Harry Potter 1. - 4.

Hahaa, Gaiman pääsi irvailemaan viimein Rowlingille! :D

The Book of Magic -monthly loppuu sellaiseen kohtaukseen, jossa Timothy Hunter istuu King Crossin asemalle, ja ajattelee lähteä johonkin paikkaan, jossa voi opiskella taikuutta. Kädessään hän pitelee Harry Potter -kirjaa...

En tiedä voinko painottaa tätä tarpeeksi, mutta; LOL!
 
Riku sanoi:
Hahaa, Gaiman pääsi irvailemaan viimein Rowlingille! :D

The Book of Magic -monthly loppuu sellaiseen kohtaukseen, jossa Timothy Hunter istuu King Crossin asemalle, ja ajattelee lähteä johonkin paikkaan, jossa voi opiskella taikuutta. Kädessään hän pitelee Harry Potter -kirjaa...

En tiedä voinko painottaa tätä tarpeeksi, mutta; LOL!

:D Nyt kyllä tosissani alan epäilemään Pottereita. Onko tuo siis aivan totta ? Jos on niin.. :D *putoaa tuolilta* huh.
 
Olen ollut täysin samaa mieltä kuin Riku, siitä saakka kun tutustuin BoM:eihin joskus parisen vuotta sitten. Pottereihin on otettu kuitenkin niin älyttömän paljon yksityiskohtia tarustakin. Tässäpä vaikka listaa silmiipistävimmistä yhtäläisyyksistä. (Nappasin talteen muistaakseni möyremän-foorumilta)

Synkmetsän hämähäkit/Lukitari = jättihämähäkit siellä tylypahkan läheisessä metsässä
Entit/Halava-ukko = piiskapaju
Mustat ratsastajat = ankeuttajat
Klonkku = Dobby
Käärmekieli = Wormtail
Gandalf = Dumledore
Sauron = Voldemort (Molemmat ovat etäisiä ja tuntemattomia hyvin pahoja olentoja, joilla ei ole ruumista tai varsinaista hahmoa)
Galadrielin peili = Iseeviot

Viisasten kivi on Sormusten Sormus. Voldemort haluaa saada kiven ja Sauron Sormuksen. Harry ja Frodo molemmat pelastavat tavallaan maailman.

Myös se velhojen sisäoppilaitos on keksitty ennen pottereita. Kirjailijan nimeä en muista, mutta siitä ideasta on tehty joku nuorille suunnattu tv-sarjakin joka pyöri jokin aika sitten ylen kanavilla "Kelvoton velho" nimellä.

Riku, löytyykö tuo mainitsemasi sarjakuva jostakin päin nettiä? Olisi tosi hauska nähdä se..
 
ei tuhoutunut mikäli oikeen muistan ja näin topickiin vastaten niin kyllä kolmonen oli hyvä tai siis paras ku mukavat hahmot ja hyvä juoni ja muuta hyvää :)
 
FreakyMike sanoi:
Riku, löytyykö tuo mainitsemasi sarjakuva jostakin päin nettiä? Olisi tosi hauska nähdä se..
Ei ainakaan laillisesti, ja sarjakuvia harvoin löytyy edes P2P-ohjelmilla. Eli tuskin. <i>BoM</i>:in eka albumi julkaistiin Suomessa vähän aikaa sitten Magic Fantasy -lehden nimen alla (lehden kaksi ensimmäistä numeroa).
 
FreakyMike sanoi:
Myös se velhojen sisäoppilaitos on keksitty ennen pottereita. Kirjailijan nimeä en muista, mutta siitä ideasta on tehty joku nuorille suunnattu tv-sarjakin joka pyöri jokin aika sitten ylen kanavilla "Kelvoton velho" nimellä.

Ja sitten on tietenkin Ursula LeGuinin Maameri-kirjoissa oleva velhokoulu, joka kirjoitettiin paljon ennen Rowlingia. Ja tosiaan, Potterit ovat enemmän kuin vähän velkaa Tolkienille , mutta tosin niin ovat kaikki muutkin nykyfantasiat. Onko muuten kukaan saanut käsiinsä tätä uutta teosta, eikös se ilmesty/ilmestynyt lähiaikoina? En ole oikein seurannut.

/edit: Tästä saattaisi luulla, että olen suurempikin HP-fanittaja, mutta luen noita vain siksi, että yleistieto ja perusteltu asiallinen kritiikki vaativat. Ja on noissa hetkensä.
 
Onko muuten kukaan saanut käsiinsä tätä uutta teosta, eikös se ilmesty/ilmestynyt lähiaikoina? En ole oikein seurannut.

jos nyt tuota 5. Potteria meinasit.. niin se ilmestyi tässä viime viikonloppuna englanniksi.
 
