Käsityöt ja askartelu

Ja se on pahaa. Muistan, miten lapsuudessa aikoinaan maistoin sitä. Oli vaan ihan pakko.
Hirveän suolaista tavaraa! :yuck:
 
Tietysti on. Eikös siihen tule vehnäjauhoja, suolaa ja ruokaöljyä? :p Olisi kiva tehdä sitä taas, muta kun en muista ohjetta, eikä muista ilmeisesti äitikään. :ouch:
 
Tällaisen ohjeen löysin

TAIKATAIKINA

Aineksina käytetään jauhoja, suolaa ja vettä; aina samassa mittakaavassa.

Eli esim.:

2dl jauhoja
2dl suolaa
1dl vettä

Taikinaan voi lisätä ruokaöljyä.
Jos haluaa valmiiksi värjättyä taikinaa, mukaan voi lisätä vesiväriä tai karamelliväriä.

Sekoita jauhot ja suola kulhossa hyvin. Lisää vähitellen vesi ja vaivaa taikina hyvin. Jos käytät vesiväriä, liota se ensin veteen. Taikina on valmista muovailtavaksi kun se on notkeaa eikä tartu. Leivo massa kuten tavallinenkin taikina, apuna voit käyttää kaulinta ja muotteja.

Jos haluaa oikean näköisiä leivonnaisia, ne voi voidella munalla ja koristella sokerilla tai vaikka unikonsiemenillä ennen paistamista.
 
Cirindë, tässäpä sinulle ohje:

2 osaa vehnäjauhoja
2 osaa suolaa
1 osa vettä
ruokaoljyä hyvältä näyttävä määrä

Sekoita hyvin yhteen (jos lisäät väriä, kannattaa liottaa se ensiksi veteen). Hiero käsiin vähän öljyä ennen aloittamista.
Valmiit teokset voit kuivattaa ihan huoneilmassa, mutta uunissa 125-150 'C noin tunti tai vähän yli tekee saman paljon nopeammin.

//Elanor ehtikin näköjään ensiksi :)
 
Eipä kai tuo haittaa. Kertaus on opintojen äiti ja tulihan tuossa hiukan täydennystä minun ohjeisiini. :)
 
Minä olen viime aikoina innostunut käsitöistä ja askartelusta entistä enemmän, ehkä koska työttömällä on aikaa tehdä kaikenlaista. Aiemmin lähinnä neuloin ja virkkasin, viime aikoina olen tehnyt kaikenlaista muutakin. Joululahjoja ja -koristeita lähinnä. Olen kerännyt viimeaikaisia tuotoksiani Flickriin, jos kiinnostaa: http://flickr.com/photos/ereine/sets/72157610431767143/
 
Viimeisimpänä hurahduksenani ovat olleet loopa-huivit. Kymmenen kappaletta tällä hetkellä tehtynä, joululahjoiksi menivät yhtä vaille kaikki. On niin koukuttavan helppoa istua telkkarin ääressä ja loopata, ei tarvitse ajatella. Kaikki muut projektit ovat olleet jäissä näiden takia :D

Torkkupeittoon kahdeksas pala tulossa.
 
Minä jouduin oppilaita opettaakseni opettelemaan viikonkoppuna virkkaamaan mm isoäidinneliöitä. Yllättäen koukutuin ja teen nyt myssyä ja lisäksi sain lennossa opetella virkkaamaan pylväitä vasurilla, mikä on monimutkaisempaa kuin arvaisikaan. Olen aika ylpeä itsestäni.
 
Isoäidinneliöt olivat kova sana joskus; minulta löytyy ainakin sellaisista tehdyt tossut :)
 
En tiedä sisältyykö puutyöt tähän topicciin, mutta kerronpas nyt kuitenkin. Olen intohimoinen puupeukalo ja tykkään näperrellä erilaisia juttuja. Entisen puutyön opettajan aikaan ei juuri olisi tarvinnut tehdä töitä, mutta minä ainakin tein, koska mikäs siinä kun saa raaka-aineet ja laitteet käyttöön vapaasti. Jotkut tekivät vain lapion. Minä tein lapion lisäksi 2 puukkoa, keittokauhan, sanomalehtitelineenn tuolin, lukollisen rasian, ovivalon, löylykauhan ja joitakin muita mitä en nyt muista. Harmittaa toden teolla, että puutyön valinnainen päättyi. :( Pidän luovasta työskentelystä ja uskokaa tai älkää, jonkin sortin sepänhomma olisi mukavaa tulevaisuudessakin.
 
Tällä hetkellä minun käsitöistäni on valmistumassa musta jättihuppari, jonka kaavat olivat jossakin viimevuoden Suuri Käsityölehdessä.
Yleensä en pidä vaatteita, jotka olen itse tehnyt, mutta tuo saattaisi mennäkin. Olen kovasti suunnitellut tilkkupeiton tekemistä, mutta saapa nyt nähdä... [22]
 
Täytyy todeta, että koko yläaste historiani aikana taisin saada vain kaksi työtä kokonaan valmiiksi (yhdeksännellä vaimillonseoli aloitetut lapaset ovat vielä kesken, enkä jaksa niitä loppuun tehdäkään).

