Yo-kirjoitukset

Mä kirjoitin hissan syksyllä 2007, ja pidin kokemuksesta varsin paljon, ei ollut ollenkaan kamalaa (kirjoitin 40 pistettä :yay: ). Kävin seuraavana syksynä YTL:llä tutkimassa koevastaustani, enkä voinut kuin ihmetellä, kuinka sitä on kaikenlaista muistanutkin...
 
Minun mielestäni ikävin asia historian yo-kokeessa oli se, että käsi väsyi, kun yritti kirjoittaa kaiken mitä muistaa. Paljon tuli kirjoitettua, en tainnut ehtiä syödä eväitä juuri ollenkaan. Osa kysymyksistä oli helpompia, osa vaikeampia, mutta eihän niihin kaikkiin tarvitsekaan vastata. Ja monissa on materiaalia, jota pitää tulkita, eli kaikkea ei edes tarvitse muistaa.


Tietysti virheitä tulee ja ne harmittavat vähän - enemmän, jos arvosana juuri jonkin tietyn pikkuseikan takia tippuu. Muuten niille voi pian jo naureskella:
minä väitin, että Saksa miehitti Ruotsin II MS:n aikana ja sain silti E:n. :p
 
Ja erityisesti historian kokeessa huomasin hyväksi taktiikaksi sen, että heti kokeen alussa, kun vielä oli virkeä, kirjoitti muistiinpanot suttupapereille kaikista kysymyksistä, joihin aikoi vastata. Sitten ei tarvinnut enää iltapäivällä niin paljon rääkätä aivoja, vaan sai vain kirjoittaa muistiinpanojen pohjalta.
 
Minäkin voisin vähän kirjoituspanikoida.
Historia minullakin edessä, ja ahdistan sitä enemmän kuin uskontoa. Mitä me olemme käyneet yo-kysymyksiä aina läpi, niin uskonto on aina ollut se menisi-läpi-vaikka-tältä-istumalta -tyylinen, kun taas historia on sins nostattanut niskavillat pystyyn, että nuokin asiat pitäisi oikeasti muistaa. Ilmeisesti uskonto on ollut helpompi kuin historia, johtuisiko kirjoittajien määrästä? Esim. psykologia on niin suosittu, että siinä on jo tosi tarkkaa, mitä asioita pitää tietää. Onneksi en kirjoita sitä, en jaksaisi lukea niin paljon niin kummallisia asioita.

Minulla on todella hyvä muisti, mitä tulee juuri reaalien kokeisiin, lukemalla kerran alueen läpi olen saanut ysejä ihan kevyesti, mutta jotenkin ahdistaa, että nyt en ole lukenut riittävästi, ja että tämän kerran minun onneni ei todellakaan riitä, ja että osaisin kyllä, jos olisin lukenut. Joidenkin on ehkä vaikea ymmärtää, miksi minä valitan, jos saan ysin lukematta kunnolla, mutta kyse on siitä, etten edes kunnolla yrittänyt, ja sain hyvän arvosanan silti. Jos olisin yrittänyt, olisin saanut paremman. Aivan sama kai, mistä arvosanasta lähtee, kun pointti on se, että ei tehnyt parastaan. En halua, että kirjoituksissa sitten näkyy se, etten jaksanut yrittää täysillä. Lukioajan kokeet eivät säästy jälkipolville taivasteltaviksi, mutta ylioppilastutkinto on vähän säilyvämpi ja sitä enemmän pällistellään (vaikka tuskin sillä mitään tekee yliopistoon hakemisen jälkeen). Tähän yhdistetään halu olla paras (tai ainakin parempi, kuin se yksi tyttö, josta opettaja piti ala-asteella enemmän, ja joka aina loisti), niin ihmekkös jos ahdistaa.

Shackleboltin ohje oli muuten todella hyvä, yritän muistaa sen. Sekin vielä ahdistaa, että mitä jos ei vain ehdi kirjoittaa kaikkea. Vaikka en minä mikään haaveksija ole, kyllä minä kokeissa olen pystynyt keskittymään. Toisaalta taas tuntuu, että ne kirjoitukset ovat jollain tavalla aivan eri universumista, kuin tavalliset kokeet. Siellä tarvitaan jotain yliluonnollista tietämystä ja uskomattomia kykyjä, joita on pitänyt kerätä niska limassa koko lukuloma.

