Kumman sukan laitat ensin jalkaan?

Se sukka pitää laittaa ensimmäisenä jalkaan mikä sattuu olemaan oikein päin! Koska siis harvoimpa ne molemmat on yhtäaikaa oikein päin, ainakaan minun taloudessa...
Oon alkanu epäillä, että jonkin sortin kotitonttu- riiviöitä on olemassa, kun tää toinen-sukka-väärinpäin on enemmän sääntö, kuin poikkeus. Vaikka pyykkikoneeseenki koittas laittaa molemmat oikein päin, niin jostain kumman syystä toinen aina väen vängällä on kipsahtanu nurin...
Hmmm....
Mielenkiintoinen maailma.... :roll:
 
Tää oli tosi vaikea. Aloin oikeasti miettiä, jotenkin aamulla on yleensä niin nukuksissa, ettei kiinnitä huomiota kovin paljon siihen, mitä tekee.

Päädyin kuitenkin seuraavaan tulokseen:

Eli sukat on patterin päällä, jotta ne olisivat lämpimät (jos olen muistanut laittaa). Otan sukan ja alan katsella sitä ja miettiä kummassa jalassa se on viimeksi ollut ja miten päin (siis kantapää). Jos en eri jalkaan niin vähintään eri päin se pitää laittaa kuin edellisellä kerralla. Mulle on siis merkitystä asialla, koska siihen aina kiinnitän huomiota ellen tietysti ole ihan liian kiireessä. Ai joo, nuo sukat menee siis aina automaattisesti eri jalkaa kun olen ensin ratkaissut sen missä jalassa se on aikaisemmin ollut, koska suurin osa käyttämistäni sukista on varvassukkia ja isovarvasta ei parane tunkea pikkuvarpaalle varattuun osaan.

Vaellussukat on myös kivoja, koska niistä just löytyy usein se merkintä L tai R, tai kuvioiden perusteilla näkee kumpaan jalkaan se on tarkoitettu.
 
Hmm....laitan yleensä vasemman sukan jalkaani ensin, vaikka olenkin oikeakätinen. En ole ole huomioinut tuota asiaa sen kummemmin. :boring:
 
Enpä ole ennen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun kokeilin. Laitoin vaistomaisesti sukan heti oikeaan jalkaan. Yritin sitten laittaa vasenpaan jalkaan, muttei siitä mitään tullut. Olo tuntui tuskaiselta, kuin olisi tapahtunut jokin suuri muutos elämässä, heikolta. Todella outoa.
Oikeakätinen olen, joten sehän voi siitäkin johtua, tai sitten ei. Ei tälläista turhanpäivän kysymystä kannata alkaa pohtimaan.
 
No jo on järkevä keskustelu keksitty :D No,toden sanoakseni aika mielenkiintoinen aihe ;) Pohdin itse asiassa useinkin kaikkea tällaista :D

Luulen,että laitan ensin oikean sukan jalkaani.Kai se on refleksi..Oikeakätinen kun olen.Tuntuisi oudolta laittaa ensin vasen :o Toisaalta,aamuherätykset eivät ole minua varten,joten usein tulee laitettua vaatteet vähän niin ja näin :D
 
Minä laitan jalkaan aina ensiksi vasemman sukan, mutta kengistä taas menee oikea ensin. Sukkahousuja jo laitan, niin ensiksi menevä jalka vaihtelee. Kengännauhat sidon kuitenkin ensin oikeasta jalasta.

Sukat pitää aina laittaa siihen jalkaan, missä ovat olleet. Nehän ehtivät päivän aikana muotoutua ja tuntuvat sitten inhoilta väärissä jaloissa.
 
Angervoinen sanoi:
Minä laitan jalkaan aina ensiksi vasemman sukan, mutta kengistä taas menee oikea ensin. Sukkahousuja jo laitan, niin ensiksi menevä jalka vaihtelee. Kengännauhat sidon kuitenkin ensin oikeasta jalasta.

