Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Uusavuton täällä päivää. Haluaisin liottaa/pestä pikkupyykkiä ja en millään onnistu siinä. Mun lapsuudenkodissa on lavuaarit suunnilleen vuodelta '90 ja niissä proseduuri menee jotakuinkin niin että tulppa kiinni, vettä päälle ja siellä lepää. Mutta nyt kun asun ja vietän aikaani tällä vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa niin edellämainittu toiminta ei tuotakaan tulosta, vaan vesi valuu varsin lyhyessä ajassa altaasta viemäriin. Mitä teen väärin vai eikö noiden nykytulppien ole tarkoituskaan pitää vettä? (Kyseessä siis sellaiset pehmeät muoviset kylppäritulpat, ei ne mystiset reiälliset keittiösihvilät jotka rei'istään huolimatta kyllä toimivat, mikä on minusta vähintään yhtä kummallista.)
 
Monet tulpat ei nykyään tunnu pitävän kunnolla vettä. Joko siinä on joku kikka mitä en tiedä tai sitten joudut tulppa- tai vatikaupoille.
 
Vati olisi ratkaisu, mutta pieneen opiskelijakämppään ei mielellään ostaisi enää oikein mitään satunnaisesti tarvittavia isoja asioita, varsinkin kun siellä se pesuallas kuitenkin on. Kokeiltuja kikkoja on ainakin tulpan painaminen, kiroilu ja loitsiminen, mutta eivät ne ole kovin hyvin toimineet. Ärsyttävää, mutta hyvä jos en sentään kuvittele koko ongelmaa :D
 
Tulpan täytyy olla tismalleen oikean kokoinen. Koot poikkeavat toisistaan vain vähän - ja saattaa mukaan mahtua huonosti tehtyäkin. Aika hyviä ovat yleensä sellaiset joissa lavuaarin reikään menee kumiset nystyt ja yläreuna on pehmeähkö ja reikää leveämpi. Mutta oikea koko ratkaisee. Ellei sitten vika ole lavuaarin altaan ja viemäriputken välissä. Silloin toki vesi valuu lattialle ja sen huomaa.

Mutta mitä tulee käsipyykin pesemiseen, olen huomannut, että tekstiilin vatkaaminen lavuaarissa on usein/aina liikaa tulpalle, joka irtoaa pyykin mukaan kovin mielellään.

P.S. Tarkistin onneksi tekstin. Autocorrect oli muuttanut suuressa viisaudessaan tekstiilit > taksilain ja tulpalle > tolpalle. Se siis haluaa että käsittelisin taksiliikenteen enkä kodinhoidon ongelmia. Hassu autocorrect.
 
Täytyy nyt näköjään sen verran ottaa takaisin, että tulpan keskeltä painaminen vettä laskiessa näköjään toimii jos kuu ja tähdet ovat oikeassa asennossa (esim. tänään aamupäivällä ei toiminut ja äsken toimi). Hyvällä tuurilla sillä saa kai aikaan jonkun paineilmiön jolloin tulppa ei ihan kevyellä vetämisellä irtoa. Haluaisin vaan jonkun varmemmin toimivan keinon, mutta se sitten ilmeisesti edellyttäisi sitä tulppakaupassa käyntiä jos kerta eivät viitsi alunperin toimittaa lavuaarin mukana sopivankokoista yksilöä. Sekin helpottaisi että seisova vesi ei karkaisi altaasta vaikka ei aggressiivista pyykinpesua kestäisikään. Kiitoksia näistä :)
 
Kannattaisiko hankkia Blu-rayformaatin tueksi ulkoinen asema vai soitin? Tällä hetkellä en omista televisiota, ainoastaan tietokoneen kolmattakymmenettä tuumaa olevalla HD-näytöllä. Aion kyllä ostaa televisionkin vielä tämän vuoden puolella.
 
PS3 kuulemma on tosi hyvä soittamaan sinisädelevyjä. Lisäksi sillä voi pelata hyviä pelejä.
 
Konsoleihin en koske, vaikka maksettaisiin! Julkeatkin ehdottaa moista, Pagba! :p

Vakavammin, pitääpä ottaa tuokin mahdollisuus huomioon...
 
