Pieniä asioita joista päänvaivaa? (EI leffavirheitä!)

Almdudler sanoi:
Kuninkaan paluussa minua häiritsee aikalailla se, ettei sitä kohtaa näytetä, kun Sam ottaa Mordorissa Frodolta Sormuksen, kun luulee tämän kuolleen sen hämähäkin pistokseen. Jää jotenkin inhottavasti taustalle roikkumaan, mitäs sille Sormukselle nyt kävi, ja etenkin se päätös, että Sam päättää ottaa Sormuksen pois Frodolta ja johtaa hänen tehtävänsä päätökseen. Elokuvassa ei minun mielestäni korostu se tarpeeksi, että Sam lähtee pelastamaan Frodoa lojaalisuutensa ja ystävyytensä takia häntä kohtaan, ei niinkään sen takia, että Sormus täytyisi pelastaa vihollisen kynsistä.

---

Tuo kohta vain oli minulle henkilökohtaisesti aika tärkeä, ja siten tuntui hieman kummalliselta, kun se ei ollut oikein kokonainen.


Elokuvassa pyritään yleensä vähän kiusaamaan yleisöä, pitämään katsojia jännityksessä ja epätietoisuudessa. Varsinkin niitä, jotka eivät tunne TSH:n tarinaa ja katsovat elokuvaa täysin puhtaalta pöydältä. Minusta tuo kohtaus toimi hyvin, ja nimenomaan elokuvallisessa mielessä. Örkkien äänet kuullessaan Sam vilkuilee hätäisesti ympärilleen ("O-ou, örkit tulee! Mitä mä nyt teen?"). On selvää, että Frodoa ei ehdi raahata pois paikalta, joten Samin ainoaksi mahdollisuudeksi jää pelastaa itsensä. Sitä, osasiko Sam hädissään edes ajatella Sormusta (ja jos ajatteli, ottiko pois Frodolta) ei tässä vaiheessa kannata yleisölle kertoa. Jos kerrottaisiin, osa jännityksestä menisi pilalle ja yleisö ryhtyisi rouskuttamaan popcornia.

Myöhemmin Frodo herää örkkien tornissa ja huomaa että sormus on viety. Hän ei tiedä mitään Samin tekemisistä (eikä muuten tiedä yleisökään) ja elää vahvasti siinä uskossa että Sormus on joutunut örkkien haltuun. Koko tehtävä Keski-Maan pelastamiseksi näyttää nyt olevan pilalla. Epätoivoinen tilanne selviää vasta, kun Sam ilmestyy paikalle ja kaivaa Sormuksen taskustaan. Frodo ja yleisö ovat yllättyneitä ja helpottuneita. Tämä on juuri sitä tunteiden vuoristorataa mitä ohjaaja halusi yleisön kokevan. Jos Sormuksen "omistajanvaihdos" olisi näytetty, huoli Keski-Maan kohtalosta ei olisi päässyt kasvamaan läheskään yhtä suureksi katsojan mielessä. Samin pelastusyrityksen näennäinen järjettömyyskin iskee voimakkaammin, kun saa vasta jälkeenpäin tietää että Samilla oli Sormus koko ajan taskussaan.

Juuri Samin järkkymätön uskollisuus Frodoa kohtaan kävi mielestäni hyvin selväksi tässä kohtauksessa. Sam oli niin höpsö, että kiipesi örkkitorniin (Sormus mukanaan) ja vaaransi itsensä, Sormuksen, tehtävän ja koko Keski-Maan kohtalon vain siksi että saisi EHKÄ pelastettua Frodon. Sam pitää siis isäntänsä henkeä tärkeämpänä kuin maailman kohtaloa. Tuo on jo melkoinen pommi ja niin vahva viesti Samin motiiveista, että Sormuksen "omistajanvaihdosta" tai pohdintoja ei ole minun mielestäni ihan välttämätöntä näyttää elokuvassa. :wink:
 
Jaa-a. En tätä kysymystä löytänyt tästä topikista, joten: Minne Gandalf on kadottanut sauvansa elokuvassa Mustalla portilla? Minas Tirithissä hänellä oli se vielä. En ole ROTK:in pidennettyä versiota nähnyt, ehkä se selitetään siinä? Vai löytyykö Gandalfilta aiemmin mainittu perstasku, johon hän on tunkenut sauvansa?
 
Hmm. Täytyypä seuraavalla katselukerralla kiinnittää tuohon huomiota. Minas Tirithissähän Gandalf käyttää sitä vielä aseena, mutta loppukahassa viuhuu kyllä muistaakseni vain Glamdring. Sen voin kertoa, että pidennetyssäkään versiossa asiaan ei tarjota mitään varsinaista selitystä, sauva ei siis esimerkiksi näkyvästi hajoa tms.
 