Riku sanoi:
Lisäksi raivoni rouva Rowlingia kohtaan nousi potenssiin kolmetoista, kun hän väitti keksineensä Potterista 95% itse. Suoraan sanoen; "WTF"?! Kolmipäinen koira, luudilla kilpailu, yksisarviset, taikakoulut, lentävät autot, lohikäärmeet, "paha-henkilö-onkin-hyvä"-juonenkäänne... Haluaisin nähdä edes ne 5%, jotka ovat Rowlingin oma keksimää. Mielikuvitus ei näissä kirjoissa tosiaan lennä, mutta plaginointi senkin edestä.
Ehkä Rowling ei tarkoittanut aivan itsestäänselvyyksiä, joita esiintyy joka toisessa fantasiakirjassa.

Kuinkahan moni kirjailija on muuten käyttänyt lohikäärmeitä teoksissaan? Tolkienkin taisi. Ja ehkä häntä aiemminkin on... :roll:
"Paha-onkin-hyvä"-juonenkäänne on hyvin yleinen ilmiö, vai?
Lähes yhtä yleinen kuin "hyvä vastaan paha"-asettelu.
Yksisarvisten kohdalla tilanne on täysin sama kuin lohikäärmeiden kohdalla.

On tiettyjä asioita ja teemoja, jotka toistuvat usein fantasiakirjoissa, sekä myös muissa kirjallisuudenlajeissa asia on vastaavanlainen ja niille asioille ei voi mitään.
Ei ole mitään järkeä alkaa syyttämään jokaista lohikäärmeitä käyttävää kirjailijaa plaginoinnista (kirjoitetaankohan noin?).

Myönnän, etten ole Gaimanin kirjoja edes lukenut, mutta viestisi jälkeen innostuin kovasti lukemaan.
 
Olisin sanonut tuota samaa, ellei Narquil olisi ehtinyt ensin.
Tuohon naiviuteen en oikein sano mitään. Potterit ovat sellaista rentouttavaa luettavaa, kun lopussa odottaa kuitenkin loppu-hyvin-kaikki-hyvin tapaus. Se oli pitkää.

Mutta tosiaan, Pottereita on tullut luettua varmaan niin kauan, kuin ne ovat olleetkaan, ja joskus kolme vuotta sitten kirjoittelin Potterficcejäkin ja pidin nettisivua, ja myönnetään, se oli niinkin typerä, kuin PLS - Potter Love Story. Kyllä niitä ficcejä välillä vieläkin tulee mietittyä, mutta kirjoittelen tosi harvoin enää.
Ja ne kirjat ovat kyllä hyviä. Pitkää, mutta kevyttä. Ihme yhdistelmä. Itse pidin myös eniten kolmannesta kirjasta. Ja lempihenkilöksi täytynee nimetä Sirius. Kolmannen kirjan juoni oli muita parempi. Kakkoskirjan juonesta en tosin sano mitään, kun koko opus ärsyttää. Siinä oli monta henkilöä, joita en voinut sietää(Dobby ensimmäisenä), ja muutenkin siinä oli sitä samaa kuin ensimmäisessä Artemis Fowlissa, eli henkilöt eivät ärsyynny mukamas millään ilveellä, vaikka itse kiehuisi raivosta. Nelonen oli ihan hyvä myös, mutta sen juoni oli jotenkin...mitenkäs sen nyt sanoisi. No, se ei ollut tarpeeksi selkeä. Tuo nyt oli ehkä väärä ilmaisu, mutta se nyt vain koostui vähän liikaa yksittäisistä tapahtumista. Ykkösestä en keksi muuta valitettavaa, kuin että olisi voinut alkaa vähän - hmmm - räväkämmin. Viitosen kommentoin myöhemmin, mutta vaikuttaa sekin ihan hyvältä näin kolmenkymmenen ensimmäisen sivun jälkeen.
 
Pakko mainostaa täällä, että olen jo käynyt hankkimassa itselleni sen The order of the Phoenixin. Sekin vaikuttaa ihan lupaavalta pakko myöntää!



Poistin kaiken, mikä viitasi uuteen kirjaan, koska en halunnut spoilata enää useammilta, kuin viestin jo lukeneilta muutamaa ensimmäistä lukua.... Joten olkaapa hyvä!
 
Kröhöm. Voisiko kaikista mahdollisista (pienistäkin) spoilereista varoittaa etukäteen?