Sehän on epäjohonmukaista. :wtf: Vaikka tuskimpa sillä niin paljon väliä onkaan :D Mutta jos laittaa ensin vasemman sukan,niin eikö silloin automaattisesti laita jalkaan ensin myös vasemman kengän? :grin:

Angervoinen sanoi:
Sukat pitää aina laittaa siihen jalkaan, missä ovat olleet. Nehän ehtivät päivän aikana muotoutua ja tuntuvat sitten inhoilta väärissä jaloissa.

Se on kyllä ihan totta :wink: Mutta jotkut sukat muotoutuvat myös pesussa niin että niistä ei huomaa kumpaa on käyttänyt aiemmin :( :D
 
Saanen kysyä, että mistä ihmeestä te erotatte, että kumpi sukka kuuluu tuohon jalkaan, ja toinen sukka toiseen jalkaan. Minä näen ne ihan samanlaisina. Laitatteko jotain merkkejä sukkiinne, että erotatte ne?
 
No en todellakaan laita mitään merkkiä :grin: Jollei sukassa itsessään ole sellainen koristus josta näkee kumpi kuuluu kumpaan jalkaan.

Miten sen nyt selittäisi? Käytössä sukka "muotoutuu".Eikö ole outoa laittaa jalkaan sellaista sukkaa joka on pikkuvarpaan kohdalta iso koska isovarvas on ollut siinä? :D Se tuntuu epämukavalta :yuck: eihän jalat ole synmetriset :grin: Siispä sukka menee siihen jalkaan jossa se tuntuu mukavalta.
 
Kun on laittanut ensin kummatkin sukat jalkaan, tuntuu ainakin minusta varsin luontevalta jatkaa laittamalla jälkimmäiseen jalkaan ensimmäisenä kenkä. Käsi on jotenkin "jäänyt" sille puolelle.

Erotan sukkani siitä, että ne todella muotoutuvat varpaiden mukaisiksi. Henk. koht. tilannettani helpottaa se, että varpaani ovat keskiverrosta poikkeavat. Pottuvarpaat alkavat alempaa ja ovat hieman lyhyemmät kuin useimmilla niin, että akkavarvas ylettyy jalasta riippuen 1,5 tai 2,5 cm pottuvarvasta pidemmälle. (saittepahan tietää, vaikkette sitä kuitenkaan tahtoneet)
 
Hämmästyttävän hieno teoriasi käden jäämisestä toiselle puolelle on vakuuttava, mutta ei ainakiaan minun kohdallani voi pitää paikkaansa. Sukkien ja kenkien laiton välissä kun on niin paljon väliä yleensä. Kenkiin ja kengännauhoihin se saattaisi kyllä päteä, mutta kenkien jalkaanlaitossa ei käytetä käsiä. Ainakaan minä en käytä. Huomasin myös, että olen valehdellut teille. Se, kumpi kenkä menee ensin jalkaan riippuu myös siitä, kumman jalan kenkä on eteisessä lähempänä seinää.

May^ ja ghash kykenivät jo selittämään sukkien muotoutumisen pääpiirteissään. Mutta, jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, todettakoon, että eroa on joskus vaikea havaita, ja joudunkin joinain kiireisinä aamuina ajamaan ylinopeutta polkupyörällä määränpäähän ehtiäkseni, koska olen kuluttanut minuutteja testaamiseen ja mietintään. Nämä ovat tärkeitä asioita, joista voi riippua koko päivän onnistuminen.
 
Pitää kyllä paikkansa, että koska käsi on sukkaa laittaessa jäänyt viimeiseksi laitetun puolelle,niin siihen jalkaan myös kengän luultavasti laittaa ensin. Mutta VAIN jos laittaa sukat ja kengät peräkkäin jalkaan.Ja minä en ainakaan usein tee niin.Jo aamulla herätessäni laitan sukat jalkaan ja vasta ulos mennessä (eli aika pitkä aika sukkien laiton jälkeen) laitan kengät.Eli yleensä oikea menee ensin.

