Nimimerkkinne tarina?

Joskus muinoin, messengeriä vielä aktiivisesti käyttäessäni, minulla oli eräs tuttu, jolta silloin kun juttua ei tahtonut irrota, kyselin leikkisästi Oudo-(koti)tonttuna esiintyen kuulumisia.
Siitä syntyi sitten sähköpostiosoite, jota yhä käytän ensisijaisena sellaisena.
Ircissä ja messengerissä Oudotonttu oli kuitenkin kirjoitusasultaan liian pitkä minun raflaavuutta ja iskevyyttä etsivälle silmälleni, joten lyhensin sen Oudoksi. Tämän totesin sopivaksi ja hiljalleen nimen juuret hukkuivat historiansa hämäriin. Parin vuoden aikana syntyi erilaisia variaatioita: Oud, Oudosta johdettu lempinimi Oudis ja myöskin Ouagadougou, jonka keksijää en muista.
Oudis valikoitui Käärmeeseen, sillä täältä tuon väännöksen sain. Tai tarkemmin Konnun irkissä, mutta kuitenkin. Että sillä tavalla.

Siispä, vastoin varsin yleistä luuloa, Oudolla on melko vähän tekemistä outouden kanssa.
 
Nykyinen nick oli varsin äkillinen, spontaani valinta. Ehkä valintaani vaikutti alitajunnassani leijuva viehtymys Fëanoriin, ja toive siitä että tuota tulenhenkeä voisi jotenkin rauhoittaa, jotta tämä ei palaisi liian räiskyvällä liekillä. :grin: Vaan muuten en ole kelvollinen mieltämään itseäni Nerdaneliksi. Eikä minulla edes ole punertavia hiuksia, mitä nyt jotain kuparinväristä suortuvaa tummanruskeiden joukossa.

Sisäisesti olen edelleen tiukumieli. Oman mielikuvitukseni tuote :yay:
 
Parhaat nimimerkit

Arvelin, jotta yksi keskustelu nimimerkeistä riittää, joten en avannut tälle omaansa. Jos Majatalonvahdit ovat eri mieltä, he voinevat pätkäistä tämän omaksi ketjukseen.

Eli: Mistä/millaisista nimimerkeistä te pidätte? Ja minkä takia juuri niistä?

Omista suosikeistani sen verran, että koska kyseessä on Tolkien-sivusto, pidän sen henkeen sopivista nimimerkeistä. Näitä tulee nyt mieleen ainakin seuraavia eri lajeja:

- Haltiakieliset nimimerkit, jotka eivät ole minkään roolihahmon nimiä, esimerkkeinä ainakin Isilmírë, fanye ja osittain Sûlwen Níniel. (Viimeksimainittu on muuten siitä jännä, että pidän siitä vaikka yleensä kovin pitkät nimimerkit ovat mielestäni kömpelöitä.)

- Mitä roolihahmojen nimiin tulee, niin yleisesti ottaen en pidä hirveän tunnettujen nimien käytöstä, niissä kun tuppaa olemaan vaikeuksia pitää roolihahmo ja henkilö erillään. (Merri tosin on ylläpitäjänä säännön vahvistava poikkeus). Sitävastoin harvinaisemmat, kerran pari kirjassa mainitut nimet ovat mielestäni oivallisia ratkaisuja. Näitä ovat ainakin Hathaldir (mistä Hatha muuten alkujasi keksit valita juuri tuon Barahirin sisseistä nikiksesi?), nerdanel sekä HoME-puolelta Telimektar.

- Toinen hyvä ratkaisu on ottaa jonkun tunnetun hahmon harvinaisempi nimi, kuten Nerwen, Incánus tai Elbereth. Itsekin kuulun viimeksi mainittuun kategoriaan, mutten kyllä ota siitä kunniaa, Ereinion tuli näpyteltyä vain siksi, että joku (Erun kiitos, voisi jälkeenpäin todeta) oli jo napannut Gil-Galadin.

- Lisäksi TSH-kategoriaan kuuluvat vielä suomenkieliset, mutta merkitykseltään selvästi tolkienistiset nikit, joista kahtena loistavana esimerkkinä mainittakoon Haltiamieli ja Vohobitti.

- Täysin Ardan ulkopuolelta tulevista nimimerkeistä pidän ehkä eniten erilaisista luontoaiheisista. Mieleen tulevat nopeasti ainakin Lehtokuusama, Vanamo sekä Lentävä Lumi.
 