Onneksi voin tietenkin uusia keväällä, mutta se maksaa. Lisäksi itsetuntoni kärsii, jos nyt ei menekään niin loistavasti, mihin olen tottunut. Opettajatkin ovat uskaltaneet melkein lupailla M:ää ja E:tä, mutta silti. Varmaan kohtuutonta tämä ressaaminen. Vain kirjoitukset, yhdet päättökokeet opiskelu-uran aikana. Nyt ne vain tuntuvat kamalan isoilta ja tärkeiltä. :|

Vetehinen, auttoiko se öinen itkukohtaus? :p Voisin kokeilla. Tai menen metsään riehumaan ja mölisemään, että saan paineet purettua. Ja mietin samalla, minkälaista elinkeinoa niillä alueilla milloinkin harjoitettiin ja miksi, ja että olikohan tämä paikka Venäjän vai Ruotsin puolella Pähkinäsaaren rauhan aikaan (muistaakseni meidän talo sattuu juuri Ruotsin puolelle [Vampire taidat olla juuri toisella puolella!]). Vuosi oli 1323.
 
Nyt selailin Hesarin sivuilta vanhoja
historian yo-kokeita, ja olo helpottui hieman.
Eivät nuo nyt niin mahdottomilta vaikuta,
mutta minun täytyy edelleen kerrata paljon.
Tuntuu myös siltä, että ruotsin kielioppi on edelleen
vähän hakusessa, englannin suhteen (kuten sanoin aiemmin) ei pitäisi olla ongelmia. Olen sanastoa laajentaakseni alkanut taas lukea Sormuksen ritareita englanniksi.
Kuuntelen myös Kuoleman varjeluksia enkuksi mp:stä joka ilta.:p
 
Minä luin Dickensiä englanniksi ennen enkun yo-kokeita ja se auttoi paljon, siitä oppi uusia sanoja ja muutenkin se oli hyvää kieltä. Ruotsia treenasin katsomalla muumeja på svenska.

Yksi hyvä neuvo minkä itse sain abivuonna, on että kannattaa käydä pari kertaa vessassa kirjoitusten aikana, vaikkei tarvitsisikaan. Näin ei aivot juutu niin pahasti, kun pääsee vähäksi aikaa kävelemään, ja on helpompi vaikka tarkastaa omat vastaukset pienen tauon jälkeen. Hyviin eväisiin kannattaa myös panostaa, niin on edes jotain positiivista odotettavissa :wink:
 
Päärynä sanoi:
Hyviin eväisiin kannattaa myös panostaa, niin on edes jotain positiivista odotettavissa

Niin eväät! Onko minkäänlaisia suosituksia eväiksi kirjoituksiin? Keväällä otin selvästi liikaa ja oikeastaan vain napostelin suklaata vaikka kunnon voileipäkin oli mukana...
 
Aika vähän eväitä kannattaa ottaa. Ensimmäisessä kokeessani söin sitä sun tätä, eikä se tuntunut hyvältä. Seuraavissa tyydyinkin sitten tölkilliseen ananasta ja muutamaan desiin omenamehua. Se loi lohduttavan rutiinin ja yhden huolenaiheen vähemmän.
 
Kahvia tai teetä ja suklaata, ne tekevät hyvää. Ruotsin kirjoituksissa pidin reilun ruokatauon, reaaleissa ehdin vain napostaa toisella kädellä samalla kun toinen jatkoi kirjoittamista. Ja vettä, tietenkin, että aivoissa pysyy virta. Banaani on myös hyvä ja helppo eväs. Voileivät ei ainakaan itsellä tahdo mennä alas jos on kiire ja jännitys, helppoa ja nopeaa syötävää sen olla pitää. Kofeiinijuomien kanssa kannattaa varoa ylilevottomuutta sekä vessahätää, energiajuomia en siksi suosittele, niitä tulee helposti juotua liikaa.

Vessakäynnit ovat hyviä jos tuntuu olevan ajatukset jumissa, ja muutenkin käsien venyttelyt eteen ja taakse ynnä muut heiluttelut veren ja ideat kiertämään paremmin.

