Kumman sukan laitat ensin jalkaan?

Tik sanoi:
(Tähän seikkaan on kiinnittänyt huomiota se sukanvalmistaja, joka on merkannut sukat L- ja R-kirjaimilla, yrittäen näin kahlita sukankuluttajassa piilevän alkueläimen. Hyi häpeä!)
Minusta olisi hyvä, jos sukissa olisi joku merkki, että ne erottaa toisistaan. Ei siksi, että pitäisi aina samaa sukkaan samassa jalassa, vaan nimenomaan siksi, että pystyisi käyttämään niitä vuorotellen, että ne kuluvat tasaisemmin jokapuolelta.

Tietysti, voi olettaa, että jos aina vain laittaa sukat sattuman varaisesti jalkoihinsa, niin keskimäärin niitä silloin pitää yhtä paljon kummassakin jalassa, mutta minä en ole ikinä tykännyt tuollaisista todennäköisyys jutuista, tekevät maailmasta vain tylsällä tavalla epävarman.
 
Tik sanoi:
e) haa, seuraavaksi kiinnitän huomiota hihoihin, lahkeisiin, sormikkaisiin...

Aikani asiaa pohdittua, päädyin siihen, että kyllä melkein aina oikea jalka pujahtaa sukkaan ensimmäisenä. Se on vaan sellainen vaistomainen juttu. Ja, kyllä nyt minulla on pakko mielle. Kiitos teidän, tästä lähin minun on pakko tiedostaa päässäni, että kumman käden laitan ensin puseroon, kumman jalan lahkeeseen jne. melkein joka ikinen kerta. :urg:
 
Tik sanoi:
Aina kun tehdään jotakin automaattisesti, ajattelematta, ollaan tekemisissä mielen pimeän puolen kanssa. Ja sen, sen vasta pitäisi pelottaa!

Tuntuuko sinusta Elena nyt siis erilaiselta, kun ett enää ole niin paljon tekemisissä mielesi pimeän puolen kanssa, koska tätä nykyä teet nämä edellämainitsemasi pukeutumisvalinnat tietoisesti? Pitäisikö meidän muidenkin kokeilla tätä?
 
Höm, höm. Enpä voi väittää tuntevani, mutta ehkä minä tiedostamatta kuitenkin tunnen oloni erilaiseksi enkä vain tajua sitä. Eli periaatteessa olen kosketuksissa pimeän puoleni kanssa sitten sen kautta, että en tajua muuttuneeni erilaiseksi, alitajuisesti. En tiedä, nyt menin kokonaan sekaisin. Aivoni eivät nyt kykene näin monimutkaiseen ajatteluun. :hups:

(...ja kyllä minä muuten tiedän, että pakkomielle kirjoitetaan yhteen...)
 
Tik sanoi:
Aina kun tehdään jotakin automaattisesti, ajattelematta, ollaan tekemisissä mielen pimeän puolen kanssa. Ja sen, sen vasta pitäisi pelottaa!

Vastalause! En minä ainakaan koe olevani tekemisissä minkään "pimeän puolen" kanssa ajaessani polkupyörällä tai jossain muussa osittain automatisoituneessa mekaanisessa toiminnassa. Voidaanhan osoittaa, miten kukin yksittäinen vaihe on tällaista toimintaa opeteltaessa ollut ensin tietoisen tarkkailun kohteena, ennen kuin se on toistettu kyllin monta kertaa. Mihin väliin se pimeys tässä pääsisi pesiytymään?

Ainakin minun korvissani "pimeä puoli" viittaa joko johonkin periaatteessakin selittämättömään ja/ tai moraalisesti pelottavaan ja torjuttuun (jungilainen "varjo"). Yrittääkö Suuri Rotta kenties pelotella pienempiään ja falskein keinoin lisätä topiikin kiinnostavuutta?

Lisäksi "pimeä puoli" -ilmaus tuntuisi olettavan että on jokin "valoisan puolen" käänteismaailma, siis jotain vähintäänkin yhtä suurta ja järjestäytynyttä (vaikka ehkä eri lakien mukaan järjestäytynyttä). Vähemmällä vaivalla selviää, kun olettaa että kyse on vain tietyllä hetkellä varjoon jäävistä nurkista. Pluralitas non est ponenda sine necessitate !

En tarkoita, etteikö sukkia koskeva keskustelu voisi olla hyvinkin antoisaa. Esimerkiksi kysymys sukkien paikasta kotona saattaa olla kiinnostava sukupuolijärjestelmien tutkimuksen kannalta.
 
Makar sanoi:
Esimerkiksi kysymys sukkien paikasta kotona saattaa olla kiinnostava sukupuolijärjestelmien tutkimuksen kannalta.
Sukkien paikka on reiässä. En tiedä mitä vaikutusta sillä on sukupuolijärjestelmien tutkimuksen kannalle. Pitää myös muistaa, ettei kukaan pakota puhumaan sukista.

