Harry Potter 1. - 4.

Tein pienen kyselyn tuonne aiheen alkuun. Olkaa hyvä se on vapaasti käytettävissä. Itse pidin eniten tuosta Liekehtivästä pikarista, kun se ei loppunut heti kesken, vaikka teki sen kuitenkin. Niin ja tuota viidettä kirjaa en ole vielä edes lukenut.
 
Harry Potter ja Azkabanin vanki on ehdottomasti paras!!!! The Order of the Phoenixistä en vielä tiedä... En oo nimittäin vielä lukenu.....
 
Neala. sanoi:
Kyllä esim. Maameren velho, ja nämä muut voittavat reilusti tämän. Maamerelläkinhän on oma velhokoulu, tosin paljon tärkeämpi ja mahtavampi. Jotain luokonavaamis-temppuja. Voi herranen aika. Totta oikeat velhot selviytyvät tuosta aivan vain ajattelemalla että "lukko, häviä" tai vastaavaa. Opettaisivat nyt jotain merkittävää, jolla tekeekin jotain. Niin minä ajattelen.

Pitää kuitenkin muistaa että magia esim. Harry Pottereissa ja Maameressä on erilaista. Ja miten niin oikeiden velhojen pitäisi selviytyä lukoista ajattelemalla ne hävyksiin? Mikä tuon pointti oikein on? Ja mikä sitten on jotain "merkittävää" mitä pitäisi opettaa?

Miten määrittelet Maameren velhokoulun tärkeyden ja mahtavuuden? Mietin vain että kuitenkin Maameren ja Harry Potterin maailmat ovat aika erilaisia missä esim. juuri se magia esiintyy ja toimii eri lailla, että miten niitä voi vertailla tuolla tavoin että voi sanoa toisen olevan parempi?

Minusta Harry Potterin magian idea on siinä hyvä, että sitä käytetään myös täysin tavanomaisissa tilanteissa, jokapäiväisissä asioissa. Toisinsanoen velhojen maailmaa ei yritetä liiaksi erottaa jästien maailmasta, velhoilla vain magia on lisä, tosin tärkeä ja näkyvä lisä.
 
Ääneni meni jo Order of the Phoenixille, vaikka en sitä todellakaan ole vielä kokonaan ehtinyt lukea. Tämä siksi, että mielestäni OotP on enemmän minun makuuni, kuin aikaisemmat Potterit, etenkin kaksi ensimmäistä, Azkabanin vankin oli jo hyvä, GoF erittäin hyvä, mutta tämä OotP on kertakaikkisen loistava. Kirja on mielestäni paljon syvällisempi kuin aikaisemmat, ja epäilemättä lapsihenkilöiden iänlisäys vaikuttaa tähän erityisen paljon jo yksinään, mukaanlukien juoni ja muut hahmot. Saa nähdä tuleeko tarinoihin yhtä paljon lisää loistavuutta joka kirjassa tästä eteenpäin samassa tasossa kuin tähän asti...
 
Kritiikkiä saa toki esittää, mutta kiltisti ja asiallisesti, kiitos :)

Harry Potterien naiivisuudesta sen verran, että kyseessä on kuitenkin lasten kirja, kuten moneen otteeseen on todettukin. Jos aikuisetkin sattuvat siitä pitämään niin tuskin se kirjan vika on. Syy on varmaan yleisessä ilmapiirissä, josta on tullut fantasiaa suosiva. Kun maailma on ankea niin ihmiset kaipaavat onnellisia loppuja ja turvallisuutta.

Books of Magic on kyllä ulkonaisesti muistuttaa Harry Potteria, mutta kyseessä voi olla sattumakin. Jotenkin Rowling ei minusta vaikuta ihmiseltä, joka lukee valtavirran ulkopuolista sarjakuvaa. Gaiman on aika hanakka haastamaan ihmisiä oikeuteen (toisaalta hyvä tietenkin puolustaa taiteellista tuotantoaan).

En ole fani enkä inhoa, olen aikaisemmat kirjat lukenut ja pitänyt niistä, uudenkin aion lukea kun vain saan tädiltäni lainattua. Jos itse ei satu jostain kirjasta pitämään niin ei se välttämättä tarkoita että kirja olisi huono...
 
Liekehtivä pikari, koska siinä niinsanotusti "meno muuttui rajummaksi" :twisted: , ja se poikkesi alkua myöten muista sarjan aiemmista kirjoista. Vaihtelu virkistää! :)
 
Vaikeaa. Pidän Viisasten kivestä oikein paljon, mutta Liekehtivä pikari vie voiton. Se on pelottavin, jännittävin ja "aidoin" näistä kaikista, tosin en ole vielä lukenut The Order of the Phoenixia, vaikka se kirjahyllyssä innokkaana odottaakin :wink:
 
Uusin. En ole edes lukenut, VIELÄ, mutta se on silti paras.