Angervoinen,saanen kysyä,mitä tarkoitat sanoessasi että laitat jalkaan ensin sen kengät,joka on eteisessä lähempänä seinää?Ja minua kiinnostaa,oletko tosiaan todennut päivän onnistumisen johtuvan siitä,että sukat ovat väärissä jaloissa?Minulla ne menevät vain itsestään oikeisiin jalkoihin,ja jos eivät mene,ne yksinkertaisesti tuntuvat epämukavilta ja minun on pakko vaihtaa niiden paikkaa.
 
Kyllä nyt on jausaa kun voi oleilla sukitta taas lähes aina, ts. silloin kun ei ole kenkiä jalassa. Maailma avautuu aivan eri tavalla kun pääsee käyttämään tuntoaistia varpaillaan jäädyttämättä niitä.
 
Sukat on muuten maailman ärsyttävimpiä vaatekappaleita sikäli että niistä ensinnäkin hukkuu yleensä se toinen pari ja ellei huku niin se menee puhki. Ainoa sukkalajike joka on kestänyt enemmän kuin kuukauden(henkisesti mitattuna)oli jotain ihme sukkia joita me myytiin koulun luokkaretkeä varten... Ei kukaan tietäisi merkkiä, olisin ikionnellinen...
 
No minulla se käsi yleensä jää sille toiselle puolelle ihan vain jo senkin tähden, etten yleensä käytä sisällä sukkia laisinkaan. Sitten ulos suunnatessa sujautetaan sukat jalkoihin. Vasta -25 asteen kelit vaativat niitä kylmettymisen estämiseksi sisällä käyttämään. Yleensä näen sukat välikerroksena, joka estää hankaumat ja rakot.

Kengät kyllä laitan yksi kerrallaan nauhat kiinni asti.
 
May^ sanoi:
Ja minua kiinnostaa,oletko tosiaan todennut päivän onnistumisen johtuvan siitä,että sukat ovat väärissä jaloissa?Minulla ne menevät vain itsestään oikeisiin jalkoihin,ja jos eivät mene,ne yksinkertaisesti tuntuvat epämukavilta ja minun on pakko vaihtaa niiden paikkaa.
Kyseinen kysymys oli siis Angervoiselle, mutta päätin kommentoida yleistilannetta.

Mie taas uhkaan luonnonlakeja ja toisinaan tahallaan laitan jo muotoutuneet sukat eri jalkoihin, ihan vaan, ettei ne kulu heti puhki, vaan kulutusalue vaihtuu.
Tänäänkin miulla on lisko-sukat jalassa, jossa liskot jalkaterän päällä vilkuilevat millon mihkäkin suuntaan. Eilen illalla ne katsoivat toisiaan, tänään päätin, että ne saavat turvata jalkojen selustan ja ne nyt sitten katselevat ulkolaidoilta sivulle.
Tosin yleensä kyllä laitan muotoutuneen sukan samalle paikalle, mutta joskus taas muistan puhki kuluneet sukkani ja säästän uudempia sukkia.
En muista vaihtaneeni koskaan kesken päivän sukkien paikkaa jaloissa, vaan koska ne tuntuivat olevan väärissä jaloissa. :)
 
Pikku Myy sanoi:
Sukat on muuten maailman ärsyttävimpiä vaatekappaleita sikäli että niistä ensinnäkin hukkuu yleensä se toinen pari ja ellei huku niin se menee puhki.