En tiedä onko hajamielisyys tuota "pimeää puolta". Ainakin itselläni on näitä automaatioita, joissa esimerkiksi saatan laittaa tyhjää maitopurkkia jääkaappiin, kaakaopurkkia jääkaappiin, yrittää heittää kerrostalossa tyhjää maitopurkkia poltettavien laatikkoon (jollaista ei ole), antaa peittoa kun pyydetään pussiliinaa (välissä pitää käydä purkamassa staattinen sähkö oman kehon lävitse), etsiä säädintä jonka on juuri äsken laittanut tyynyn alle (ja toistaa tämä rituaali hetken kuluttua uudelleen) ja muuta mukavaa.

Miksi tämä on pimeää puolta? No kun tuntuu että sitä voisi olla vintti pimeänä vähän harvemminkin kuin seitsemän kertaa päivässä. Vähintään tämä on hyvin, hyvin pelottavaa. Kaikissa on mukana automaatiota, eli aivot ovat narikassa jonkin syyn toisen asian takana. Valoisa puolihan on sitä, että se lamppu palaa pään päällä. Minulla ei sitä tapahdu koskaan.

Mutta ainakin minulla on kahdeksitoista vuodeksi partaterät.
 
Ei, ei, en tarkoittanut paikan paikkaa sukassa, vaan sukkien spatiotemporaalista sijaintia asunnossa. Sukupuolijärjestelmäasioihin tämä liittyy sen vuoksi, että jostain syystä juuri naiset yleensä tietävät, missä paikassa minkäkinlaisten sukkien pitää sijaita.

Muistihäiriöt ja virhetoiminnot edustavat ehkä selvimmin "pimeää puolta", jos ne liittyvät henkilölle epämieluisiin asioihin. Esim. joku muistaa jatkuvasti väärin tietyn henkilön nimen, myöhästyy jatkuvasti tietyltä luennolta, särkee jatkuvasti vahingossa tietyltä henkilöltä saatuja lahjaesineitä jne. Tosin tällaisissa tapauksissa syy jonkun asian epämieluisuuteen on yleensä melko helposti havaittavissa, eikä siihen siis tarvitse liittää erityistä mystiikkaa.
 
Makar sanoi:
Ainakin minun korvissani "pimeä puoli" viittaa joko johonkin periaatteessakin selittämättömään ja/ tai moraalisesti pelottavaan ja torjuttuun (jungilainen "varjo"). Yrittääkö Suuri Rotta kenties pelotella pienempiään ja falskein keinoin lisätä topiikin kiinnostavuutta?

Tik on hyvin pieni ja vähävoimainen eläin eikä olleskaan yritä pelotella ketään.

Ja miksipä tosiaan pitäisi pelätä yhtään mitään? Sillä vaikka merellä ei olisi rantaa ja lännessä ei olisi valoa, me olemme kuitenkin tässä ja eilinen on mennyt ja huominen on vielä kirjoittamatta.

Silti aina välillä säikähtää vaikka kuinka yrittäisi olla urhea.

Makar sanoi:
Lisäksi "pimeä puoli" -ilmaus tuntuisi olettavan että on jokin "valoisan puolen" käänteismaailma, siis jotain vähintäänkin yhtä suurta ja järjestäytynyttä (vaikka ehkä eri lakien mukaan järjestäytynyttä). Vähemmällä vaivalla selviää, kun olettaa että kyse on vain tietyllä hetkellä varjoon jäävistä nurkista.

Nurkkia ajattelin minäkin lähinnä, tai ehkä paremminkin semmoista allegoriaa, että ihminen (tai rotta) on kuin suuri kartano, jossa hänen tietoisuutensa istuu yöllä ullakkohuoneessa kynttilän ääressä, tuijottaa kynttilää ja kuuntelee tuulen ulvontaa, rottien rapistelua vintillä ja outoja ääniä alakerrasta.

Hän ei edes tiedä, montako huonetta talossa on, sillä hän ei ole vielä eläessään uskaltanut käydä alakerrassa. Jos kynttilä portaissa sammuisi, jäisi hän sysipimeään ja joutuisi etsimään käsikopelolla tulitikkuja eikä ehkä koskaan niitä löytäisi. Ja niin jäisi kynttilä sytyttämättä. Mutta kuitenkin se vääjäämättä palaa kerran loppuun pienessä ullakkokammarissakin...

Lohdullista on se, että jos tämän tosiasian tunnustaa, on vapaa kulkemaan talossaan, pimeässäkin, yön ääniä pelkäämättä.
 