Olen samaa mieltä Ereinionin kanssa: näppärästi keksityt Tolkienin kieliin perustuvat uudisnimet ovat kunniaksi keksijälleen, mutta tärkeintä nimimerkissä lienee joka tapauksessa se, että sen haltija tuntee olevansa sopusoinnussa sen kanssa, konsa nimimerkki eroaa nimestä sillä olennaisella tavalla, että se on kantajansa valitsema eikä vanhemmilta saatu ennen kuin nimen kantaja on ehtinyt mitenkään osoittaa taipumuksia vastata nimeään tai sen merkityksestä poiketa.

Joka tapauksessa ei nimimerkki kontulaista pahenna jos ei kontulainen nimimerkkiä, joten toivoisin kainosti, että tätä keskustelua jatkavat malttavat lähinnä keskittyä kehumaan ja pidättyvät kohteliaasti nimimerkkien arvostelusta niin yleisellä kuin erityisesti yksittäisellä tasolla. Nimen arvosteleminen kun on mielestäni vaarallista hupia, siinä kun helposti turhaan pahoittaa jonkun mielen.

Ainoa todella hyvä syy arvostella nimeä on mielestäni se, että nimi on sisällöltään loukkaava tai hyvien tapojen vastainen (rasistiset ja koprolaliset yms. nimet). Ja sellaisia nimimerkkejä Konnussa ei edes ole - tai ei ainakaan pitäisi olla.
 
Eikös Lentävä Lumi ole peräisin Herosta? Tähän viittaisi ainaskii allekirjoitus ja ava. Suunnattoman viehkeä elokuva nickin lähteenä kyllä (oma vakkari-itkettäjä). Miksi juuri hän?
 
Lentävä lumi on Herosta kyllä. Olin juuri nähnyt sen ensimmäistä kertaa, kun kirjauduin Kontuun. Käytin jo silloin muutamassa paikkaa nimeä Lumi, mutta se oli täällä jo varattu. Halusin kuitenkin liittää Konnunkin nimimerkkini jotenkin "samaan sarjaan" ja Lentävä lumi tuli ensimmäisenä mieleen. Myöhemmin keksin siitä väännöksen luminen lento, mitä olenkin sitten enemmän viljellyt. Eli siis nimimerkkini tulee sekä itsestään lumesta että Heron hahmosta Lentävä lumi. Tajusiko joku? :grin: Ja onhan nimessä vielä alkusointu, mistä pidän kovasti.
 
Katson tv:stä Criminal Minds-FBI tutkijat, ja siinä on yksi söpö tyyppi, dr.Reid, jonka oikea nimi on Matthew Gubler. Joten voi kuulostaa hiukkasen hömpältä :roll: , mutta sen perusteella valitsin nimimerkkini.

Aluksi olin aikeissa valita nimimerkiksi Wermouth, jonka bongasin Salapoliisi Conan-sarjiksesta. Siinä se Wermouth on pahis (jes! :D ), mutta se on myös blondi (meitsillä ompi mustat hiukset). Tuntui vaan "väärältä" ottaa se nimi, ja sitäpaitsi Gubler on kuitenkin läheisempi, kun kaveritkin mua välillä Gubleriksi kutsuu.
Sitten olin myös aikessa ottaa nimeksi hakaneulis, mutta vähän selailtuani Konnun sivuja, huomasin, että jollakin muulla on hyvin samanlainen nimimerkki, nimittäin Hakaneulatyttö. No, eipä siinä mitään, käytän vaan itsekin paljon hakaneuloja vaatteissani, joten se olisi tuntunut kivalta nimimerkiltä. Vaikka enää en vaihtaisi Gubleria mihinkään.
 
Mie valitsin tän nickin, koska tää on niin kaunis nimi ja halusin jonkun Keski-Maahan liittyvän nimen.

