Käsityöt ja askartelu

Sain vihdoinkin hankittua itselleni kuivahuovutusneulan ja -alustan, sekä tietysti huovutusvillaa. Olin pitkään katsellut tätäkin, ja nyt Tiimarissa joulukorttitarpeita etsiessäni ostin ne. Ostin näin aluksi kolmea eri väriä, punaista ja kahta erilaista vihreää. Ajattelin, että josko kokeilisi tehdä pieniä sydämiä ja sitten pieniä kukkasia :)

//Edit: Ainakin sydän onnistui kivasti!
 
Hih, jooh, oikeestaan tämä on kyllä minulle hieman myöhässä oleva aloitus tosin :D Lahjoja sentään on jo varastossa ja suurin osa ommeltavien lahjojenkin tarvikkeista on hankittuna, mm. kymmeneen kauratyynyyn löytyvät kankaat ja muut tarvikkeet, kuten langat (kirjon saajan nimen tyynyyn). Ainoastaan kauraa odottelen vielä!
Kaikki omistamani joulukirjat olen jo tulevaa joulua varten selaillut kerran läpi myöskin, katsonut että tarvitsiko hankkia varastoon mitään erityistä juuri nyt. Ettei mikään lipsahda mennä ohi :)
 
Re: Off

fanye sanoi:
Anewielh sanoi:
ja nyt Tiimarissa joulukorttitarpeita etsiessäni

Hetkinen... Ihanko oikeasti olet näin ajoissa liikkeellä? Sööttiä. :)

Mitäs sööttiä siinä on? Pikemminkin on järkevää haalia kaikki tarvittava kasaan mahdollisimman ajoissa. Minullakin on jo yksi joululahja pikku-ukolle hankittuna, miehen joululahja suunniteltuna, tarvikkeet japanilaiselle kirjakaverille lähtevään koristeltuun joulukirjeeseen ostettuina, kaksi Konnun joulukalenteriin tarkoitettua kuvaa sekä vanhempieni tämänvuotinen joulukalenteri luonnosteltuina, origamijoulukoristeisiin käytettävä paperi valittuna ja alustava suunnitelma suvun nyyttäriperiaatteella toimivaan tapaninpäivän juhlaan valmistettavasta ruokalajista tehtynä. Kun valmistelut aloittaa ajoissa, ei sitten tarvitse hikoilla täpötäysissä myymälöissä joulun alla eikä stressata hirveää kiirettä.

Toki välissä on vielä isänpäivä, kekri ja itsepäisyyspäivä, mutta ne eivät ole niin kaikenkattavia ja suuria juhlia, että edellyttäisivät huolellista ennakkovalmistelua. Eikä niitä ole puoliksikaan niin hauska valmistella.
 
Re: Off

Se on sööttiä että joku on niin innoissaan joulusta että valmistautuu siihen näin aikaisin. Että viitsii ajatella sitä näin aikaisin eikä se varmaankaan silti ole vielä puhkikulunut kun joulukuu koittaa. Ei varmaan kaikkien mielestä olekaan sööttiä. Itse vaan alan ajatella joulua marraskuussa ja ensimmäisen lahjan hankin keskimäärin joulukuun kymmenes.
 
Offia & ei-offia:

Työkaverini hankkii pitkin vuotta synttäri- joulu- ym. lahjoiksi sopivia tavaroita, kirjoja ym. sitä mukaa, kun jotakin kaunista, kivaa ja kätevää tulee vastaan. Olen hiukan kateellisena seurannut sivusta, koska hän välttyy joka ikinen joulunalus lahjojen-hankkimis-hässäkältä.

Käsitöistä muutama sana: Tein aikaisemmin vanhemmille lapsille ja itsellenikin suurimman osan vaatteista ja tein paljon muitakin käsitöitä, esim. virkkasin kalalangasta parisängyn sängynpeitteen ja kirjahuoneeseen ikkunaverhot. Nyt en ole pitkään aikaan tehnyt mitään, en ole edes saanut aikaseksi tehdä muutama vuosi sitten hankkimaani ryijyä valmiiksi. Se on ompelemalla tehtävä versio, koska kangaspuita en omista. Ryijyn voisinkin kaivaa komerosta esille, jotta sitä tulisi tehtyä edes vähän eteenpäin.
 
Tietääkös täällä kukaan askarteluihminen, että onko missään tiimarimaisessa kaupassa myytävänä tyhjiä Afrikan tähti -kiekkoja tai jotain samankaltaisia palikoita? Erimuotoisetkin kelpaa. (Ei viitsisi tyhjentää kauppoja Afrikan tähdistä. :p)
 
Hmm, jos erimuotoisetkin kelpaavat, niin miksei niitä voisi askarrella vaikka itse ;)
Ei ainakaan minulle tule äkkiä mieleen että olisin nähnyt moisia, mutta se ei sitten taasen tarkoita sitä, ettei niitä voisikin olla..
 
