi musiikkituttavuus
Franz Ferdinand. Nyt loppuvuodesta on kolahtanut myös the Killers.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Muuttaminen omaan kämppään. Euroopanmatka keväällä.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Sain ajokortin (tosin siitä ei ole vielä ollut kovin paljon hyötyä).

Lupaus ensi vuodelle
Yritän lukea hyvin kirjoituksiin, ja saada niistä edes joitakin hyviä arvosanoja.
 
Nyt alkaakin olla korkea aika vastata tähän.

Vuoden paras kirja
Kirjoja on tullut luettua ihmeen paljon tänä vuonna, enemmän kuin yleensä. Ja parhaimmaksi koko sadosta nousee ehdottomasti Nicholas Nicklebyn elämä ja seikkailut. Siinä oli kirja jonka jaksan lukea moneen kertaan, vaikka perätysten. Ennen en ollut törmännyt noin mainioon kerrontaan kuin mitä Dickens osasi kirjoittaa.

Vuoden paras elokuva
Jos mukaan ei lasketa Kuninkaan Paluuta eikä Star Warseja niin paikan saa mainio Sergio Leonen - Once Upon a Time in the West. Tuohan on jo vanha tapaus, mutta tämän vuoden paras ja aivan jotain muuta mimmoista olen ennen katsellut. Hieno elokuva kerrassaan.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Uusi musiikkituttavuus on ilman muuta Kíla. Ennen jos minulta kysyttiin minkä yhtyeen musiikkia tykkään kuunnella en osannut vastata, mutta nyt voin ylpeänä esittää pitäväni kyseisen musiikeista.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Miulla on aika yksinkertaisia iloja, mutta vuoden parasta antia oli se kun läksin katsomaan Wasa-laivaa ruotsin puolelle. Vaikka paatti onkin ryvettyneen näköinen niin vaikuttava se silti on. Sen rinnalla tunsi itsensä hyvin pieneksi :D

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Se että olen saanut koulussa aikaiseksi jotain, pääsin tekemään rokokoo aikuisia pukuja teatterille. Se oli jotain mistä olin haaveillut.

Lupaus ensi vuodelle
Uuden vuoden lupaukset eivät ole ihan minun alaani. Mutta lupaan hankkia jostain rahaa sen verran, että pääsisin jossain välissä ulkomaille.

Ja vuosi on ollut kokonaisuudessaan todella upea :D

muoks: Pitikö tähän siis vastata niin että ottaa parhaimmat elokuvat ja kirjat jotka on ilmestyneet tänä vuonna vai siihen tyyliin että mikä oli omasta mielestä paras tänä vuonna?
 
Vuoden paras kirja
Hmm.. en ole tainnut lukea ainuttakaan tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa :roll:

Vuoden paras elokuva
Kuninkaan paluun extended edition, jos se voidaan laskea tänä vuonna julkaistuksi.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Vuoden parhaimman levyn tittelin vie Rhapsodyn uutukainen Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret. Myös Therionin Lemuria / Sirius B -tupla-albumi on maininnan arvoinen. Rhapsody oli myös vuoden paras uusi musiikkituttavuus. Tai no tavallaan tiesin siitä jo viime vuonna, mutta vasta tässä puolisen vuotta sitten tajusin, kuinka hyvä se oikeasti on.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Jaa-a, tähän en kyllä osaa sanoa mitään.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Henkilökohtainen suurin saavutus.. noh, ehkä se, että sain suoritettua peruskoulun kunnialla läpi.

Lupaus ensi vuodelle
Yritän lukea kokeisiin paremmin ja vähentää koneen ääressä istumista.

Ylipäätään, oliko hyvä vuosi
Ihan ok vuosi.
 
Vuoden paras kirja
tänä vuonna en olekaan paljon kirjoja kerinnyt lukemaan, varsinkaan sellaisia jotka olisivat ilmestyneet vuonna 2004.. noo, sanon silti, vaikken tätä kirjaksi luokittelisikaan: Byron Erickson, Giorgio Cavazzano - Aku Ankka: Lohikäärmeherrojen valtakunta (Dragonlords)

Vuoden paras elokuva
Ihmeperhe, eeehdottomasti. olen ihastunut ja pahasti Pixarin lasten elokuviin (Nemo, Nemo!). ei kai siinä muuta kun että olipas aika paha elokuva, vauva parka.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Korn - Greatest Hits Vol.1
ennen kuin hommasin levyn itselleni olen toki pitänyt Kornista ja paljon, mutta nyt olen aivan kusessa Korniin. siispä ihmettelenkin etten joskus aikoja sitten voinut sietää Kornia, mutta katsopas miten kävikään..