Tykkään sellasista yksinkertasista nimimerkeistä.
Miun mielestä kontulaisten nimimerkeistä paras on ollut Constantinen entinen nick Elhath. Tykkään Tolkienin El-alkuisista nimistä.
Ja Vohobitti on myös hauska nick. Mietin kauan, että mistä se on peräisin, kunnes luin Hobitin ja valaistuin. :grin:
 
Tällä minun nimimerkilläni ei ole erikoisempaa tarinaa. Tai no käytinhän minä tätä yhden BFME2-hahmoni nimenä jo kauan sitten, mutta ei se valinnan syy ollut. Fuinur vain tuntui jotenkin hyvältä, ja alunperin halusinkin Tolkienin tuotantoon liittyvän nimen. Tämä se sitten kait ensimmäisenä mieleen juolahti. :grin:
 
Muistan itse aikoinaan pohtineeni ja kokeilleeni useampaakin Tolkienin kehittämää nimeä, mutta ne olivat varattuja. Minulla oli tapana istua aina joku Tolkienin kirja kädessäni ja selata sieltä takaosasta nimiä ja sanoja. Lopulta kuitenkin päädyin kehittämään nimeni ihan itse. Valitettava tosiasia vain on se, että tämäkin nimi on varattu joissain piireissä.
 
Minun nimimerkkini tarina ei voisi olla yksinkertaisempi: lempinimeni! (jota kyllä käyttää enää lähinnä isosiskoni) Käytän myös monessa paikassa nimeä heksagon, joka oli eräässä Roope-Sedässä Ankkalinnan puolustuskeskus ja joka muistuttaa säännöllistä kuusikulmiota eli heksagonia.
 
Myös yksi lapsuuteni mielipieleistä tietokoneella oli nimeltään Hexagon. Tosin se oli muistaakseni X:llä kirjoitettu. Siinä oli rubiineja ja kastepisaroita jotka taistelivat keskenään kuusikulmaisessa tilassa.Oikeastaan minulle on aina tullut heksasta mieleen tuo kyseinen peli.
 
Jaamar sanoi:
Myös yksi lapsuuteni mielipieleistä tietokoneella oli nimeltään Hexagon. Tosin se oli muistaakseni X:llä kirjoitettu.

Johtuisikohan siitä että se on englanniksi hexagon? Suomessa x muuttui muotoon ks ja i vielä perään. (Ainakin suomenkielisessä Wikipediassa lukee heksagoni, tuntuuko teistäkin tuo i perässä vähän hassulta?) ;)
 
Isestäni lopun i ei tunnu hassulta, kun se on varmaankin jokaisen vierasperäisen muotoa tarkottavan sanan perässä, oli se sitten ellipsi, tetraedri tai vaikka episykloidi. Se lienee kai yleinen tapa muodostaa suomeen uussanoja ja ulottuu kyllä muuallekin kuin vain muotoa tarkoittaviin sanoihin. Muita esimerkkejä lienevät vaikkapa rasisti, pointteri (koirarotu) tai transistori.
 
Yleensä ihmiset luulevat että nickini tulee nimestäni. :B Yksi syy miksi valitsin sen on se että se sopii yhteen nimeni kanssa eikä siksi tunnu vieraalta. Todellisuudessa "Tiirikka" on kuitenkin teiniangstin fiilispuuskassa keksitty metafora, johon tätä nykyä liittyy niin paljon itseironiaa ja pitkällistä historiaa, että siitä on tullut minulle kuin toinen etunimi. :B

Nimen takana oleva ajatus on kuta kuinkin tällainen: olen aina ollut se "outolintu" minne ikinä menen, ja tämän vuoksi viihdyin yksikseni. Luokseni hakeutui niitä ihmisiä joitenj elämä oli rankkaa tai heillä oli muuten vain yksinäinen fiilis. Koska olin silloin äärettömän kiltti, ja olen luonnostani hyvin pitkälle hyväksyvä tyyppi, olin mitä sopivinta seuraa nöille väliinputoajille. Minä jotenkin vaan saan provosoitua ihmiset punhumaan ja kertomaan minulole juttuja, niin vaan aina käy, ja koska jaksoin kuunnella, minusta tuli näiden ihmisten ihan ykkösbestis joiksikin ajaksi, ja sain kuulla kaikki salaisimmatkin ajatukset. Mutta lopulta se iski ihmiten tajuntaan kuinka "epä-cool" olen, miten outo olen ja oma elämä muutenkin taas alkoi rullaamaan niin minut tumpattiin kuin tupakka ja sitten parin viikon päästä hyvä jos ihmiset muistivat niumeäni, tai katsoivat päin. Tätä sattui harmillisen usein, koska olin liian kiltti pitämään puoliani.