Nerwen sanoi:
Sen voin kertoa, että pidennetyssäkään versiossa asiaan ei tarjota mitään varsinaista selitystä, sauva ei siis esimerkiksi näkyvästi hajoa tms.
Nerwo on ilmeisesti aktiivisesti unohtanut extendedin kohtauksen, jossa Noitakuningas poksauttaa Gandalfin sauvan säpäleiksi mielenvoimillaan juuri ennen pohjoisen torvia ja rohirrimin saapumista Pelennorin kentillä? Mieluusti unohtaisin minäkin, todella kömpelö kohtaus...
 
Wtrf? Ihan oikeasti? :D Epäilemättä kyse on a) vanhuudesta tai b) sitten tosiaan siitä että alitajuntani suojelee minua. :p No mutta mistä mordorista se sitten taas saa sen sauvan takaisin, koska ihan varmasti se on sillä taas Harmaissa Satamissa!
 
No onpas sekin. Mistäköhän PJ on saanut päähänsä tuollaisen kohtauksen? hmm... No, mahtaa todellakin olla kömpelö. Niinhän ei kai missään kirjassa GAndalfille ole käynyt? Gandalfhan vain seisautti Noitakuninkaan.
 
Hups, niinpä poksauttaakin. Muistin että Gandalf lyö hetkeä myöhemmin sauvallaan Denethoria, mutta sen kepinhän se ottikin joltain vartijalta. Mihin lie on sen kadottanut. :p
 
Herugrim sanoi:
No onpas sekin. Mistäköhän PJ on saanut päähänsä tuollaisen kohtauksen? hmm... No, mahtaa todellakin olla kömpelö. Niinhän ei kai missään kirjassa GAndalfille ole käynyt? Gandalfhan vain seisautti Noitakuninkaan.

Itse asiassa ukkopaha ei ehtinyt lainkaan mitellä voimiaan N:n kanssa. Kohtaus tapahtui oikeasti Minas Tirithin portilla, jonka Grond on juuri särkenyt. "Ja Portista ratsasti sisään Nazgûlien herra." (tämä on yksi näitä Tolkienin mahtilauseita - ja huom. ratsasti hevosella, ei pterodaktyylilla).

Gandalf odottaa Portin takana Hallavaharjan selässä istuen ja manaa N:n takaisin "syvyyteen joka sinulle on valmistettu". N. ei ota G:n puheita vakavasti ja toteaa naureskellen mm. "Etkö tunne Kuolemaa kun sen näet? Kuole nyt! Turhaan kiroat!" Tässä kohdin N. on myös paljastanut päänsä: "punaiset tulet loistivat kruunun ja valtavien tummien hartioiden välissä joita kaapu verhosi."

Mutta juuri silloin kun N. oli nostanut miekkansa (jonka terää liekit nuolivat) kiekui kukko ja niin muisti Pietari... ei, vaan Rohanin torvet vastasivat kiekaisuun ja silloin "se [eli N.] kääntyi Portilta ja katosi."

(TSH III, 5. kirja, 4. luvun loppu ja 6. luvun alku)

Muuten: liekö Gandalfilla (kirjassa) sauvaa edes mukanaan? Porttikohtauksessa sitä ei mainita, ja pelastaessaan Faramiria (luku 7) hän välillä kohottaa kättään riisuakseen Denethorin aseista ja sitten koppaa Faramirin nuotiolta käsivarsilleen ja lopulta kantaa yhdessä Beregondin kanssa tämän paareja. Pippinkö hänen sauvaansa kantaa?
 
Näkykiveen katsonut Pippinkö sauvankantajana? Mitähän hän olisi sillä keksinyt tehdä? Lanannut pari tornia?

Ehkä Gandalfilla oli B5-universumista tuttujen Rangerien teleskooppisauva, jonka sai kätevästi vyölle kiinni kuin Leatherman Toolin konsanaan.
 
Tik sanoi:
Muuten: liekö Gandalfilla (kirjassa) sauvaa edes mukanaan?

Kuvataanko Gandalfia kirjassa sauvan kanssa luvun "Kultaisen kartanon kuningas" (Kaksi tornia) jälkeen?

Kyseisessä luvussa hän vielä kohottelee sauvaansa säädellessään valaistusta Rohanin kuninkaan salissa (ja lukija voi saada jopa sellaisen kuvan että tämä on mahdollista koska vartija ei määräyksistä huolimatta ollut ottanut sauvaa pois), mutta jo silloin kun Gandalf tämän saman luvun lopussa hypähtää Hallavaharjan selkään on enää vaikea kuvitella missä hän sauvaa pitelisi. Myöhemmin kirjassa Gandalf singahduttelee plasma- ja energiasuihkujaan (esim. Faramiria takaa-ajavaa lentävää nazgulia vastaan) paljaalla kädellä.