PS3-konsolia kehuttiin aikoinaan todella hyväksi laitteeksi katsella bluray-elokuvia. Uutena sitä ei varmaan saa enää mistään, mutta käytettynä se voi irrota hyvinkin halvalla – varsinkin ilman pelejä.
 
Jo pitkään on hautunut suunnitelma hankkia uusi PC.. pelaamiseen siis. Mutta Kointähden Blu-ray pohdintoja täällä lukiessa aloin ajatella.. että mitä jos hankin pelikonsolin!? Meillä ei ole Blu-ray -soitinta, eli siinä tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ymmärtääkseni myös esim. PS4 soveltuu myös Blu-ray leffojen yms. katseluun? Ja irtoaa kyllä halvemmalla mitä pelikoneeksi kaavailtu PC. Mutta sitten taas joutuuhan tämän tietokoneenkin joskus uusimaan ja tässä on jo yksi peli, jota sormeni syyhyää pelata parempi tehoisella koneella. B)

En tiedä mitä tekisin!? Onko ideoita, kokemuksia? Ja mikä tekee pelikonsolista sen vihoviimeisen asian? Kun tuntuu että toiset kuitenkin vannoo niiden nimiin ja toiset taas ei pelaa missään nimessä millään muulla kuin PC:llä.. Onko syynä grafiikka?

Konsoleihin en koske, vaikka maksettaisiin! Julkeatkin ehdottaa moista, Pagba! :p

:grin:
 
Konsoli vai PC, Nokia vai Apple, Atari ST vai Amiga, C64 vai Spectravideo... vääräuskoiset nyt vain ovat väärässä. :)

Meillä on PS3 blu-ray-soittimen virkaa toimittamassa ja on siihen vallan kelvollinen. Nuoriso tykkää pelata sillä ja omastakin puolestani se sopii Little Big Planetien ym. vähemmän vakavien hyppelyjen pelaamiseen.

Mutta koska rakastan isoja hiekkalaatikkopelejä tyyliin Skyrim ja Fallout, PC on ehdoton valintani pelikoneeksi näppäimistön ja modattavuuden takia.
 
Olen Areen kanssa samalla linjoilla - toki konsoleilla on oma käyttönsä, olen nauttinut kyllä konsoli-exclusive -peleistä ja joillekin peleille konsoli sopii paremmin - mutta PC on vaan monipuolisempi. Minulla ei ole hajuakaan Xbonen tai PS4:n nykyisestä hintatasosta, mutta ei perushyvän (peli)PC:n edestä sydänvertaan tarvi vuotaa (mutta ei se oikein opiskelijabudjetillakaan houkuttele).
Ja jos konsolityylinen pelaus houkuttaa, voihan PC:hen aina liittää ohjaimen - tai sen blu-ray -aseman.
 
Toisaaalta pieni 3DS-konsoli kulkee kivasti mukana melkein missä vain toisin kuin PC. Itse arvostin aikoinaan pitkähköä työmatkaa kulkiessani sitä, että saatoin käyttää ajan hyödykseni ja grindata lisää leveliä pokémoneilleni =)
 
Minulla ei ole hajuakaan Xbonen tai PS4:n nykyisestä hintatasosta, mutta ei perushyvän (peli)PC:n edestä sydänvertaan tarvi vuotaa (mutta ei se oikein opiskelijabudjetillakaan houkuttele).

Näyttäisi reilusti alle viidensadan jäävän nuo PS4 konsolit, en tiedä joutuuko siihen miten paljon sitten ostamaan lisähärpäkkeitä.. eli onko hommaan ns. koira haudattuna. Näkyy olevan noita PS4 paketteja kuitenkin olemassa erilaisia ja erihintaisia.
Todennäköisesti pysyn järjissäni.. eli hankin PC:n, kunhan raaskin. Yritin jokin aika sitten houkutella iskää rakentamaan minulle uuden pelikoneen, mutta taisi häneltä innostus sammua heti alkuunsa. Siinä olisi iskä voinut leikkiä taas poikien leikkejä ja minä olisin saanut koneen halvemmalla.. Höh.
 
