VyK: Jäsenetukeskustelu

Tuo alkaa olla vaarallisesti offia, jota tässä huoneessa ei sallita
oikeastaan senkään vertaa kuin Pyöreässä Pöydässä. Notta olkaa
kunnolla siinä ja puhukaa asiasta.

Jäsenkorttikeskustelua tullaan käymään hallituksen kokouksessa ja
samoin mietimme muita jäsenetuasioita. Vielä on mahdollisuus
vaikuttaa ja tehdä ehdotuksia. Varsinaisen listan
jäsenetuehdokkuuksista laadin ensi viikon loppupuolella kokouskutsua
varten.
 
Hallituksessa päätettyä

Seuraavassa otteita eilisen kokouksen pöytäkirjasta, jotka liittyvät
jäsenetuihin.

§ 8: Jäsenedut

Pidempiä allekirjoituksia tai erilaisia avatar-kehyksiä jäsenille ei kannatettu, sillä Käärmeessä lähetetyissä viesteissä näkyviä jäsenyyden tunnuksia ei pidetty suotavana, ja lisäksi esimerkiksi kaikilla ei ole avatar-kuvaa. Alennettuja miittimaksuja jäsenille pidettiin myös huonona ajatuksena ainakin yhdistyksen nykyisessä rahatilanteessa, ja ajatus tästä hylättiin ainakin kuluvan vuoden ajaksi. Parempana pidettiin esimerkiksi ruoan ja muiden tarvikkeiden hankkimista miitteihin. Vanamo mainitsi, että ruokatarjoilutkin miitissä ovat osittain ongelmallisia, koska eri ihmisillä on erilaisia ruokavalioita ja esimerkiksi allergioita. Miittien kannalta pidettiin etuna sitä, että yhdistys voi maksaa miiteistä koituvat yllättävät lisäkulut, joiden takia on aiemmin pitänyt kerätä kolehtia miittiläisiltä.

Samooja esitti, että tänä vuonna keskitytään jäsenetuihin, jotka eivät maksa yhdistykselle. Tämä sai kannatusta. Mainittiin mahdollisten Kontu-tuotteiden myyminen jäsenille alennettuun hintaan. Nerwen piti tätä ongelmallisena, sillä ensin tarvitaan rahaa tuotteiden teettämiseen. Haltiamieli lupasi selvittää tuotteiden myymiseen liittyvän lainsäädännön.

Yhteistyötä erilaisten liikeyritysten, kuten kirjakauppojen kanssa, pidettiin periaatteessa hyvänä, mutta arveltiin, että yhdistyksellä täytyy olla vähän historiaa ennen kauppa-alennusten myöntämistä.

Kun yhdistys saa itselleen logon, suunniteltiin teettää paitoja ja rintanappeja.

Vihreän Lohikäärmeen kustomointia jäsenille pidettiin hyvänä ideana. Kannatettiin sivujen piilottamisen, suosikkilistauksen ja kaverilistauksen mahdollistamista jäsenille. Niin ikään kannatettiin profiilin kuvan mahdollistamista, profiilin muuta kustomointia ja profiilitekstin pidentämistä jäsenille. Myös jopa kolmen eri tittelin ehdottamista toiselle käyttäjälle pidettiin sopivana jäsenetuna. Merri lupasi tittelin poistomahdollisuuden kaikille käyttäjille, riippumatta siitä, onko jäsen vai ei. Hyvänä jäsenetuna pidettiin myös aikarajan poistamista lähetettyjen viestien välillä.

Vehka otti esille mahdollisen tarpeen jäsenten omalle huoneelle Käärmeeseen. Hän ehdotti myös yksityisviestilaatikoiden suurentamista jäsenille. Nerwen esitti yksityisviestien ensimmäisen rivin näkymistä jo ennen viestin avaamista. Tämä ominaisuus ei olisi kuitenkaan jäsenetu, vaan tulisi voimaan kaikille käyttäjille.

Ensimmäisille Käärmeen jäseneduille asetettiin aikarajaksi 1.3.

Vehka mainitsi mahdollisuuden saada kenties alennusta Fantasiapeleistä. Tähän tarvittaisiin luonnollisesti yhdistyksen jäsenkorttia. Nerwen mainitsi myös Suomalaisen Kirjakaupan potentiaalisena yhteistyökumppanina, asiaa kysytään Suomalaisesta Húrinin lapset -kirjan jonotuksen jälkeen.