Sukathan ovat maailman ihanimpia vaatekappaleita! :grin: Ne voivat olla minkälaisia tahansa ilman että kukaan katsoo tarkkaan ja rupeaa haukkumaan.Kiva yksityiskohta vaatetuksessa.Ja jos toinen sukka on kadonnut niin käytän eri parin sukkia. :D Varpaankynteni kylläkin kasvavat nopeasti,joten sukat menvät helposti rikki,se on totta. :ouch:
 
Jatkan.. :D
Vinyarogwen sanoi:
Mie taas uhkaan luonnonlakeja ja toisinaan tahallaan laitan jo muotoutuneet sukat eri jalkoihin, ihan vaan, ettei ne kulu heti puhki, vaan kulutusalue vaihtuu.
Mielestäni tuo on ihan loogista,olen itsekin niin monet lempisukkani kuluttanut puhki. :(
Vinyarogwen sanoi:
Tänäänkin miulla on lisko-sukat jalassa, jossa liskot jalkaterän päällä vilkuilevat millon mihkäkin suuntaan. Eilen illalla ne katsoivat toisiaan, tänään päätin, että ne saavat turvata jalkojen selustan ja ne nyt sitten katselevat ulkolaidoilta sivulle.
Mutta jos liskot katsovat eri suuntiin niin eivätkö ne tunne itseään yksinäisiksi? :( Joo,mielikuvitukseni taas vähän laukkaa. :roll: Saanko kysyä,käytätkö useinkin vähän "erikoisempia" sukkia esim.tavallisten mustien sijaan?
Vinyarogwen sanoi:
En muista vaihtaneeni koskaan kesken päivän sukkien paikkaa jaloissa, vaan koska ne tuntuivat olevan väärissä jaloissa. :)
Vaikka sukat olisivatkin "väärissä jaloissa",niin päivän aikan ne muotoutuvat uudelleen niihin jalkoihin sopiviksi.Joten en kyllä ryhtyisi vaihtamaan senkin takia. :wink:
 
Kaikkein paras tilanne olisi jos olisi ihan hervoton kasa täysin samanlaisia sukkia (mustia) joiden kanssa ei tarvitsisi käydä pesun jälkeen tätä paritus-rumbaa...
Olen muuten kehittänyt teorian minne kadonneet sukkaparinpuoliskot katoavat, Red Hot Chili Peppersin jäsenet pöllii niitä! Mitä järkeä niillä kato molempia sukkia olisi ottaa?
 
May^ sanoi:
Jatkan.. :D
Vinyarogwen sanoi:
Tänäänkin miulla on lisko-sukat jalassa, jossa liskot jalkaterän päällä vilkuilevat millon mihkäkin suuntaan. Eilen illalla ne katsoivat toisiaan, tänään päätin, että ne saavat turvata jalkojen selustan ja ne nyt sitten katselevat ulkolaidoilta sivulle.
Mutta jos liskot katsovat eri suuntiin niin eivätkö ne tunne itseään yksinäisiksi? :( Joo,mielikuvitukseni taas vähän laukkaa. :roll: Saanko kysyä,käytätkö useinkin vähän "erikoisempia" sukkia esim.tavallisten mustien sijaan?
Ei, koska niillä on selät melkein vastakkain ja ne voi jutella vaikka yöllä lisää, jos päivä on menny vahdissa. ;)

Yleensä erikoisempia sukkia. Melkein måste on olla jokin kuvio vaikka sitten vain varressa (lehmiä, joilla on timanttisilmät, sama kissoilla, paljon sydämiä, kirjottuja kissoja, tavallisia kissoja, hienostokissoja, kissoja, yhdet jopa Sauron-silmä sukat [miusta ne on Sauronin silmät...]). Ja jos kuviot on varressa ja jostain syystä jossain tärkeässä paikassa tarviis ottaa kengät pois, nii ei joutuisi selittelemään outoja sukkiaan.

Hauskimmat sukkani olen kyllä saanut poikaystävän siskolta lahjaksi, esim. nämä veikeät liskot. Kerran hän lähetti miulle kaksista pareista toiset vain, eli sain sit yhden parin näistä "parittomista" sukista, hänelle jäi toiset "parittomat". Kuvio sentään oli sama (Easy tiger), mutta toinen sukka oli vaaleansininen ja toinen musta. Itse olen aikas pikkutarkka, niin olisi todella omituista, jos miut ikinä näkisi eriparisukissa, joten tämä oli aika ovela veto häneltä. Nytpähän sitten näkee.
 
Ylös