Kutsuin tätä tiirikka-efektiksi. Tiirikkahan on esine, jolla avataan lukkoja. Sitä ei ole tehty toimimaan yhteen tiettyyn lukkoon tai lukko ryhmään niin kuin avaimet, vaan se taipuu juuri sen verran että se saa lukot auki muuttumatta miksikään. Sitä minä käytännössätein, pääsin ihmisten mielien lukon aakse vilkaisemaan näkymiä. Mutta koska tiirikka on aina lopulta kutsumaton vieras, se lopulta dumpataan ulos, ja se vaan "katoaa" jälkiä jättämättä. ANGST. :'DDDD *yrittää näyttää emolta*

Vaikka alkuperäinen ideologia onkin aika kuollut tätä nykyä, nimi vaan jäi. En osaa kuvitella itselleni muuta nickiä. xD

Yleisesti tykkään nickeistä, jotka vaan kuulostavat persoonalliselta ja kantajansa omilta. Nimen alkuperällä ei ole väliä. Esim. yhdellä foorumilla aikoinen oli tyyppi nickillä Purplecow, joka oli tullut käyttäjänimigeneraattorista. Purplis teki siitä kuitenkin niin omansa, ettei nimen alkuperällä ollut väliä. ;3
 
Mehtis on kissani nimi (yhden neljästä). :)

Mehtis on löytökissa ja todella viehättävä musta, pieni ja pyöreä seuraneiti. :grin:
On vaikeaa ymmärtää miten se on voinut jäädä kodittomaksi. Mehtis on ollut meillä jo 7 vuotta, eikä ole koskaan tehnyt mitään typerää, toisin kuin muut kissat. :') Siksi siitä on tullut tavallaan suosikkini (eli mamman lellikki) ja siksi käytän tätä nimimerkkiä.
 
Mistä Sinilakki tulee? Siinäpä oikein hyvä kysymys. Tarkkaa historiaa en enää muista (eli esim. sitä milloin nick on otettu ensimmäisen kerran käyttöön, mutta epäilisin, että on ollut vuosi -05-06), mutta jotenkin Sinilakki liittyy siniseen tonttulakkiin, jota en ole omistanut, mutta johon törmäsin joskus, jossakin.

Sen lisäksi, on hauska yksityiskohta, että minulla on useina jouluina jo ollut ns. Joulupukin -keikka, jolloin olen siis käynyt jouluppukkina muutamissa taloissa (tuon lisäksi olen näytellyt joulupukkia useammin kuin kahdesti). Lienenkö siis joulusta pitäviä ihmisiä? Kenties.
 
Kirjoitin fantasiakirjaa yläasteella, jonka päähenkilölle annoin nimen Anewielh, joka taas juontaa juurensa erääseen minulle läheiseen ihmiseen. Sittemmin tuo nimi onkin vakiintunut omakseni, ja jopas olisi kumma, jos sama nimi tulisi vastaan jollain muulla.
 
Minä en ole tähän ketjuun vielä kirjoitellutkaan, mutta minun nimimerkkini on karkea merkityspainotteinen käännös kelvottomalla sindarinkielen taidolla omasta nimestäni. Saatan toisinaan esiintyä myös nimimerkillä Simo-San, joka on varhaisin nickini jostain tuolta 1996 vuodelta. Siihen liittyy jo vähän tarinaakin: olin tuolloin avustamassa Urban Planning Summerschoolissa, johon kerääntyi ympäri maailman nuoria arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun opiskelijoita. Kesäkoulua johti maineikas, nyt jo edesmennyt, Ranko Radovic. Olipa siinä vasta mukava mies! Hänessä oli jotain TODELLA hobittimaista! Ei pelkästään pörröinen pää, vaan suhtautuminen elämään ja hänen asenteensa. Vilpitön ilo ja pienistä asioista iloitseminen näkyi kauas hänestä. Erään kauniin japanittaren, Kayon, kanssa hän minua kutsui sitten aina Simo-Saniksi kun puhutteli. Sillä nimellä sitten minut tunnettiin myös ircissä sittemmin, kun aloin hengailla muidenkin tolkienistien seurassa...
 
Nimimerkkini juontaa ensinnäkin Frida Kahlosta - lempiataitelijani - ja toisekseen mahtavasta romaanista Frida ja Frida - kirjan kansi sattui osumaan silmään nimimerkkiä pohtiessani -. Kun nyt Tolkien-aiheisella sivustolla ollaan, en halunnut alkaa kehittelemään itselleni mitään haltianimiin tai TSH-hahmoihin viittavaa nimeä, koska niitä lienee täällä muutenkin riittämiin.
 
Ylös