Nazgûlit (ja niiden nimet)

No mutta eihän ne ihan samoja ollut :roll: . Juu, sori, Luulin että oma listani oli ihan eri nimiä täynnä kuin tuo aiempi, enkä sitten edes vaivautunut tarkistamaan asiaa.

Sorry, my bad.
 
KTK:ssa Khamûlia sanottiin Khamûl Idän Varjoksi

ja muistaakseni jossain mainittiin muutamia muita nimiä mutta en muista missä :evil:
 
Elemmakil katoppa mitä muut on kirjoittanut vähän aikaisemmin. Khamulia todella sanottiin Idä Varjoksi ja Mustaksi Itäläiseksisi ja Noitakuningasta sanaottiin Angmarin Noitakuninkaaksi. Muilla ei sitten nimiä ollut. Tämä kaikki kyllä on sanottu vähän ylempänä mutta kirjoitin tämän tähän kertauksen vuoksi. :twisted:
 
Mä sain jostain käsityksen että sormusaaveet olis ne ihmiset joille ne sormukset annettiin, ja Sauron sitten otti ne pauloihinsa?? Onko totta? Sitä en tiedä..?

Anteexi.. :cry:
 
Ja nyt kaikille taas muistutukseksi, että lukekaa hyvät ihmiset edes viestiketjun alkua hieman ennen kuin alatte kirjoittelemaan.

Nyt on niin monesti täällä joku puhunut samoja asioita jotka on todettu viestiketjussa jo miljoonia kertoja. Hieman järkeä kirjoitteluun.

Se on se laatu eikä määrä joka on viesteissä se pääasia.
 
Mainittakoon vielä, että Angmarin valtakunta perustettiin joskus vuoden 1300 Kolmatta Aikaa tienoilla, kun taas sormusaaveet ilmaantuivat jo Toisen Ajan vuoden 2250 tienoilla.
Eli Noitakuningas hallitsi alunalkujaan jossain aivan muualla, Angmar oli vasta myöhemmän ajan tuotos. Ellei hän sitten hallinnut samannimistä paikkaa samalla seudulla pari tuhatta vuotta aiemminkin, mutta sen puolesta ei juuri ole todisteita.
 
Muistaisin lukeneeni, että osa sormusaaveista oli alunperin ollut Mustia Numenorilaisia, mukaanlukien Noitakuningas. Lähinnä sormusaaveet olivat käsittääkseni itäläisiä ja númenorilaisten jälkeläisiä.
 
Yleensä ei vissiin juuri kannateta replyämistä, jos ei ole mitään rakentavaa lisättävää.. Tuo kaikki on sanottu jo aiemmin. Kyllä, nazgûleista osa oli osa Mustia Numenorilaisia ja osa sitten muita suuria ihmisten ruhtinaita. Khamul tuli idästä ja Noitakuningas taisi olla Musta Numenorilainen, ainakin todennäköisesti.
 
Vanánaurion sanoi:
Löysin jostain tämmöisen hassun listan, joka liitty asiaan etäisesti. On mahdollista että se on jonkun roolipelin antia ja liittyy nazgûleihin yhtä paljon kuin yö päivään. Mutta kuitenkin..
Hassuja muuten nuo "arvonimet"

1. Er-Murazor Noitakuningas
2. Khamul Lohikäärmeiden herra
3. Denra Dwar Koirien herra
4. Ji Indur Pilvien herra
5. Akhorahil Sokea velho
6. Hoarmurathin Jääkuningas
7. Adunaphel Äänetön kulkija
8. Ren Tulikuningas
9. Uvatha Pitkä ratsastaja

Olen nämä nimet nähnyt myös ICE:n "lähdeteoksissa" ja Keskimaan Welhot pelissä.... Joskin Nazgul numero 4 kulki silloin nimellä Indûr Deathdawn (=lue Kalmankoitto).
 