Tik sanoi:
Hän ei edes tiedä, montako huonetta talossa on, sillä hän ei ole vielä eläessään uskaltanut käydä alakerrassa. Jos kynttilä portaissa sammuisi, jäisi hän sysipimeään ja joutuisi etsimään käsikopelolla tulitikkuja eikä ehkä koskaan niitä löytäisi. Ja niin jäisi kynttilä sytyttämättä

Mutta hitaasti, oikein hitaasti. Oikein varovasti! Tai hobitit menee alas kuolleiden joukkoon ja sytyttää pikku kynttilät.

Eli eikö siirryttäisi turvallisemmalle Tolkien-maaperälle. Kiinnostava tuo ilmaisu "valo joka ei valaise" (Cirith Ungolin portaat), se ei ehkä kuitenkaan ole alunperin J.R.R.T:n keksintöä? Toinen kysymys, miksi Morgoth ja Sauron halusivat ihmisalamaistensa pelkäävän pimeää, eiväthän örkit yms. pelänneet sitä?

Tai jos vielä pohditaan näitä "pimeiden nurkkien" allegorioita, niin minä ehkä ajattelin goottilaisen kartanon asemasta yksittäistä, sinänsä riittävästi valaistua huonetta, vaikkapa keittiötä, jossa tiettyä nurkkaa ei näe kunnolla, koska sen viereiset kohdat ovat kirkkaammin valaistuja.
 
Makar sanoi:
Tai jos vielä pohditaan näitä "pimeiden nurkkien" allegorioita, niin minä ehkä ajattelin goottilaisen kartanon asemasta yksittäistä, sinänsä riittävästi valaistua huonetta, vaikkapa keittiötä, jossa tiettyä nurkkaa ei näe kunnolla, koska sen viereiset kohdat ovat kirkkaammin valaistuja.

Nopea väliin poikkeaminen: eräät kirjallisuudentutkijat pitävät 1800-luvun lopun kauhukertomuksia suorastaan osuvina kuvauksina ihmisen mielestä - tarinoissa niin yleinen goottilainen kartano on ihmismieli, joka järkkyy teollistuneen yhteiskunnan myötä.

Kartanoista löytyy aina jokin suljettu tila, kellari tai ullakkohuone josta löytyy jotain synkkää ja yleensä seksuaalista: S/M-luola tai piilotettu sukulaisnainen. Sillä jokaisella meillähän on oma pikku salaisuutemme... Mikään ei ole uudessa uljaassa yhteiskunnassa (enää) sitä miltä näyttää, sillä joka huoneesta löytyy salaovia tai huoneita ja niin pois päin.

Harmi kun en tämän enempää lukemastani muista, mutta mielenkiintoinen juttu kuitenkin. :grin:
 
Minä käytän sukkia vain silloin kun on pakko, ja yleensä tallustelen paljain jaloin. Myös näin keskitalvella. Kun kiskon kengät jalkaan, on tietenkin pakko käyttää sukkia, ja siksi en mielelläni käykään ulkona talvella. Kesällähän sitä voi tallustella paljain jaloin. :wink:
 
Olen ollut havaitsevinani laittavani talvella ensin jalkaan vasemman ja kesällä oikean sukan. Poikkeuksina tietenkin mahdolliset jalkakivut, joiden aikana terve jalka sujahtaa ensin. Täysin käyttämättömät, pesusta tulleet sukat menevät jalkoihin satunnaisesti, mutta päivän käytetyt samoihin koipiin kuin edellispäivänä. Pakkasjaksoja lukuun ottamatta kuljen kotona paljain jaloin. Joskus olen yrittänyt tunkea sukat samaan aikaan jalkoihin siinä onnistumatta.

Mitäköhän tämän perusteella sitten pitäisi päätellä? Että tahdon erottaa vuodenajat toisistaan selkeästi, käytän kohtuullisesti kumpaakin kättäni, en ole jämpti, pidän perinteistä, tahdon kokea vapauden ja yritän idioottimaisia asioita kunnes joku kertoo, ettei kannata? No tulkitkoon kuka mitenkin haluaa. Omasta mielestäni tavan tallaajan sukanlaittotapa ei kerro hänestä itsestään juuri mitään.
 
Laitan sukan ensin vasempaan jalkaan. Se vain tulee luonnostaan ja tuntuu jotenkin järkevämmältä. Tiedä nyt tuota onko sillä loppujen lopuksi väliä kumpaanko sen laittaa vai laittaako molemmat yhtä aikaa. Siinä olisikin jotain mihin tähdätä :D
 
Se riippuu ihan siitä kumpi jalka sattuu ensimmäisenä käteen osumaan... Aamuherätykset eivät ole minua varten.
 