Kaikki eivät ole saaneet kirjaa vielä käsiinsä. :roll:
 
Cvalda sanoi:
Pakko mainostaa täällä, että olen jo käynyt hankkimassa itselleni sen The order of the Phoenixin. Sekin vaikuttaa ihan lupaavalta pakko myöntää, ****... jaiks!
Mutta tällä hetkellä ehdottomasti paras kirja on kyllä tuo kolmonen, niinkuin täällä moni on todennutkin jo!

Olisi kiva jos et viitsisi spoilata 5 kirjasta mitään jos et anna edes minkäänlaista ennakko varoitusta asiasta... Useat eivät kuitenkaan ole vielä kirjaa lukeneet eivätkä halua tietää mitään paljastuksia.
Mutta siis itse olen kirjan netistä tilannut ja sen pitäisi saapua tällä viikolla. En oikein osaa selittää mikä Pottereissa iskee, mutta englanninkieliset versiot iskevät. Rowling on osannut kirjoittaa tarinasta mielenkiintoisen. Tai ainakin 3 ja 4 kirjoista. Potterit ovat myös mukavan "kevyttä" lukemista. Joskus on kiva lukea kirjoja joista tietää että ne tulevat päättymään hyvin. Joskus vain kaipaa sellaista "positiivisuutta". No enpäs nyt muuta osaa kirjottaa kun väsyttää ja aivot ei toimi... :)

(Hitsi. Narqúil kerkesi ensin. :) )
 
Kävin viime sunnuntaina ostamassa Akateemisesta kirjakaupasta Harry Potterin viidennen kirjan! Hauskaa siinä oli se, että menin kaupan eteen kakasi tuntia aikaisemmin ja puihuin muiden fanien kanssa sen kaksi tuntia. Se on paras Potter vaikka en ole vielä lukenut sitä ihan loppuun!!! :!: :o [color=blue:9cdc62f863][/color]
 
Riku sanoi:
Harry Potter -antifani ilmoittautuu. :p

Revin tässä hiuksia päästäni kun luin vähän aikaa sitten, että Harry Potterit menevät kohta myyntiluvuissa Raamatun ohi. Aaargh. There are no boundaries to the stupidity of human beings.

Hauskinta Potter-faneissa on se, että he useinkaan pysty vastaamaan siihen kritiikkiin, mitä Pottereita vastaan heitän. Ensinnäkin kirjasarja on kohtalaisen naiivi, johon usein vastataan "se on lapsille tarkoitettu, se saakin olla naiivi". Ok, ymmärtäisin hyvin, jos se olisi lapsille suunnattu, mutta miksi hitossa koko maailma sitten lukisi lastenkirjoja? Eli ei, minun mielestäni tuo ei vielä oikeuta naiivisuuteen.

Toisekseen plaginointi. Olen monta kertaa verrannut Neil Gaimanin <i>The Books of Magicia</i> Potteriin, ja teen sen nytkin. TBoM kertoo nuoresta silmälasipäisestä, takkutukka pojasta (noin 13-vuotias, muistaakseni), joka saa tietää, että taikuutta on olemassa, ja tämä lähtee opiskelemaan tätä muutaman opettajan johdolla, pöllö seuranaan. Kuulostaako tutulta? Päähenkilö, Timothy Hunter, on melko Pottermainen, mutta hänestä löytyy pientä lisäsärmääkin, jopa asennetta, niin sanoakseni. Sarjan ensimmäinen albumi menee syvemmälle taikuuteen kuin mikään muu teos, mitä olen lukenut, toisin kuin Potterit, jotka vain näyttävät miten hassuja ja kivoja temppuja taikuudella voisi tehdä.

Myönnetään, TBoM:n jatko-albumit eivät enää tavoita alkuperäisen henkeä, mutta se johtuukin siitä, että Gaiman luovutti pääkirjoittajan paikkansa toiselle herralle.

(Lisähuomautus; TBoM julkaistiin saman vuonna kuin Rowling sai ideansa Harry Potteriin. Samana vuonna kuin ensimmäinen Potter julkaistiin, Gaiman yritti haastaa Rowlingia oikeuteen - oikeuden mukaan teoksissa ei kuitenkaan ollut tarpeeksi samaa, jotta Rowlingin olisi pitänyt mitään maksaa. Tämän jälkeen Gaimanilla ei ollut oikeutta valittaa Potterin ja TBoMin yhtenäisyyksistä medialle).

Lisäksi raivoni rouva Rowlingia kohtaan nousi potenssiin kolmetoista, kun hän väitti keksineensä Potterista 95% itse. Suoraan sanoen; "WTF"?! Kolmipäinen koira, luudilla kilpailu, yksisarviset, taikakoulut, lentävät autot, lohikäärmeet, "paha-henkilö-onkin-hyvä"-juonenkäänne... Haluaisin nähdä edes ne 5%, jotka ovat Rowlingin oma keksimää. Mielikuvitus ei näissä kirjoissa tosiaan lennä, mutta plaginointi senkin edestä.

