Satunnaisia Tolkien-huomioita kotimaassa

Vaikka olenkin maininnut hankinneeni seuraavan kirjan omaan Tolkien-kokoelmaani, niin lienee aiheellista mainita siitä myös täällä.
Onhan se kuitenkin uusi kotimainen Tolkien-teos.

Juri Nummelin & Vesa Sisättö: Tolkien - elämä ja teokset (Avain 2014)
Kirja ilmestyi lokakuun alussa. Siinä on 272 sivua.
sisällöstä:
I osa. Tolkienin elämä (20 sivua).
II osa. Teokset (yhteensä reilu sata sivua).
2. Silmarillion
3. Hobitti
4. Taru Sormusten herrasta
5. Tolkienin postuumit julkaisut
6. Húrinin lasten tarina
7. Tom Bombadilin seikkailut ja Bilbon viimeinen laulu
8. Tolkienin muu kaunokirjallinen tuotanto
9. Tolkien kielen ja kirjallisuuden tutkijana
III osa. Vaikutus (vajaa 100 sivua)
10. Tolkien-fanikulttuuri
11. Tolkienin vaikutus fantasiakirjallisuuteen
12. Tolkien ja elokuva
13. Tolkien muissa taiteissa ja medioissa
14. J.R.R. Tolkien - 20. ja 21. vuosisadan kirjailija
J.R.R. Tolkienin teoksia
Lähteet
J.R.R. Tolkienia käsittelevää kirjallisuutta

Kuten suomalaisilta kirjoittajilta voi odottaa ja toivoa, kirjassa käsitellään myös Tolkienin Suomi-vaikutteita ja Tolkienin vaikutusta suomalaisiin.
Kirjan lopulla on lisäksi bibliografia Tolkienia käsittelevistä suomalaisista artikkeleista kotimaisissa lähteissä ja suomalaisista opinnäytetöistä.
 
Helsingin Sanonmissa oli tänään juttua Tolkienin kirjoihin perustuvista elokuvista ja mietintää mikä voisi olla seuravaa Keski-Maa-leffa. (Itse toivon ainakin ettei PJ enää koske mihinkään Tolkien-filmaukseen. Hobitti oli lievästi sanottuna suuri pettymys minulle :p)

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1417318313622
 
Mielenkiintoista pohdiskelua, vaikka kyllähän täällä maailman kulmalla saa pohdiskella minkä jaksaa. Eri asia on, miten saadaan tuotantokoneistot pyörimään (ja vieläpä ehkä niin, etteivät alkuteokset siinä jauhaudu muusiksi). Hesarin uutisesta oli linkki toiseen, jossa Juri Nummelin, Kersti Juva ja Mikael Ahlström esittävät tuumailujaan samasta aiheesta (täällä siis). Mielenkiintoisin ehdotus oli mielestäni Juri Nummelinin esittämä: seuraava elokuva voisi kertoa Akallabêthin tarinan. Ei ole tullut mieleenikään, mutta olisihan siinä ideaa. Númenorin luominen valkokankaalle olisi melkoinen haaste ja onnistuessaan todellista silmäniloa. Tehostemaakarit saisivat panna parastaan varsinkin upottaessaan saarta. (Ja saisivat siinä sivussa luoda yhtä ja toista, vaikkapa lentäviä laivoja...) Joten kannatan ajatusta, ja sitten vasta Túrinin, Berenin & Lúthienin ynnä Tuorin & Eärendilin tarinoiden kimppuun. Ai niin, ensiksi tietysti pitäisi pohjustaa kaikkea osilla I Maailman synty, II Noldorin kapina ja III Nírnaeth Arnoediad ja sitä edeltävät kauheat taistelut. Joku keskustelijoista sanoikin, että Jacksonin metodilla Silmarillionista syntyisi 200 elokuvaa. Eli siis televisiosarja? Mutta kyllä minä mieluummin kuitenkin uppoutuisin suureen hopeakankaaseen.
 
Mielenkiintoisin ehdotus oli mielestäni Juri Nummelinin esittämä: seuraava elokuva voisi kertoa Akallabêthin tarinan. Ei ole tullut mieleenikään, mutta olisihan siinä ideaa.
Akallabêth-ideaa propagoi ammoin melkolailla pitkän pohdinnan kautta Norjan lahja tolkienisteille, Fauskangerin Helge. Erittäin mielenkiintoista luettavaa ja hyviä pointteja, vaikka joistakin seikoista muistaakseni olinkin hiukan eri mieltä. Valitettavasti vieraskirjan kommenttiosio taitaa olla hävinnyt bittitaivaaseen, siellä oli jokin minunkin repliikkini.

Omasta mielestäni Silmarillion, ehkä juuri Akallabêthia lukuun ottamatta, on sikäli eeppisen tasolla liikkuvaa mytologiaa, etten sen tarinoista oikein osaa näytelmäelokuvaa kaivata. Sen sijaan suurella budjetilla ja pieteetillä tehtyjä piirroselokuvia, ai että se olisi poikaa.

Varsinaisen televisiosarjan aineksia en osaa Silmarillionissa nähdä. Juoni poukkoilee ja katoaa aivan liiaksi siihen. Käytännössä tulos olisi joka tapauksessa sarja jokseenkin itsenäisiä, löyhästi toisiinsa kytkeytyviä episodeja, joita yritykset tiukempiin jaksojen välisiin sidoksiin vain rasittaisivat, joten miksei saman tien tehtäisi reippaasti elokuvia. Noh, ehkä joistakin tarinoista laveutensa puolesta minisarjakin voisi syntyä. Mutta televisiobudjetit ovat aika kaukana elokuville tarjolla olevista.