Dúnadan esitti korotettua miittimaksua ei-jäsenille, ja esitystä kannatettiin.

Vehka otti puheeksi mahdollisen miitin kerran vuodesta ainoastaan jäsenille, ja tätä mietitään tulevaisuudessa.

Ilmaisia ruokatarjoiluja miiteissä mietittiin. Päätettiin, että yhdistyksen vuosikokouksessa pyritään jo tänä vuonna saamaan jäsenille ilmaiset kakkukahvit, mikäli rahatilanne sallii.

Ohjelmanumeroiden tukemista miiteissä pohditaan myöhemmin.
 
Re: Hallituksessa päätettyä

Dúnadan esitti korotettua miittimaksua ei-jäsenille, ja esitystä kannatettiin.

En ole kamalasti mistään aiheeseen liittyvästä huudellut, kun uusi yhdistys ei sinällään kiinnosta minua. Minua kuitenkin ihmetytti tämä kohta. Jos ymmärrän oikein, ei-jäseniä siis tavallaan rangaistaan yhdistykseen kuulumattomuudesta? Yleensähän on tapana tarjota alennuksia jäsenille, jolloin jäsenenä oleminen olisi kannattavaa. Nyt se tehtäisiin sitten tavallaan normikäyttäjien kustannuksella, jolloin nämä joutuvat yllättäen maksamaan yhdistyksen jäsenten miittailua. :roll: Vaikuttaa jokseenkin oudolta.
 
Mutta mutta. Eihän tuo nyt ilmeisesti tarkoita sitä vielä kuitenkaan, että miittimaksuja korotettaisiin ei-jäsenille. Kyseessä oli ilmeisesti vain ehdotus mutta ei kai tästä asiasta päätöstä ole tehty?
 
Re: Hallituksessa päätettyä

Alx sanoi:
Dúnadan esitti korotettua miittimaksua ei-jäsenille, ja esitystä kannatettiin.
Jos ymmärrän oikein, ei-jäseniä siis tavallaan rangaistaan yhdistykseen kuulumattomuudesta? Yleensähän on tapana tarjota alennuksia jäsenille, jolloin jäsenenä oleminen olisi kannattavaa. Nyt se tehtäisiin sitten tavallaan normikäyttäjien kustannuksella, jolloin nämä joutuvat yllättäen maksamaan yhdistyksen jäsenten miittailua. :roll: Vaikuttaa jokseenkin oudolta.

Näin minäkin tämän käsitin, ja vaikken miiteissä käykään tai yhdistysasioista pahemmin ole innostunut, niin tämä vaikuttaa aika halpamaiselta tempulta. :S Moinen käytäntö ei ole jäsenetu, vaan suora sanktio ei-jäsenille, jotka maksaisivat käytännössä osan jäsenien miitistä.

Oikaiskaa toki jos käsitin väärin, mutta tuon käytännön pohjalta on kovin hankala kuvitella miittaajien määrän ainakaan kasvuun kääntyvän.

Eihän tämä päätös vielä ole voimassa onneksi, mutta pisti kyllä silmään.
 
Juspe sanoi:
Mutta mutta. Eihän tuo nyt ilmeisesti tarkoita sitä vielä kuitenkaan, että miittimaksuja korotettaisiin ei-jäsenille. Kyseessä oli ilmeisesti vain ehdotus mutta ei kai tästä asiasta päätöstä ole tehty?

Ei minun ymmärtääkseni, mutta ainakin ehdotus sai kannatusta. Siksi minusta olisikin hyvä hieman tuumailla asiaa ennen kuin se lyödään lukkoon missään ja toisaalta kuulla perusteluita, miksi ihmisistä tämä oli niin maan vietävän mainio idea.
 
Yhdistyksellä on kuitenkin oikeus tehdä varainhankintaa, johon tuo ehdotettu korotettu miittimaksu lokeroituisi.

Ja kuten on jo mainittu, niin varsinaista päätöstä ei ole vielä tehty.
 
On, mutta onko oikein että varat kerätään ei-jäseniltä, joilla ei välttämättä ole muutenkaan halua tukea yhdistystä rahallisesti? Etenkään kun ehdotetun käytännön mukaisesti ei-jäsen joutuu väkisin tukemaan yhdistystä ja sen miittejä.