Olen vasenkätinen, mutta se ei vaikuta sukkien järjestykseen. Jalkaisuus sen sijaan vaikuttaa. Mikäli laitan sukkia seisten jalkaan, laitan yleensä ensin epävakaamman jalan sukan, joka minulla on oikea jalka. Tavallaan epäloogista, sillä eihän sukka tee oikeaa jalkaa yhtään vakaammaksi, kun joudun kuitenkin seisomaan silläkin vasenta jalkaa pukiessani. Mutta, kuten totesin isoisälleni kerran, onhan sentään helpompaa laittaa sukat jalkaan yhdellä, kuin kahdella jalalla seisten. Istun toki myös mielelläni, jos paikka löytyy. Lattia on yleensä lähin vaihtoehto.

Uskaltaisin sanoa, että myös verenkierron vaihtelu vaikuttaa. Kyllähän enemmän palelevaan jalkaan ensin pitää sukka laittaa. En ole havainnut säännönmukaisuuksia tässä ominaisuudessa vielä, tutkimukset jatkuvat.

Ja olen ihan harkitsematon ja en tarkista kumman jalan sukka on kyseessä. Huomasin elämäni olevan ihan sekaisin ):
 
Ei ole varaa sukkiin. Pelasin kaikki varani Monte Carlon matkalla. Ja viimeiset sukat kuluivat puhki matkalla kävellessäni takaisin. pelasin myös lentolippuni. Tästä tulikin mieleeni että oletteko koskaan nähneet kenenkään käyvän koulussa paskalla? Kyllähän kaikki sinne vessaan menevät mutta ei ole mitään todisteita siitä että he kävisivät siellä asioimassa. Itse kerran asensin kameran koulun vessaan mutta siitä tuli poliisi asia. Kaiken lisäksi en löytänyt muuta kameraa kuin kamerakännykaäni kameran joten menetin puhelimenikin samalla :( Surullista.
 
Liikaa tullut tarkkailtua sukka-tilannetta, joten todenmukaista todistusaineistoa on ollut vaikea hankkia, kunnes tässä viime aikoina olen yllättänyt itseni epähuomiossa tunkevan vasempaan jalkaan ekana sukkaa. Olen oikeakätinen. Mutta se ei sitä kerro, vaan nimenomaan douvin mainitsema oikeajalkaisuus. Olen siis oikeajalkainen. Ihmettelinkin pari päivää sitten, ettei kukaan ole ehtinyt mainita asiasta ja päätin itse tulla siitä sanomaan heti kun ehdin, douv vain ehti ensin. :)

Perustunee varmaan siihen, että aamutuimaan on helpompi testata tasapaino sillä varmemmalla jalalla, kun kaatua heti lattialle unenpöpperössä ja väärällä jalalla!

Tarkkailkaa siis jalkaisuuttanne! ;)

Muoks. En ole niinkään varma tuosta ensimmäisestä jalasta. Se on vaihdellut. Silläkin on huomattavaa merkitystä seisooko vai istuuko, kun kiskoo sukkaa paikoilleen!
 
Aina kun puen sukkia jalkaani, otan toisen niistä ja katson tarkkaan kumman jalan sukka se on ja vedän sen sitten siihen jalkaan joka on oikea.
Joskus se menee väärin. Silloin on pakko korjata asia. Minua häiritsee aivan mielettömästi jos sukat ovat väärissä jaloissa.

Mutta jos sukkani ovat uudet ja täysin käyttämättömät uskoisin että laitan sukan ensi oikeaan jalkaani. Olen oikeakätinen. Tasapainoni on hieman parempi vasemmalla jalalla. Olen huomannut tehdessäni vaakoja luistellessani. Mutta en usko sen mitenkään vaikuttavan asiaan laitanko sukat jalkaan seistessäni vai istuessani. Yleensä istun sängyllä kun sen teen.
 
Rokkipoliisi sanoi:
Tästä tulikin mieleeni että oletteko koskaan nähneet kenenkään käyvän koulussa paskalla? Kyllähän kaikki sinne vessaan menevät mutta ei ole mitään todisteita siitä että he kävisivät siellä asioimassa. Itse kerran asensin kameran koulun vessaan mutta siitä tuli poliisi asia. Kaiken lisäksi en löytänyt muuta kameraa kuin kamerakännykaäni kameran joten menetin puhelimenikin samalla :( Surullista.

Itse menen koulun vessaan tekemään maailmanvaltaus suunnitelmia ja ähisen suuren mietintä prosessin alla, niinpä tosiaan kaikki muut luulevat että käyn paskalla... Kuinka vanhanaikaista! :D

Ja jos kuvittelet tulevasi vakoilemaan minun suunnitelmiani, vedän sinut pöntöstä alas :p
 
Ylös