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
vaikka vuosi olikin kaikista aiemmista painajaismaisin.. niin taisin silti rakastua. eipä siitä sen enempää.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
öh.. minulla ei ole saavutuksia.. mutta kai tämän voisi tähän kohtaan laittaa; pääsin vaihto-oppilaaksi Amerikkaan. tosin sinnekin lähden puolentoista vuoden päästä, mutta ainakin asia on varma. ihanata.

Lupaus ensi vuodelle
minä en ikinä tee lupauksia. ne ei ole minun juttu, en minä niitä koskaan kuitenkaan pidä.
huoh. no, lupaan olla kiltisti ja pidän kahden päivän karkkilakon. joskus kesällä sitten. ehkä.

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi
juu ei ollut.
alkuvuodesta en muista mitään, kesä meni kivasti, syksy meni perseelleen, ja alkutalvi yhtä helvettiä. mukava vuosi, tämä muistetaan aina (vaikka puolet olenkin jo unohtanut).
 
Kaipa tähän voi vastata, vaikka onkin jo 2.päivä uutta vuotta...

Vuoden paras kirja: Tämä on vaikea. Tuli luettua monta uutta hyvää kirjaa, mutta sanotaan nyt kuitenkin Susanna Clarken Jonathan Strange and Mr. Norrell. China Mievillen (ilman aksentteja...) Scar oli varsin hieno kirja. Vuoden odotetuin kirja sen sijaan oli William Nicholsonin Tulilaulu , jonka suomentamista olin odotellut jo puolitoista vuotta. (Sarjakuvista Neil Gaimain 1602 oli varsin vinkeä)

Vuoden paras elokuva: Tämä taas ei ole vaikea. The Incredibles! Upposi kuin miljoona volttia, oikein kunnon "feel good" -leffa. Myös RotK EE oli odotettu ja hieno kokemus.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Uutta musiikkia ei juurikaan tullut kuunneltua vuoden aikana, eli ei oikein ole mitään sanottavaa. Tosin opin pitämään Queenin musiikista... ainakin jonkin verran.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): Työsopimuksen uusiminen oli tietenkin aina hyvä henk.koht. saavutus. Mutta oikeastaan ehkä kaikkein isoin saavutus minulle oli se, että sain luotsattua yhtä isoa (työ)projektia ihan menestyksekkäästi vuoden läpi. Toivottavasti pystyn samaan tänä vuonna! (Surullista, että vuoden suurin saavutus liittyy töihin...)

Lupaus ensi vuodelle: Minä juon enemmän vettä. En juo tarpeeksi vettä, ja tiedän sen, ja nyt aion yrittää ihan tietoisesti. Aion myös yrittää olla stressaamatta sellaisista (työ)asioista, joille en voi yhtään mitään. Arvatkaapa vaan kumpi noista kahdesta lupauksesta on helpompi pitää... :D

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi : No, ei hirvittävän. Ystäväpiirissä tapahtui tosi ikäviä asioita, ja olin töiden takia todella stressaantunut pariin otteeseen. Vuosi ei kuitenkaan ollut (minun kohdallani) superhuono, huonompiakin on nähty.
 
Ei kai ole liian myöhäistä vastata? :) Otan vapauden ja vastaan. ^^

Vuoden paras kirja
Taru Sormusten Herrasta. <3 Luin myös monta muutakin kirjaa, ja pidin myös Harry potter ja Feeniksin kilta- kirjasta, vaikka se ilmestyikin jo vuonna 2003. Luin sen monta kertaa nyt viime vuoden aikana uudestaan.

Vuoden paras elokuva
Ehdottomasti Kuninkaan paluu. Ja vielä pidennetty versio. tähän ei voi olla muuta vastausta. RotK SEE se on. <3

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Vaikea. Kuuntelen niin monenlaista musiikkia. Uusia levyjäkään ei tullut ostettua, paitsi synttäri lahjaksi sain viime vuoden alussa Kuninkaan paluun soundtrackin, ja sitä nyt on tullut kuunneltua. ^^

Vuoden paras asia
Ää, en osaa vastata. o.O Sain paljon uusia ystäviä. En nyt oikein muuta keksi. Ystävät ovat tärkeitä. <3

Vuoden suurin saavutus
Pidin itsekseni Potter maratoonin, ja luin kirjat 1-5 neljässä päivässä. xD Ei tähän nyt muutakaan keksi. :D

Lupaus ensi vuodelle
Tätä en ole vielä varsinaisesti päättänyt. Yritän tsempata kyllä koulun kanssa paremmin kuin viime vuonna. Lupaan.
 