Minulla oli hirvittävät ennakkoluulot kirjoja kohtaan ensin, mutta luin pari sivua ja se oli sitten siinä. Leffat laskevat lukuintoa. Esimerkiksi, kun on nähnyt tuon ekan leffan monen monta kertaa, ei jaksa enää lukea kirjaa. Kirjoissa huonointa on se välien selvittely lopussa. "Siksi minä tein tämän ja olen niin pahis ja mwahaha." ei oikein kiinnostaisi.

Uusi tulee postissa parissa päivässä, ja minä olen täysin liekeissä. :twisted:
 
The Phoenix oli täydellisen synkkä ja kutkuttava alusta loppuun.
Ei sitä vain voi verrata noihin ensimmäisiin. The Phoenix painii jo aivan eri sarjassa..
 
Minä pidän eniten Azkabanin vangista. En oikeen osaa selittää miksi, se vain on jotenkin niin liikuttava. Joku taisi sanoa, että Harryn tunteita kuvataan enemmän kuin muissa -se on totta, ja myös siksi kirja on niin hyvä :D !
 
Starpiks sanoi:
Neala. sanoi:
Kyllä esim. Maameren velho, ja nämä muut voittavat reilusti tämän. Maamerelläkinhän on oma velhokoulu, tosin paljon tärkeämpi ja mahtavampi. Jotain luokonavaamis-temppuja. Voi herranen aika. Totta oikeat velhot selviytyvät tuosta aivan vain ajattelemalla että "lukko, häviä" tai vastaavaa. Opettaisivat nyt jotain merkittävää, jolla tekeekin jotain. Niin minä ajattelen.

Pitää kuitenkin muistaa että magia esim. Harry Pottereissa ja Maameressä on erilaista. Ja miten niin oikeiden velhojen pitäisi selviytyä lukoista ajattelemalla ne hävyksiin? Mikä tuon pointti oikein on? Ja mikä sitten on jotain "merkittävää" mitä pitäisi opettaa?

Miten määrittelet Maameren velhokoulun tärkeyden ja mahtavuuden? Mietin vain että kuitenkin Maameren ja Harry Potterin maailmat ovat aika erilaisia missä esim. juuri se magia esiintyy ja toimii eri lailla, että miten niitä voi vertailla tuolla tavoin että voi sanoa toisen olevan parempi?

Minusta Harry Potterin magian idea on siinä hyvä, että sitä käytetään myös täysin tavanomaisissa tilanteissa, jokapäiväisissä asioissa. Toisinsanoen velhojen maailmaa ei yritetä liiaksi erottaa jästien maailmasta, velhoilla vain magia on lisä, tosin tärkeä ja näkyvä lisä.

Meillä näyttää olevan erilainen käsitys velhoista, taikuudesta ja muusta. Tämäkin riippuu ajattelutavasta.
Minusta on paljon mielenkiintoisempaa kuvitella sitä tuulenohjausta, vai mitä se olikaan, kuin jotain lukonavaamista.
Maailmat ovat erilaiset. Siitä minä tavallaan puhuinkin. Potterin maailma on juuri tälläistä pidetään-ihmiset-loitolla-muutaman-taian-avulla jne. Se on mielestäni jotenkin typerää. Mutta kummassakin on taikuutta, Maameressä se on viisaampaa. Äläkkä väitä etten voi vertailla tuota viisaammaksi. Mielipidekysymyksiä.


Viikon hölmöin viesti.
 
Neala. sanoi:
Maailmat ovat erilaiset. Siitä minä tavallaan puhuinkin. Potterin maailma on juuri tälläistä pidetään-ihmiset-loitolla-muutaman-taian-avulla jne. Se on mielestäni jotenkin typerää. Mutta kummassakin on taikuutta, Maameressä se on viisaampaa. Äläkkä väitä etten voi vertailla tuota viisaammaksi. Mielipidekysymyksiä.

Juu, sitä minä vähän ajoin takaa. Mietin vain että kuinka voi väittää että toinen on parempi kuin toinen jos kyseessä on kuitenkin suhtkoht erilaiset asiat, mutta mielipiteitähän riittää :)
 
En oikein tiennyt mihin tää mun juttu pitäis laittaa, joten pistin sen tänne.... Eli siis kysymys kuuluu: Nyt kun toi HP 5 on tullu englannniks niin luetteko sen mielummin eka englanniks vai jäättekö odottamaan kärsivällisesti(jos on mitenkään mahdollista olla kärsivällinen tässä tilanteessa) suomennoksen tuloa ensi vuoden alkupuolella ? Itse en ollenkaan tiedä sillä kun luen suomeksi Harry Pottereita minulle tulee aivan erinlainen mielikuva henkilöistä ja paikoista kuin silloin kun luen niitä englanniksi.. Aivan kuin lukisin kahta eri kirjaa...!! Haluaisin mielummin saada mielikuvan uusista henkilöistä ja tapahtumista suomennoksen "avulla", mutta en tiedä jaksanko odottaa enää ensi vuoden puolelle... Mitä TE siis tekisitte/tai olette tehneet??? Mielipiteitä.....kommentteja....??Pistäkää vaikka yksityisviesti mulle, jos ette halua tähän pistää.....
 