No, tulipa kerrankin elokuvat-keskusteluun kirjoja koskevaa offausta :grin:
 
No tuota muistelinkin. Pitänee lukea taas uudestaan TSH. Viime aikoina olen keskittynyt enemmänkin Silmaan&Keskeneräisten tarujen kirjaan.
Kiitos vastauksista!
 
Narsil sanoi:
Humblebee sanoi:
Mä en luule että tämmösestä on puhuttu, eli otan sen puheeksi. Siis, onko hobbiteilla mitään ikärajaa oluen juomiseen ja piipunpolttoon? Saako ne aloitta polttamisen/juomisen kun ne ovat täysiikäsiä,( siis 33v. jos en nyt ihan muista väärin). Mä en oo huomannut mitään tietoa tästä
Näköjään saavat, sillä ainakaan Pippin ei vielä ollut täysi-ikäinen saapuessaan Minas Tirithiin; mahtoiko olla 29-vuotias tai sinne päin. Ja silti sauhutteli ja juopotteli läpi koko tarinan, törkimys.

Jatkuva tupakointi onkin yksi niistä harvoista asioista, joista en lainkaan pidä Tolkienin maailmassa.

...mutta Pip olikin reissussa kaveriporukan kanssa vanhempiensa ja kotipuolen kyylien valvovan silmän ulottumattomissa. Mites itse olisitte toimineen teini-iässä :)
"Äiti, saanko mä lähteä Frodon ja Samin kanssa tuhoamaan mahtisormusta? Merrikin pääsee"
 
Korppis sanoi:
...mutta Pip olikin reissussa kaveriporukan kanssa vanhempiensa ja kotipuolen kyylien valvovan silmän ulottumattomissa. Mites itse olisitte toimineen teini-iässä :)
"Äiti, saanko mä lähteä Frodon ja Samin kanssa tuhoamaan mahtisormusta? Merrikin pääsee"

Heh, ihana. :D
Noo.. varmaa vaik hobitit ei oliskaa täysi-ikäsiä niin saa silti olla aika vapaasti jne. Vapaa kasvatus. :D
Paitsi tuskin ne nyt ihan pentuina polttelee ja vetää kaljaa. Ainakaa paljoo. ;)
 
Elbereth sanoi:
Korppis sanoi:
...mutta Pip olikin reissussa kaveriporukan kanssa vanhempiensa ja kotipuolen kyylien valvovan silmän ulottumattomissa. Mites itse olisitte toimineen teini-iässä :)
"Äiti, saanko mä lähteä Frodon ja Samin kanssa tuhoamaan mahtisormusta? Merrikin pääsee"
Heh, ihana. :D

Todella ihana. Ja mikähän olisi ollut äidin vastaus? :grin:

Taisi lipsahtaa offin puolelle. Anteeksi. :)
 
Vaikea sanoa...

Kun Aragorn elokuvassa kärvensi Noitakuninkaan Viimapäältä, sen miekka putosi ja jäi huipulle. Miten se sai sen takaisin (vai hakiko vain myöhemmin?) Aragorn ei kiinnittänyt mitään huomiota...
 
Re: Vaikea sanoa...

Barador sanoi:
Kun Aragorn elokuvassa kärvensi Noitakuninkaan Viimapäältä, sen miekka putosi ja jäi huipulle. Miten se sai sen takaisin (vai hakiko vain myöhemmin?)
Kaiketi haki myöhemmin, Konkarilla ja hobiteilla oli varmaan tulenpalavampiakin huolenaiheita kuin piilottaa tai särkeä paikalle unohtunutta miekkaa. Vaan mistäköhän Briin räätäliltä sormusaaveet kävivät hakemassa uudet kaavut kärvähtäneiden tilalle? :p Vai olivatko ymmärtäneet ottaa Mordorista lähtiessään varavaatetta matkaan?

Entä eikö Morgulin terä, jolla Frodoa tökättiin, jäänytkin ehjäksi kunnes se hapertui Konkarin käsissä - kuis siitä sitten mitään palaa Frodon lihaan jäi Elrondin poistettavaksi?
 
Hoijakkaa, en jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä onko joku jo kysynyt tätä, mutta tuli mieleen, että miksi elokuvissa missään kaupungeissa tai kylissä ei näy pikkulapsia vanhempia lapsia ollenkaan? On vain sylivauvoja ja siitä vähän vanhempia, mutta teinit on näköjään jätetty pois. Ihmettelen hiukan.
 
Jos tarkoitat TSH-elokuvia, luulen, että kaikki teini-ikäiset ja sitä vanhemmat ovat jo sodassa ja eivät siksi ole notkumassa kaupungilla. Huomasit varmaan miten nuoria sotilaita Rohaninkin riveissä taisteli.
 
Toki tarkoitan. Mutta ei esimerkiksi Konnussa vielä tiedetty sodasta mitään Bilbon juhlien aikaan ja sielläkään ei näkynyt teinejä laisinkaan.
 
Ylös