Tyhjiin kartonkinappuloihin en ole törmännyt, puisia backgammon-nappeja kyllä löytyy Hobby Pointista. Mutta askarteluliikkeet myyvät kartonkia ja ainakin paikallisessa Sinellissä on myös mahdollisuus käyttää stanssia pientä maksua vastaan. En sitten kyllä mene vannomaan, että Sinellistäkään löytyy valmista stanssia pienille pelinappuloille, pikemminkin ne tuntuvat olevan erilaisia nalleja, sydämiä etc. "itse tehtyjen" korttien harrastajien suosimaa söpöilyä. Toisaalta mikäs estää tekemästä vaikka sydämen muotosia nappuloita, jos vain tarpeeksi pieni malli löytyy ;)
 
Aluksi piti miettiä, että mikä stanssi on, vaan google auttoi jälleen tietämätöntä. Tiedän kyllä laitteen, mutten ollut koskaan ennen kuullut stanssi-nimeä :)

Aikani pohdittuani ratkaisua Miccohin ongelmaan, tuli mieleeni tällainen itse askarreltava ratkaisu: entäs jos leikkaisit kartongista nappulan kokoisen palasen, skannaat toisesta nappulasta kuvat koneelle, tulostat ne oikean kokoisena, leikkaat, liimaat molemmin puolin, ja sitten laminoit nappulan? Tulisi oikeat kuviot ainakin, ja kestäväkin se ratkaisu olisi :)

Omat käsityöni ovat juuri tässä pisteessä: Huopakuvioita joululahjojen koristeiksi on syntynyt toistakymmentä kappaletta. Käsityöpussini on saanut ristipistoin tehdyn sukunimen alkukirjaimen kylkeensä, ja etunimen alkukirjain on aloitettuna. Isoäidin neliöstä on tehtynä "muistiversio", eli kokeilin kuinka hyvin muistan tekotavan, ja nyt olisi tarkoituksena aloittaa tekemään makuuhuoneen sängyn päälle torkkupeitto sinisistä neliöistä, tai tarkemminkin neliöitä sitä tarkoitusta varten :) Langat ovat valmiina myös huiviin, jonka ohje on jostain 80-luvulta, sekä kissapojalle ajattelin neuloa pienen viltin "mummolaan", ettei tarvitse omaa päiväunivilttiä aina rahdata mukana!
 
Meidän vanhassa Afrikan tähdessämme oli kokonaan käsin tehdyt paperiset nappulat, koska vanhat olivat kadonneet. Eli toki kotikonstein askartelemalla saa ihan hyvää jälkeä aikaan ilman tietokonettakin. Ajattelin vain, että jos Miccoh haluaa väsätä jotain muuta sisältöä samanlaisille nappuloille eikä halua ruveta nappulapohjia esim. kolikon tai photoshopin avulla kartongille piirtämään ja siitä saksilla irrottelemaan, niin stanssaaminen voisi olla kätevä vaihtoehto. Ja sehän siis tosiaan tarkoittaa määrätynmuotoisten kuvioiden leikkaamista tarkoitukseen kehitetyn laitteen avulla. Olen nähnyt joskus askarteluliikkeissä "pihtimallisiakin" stansseja myynnissä, ts. vähän niin kuin sakset, jotka yhteen puristettaessa leikkaavat paperiin tai kartonkiin vaikkapa tähden muotoisen reiän. Ja sitten on isompia stansseja, joihin voi laittaa sisään paperi/kartonkiarkin, johon kone sitten leikkaa koko pinta-alan laajuudelta halutunlaista kuviota. Askartelija voi sitten käyttää tarkoituksiinsa joko irti leikattuja kuvioita, kuviorei'itettyä paperia/kartonkia tai molempia.
 
Nyt kaipaisin nippelitietoapua teiltä; mikä ihme on sellaisen laitteen nimi, jolla voi tehdä esimerkiksi paperinarusta kukkia. Idealtaan se muistuttaa kumihimoa, mutta lovien paikalla on sellaiset tapit, joiden ympärille narua kierretään tietyssä järjestyksessä ohjeen mukaan.
Olen kerran käsissäni pyöritellyt moista, muttei nimestä ole enää hajuakaan.
 
Noniin, kiitoksia paljon! Nyt sitten täytynee hankkia tuollainen härveli, innostaisi kovasti tehdä esimerkiksi lahjoihin koristeiksi noita.