Toinen näistä oli musta laukku, joka oli suhteellisen iso, mutta siitä tuli huono, sillä läppään olisi täytynyt pistää joku tukisysteemi, että siinä oleva lohikäärmekuvio ei olisi mennyt tyhmästi kasaan.

Suurin Saavutukseni käsitöissä on musta, synkkä, ihana viittani, jossa on kiva punaisella kankaalla vuorattu huppu.
Vaikka solkea en koskaan hommannutkaan siihen...no kyllä ne hakaneulat toimivat varsin mainiosti.
 
Ksu sanoi:
...mutta jotenkin sen jälkeen en ole mitään taaskaan saanut neulottua.

Tongin omaa viestiäni reilun kahden vuoden takaa. Viime syksynä altistuin ihan liikaa neulojille, ja pitihän minunkin kokeilla. Tein kummitädille joululahjaksi huovutetun viinipullopussin ja sitten neuloin itselleni pipon (johon tuli korvat).

Ja ihan OKhan se meni. Helppoja ohjeita, mikäpä siinä, mutta kuitenkin. Nyt sitten aloitin (ja aloitin uudestaan 4 kertaa...) hartiahuivin ja saa nähdä tuleeko siitä ikinä yhtään mitään. Siinä pitää jo oikeasti laskea silmukoita, tehdä kaikenlaisia langankiertoja sun muita enkä tiedä riittääkö kärsivällisyys. Fiksu ihminen käyttäisi neulomisuran tässä vaiheessa myös jotain muuta lankaa, kuin mustaa mohairia... mutta toisaalta: en halua tehdä isotöistä juttua, jota en koskaan käyttäisi (ja jos se ei ole musta, en sitä varmaankaan koskaan käytä).

Saa nähdä kuinka käy! Purkaminen on isoin ongelmani, eli siis jos jotain menee pieleen, en osaa järkevästi purkaa vaan pitää aina purkaa koko roska.
 
Käytätkö silmukkamerkkejä? Ne ovat pitsineuloissa todella käteviä, ei tarvitse laskea kuin yhden mallikerran silmukat kerralla (ne toimivat siis niin että ne laitetaan puikolle silmukoiden väliin mihin haluaakaan tähän tapaan). Sekin saattaa auttaa että jos unohtaa tehdä langankierron niin seuraavalla kerroksella voi napata vain silmukoiden välisen langan mukaan. Mohairlangassa on sekin hyvä puoli että virheitä ei huomaa helposti, ne voi jättää sinne, kunhan saa silmukkamäärän oikeaksi. Mohairin purkaminen on tuskallista, se sujuu kuulemma paremmin jos ensin jäädyttää neuletta pakkasessa.
 
Silmukkamerkkejä en ole kokeillut, en nimittäin ole löytänyt niitä mistään... tosin en ole kauheasti vielä aiheeseen liittyen shoppaillutkaan. Pipossa piti kaventaa aina tietyssä välissä ja sinne sulloin ihan hakaneuloja väliin, mutta nuo näyttävät paljon paremmilta. Mistä noita saa?

Teddy-lanka oli myös aloittelijan kaveri: sitä oli hieman hankalampi neuloa, mutta virheet eivät näkyneet (sama oli myäs huovutetun työn kanssa: huovutus peittää ihan kaiken).
 
Ostin paikallisesta lankakaupasta, luulen että niitä saa Tampereeltakin. Jos ei niin Lankabaarista saa ainakin. Minun pitäisi hankkia niitä lisää, menetin suurimman osan kokoelmastani kun joku ilkimys varasti kassini bussiaseman vessasta. Mutta langanpätkätkin toimivat hyvin, yleensä käytän virkkuulankaa joka on sileää eikä tartu kiinni neulontalankaan.
 
Katselin tuossa äsken Stömsöä, ja siinä Lee esitteli koukkuamista. Näyttipä vallan mielenkiintoiselta! Onko teistä kukaan harrastanut sitä?
 
Ereine, kiitos! Pitää käydä katsomassa. Toistaiseksi olen shoppaillut lankojani ainoastaan tavarataloista ja marketeista (tässä vaiheessa osaamista ei viitsi ostaa kauhean kalliita ja hienoja lankoja kuitenkaan).

Hartiahuivi meni kokonaan uusiksi, hieman arvon pitäisikö kokeilla ensin jotain helpompaa. Tai siis: ei se vaikea kuvio ole, osaan tehdä kaikki siinä tarvittavat asiat ihan OK, mutta virheitäni en osaa korjata. Eli jos tulee jonnekin ylimääräinen silmukka, en tiedä miten siitä kannattaa tuollaisessa jutussa päästä eroon (pipossa neuloin vaan kaksi jossain yhteen ja ne upposivat sinne ihan hyvin, mutta kuvion kohdalla tilanne on ymmärrettävästi eri). Eli voi olla, että kokeilen jotain muuta ensin. Tai samaa hartiahuivia, mutta isommilla puikoilla ja langalla, että saa nopeammin valmista. Tämä oli sellainen malli, jossa isommatkin puikot+lanka ovat ihan varteenotettava vaihtoehto.
 
Eih, vielä koukkuamistakin. Ja minä kun en ole vielä saanut aikaiseksi opetella edes neulakinnastekniikkaa. Maailmassa on ihan liikaa mielenkiintoisia käsityölajeja.
 
Ylös