Voihan sitä neuvoa, ettei kannata turhaan stressata, mutta vaikeapa stressiin on vaikuttaa vaikka tietäisikin ettei kannata. Minua ensimmäinen reaali ja äidinkielen kokeet jännittivät aivan älyttömästi etukäteen, mutta kun pääsin kokeeseen ja sain paperit eteeni, laskeutui jostakin rauha. Sitten kun on siinä tilanteessa, ei enää panikoi, tekee vain sen mitä on tehtävä. Ei huolta. Äidinkielen tekstitaidossa tosin tuskastuin tehtäviin enkä kirjoittanut ihan omalla tasollani, jouduin vääntämään väkisin vastauksia, vaikkei ollut mitään sanottavaa. Satuin siihen syksyyn, kun aiheena oli Tuntematon sotilas ynnä muita sotatekstejä, ja se tuntui niin loppuunkalutulta, ettei kertakaikkiaan inspiroinut yhtään. Mutta ei huolta - hyvin mennyt esseekoe sai arvosanan jäämään laudaturiksi. :) Vaikeinta minulle on ollut kirjoittaa niitä aineita, joista oikeasti pidän ja joissa haluan olla hyvä. Kielten kokeet sen sijaan menivät jännittämättä, koska tiesin realistisesti oman tasoni eikä niillä ollut henkilökohtaista merkitystä. Eniten jännitetyistä ja tärkeimmistä kokeista tuli kuitenkin myös ne parhaat arvosanat, joten ei se etukäteen jähmettävä kauhu ole niin pahasta.
 
Kahvia tai teetäkään ei ole hyvä kitata, jos ei niitä yleensä juo. Pahimmassa tapauksessa menee maha sekaisin tai kofeiini saa kädet tärisemään ja keskittymiskyvyn hapertumaan. Itselläni oli eväänä viinimarjamehua ja voileipiä, ja vähän aineesta riippui, ehtikö rauhassa syödä vai jäikö se muutamaan näykkäisyyn ja hörppyyn.

Ideoiden houkutteluun äikänopettajamme antoi vinkin jo ekalla: paina kynä paperiin. Vaikka mielessä ei olisi mitään kirjoitettavaa, jo pelkkä kirjoitusvalmius aktivoi aivoja kehittelemään jotain paperille laitettavaa. Toimii ainakin minun kohdallani =)
 
Juu, ehdottomasti ei kannata kokeilla uusia ruoka-aineita kirjoituksissa!

Itselläni taisi olla suurimmassa osassa kirjoituksia mukana leipää, hieman karkkeja (kannattaa valita sellaisia, jotka eivät tahmaa käsiä) ja mehua. Muistaakseni ehdin syömään suhteellisen hyvin kaikissa kuudessa aineessa, psykologiassa saattoi kyllä tehdä hieman tiukkaa kun oli niin paljon kirjoitettavaa. Muut reaalit ja kielet menivät aika omalla painollaan ja ihan hyvin ehti syödä.

Minäkin suosittelen lämpimästi tekemään välittömästi pienet muistiinpanot jokaisesta kysymyksestä; kaikki yksittäiset sanat ja lyhyet lauseet. Sittenkin ehtii vielä päättämään sen, mihin kysymyksiin vastaa, ellei jo heti sitä tiedä. Näin on tosiaankin helpompi kirjoittaa iltapäivän puolella, kuten Shacklebolt sanoikin jo tuolla aiemmin.
 
Omista eväistä muistan ainakin, että persikkanektaria oli, sen verran harvoin saatua herkkua silloin (ei ollut vielä lidlin halpoja pahvipurkkeja), laitoin omaan muovipulloon. Paksumpana juotavana täyttävämpää ja energiarikkaampaa kuin mehu. Suklaata oli hyvä olla myös.

Itse kirjoituksia ei liene tarvetta muistella, nehän on muuttuneet sitten niiden päivien. Reaalia en kirjoittanut, kun lukumäärä kauhistutti ja oli ihan tarpeeksi tekemistä pitkässä matematiikassa ja kielissä.
 
Dracaena sanoi:
Vetehinen, auttoiko se öinen itkukohtaus? :p
Tajusin vain että se yhden tunnin hermoilu on varsin turhaa. Sitten en hermoillut ollenkaan, ja toivoin ettei tulisi kysymyksiä kylmästä sodasta, Vietnamin sodasta tai Korean sodasta tai oikeastaan mistään vuosilta 1945 -> nykypäivään :p

Ja Vampirelady, minä kuuntelin abitreenien historia-osion mp3-kursseja ennen kirjoituksia. Vaikka näiden kurssien asiantuntija oli minusta välillä tavattoman ärsyttävä, mutta kertasi kuitenkin mukavasti asioita. Nytkin hyödynnän uskonnon mp3-kursseja Abitreeneistä...
 
Shacklebolt sanoi:
Ja erityisesti historian kokeessa huomasin hyväksi taktiikaksi sen, että heti kokeen alussa, kun vielä oli virkeä, kirjoitti muistiinpanot suttupapereille kaikista kysymyksistä, joihin aikoi vastata.