Ja olipas oiva blogi, samassa postauksessa oli tehty noita paperinarupallojakin, niitäkin voisi koettaa väkerrellä :)
 
Olipas myös oiva kysymys, koska ainakaan minä en ollut aiemmin tuollaisesta aurinkopitsistä kullutkaan. Vaan nytpä kuulin ja innostuin =)
 
Minäkin tosiaan vain yhden kerran aiemmin olin nähnyt ja vähän kokeillut tuota, ja nyt juohtui mieleen. Ensin koetin kysellä äidiltä ja pengoinkin hänen varastojaan (suuret määrät ohjeita ja mallitöitä, ajalta jolloin oli töissä kouluilla), muttei hän muistanut myöskään tekniikalle nimeä, eikä sitä konettakaan hänellä ollut. Vaan muutamia hauskoja löytöjä tuli vastaan: samoissa varastoissa oli myös minun käsitöitäni peruskouluajoilta, voi niitä villasukkia varsinkin :grin:
 
Steelsheen sanoi:
Siis, minkälaisia käsityöihmisiä kärmesläisten seasta löytyy? Onko sydäntä lähellä ompelu, neulonta, nyplääminen vai kenties puutyöt, metallityöt vai askartelu? Vai onko peukalo keskellä kämmentä ja koulun pannulappujen virkkaamisesta traumoja? Kertokaa!
Kieltämättä peukalo on aikalailla keskellä kämmentä ja koulusta traumoja hyvinkin paljon mm. neulomisesta.

En ole elämässäni paljoakaan käsitöitä tehnyt, lukuunottamatta muutamia helppoja väkerryksiä omaan käyttöön. Esim. hevosille teddy-pehmusteita varusteisiin ja kotiin olen aina verhot ommellut itse, kun tulee halvemmaksi tilata pelkät kankaat, kuin valmiit verhot..
Vuosi sitten innostuin leluponien kustomoinnista ja se on ollut ihan hauskaa, kun on valmis pohja mitä lähteä työstämään.
Menneen kesän aikana 'jouduin' myös aloittamaan kivien maalaamisen töissä ja alkukankeuden jälkeen se olikin kivaa. Kun maalaukset alkoivat onnistumaan toivotulla tavalla, niin siihen jäi jopa koukkuun.
Ehkä minun sisäinen 'askartelija ja käsityöläinen' pääseekin vielä vauhtiin ja kohta olen tekemässä kaikkea itse. ;) Paitsi en neulo tms.! :yuck:
 
Kyllä, hyvä hyvä Mehtis, jos vain on intoa, niin ei sillä lopputuloksella tarvitse olla alkuunsa edes mitään väliä :)

Askarteluun liittyen, löysin tänään hyvän aihion taikasauvaan. Ensiksi ajattelin, että en kehtaa sellaista väkerrellä, mutta sittemmin tulin toisiin ajatuksiin; ei sillä iällä ole mitään väliä.. Seisoohan minulla ulko-oven pielessä varsiluutakin :grin:
 
Olen tällä hetkellä tekemässä nahkatyönä sellaista vyöpussia, missä on keltti-tyylisesti koristeltu läppä ja kiinnitysmekanismi. Tilavuus on litran verran - mittana on toiminut kaksi 0,5l oluttölkkiä :) Pussi on kokonaan nahkaa ja pääasiassa käsin ommeltu. Ostin nimittäin Hämeen keskiaikamarkkinoilta sellaisen 'käsiompelukoneen' nahalle, eli yksinkertaisesti naskalin kahvan/varren, johon olen kiinnittänyt nahkaompelukoneen neulan. Sillä saa yllättävän nopeasti lukkotikkiä ja siistiä jälkeä. Käyttämäni pellavalanka vaan tahtoo katkeilla tuon tuosta. Suosittelen moista kapistusta kenelle tahansa, joka nahkatöitä mielii tehdä. On nimittäin paljon miellyttävämpää kuin kahden neulan taktiikka ja naskali. Ei ehkä ihan yhtä vahvaa, mutta normaalikäyttöön tarpeeksi jykevää.
 
Noita Lathronin töitä ihailleena täytynee ihan udella, että oletko itseoppinut noissa nahka- ja muissa töissäsi, vai oletko mahdollisesti opiskellut jossakin tahi saanut muulla tavoin oppia joltakulta?

Itse selailin jälleen kerran kansalaisopiston talven tarjontaa, ja hopeakorutyökurssi innostaisi kovasti. Isotätini on muutaman vuoden harrastanut niiden tekoa, ja voi, ne korut ovat upeita. Hopean suhteellisen kallis hinta vähän ajatteluttaa, lähinnä siltä kantilta, jos innostuisin tekemisestä oikein kovasti. Voisin kuitenkin kokeilla.
 
Ylös