Ihan kiva laite se konsoli on PC:n lisäksi. Huuto.netistä näyttäisi kolmospleikkaria irtoavan alle satasella. Suotta pelkäät haudattuja koiria, ohjaimen lisäksi et muita härpäkkeitä tarvitse blu-rayn katsomiseen. Nettiyhteydellä voi katsoa myös Netflixiä, Youtubea, Yle Areenaa jne.

Oman PC:n rakentelu on hauskaa sekin, kokeilepa itse. Tuo pöytäni alla nököttävä kone on vuodelta 1998. Jokainen osa on vaihdettu ainakin kerran, mutta sama kone se silti on. Niin kuin se Pratchettin kääpiöiden pyhä ikiaikainen kirves, johon toki aika ajoin vaihdetaan vartta tai terää, välillä vähän koristellaan jne. :)
 
Mielestäni parhaiten PC:n puolesta puhuu se, että kun päivität sitä parempaan uusia pelejä varten, niin voit päivitetyllä koneella pelata edelleen myös niitä vanhoja pelejä. Miulla nököttää tv-tasolla PS2, PS3 sekä PS4, koska haluan pelata niitä vanhojakin pelejä joskus, eikä yhteensopivuutta tietenkään ole. Tästä asiasta kiroan eniten avomiehelle, joka siis pelailee peeceellä. Itse olen aina pelannut vain konsoleilla, mutta jos nyt alottaisin niin ostaisin PC:n ja pelaisin sillä vaikka telkkarin kautta ohjaimella, jos hiiri ja näppis tuntuisi liian hankalalta. Miekin pelaan Skyrimiä yms. ja hyvin ne konsoleillakin pyörii. Modeja en muuten kaipaa ollenkaan, mutta ois kiva jos bugeja saisi kierrettyä itse. Konsolilla niiden kanssa on vain elettävä. PC vaatii jonkun verran enemmän kertainvestointina rahaa, esim. miun PS4 ja vanha HD-telkkari päihittää grafiikoissa mennen tullen avokin PC:n, mutta hurauksella tuo meneekin sitten ohi kunhan raskii päivittää näytönohjaimen.
 
Mielestäni parhaiten PC:n puolesta puhuu se, että kun päivität sitä parempaan uusia pelejä varten, niin voit päivitetyllä koneella pelata edelleen myös niitä vanhoja pelejä. Miulla nököttää tv-tasolla PS2, PS3 sekä PS4, koska haluan pelata niitä vanhojakin pelejä joskus, eikä yhteensopivuutta tietenkään ole.

Meillä on PS3 (monen muun laitteen sekä kahden PC:n lisäksi) ja sille on saanut ladattua vanhoja lemppareitani ekalta pleikkarilta PlayStation Storen kautta. Esim. kaikki kolme ekaa Spyro- peliä saa alle kympillä sieltä. Samoin olen hommannut sieltä kaikki Ps1:n Crash Bandicoot pelit. Toisaalta minulla ei ole noista peleistä enää alkuperäisiä kopioita missään olemassa, joten niiden lataus on ollut minulle ainoa vaihtoehto. :p
 
Tiettyyn rajaan asti vanhoja pelejä voi tosiaan pelata PC:llä, mutta varsinkin käyttöjärjestelmän päivittäminen uudempaan usein kaataa vanhoja pelejä. Varsinkin sellaisia harrastepohjalta tehtyjä pelejä, joita aikanaan tehtiin, ei uudemmilla koneilla ja käyttöjärjestelmillä saa helposti toimimaan.
 
Onko kenelläkään ideoita, miten voisi lahjoittaa pois pesettämättömän hääpuvun, jos ei halua prosessissa tavata ihmisiä? Tarkoittaa siis, etten halua meille kotiin ottaa ketään sovittamaan pukua, mieluiten veisin sen jollekin paikalliselle hyväntekeväisyyskirpparille mutta silloin pitäisi puvun olla pesetetty. Enkä nyt ala siitä itse enää maksamaan, kun en puvusta rahaakaan tarvitse. Kunhan saisi sen tuolta kaapista pois tilaa viemästä, eikä kuitenkaan roskiin tarvitsisi heittää. Itse en ole sitä edes käyttänyt koskaan, ostin sen käytettynä häihin, joita ei koskaan tullut. (Kuulostipa dramaattiselta, ihan kavereina erottiin. :D)
 
Ylös