Toimii hyvin myös yliopiston tenteissä. Tosin minulla oli tapana niissä käyttää systemaattisesti ensimmäinen puolituntinen kauniin reunaornamentin piirtämiseen konseptipaperin ensimmäiselle sivulle, koska syystä tai toisesta piirtäminen auttaa minua keskittymään ajatteluun -> muistiinpanot syntyivät yleensä kysymyspaperin alalaitaan piirtelyn lomassa. Lisäksi piirtäminen oli hyvin rauhoittavaa puuhaa. Voisin kuvitella, että siitä olisi ollut apua myös ylppäreissä, jos olisin sitä silloin tullut ajatelleeksi.
 
Heti yo-kokeen tai minkä tahansa tentin tai kokeiden alussa koottavat muistiinpanot, mind-map tms. helpottavat myös paniikkia, kun kysymykset/tehtävät luettuaan tajuaa, että eivät ne (taaskaan) osanneet kysyä siitä, mihin (ehkä) osaisi vastata.
 
Minä teen pikkumuistiinpanot kaikista kysymyksistä myös siksi, että muuten en pysty keskittymään yhteen kysymykseen kerrallaan, vaan päässä sinkoilee sekaisin yksityiskohtia kaikkiin kysymyksiin. Siitä ei tule mitään. Kun sinkoilevat detaljit on ensin kirjoittanut ylös, voi rauhassa paneutua yhteen vastaukseen kerrallaan. Alkumuistiinpanojen kautta myös hahmottaa sitä paljonko mihinkin kysymykseen keksii kirjoitettavaa, eli paljonko tarvitsee varata aikaa kullekin. Yo-kirjoituksissa voi ensin kirjoittaa lämmittelyksi jonkin helpon ja lyhyehkön, mutta ainakin itse kirjoitan mieluiten pitkät tai haastavat esseet, joihin on eniten sanottavaa, mieluiten aluksi. Ei tule ainakaan sen kysymyksen kanssa kiirettä, jonka tietää, lyhyet pintaraapaisut joista ei tiedä, eivät niin kärsi ajan puutteesta. Paha tilanne on tietysti se, jos muistaa kaikkiin kysymyksiin paljon asiaa, sillon saa kynä sauhuta ainakin yokokeessa. ;) Tai sitten opetella sitä kultaista tiivistämisen ja olennaisen kertomisen taitoa.
 
Vetehinen sanoi:
Ja Vampirelady, minä kuuntelin abitreenien historia-osion mp3-kursseja ennen kirjoituksia. Vaikka näiden kurssien asiantuntija oli minusta välillä tavattoman ärsyttävä, mutta kertasi kuitenkin mukavasti asioita. Nytkin hyödynnän uskonnon mp3-kursseja Abitreeneistä...

Hyvä kun sanoit! Minäkin taidan kuunnella noita, olkoon vain ärsyttäviä.
Nyt sain hieman ehkä paniikkia rauhoittumaan, kun tein suuntaa antavan lukuaikataulun, ja tajusin, että saan ehkä kuitenkin luettua kaikki kirjat vielä kahdesti läpi (paitsi ne, jotka luin juuri... meni kaksi iltapäivää yhteen kurssiin, tuli mukavan tehokas olo :p). Arvioin, että yhden kirjan saan luettua kahdessa päivässä, uskonnon kirjat ovat niin ohuita, että menevät ehkä päivässä. Lisäksi viikonloppuina voin myös lukea muistiinpanoja, sanastoja ja abimateriaalia pää höyryten. Lisäksi helpottaa tietää se, että tämän jälkeen on sitten reaalit suoritettu, ja on koko loppu talvi aikaa päntätä kieliä, joista ainoastaan venäjästä olen hieman huolissani.

Toisaalta näin viime yönä unta, että olin tekemässä jotain yo-koetta, ja minulta loppui aika, enkä saanut kuin yhden tehtävän kunnolla valmiiksi. Se oli kamalaa, kaikki muut olivat jo lähteneet ja minä vain yritin lukea joitain aineistoja ja tehdä muistiinpanoja. Eväätkin hajosivat käsiin. Yyh.

Minullakin muuten meinaa olla historiassa vähän semmoinen ongelma, ettei tämä tuoreempi historia kiinnosta, enkä sitten osaakaan sitä. Ensimmäinen maailmansota vielä menee, mutta siitä eteenpäin alkaa vain ärsyttää. Ehkä sitten luen sitä varhaisempaa historiaa erityisen huolella, esimerkiksi Suomen esihistoria->autonomia on ollut kursseista mielekkäin. Ja toki kulttuurikurssikin, mutta se on vielä kesken.
 