Mielenkiintoinen keskustelu johon tuskin saadaan ikinä täyttä selvyyttä, sillä oikean vastauksen taitaa tietää ainoastaan herra Tolkien. Tai no, liekö hänkään?
Kuitenkin itse olen tullut siihen tulokseen kun olen tätä keskustelua lukenut ja omassa hiljaisuudessani pohtinut, sekä tietenkin Tolkienin tuotantoa tutkiessani, että Noitakuningas ei ole Alatar tai Pallando. Niin kuin täällä on jo todettu se ei ole mahdollista (en perustele tarkemmin, lukekaa edelliset viestit).
Kuitenkin Noitakuningas oli hyvin voimallinen hahmo, jopa viisaiden mielestä. Itse Gandalf pelkäsi (no ei nyt ehkä aivan sitäkään, melkempä enemmän kunnioitti, ei, ei tähän keksi oikeeta sanaa :? ) Noitakuningasta, kuten TSH:ssa sivulla 731 käy ilmi "Nyt kuitenkin on Barad-dûrin alaisista päälliköistä hirvein uloimpien muuriemme valtias, Gandalf sanoi. Se joka kerran oli Angmarin Kuningas, noita, sormusaave, Nazgûlien herra, epätoivon varjo, kauhun keihäs Sauronin kädestä."
Minulla on omat käsitykseni siitä ja niinkuin täällä on jo todettu olivat Nazgûlit kerran ihmisten suuria kuninkaita, ehkä Númenorista. Mielenkiintoista on ajatella, että miksi juuri Noitakuningas oli Nazgûleista se suurin?
Meneepä tämä aikamoiseksi spekuloinniksi tämä. Odotan hetkeä millon pääsen taivaaseen kysymään herra Tolkienilta vastauksia näihin suuriin kysymyksiin :lol:
 
Tuolla huomasin seikan johon päätän nyt puuttua...

Jossain viestissä, en muista missä, sanottiin että "Angmarin noitakuningas" hallitsi Angmarissa ennen kuin tuli Sauronin palvelukseen ja sai yhden yhdeksästä. Tämä on ristiriidassa sellaisen seikan kassa jonka tässä nyt pikaisesti selvitän.
Luulen että olen joskus lukenut (olisiko ollut TSH tai KTRK) että Sauron nimen omaan lähetti noitakuninkaan perustamaan pohjoiseen linnoituksen jonka päämäärä olisi tuhota Nümenorilaisten pohjoinen valtakunta Anor. Ja niinhän siinä lopulta kävikin että suurin armee'a hyökkäsi pohjoisesta mm. Amon sûl:ille(Viimapäälle) ja hävitti sen. Vuosilukua en muista mutta voitte sen ottaa selville aivan itsekkin näiden vihjeiden mukaan.
Mutta tärkein seikka oli se että "noita kunkku" oli jo Sauronin palveluksessa ennen kuin hän perusti Angmarin.

sanokaa jos meni ihan pieleen 8)
 
Muok. Olen aivan samaa mieltä -=Agarwaen=-in kanssa, ja asian varmistaakseni...

...aivan pikaisesti katsoin TSH:n liitteitä, ja siellä (liite B: Vuosien kirja, III s. 478, tarkistettu laitos III s. 453, yksiosainen s. 935) kerrotaan, että Nazgûlit ilmaantuvat ensi kerran vuoden TA 2251 aikoihin. Angmarista puolestaan sanotaan seuraavasti (III s. 480, tarkistettu laitos III s. 456, yksiosainen s. 936): "n. 1300 [KA] Pahuus alkaa taas vallata alaa. - - - Nazgûlit palaavat. Näiden johtaja saapuu pohjoiseen Angmariin.

Eli perustaessaan Angmarin valtakunnan Noitakuningas oli ollut jo noin 2500 vuotta sormusaaveena.
 
Niinhän siellä näyttää lukevan... Mutta tarkennan vielä että: "Mutta tärkein seikka oli se että "noita kunkku" oli jo Sauronin palveluksessa ennen kuin hän perusti Angmarin."

Tarkoitukseni oli korjata jossakin edeltäneissä viestissä oleva virhe jossa sanottiin että NK olisi ollut vielä ihminen kun hallitsi Angmarissa, koska hän oli silloin jo Sauronin alainen ja yksi yhdeksästä + toimi Sauronin ohjeiden mukaisesti.
 
Siis eikös se nyt ole niin, että Angmarin Noitakuningas oli jo yksi yhdeksästä kun hallitsi Angmarissa. Jo nimi Noitakuningas viittaa siihen, että hän oli jo Sauronin vallan alla. TSH:n liitteissä s.900 kerrotaan: "Arthedainin Malvegilin hallituskauden alussa tuli paha Arnoriin. Sillä tuohon aikaan nousi Angmarin valtakunta pohjoisessa Jättijänkien takana...Tuon maan valtias tunnettiin Noitakuninkaan nimellä, mutta vasta myöhemmin tuli tiedoksi, että hän oli sormusaaveiden johtaja, joka oli tullut pohjoiseen tuhotakseen Arnorin dúnedainin..."
Ja kukapa muu halusi tuhota niin himokkaasti dúnedainia kuin Sauron? Siispä Noitakuningas oli jo Sauronin alla ja käsittääkseni perusti Angmarin hänen käskystään (aivan kun olisin tämänkin jostain lukenut)
Anteeksi tuli pientä toistoa 8)
 
Ylös