Vuoden paras kirja: Stephen Kingin The Dark Tower VII: The Dark Tower. Ei mennyt edes 30 vuotta niin saatiin tällekin sarjalle päätös. Haikeana piti sulkea tämäkin kirja.

Vuoden paras elokuva: Collateral ja And now for something completely different. Ehdottomasti.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Hitto, vaikea sanoa. Olen todellakin alkanut kuunnella täysin uusia musiikkisuuntauksia viime vuoden aikana, on vaikea valikoida mitään. Ismo Alankoon ihastuin viimein.

Vuoden paras asia: George W. Bushin uusintavaalit, laajeneva kasvihuoneilmiö, lähestyvä maailmanloppu, öljyn loppuunpalaminen, Floridan hurrikaanit, Idols 2... Ei tästä vuodesta löydy mitään hyvää.

Vuoden suurin saavutus: Olen käynyt armeijan melkein loppuun kunnialla.

Lupaus ensi vuodelle: Koitan pitää sosiaaliset suhteeni vakaampina ja varovaisempina. [/b]
 
Viny, minä olisin jo heittänyt sinua piirtoheittimellä, mutta onneksi Pentti Hietanen pelasti sinut... (x

Mutta asiaan.

Vuoden paras kirja: Dan Brown - Da Vinci -koodi. Muuan syömishäiriökirja (Siskonmakkarat) oli myös omalla tavallaan minulle aika suuri kirja.

Vuoden paras elokuva: Mie kattosin ihan sairaan monta leffaa tänä vuonna. Oikeasti. Mutta Vihreä Maili oli aika hirmuinen, se varmaan jätti suurimmat jäljet. Sitten ihastusin...OOH! Veren vangit katsoin vasta tänä vuonna, vui kun soli ihanuus! <3 Ja sitten toki Troija ja Pirates of the Caribbean, ja se superhypertrilogia nimeltään Taru Sormusten Herrasta. (onkohan kukaan kuullut...?! O_o) Niin, Harry Potter 3 oli minulle niin suuri yllätys, että pakko kai sekin on mainita. Ja Vampire Hunter D - Bloodlust. (tulipas monta (x )

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: Ei tähän vaan VOI sanoa muuta kuin NIGHTWISH - ONCE.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Minä...en tiedä. On muutama ihminen, jotka päättivät aivan yhtäkkiä singahtaa hirvittävän tärkeiksi. Se siis varmaan.

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): En minä mitään saavuttanut. Kiva ko ihmiset ihkuttaa ruotsin yo-tuloksia, mie menin siitäkin vain M:n kirjottaan. d: Negatiivisena saavutuksena se, että olen osannut jotenkin olla ihan hirveä kaikille minulle tärkeille ihmisille. No, säilyin hengissä. Saavutus sekin.

Lupaus ensi vuodelle: Bah, mie lupaan joka vuosi laihtua, niinpä siis tänäkin vuonna. Ja historian kanssa pitäisi jaksaa tehdä huomattavasti enemmän töitä. Lupaan myös YRITTÄÄ olla ihmisille parempi.

Niin. Kai tässä vuodessa oli jotain hyvääkin. Välillä sitä vain on hirvittävän vaikea nähdä.
 
Vuoden paras kirja on varmaan Feeniksin kilta. En ole tänä vuonna kauheesti uusia kirjoja lukenut.
Paras elokuva on ehdottomasti Kuninkaan paluu. Miksi ylipäätään kysyä tuollaista?
Paras levy, hmm, tämä on vaikea. Ehkä se on CMX:n Aion.
Paras asia taitaa olla se, ettei isä ehtinyt lähteä Thaimaaseen
Paras saavutus on M ruotsin kirjoituksista.
Lupaus ensi vuodelle, ei kun siis tälle vuodelle on, että otan itseäni niskasta kiinni ja rupean lukemaan. (näkis vaan...)
 