Englanniksi aion lukea ensin. En millään jaksaisi odottaa, enkä väistellä spoilereita, joita jo nyt liikkuu IMO luvattoman paljon.(rajoittaa pahasti netti-elämääni)
Mutta rajoittuneiden englanninkielen taitojeni takia pitää myös suomennos lukea.
Englanninkielisenä tarinaan jää aivan varmasti suuriakin aukkoja, joka ei ole yhtään hyvä juttu.
 
Luen ehdottomasti englanniksi. Olen lukenut kaikki muut kirjat ensin suomeksi, ja minullakin tulee erilainen mielikuva henkilöstä kielestä riippuen.
En kuitenkaan jaksa odottaa suomennosta ja setäni on jo tilannut minulle kirjan syntymäpäivälahjaksi (minulla on synttärit joulukuussa LOL), niin että saan sen tässä lähiaikoina :) .
Olen jo kuluneen viikon aikana lukenut luvattoman paljon spoilereita, mutta olen ihan liian utelias välittämään spoilerivaroituksista. Toivottavasti OotP on niin hyvä kuin miltä se kuulostaakin. :)
 
The Phoenix oli täydellisen synkkä ja kutkuttava alusta loppuun.
Ei sitä vain voi verrata noihin ensimmäisiin. The Phoenix painii jo aivan eri sarjassa..

Oon aivan samaa mieltä! Se on aivan erilainen kuin ne muut, synkempi ja se on muutenkin muuttunut kun päähenkilöt kasvaa. Se siis painii ihan eri sarjassa. Paras ehdottomasti noista kaikista Harry Pottereista. Olin aikaisemmin tuolla ylhäällä laittanut Azkabanin vangin parhaimmaksi mutta en ollut silloin vielä lukenut HP 5:sta. Nyt kun kuitenkin mietin vielä tarkemmmin, niin voisin sanoa että paras on viides, sitten neljäs, sitten kolmas jne... Ei mitenkään sen takia että ne kirjat paksuuntuvat vaan sen takia että Harry ja muut kasvavat. Noissa myöhäisemmissä kirjoissa ei myöskään olla pelkästään Tylypahkassa vaan myös muualla.
 
Hähää, sainpas napattua viimeisen vitosen Helsingin keskustan Akateemisesta. :twisted: Hauska varmaan lukea ja arvailla miten Kapari suomentaa kaikki uudet "taikasanat" ja muut.
 
Nyt kun olen lukenut tuota viidettä kirjaa melkein koko kirjan niin se kyllä menee helposti yli tuon kolmannen kirjan (joka on ollut tähän mennessä suosikkini). Se on aina vaan parantunut ja siitä on tullut vähemmän lapsellinen varattuna ensimmäiseen kirjaan. Ehkä se johtuu siitä, kun Harry ja muutkin ovat kasvaneet. J.K.Rowing osaa tavallaan edetä kirjoissa samaa vauhtia kuin lukijatkin kasvavat.
Lukijoille ei tule sellaista oloa, että jutut alkavat olla liian lapsellisia.
 
Potteristi olen henkeen ja vereen,nyt on myös Order of the Phoenix luettu.Kirja oli sinällään loistava,erittäin mielenkiintoisia asioita paljastui ja Rowling ylitti jälleen itsensä...Aloitin eilen lukemaan OoP:tä uudelleen,se vain on niin hyvä.


*snif*

No enpäs spoilaa ketään joka vielä odottaa suomennosta :)

Spoilaus poistettu kokonaan. Ereine
 
Jep, kunnolla merkitkää spoilerit, vaikka kirjottaisitte valkoisellakin (minä yleensä luen automaattisesti ne valkoisellakin vaikka jossain aivojeni sopukoissa ääni huutaa että "älä lue!!").
Ja sitä tässä lähinnä rupesin miettimään että missä vaiheessa tässä tpcissa saa alkaa puhua Viidennestä Kirjasta (hehee :D) koska toista tpcia olisi hieman turha mennä perustamaan. Tosin ei tietenkään vielä voi alkaa puhua kun sen julkaisusta on niin vähän aikaan, mutta mietin vaan että odotetaanko ihan siihen asti että suomennoskin on ilmestynyt vai..? Vai käydäänkö keskustelua niin että aina hirmuiset spoilerivaarailmoitukset?
 
Ylös