Mid mapit ovat myös siinä mielessä käteviä, että kun muistaa yhden asian, niin yleensä siihen liittyy toinenkin, josta taas seuraavan jne jne. Ja näin sitä saa hämmästyttävän paljon tekstiä aikaan. Ainakin itse olin positiivisesti yllättynyt kokeissa, kuinka paljon sitä muistikaan mid mapin avulla :) Isílmirën tavoin, minuakin helpotti yo-kokeissa piirtäminen ja siihen luonnostelupaperille. Kannattaa kokeilla mikä itsestä tuntuu parhaimmalta tavalta.

Eväistä sen verran, että porkkanoita ei välttämättä kannata ottaa mukaan. Vaikka ne todella hyviä naposteltavia onkin. Se äänekäs "rouskis rouskis!" saattaa havahduttaa muutkin kirjoittajat muuten niin hiljaisessa salissa tai luokkahuoneessa. Nimim.Se äänekäs porkkanan rouskuttaja :oops:
Mutta muuten eväiksi voin suositella valmiiksi kuorittuja mandariinejä, salmiakkia(jos siitä tykkää), mehua, kivettömiä viinirypäleitä ja leipää. Pieniä napostellessa sitä voi samalla keskittyä kirjoittamiseen ja eikä tarvitse huolehtia ruokatauosta.

Tsemppiä kaikille kirjoituksiin osallistuville! :)
 
kielo sanoi:
Eväistä sen verran, että porkkanoita ei välttämättä kannata ottaa mukaan. Vaikka ne todella hyviä naposteltavia onkin. Se äänekäs "rouskis rouskis!" saattaa havahduttaa muutkin kirjoittajat muuten niin hiljaisessa salissa tai luokkahuoneessa. Nimim.Se äänekäs porkkanan rouskuttaja :oops:

Samasta syystä ei kannata ottaa pilttipurkkeja. Muistelen vieläkin kauhulla sitä raivostuttavaa kilistelyä, kun kirjoituksissa joku kaapi purkin pohjaa oikein urakalla saadakseen varmasti kaiken piltin syödyksi. :p
 
Ei varmaankaan kuivana rouskuteltavat nuudelitkaan ihastuta kanssakirjoittajia. ;) Piltin voisi ehkä muovilusikalla kaapia tyhjäksi vähemmän äänekkäästi.

Nyt iski taas paniikki, kun menin pyörimään Abitreenien sivuille. Välillä olen ihan levollinen ja jaotellut lukemistani hyvin, mutta huomaan aina, että käytännössä minä olen laiskempi ja unohdun tekemään kaikkea ihan muuta. Mistä voisi ostaa pienen lisäannoksen itsevarmuutta?

Miten kauan muuten tuloksiin menee? Tiedän, että niissä kestää ja kestää, mutta olisi kiva tietää, missä ajassa ne ainakin tulevat, etten ala heti parin viikon kuluttua jo odottamaan. Saahan suuntaa-antavaa palautetta opettajilta, mutta tiedän ainakin yhden opettajan, joka ei kerro antamiaan pisteitä. Meillä on myös historiaa opettamassa sijainen, joka myönsi, ettei ole ikinä tarkistanut yo-kokeita.

Ja sitten, tämä joka on mietityttänyt... Miten menevät arvosanat ja pisteytykset? Ilmeisesti ällään ei tarvita muutamaa-vaille-täysiä pisteitä, toisin kuin esimerkiksi tavallisissa kokeissa (Off:hih, muistan, kun sain yläasteella ruotsin kokeesta 11-.). Missä menee esim. L:n ja E:n rajat, E:n ja M:n? Voitte olla varmoja, että lasken jo kirjoituksissa pisteitä varmojen asioiden pohjalta. Jos tiedä, etten tiennyt jotain, ja tiedän selittäneeni ihan puuta heinää, niin en sitten ainakaan pety, jos olen itse jo osannut arvioida (vaikka useasti silloinkin, kun olen odottanut korkeintaan kutosta, olen saanut ysin. Minun puuni ja heinäni taitavat olla asiallisia tai opettaja on antanut säälipisteitä).

Ajankäyttö se vasta ressaakin. Varmaan saisin kaikenlaista kaivettua päästä, jos olisi reilusti aikaa. Tuomion kello koko ajan painaa päälle, vaikka kai se lisää sitä tehoa ja inspiraatiota. Kiire on muusani vai miten se meni. Tunti per essee tuntuu kamalan vähältä, etenkin jos tarkoitus on syödäkin. Ehkä pitää laittaa evääksi jotain mössöä ja imeä sitä pillillä sitä mukaa kun rustaa kynä sauhuten. Toisaalta olisi hyvä välillä vähän pitää taukoa ja nollata aivoja, mutta jos sillä tavoin tulee sitäkin kauheampi kiire.
 
Ylös