Kirjoitan tässä näinkin turhan viestin, kuin että; allekirjoitan Rikun tekstin niin täydellisesti, ettei minulla ole enää mitään muuta sanottavaa. Piste.
 
Narqúil sanoi:
Kröhöm. Voisiko kaikista mahdollisista (pienistäkin) spoilereista varoittaa etukäteen?

Kaikki eivät ole saaneet kirjaa vielä käsiinsä. :roll:

Pyydän tuhannesti anteeksi ajattelemattomuutani! Toivottavasti en nyt ihan lopullisesti tuhonnut mielenkiintoanne kirjaa kohtaan... Olen muokannut viestini välttyäkseni itse suuremmilta haukuilta ja yritin samalla olla pilaamatta niiden mielenkiintoa, jotka eivät viestiäni ollut vielä nähnyt...

Tämä oli siis julkinen anteeksipyyntö ja voin vakuuttaa, ettei tämä tule toistumaan enää ikinä, koska olen kieltänyt itseäni kirjoittamasta enää selaisiin topikkeihin, jonka avulla voisin vahingossakaan spoilata keneltäkään mitään...
Toivottavasti anteeksipyytöni hyväksytään ja yritetään jättä tämä asia vähemmälle huomiolle...
Vielä kerran: Anteeksi kaikille... tekoni ja olemassaoloni.
 
ja vielä tähän jatkoksi huomautus Djanille....

Voisitko mahdollisimman pian poistaa sinun viestistäsi sen lainauksen, joka on otettu minulta, koska nyt muokkaisin sitä omaa viestiäni ja poistin spoilaukset, mutta vielä joku saattaa lukea sen sinun viestistäsi ne spoilaukset. Joten jos olisit niin ystävällinen ja ajattelisit myös muita, niin poista lainaukset mahdollisimman pian, koska sinä olet nyt ainoa, jonka viestissä ne spoilaukset näkyy, kiitos!
Luulisi, että sinä tajuaisit, että nyt sinä levität sitä spoilaus-viestiä eteenpäin ja aiheutat muillekin spoilauksen pettymyksen, koska se lukee siellä sinun viestissäsi...!
 
Kaikki tähän astisista suomeksi ilmestyneistä Pottereista olen lukenut, huvin vuoksi, en suurella innpostuksella. Pitipähän nähdä minkäslaisia nuo kirjat on.
Kaikki on kirjoissa jotenkin lapsellista. Juu juu, lapsille se on tarkoitettu, mutta mites se hevoskotkan teurastukset ja muut ankeuttaja ja voldemort ja ynnä muut. Eihän ne pikkuiset viisvuotiaat yhtään kammoksu...Että kyllä nämä potterit ovat isommillekkin.
Ja koko idea on niin tavanomainen. Poika taistelee pahaa vastaan ja niin edelleen sitä samaa rataa. Kauheaa matkimista. velholoulukin oli todellakin matkittu siitä kelvottomasta velhosta.
Kyllä esim. Maameren velho, ja nämä muut voittavat reilusti tämän. Maamerelläkinhän on oma velhokoulu, tosin paljon tärkeämpi ja mahtavampi. Jotain luokonavaamis-temppuja. Voi herranen aika. Totta oikeat velhot selviytyvät tuosta aivan vain ajattelemalla että "lukko, häviä" tai vastaavaa. Opettaisivat nyt jotain merkittävää, jolla tekeekin jotain. Niin minä ajattelen. Sininen elefantti sentään.
Mutta on se viideskin kirja pakko lukea.
 
Paras kirja ehdottomasti oli kolmas, varmaankin myös sen takia, että luin sen ensimmäisenä. Löytyi serkun (9 v.) kirja hyllystä :D
Sen jälkeen oli pakko lukea ensimmäinen ja toinen. Neljäs kirja oli aika pettymys, jotenkin pitkä veteinen...
En varmaan jaksa odottaa, että viides kirja ilmestyy suomeksi (kestää VUODEN)!!! Joten kirjastoon jonottamaan englannin kielistä :)
 
Yuna sanoi:
En varmaan jaksa odottaa, että viides kirja ilmestyy suomeksi (kestää VUODEN)!!! Joten kirjastoon jonottamaan englannin kielistä :)

Eikä kestä. Puoli vuotta, niinkuin aikasemminkin on jo mainittu.


Ai miten niin turha? :D
 
Ylös