Sinänsä kyllä epäilen, Jacksonin elokuvien menestyksestä huolimatta, kuinka innokkaita tuotantoyhtiötkään ovat Silmarillionin materiaaliin tarttumaan, jos ja kun perikunta joskus kääntyy myötämielisemmäksi adaptaatioiden suhteen (varsinkin jos se tapahtuu vasta vuosien päästä, kun tämäkin elokuvahuuma on aikaa sitten hiipunut). Sormusten herran ja Hobitin tietävät vielä monet tavan tallaajatkin, mutta "The Downfall of Númenor", "Beren and Lúthien" tai "The Children of Húrin" eivät välttämättä omaa kummoista huomioarvoa, vaikka niihin kuinka länttäisi Tolkienia kiinni. Eikä näitä kuitenkaan voi ihan pienellä pohjakassalla lähteä toteuttamaan.
 
Jyväskylän yliopistossa (ilmeisesti yhteistyössä aika monen ulkomaisen tahon kanssa) tutkitaan Hobittia, Tolkienia ja fantasiaa World Hobbit Projectissa. Tutkimukseen liittyy laaja verkkokysely, johon voi ja tietenkin kannattaa käydä vastaamassa heidän nettisivuillaan. Siellä kysellään monipuolisesti sekä kokemuksia Hobitti-elokuvien katsomisesta että yleisemminkin Tolkienista ja fantasiasta. (Tämä ei ollut mainos, vaikka olen JY:n opiskelija ja kuulinkin tästä projektista laitokseni henkilökunnalta jo hyvän aikaa sitten. :p)
 
Kiitoksia vinkistä, kävin viimein hakemassa tämän puuttuneen opuksen kokoelmaani (jota on tullut viime vuodet mitä karmeimmalla tavalla laiminlyötyä). Ilmeisesti kirjalla on (ainakin tähän puoli-ilmaiseen hintaan) edelleen menekkiä, sillä ensimmäisestä vierailemastani liikkeestä se oli myyty loppuun.
 
Olen yrittänyt viime päivät hankkia itselleni Desolation of Smaug extended -DVD-boksin, mutta sitä ei ole MISSÄÄN (fyysisissä kaupoissa). Perinteisesti tää on joululahja iskältä, mutta se ei ollut sattunut löytämään sitä paikallisista kaupoistaan, ja muutenkin kelattiin, että tällä kertaa helpompaa, jos ostan sen ite, ja hän maksaa. Tuumasin Itäkeskuksessa muilla asioilla käydessäni, että noukinpas sen Anttilasta. No ei ole. Eikä Stockallakaan (jossa ei tosin tainnut olla CD/DVD-osastoa lainkaan). Jatkoin sit etsintää keskustassa pyöriessäni, ja lopulta yht. 3 Anttilaa ja 2 Stockaa myöhemmin totesin, että SITÄ EI OLE MISSÄÄN, WOT? Kuulemma lähin Anttila, missä sitä on, on Kajaanissa :D Keskustan Stockalla oli Blu-ray-versio, ja se olikin ainoa paikka, missä DoS:ia näkyi lainkaan.

Tokihan mä voin sen netistäkin tilata, mutta olisin kuvitellut, että kaupasta olisin saanut sen 5 minuutissa heti mukaani - ja oon "vähän" ihmeissäni, ettei noin isoa leffaa ole enää hyllyssä. Prismaa ja Citymarketia en tarkastanut (erikoisliikkeistä puhumattakaan), mutta en enää rupeekaan. Eli satunnaisena huomiona Hobitti II:n hankkimista aikoville, että tilatkaa netistä *huoh*

(edit: vertailin just hintoja, ja totesin, että NetAnttilassa tuota ei ole ollenkaan. Ainoa DoS on extended Blu-ray. Ihan sama, ei mun teille tarvi rahojani kantaa, kunhan tarkistin. Mut outoa.)
(editedit: Stockankin sivuilta löytyy vain lego-tietokonepelejä. Mutta siellä sivupalkissa oli teksti Hakusanalla "hobitti" etsittiin näitä ja alla kuva muovisesta susilelusta, joka ei liity Tolkien-franchiseihin. Okei, I see yer point, mutta mitähhh, LOL)
 
Last edited:
^Minä kans toivoin joululahjaksi extendediä, blu-rayna kyllä, ja pian tuli äitipuolelta viestiä, että kaupassa muisteltiin, että olisi maahantuojaltakin loppu. :D Näin on siis ollut jo jonkin aikaa, ja minusta on vähän noloa, että ennen joulua jo hyvä lahjaidea on lopussa!
 
Ennen joulua mullakin oli sama ongelma. Anttilasta sai turhaan etsiä, ekalla kerralla toinen myyjä huikkasi, että tuolla olisi sitä perusversiota. Pah, jos mä kysyn extended-versiota, niin en mä halua teatteriversiota. Jossain vaiheessa juuri ennen joulua käväisin Stockalla, silloin dvd-boxeja oli esillä ja sain haluamani. Anttilaan olin pettynyt.
 
Puvustuksessa on havaittavissa selkeitä jacksonilaisia vaikutteita. Toivottavasti emme ole aiheuttaneet suorituspaineita ryhmämatkallamme, kun meidät noin erikseen mainittiin haastattelussakin =D
 
Ylös