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan

Vaikka tuo vuosi onkin jo joku aika sitten vaihtunut niin laitampa silti oman osani tähän. Ei tuo muisti vielä niin pahasti reistaile.

Vuoden paras kirja:
Grundfragen der Sprachwissenschaft. No, ei vainaskaan, on sitä tullut muutakin luettua kuin koulujuttuja. The ring oli kyllä loistava kirja, en ollut nähnyt elokuvaa joten oli aika jännää lukea sitä. Ensimmäinen kirja jonka luin kokonaan saksaksi, siinäkin mielessä hurraamisen arvoinen.

Vuoden paras elokuva
Vaikea sanoa, mutta aika paljon ihastuin tuohon Big Fishiin. Tim Burton makes my world go around.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Nyt kyllä punastun häpeästä kun olen näinkin pehmo, mutta kyllä Keane oli paras uutuus viime vuodelta. Oli muitakin artisteja, joita kuuntelin kyllästymiseen asti, mutta niitä voi ennemmin sanoa comebackeiksi kuin uusiksi löydöiksi.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Nyt alkaa muisti hyytyä. Ei kai se vuosi voinut niin kökkö olla, ettei siitä mitään hyvää sanottavaa ole. Ainakaan yleisellä saralla. Henk. kohtaisesti on ehkä opiskelun aloittaminen. :)

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
Minulla taas on se vapaaksi pääseminen yhdestä suhteesta, josta ei oikein tullut mitään. Kirpaisi, mutta kannatti.

Lupaus tälle vuodelle
En syö karkkia/lihaa, olen vapaa ja omistan enemmän aikaa itselleni ja ystäville. Olen luova ja piirtelen sarjakuvia. Ja opiskelen kait.
 
Näitähän oli mielenkiintoista lueskella.. 8) Olen hieman myöhäisherännyt tämän topicin suhteen, mutta menköön.


Vuoden paras kirja
Ja mitäs kaikkea mie luinkaan viime vuonna? Mitään yksittäistä kirjaa en osaa nimetä, mutta kuluneena vuonna friikahdin täydellisesti Tove Janssonin ja Astrid Lindgrenin kirjoihin -monen vuoden tauon jälkeen- joten he saavat jakaa tämän tittelin miten parhaaksi katsovat.

Vuoden paras elokuva
Viimeinen samurai oli ehkä sykähdyttävin katselukokemus. Ei Kuninkaan paluukaan paha ollut, ei.

Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Paras levy & bändi: Nightwish & Once, käsittämättömän hieno tuo levy. Uusi upea musiikkituttavuus minulle oli Iron Maiden, jota olen nyt kuunnellut viime keväästä asti kasvavalla innokkuudella.

Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti)
Monet uudet ystävät, Kontu- ja muutkin miitit, pitkän pitkä kesäloma.. se, että pystyin silittämään kissaa ensimmäistä kertaa elämässäni saamatta kauheita allergiaoireita! :)

Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen)
YO-kirjoitusten läpäiseminen, wou. En vieläkään täysin tajua, miten tein sen niin komeasti.

Lupaus tälle vuodelle
Tehdä tästä vuodesta muistelemisen arvoinen. Juup, ja lupaan itselleni vihdoinkin aikuisten oikeesti aloittavani larppaamisen. :p
 
Laitetaan nyt vielä jälkikäteen täältäkin...
Vuoden paras kirja:
Mitään aivan uskomatonta ei viime vuoden aikana tainnut tulla eteen, joskin kyllä luin jälleen kerran niin hirvittävän määrän eri sortin stooreja, että mahdotonta on sanoa. Loistavaa tasoa olivat ainakin Jan Guilloun Ristiretki-trilogia, Iain Banksin Kävelyä lasilla, Jon Lee Andersonin Che Guevaran elämäkerta, Stanislaw Lemin Kyberias ja lukuisat muut. Luin myös Hobbin Näkijän tarun uudelleen ja huomasin sen olevan paaljon parempi kuin mitä muistinkaan.
Vuoden paras elokuva: Teattereista nähdyistä parhaat kyllä olivat Moottoripyöräpäiväkirja sekä Tahraton mieli. Lisäksi näin telkkarista ensimmäistä kertaa elämässäni Sergio Leonen Dollari-trilogian, josta varsinkin Vain muutaman dollarin tähden oli aivan upea.
Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus: On tullut hyvin vähän musiikkia kuunneltua, mutta ostetuista levyistä paras on kyllä The Rainin vanha Kiitos ja anteeksi. Uusi piristävä tuttavuus oli Seminaarinmäen mieslaulajien legendaarinen keikka.
Vuoden paras asia (yleisesti / henkilökohtaisesti): Vaikea sanoa ainakaan yleisesti. Ehkä se, että maailma on edelleen olemassa, siinä lienee syytä iloon ihan tarpeeksi. Maata Näkyvissä- festarit Turussa oli kyllä loistava kokemus jopa minun iälläni, vaikka kuvittelin, että en jaksaisi niistä nauttia lukioaikojen tapaan.
Vuoden suurin saavutus (henkilökohtainen / yleinen): Yleinen saavutus? Onko viime vuonna tehty mitään erikoista? Ei tule mieleen. Omalta puolelta voisin sanoa olevani erittäin iloinen, että olen pärjännyt yliopistossa ja uudella paikkakunnalla hyvin, käynyt erilaisissa kristillisissä opiskelijailloissa sekä tutustunut ihmisiin enkä vain nyhjöttänyt neljän seinän sisällä.
Lupaus tälle vuodelle: Koska todennäköisesti vaihdan paikkakuntaa kesällä, lupaan, että pyrin tekemään ensi syksynä vähintään yhtä hyvää jälkeä kuin viime syksynä (katso suurin saavutus)

Ja ylipäätään, oliko hyvä vuosi
 
Re: Vuoden parhaat

Vuoden paras kirja
Parhaat kirjat viime vuodelta ovat Terry Prachetin Tähtihattu ja Heli Laaksosen novellikokoelma Sekaherelmäpuu.
Olin aivan haltioissani huomatessani, että mainioon Vapaisiin pikkumiehiin oli tullut jatkoa. Kirjan rakenne on varsin samankaltainen, kuin aiemmassa Tiffany kirjassa, mutta ei se sitä pahenna, vaikka Th. ei yllä aivan samanlaisiin kutkuttavan humoristisiin sfääreihin kuin Vpm.
Murrekirjallisuus ei ole koskaan kuulunut lempi kirjallisuuden lajeihini, paitsi nyt. Sain jouluna 2003 Laaksosen toisen runokirjan, Raparperisyrämen, lahjaksi ja suhtauduin siihen suurella epäluulolla. Kuinkas ollakkaan menetin kirjalle syrämmeni Kaipa tässä mukana on myös jonkinsorttista kotiseuturakkautta ja ylpeyttä, onhan tuo murre kuitenkin aika lähellä sitä jota minäkin puhun, tai ainakin osa sukulaisistani..
Vuoden paras elokuva
Hmm.. no nyt meni jo hieman vaikeammaksi.. Mitäs ihmettä viime vuonna tuli katsottua...? Yksi viime vuoden parhaita leffoja oli Tim Burtonin Big Fish. Suhtauduin elokuvaan aluksi varsin suurella varauksella, mutta katsoin sen kuitenkin, koska eihän yksikään Burtonin elokuva voi olla ihan kokonaan huono ;) Epäileväisyyteni osoittautui kuitenkin turhaksi; elokuvan lopussa vollotin kuin vuotamaan jätetty vesihana.
Vuoden paras levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Äh, taas niin vaikea valita, niitä on niin monta. Mainittakoon siis kolmen kärki. Mortiis:Grudge, Ensiferum:Iron ja Borknagar:Epic.
Mortiisin voisi myös mainita tavallaan uudeksi musiikkituttavuudeksi. Olen kyllä aikaisemminkin koukkunokkaista peikkoa kuunnellut ja levyjä omistanut, mutta vasta nyt musiikki todella kolahti ja kovaa.
Ensiferumilta riittää kun mainitsee yhden sanan; Tears. Kaunis ja herkkä balladi ja ehdottomasti Suomen paras naislaulaja Kaisa Saari laulamassa.
Borknagar jatkaa Epic:llä edelleen kosmoksellisen modernia filosofointiaan. Jos pitää Dark Tranquilitysta kannattaa katsastaa.
Vuoden paras asia
Paras minulle tapahtunut asia viime vuonna oli kihlautuminen
Vuoden suurin saavutus
Vuoden suurin henkilökohtainen saavutus oli ehdottomasti kuvaamataidon diplomityön saattaminen kunnialla loppuun. Nyt vain odotellaan mikä on arvostelijoiden tuomio :|
 
Ylös