Muokkista, typo. Poistin yhden sen sanan ja korvasin sen ja-sanalla :)
 
Uskoisin että on yleinen tapa, että yhdistykset keräävät ei-jäseniltä korkeamman maksun. Jäseniltä kerätään omakustannehinta, ja siitä on hankala antaa mitään alennusta.

Toistaiseksi tätä korotusta puolustaa myös yhdistyksen olemattomat rahavarat, ja jollakin sitä on alettava kohentamaan.

EDIT: Korotus tuskin tulee olemaan mikään tolkuttoman suuri esim. euro tai pari, mutta on kuitenkin. Tällä korotuksella voidaan kattaa esim. yllättävät menot miitin suhteen.
 
Minä olen aina naiivisti kuvitellut, että miittimaksulla maksetaan täysin aina itseasiassa miitin tiloja sun muita järjestelyjä, ja että yhdistyksenkin järjestämissä miiteissä asia olisi näin. Tarkoitan, että sekä jäsenien että yhdistykseen kuulumattomien rahat kuluivat mielikuvissani aina samaan tarkoitukseen - miitin rahoittamiseen. Ajattelin, että yhdistys tarjoaisi omista varoistaan alennuksen jäsenmaksunsa maksaneille jäsenille, jolloin kyseessä olisi suoranainen etu.
Nyt asia tuli selväksi, yhdistys haluaa hyötyä siis tässä kohtaa taloudellisesti maksattamalla ei-jäsenillä jäsenien miittimaksuja. Näyttää siltä että minulla oli siis hassuja mielikuvia asian suhteen. :wink:

Silti minun on vieläkin hieman hankala kuvitella liittyväni järjestöön, joka syrjii minua ollessani ei-jäsen
 
Minäpäs tarkennan hieman ylipäätään. Jos yhdistys haluaa kerätä varoja, sillä on siihen täysi oikeus. Jos yhdistys esimerkiksi tarjoaa myyntiin tuotteita ja päätän ostaa niitä tukeakseni yhdistyksen toimintaa, minusta asiassa ei ole mitään vikaa. Olen itse päättänyt ostaa tuotteen ja samalla tukea yhdistyksen toimintaa.

Jos tahdotaan antaa miittimaksuista alennuksia, niiden tulisi olla sellaisia, että yhdistys kompensoi varoistaan annetun alennuksen. Tällöin yhdistys tuottaa suoraan hyötyä jäsenilleen. Ei niin, että miittiin tulevat ei-jäsenet maksavat ylimääräistä, jotta jäsenistä tuntuisi paremmalta kun he saivat nyt ”alennuksen”. Tällöinhän se on suoraan syrjintää, eikä minkäänlainen jäsenetu. Ainakin minä näen tällaisen hyvin arveluttavana toimintana.
Tokihan yhdistykselle tulee tosi halvaksi jaella tällaisia alennuksia jäsenilleen, koska sen ei käytännössä tarvitse kuluttaa varojaan tähän lainkaan ja ei-jäsenet luovat illuusion alennuksesta maksamalla ylimääräistä.
Tämä ei ole yleinen käytäntö, ei ainakaan yhdessäkään yhdistyksessä jonka toiminnassa olen ollut mukana tai joiden toimintaa olen seurannut läheltä. Tapana on ollut, että yhdistys tukee tapaamisia, matkoja, leirejä jne omille jäsenilleen tietyllä summalla, josta alennus syntyy. Ymmärrän kyllä yhdistyksen varojen rajallisuuden, mutta silti tämä on minusta outo ratkaisumalli.

Jos tahdon siis ottaa osaa miittiin, minua syrjitään maksupolitiikassa niin pitkään kunnes luovun kokonaan miittailusta tai taivun ja liityn jäseneksi? Onhan sekin tietysti ratkaisu, että jätän sitten miitit kokonaan jatkossa väliin. Ainakin yhdistyksen järjestämät.

Muokkista: Kirjoitan näköjään jatkuvasti Tixin kanssa päälletysten. Anteeksi toisto.
 
Toisaalta tuo pöytäkirjassa ilmi tullut ehdotus on vasta ehdotus ja juuri nyt on aikaa ottaa kantaa siihen. Kyllä asiaan voi vielä vaikuttaa, kun päätöksiä ei ole vielä tehty.

Hallituksen kokoukset ovat muuten avoimia, joten niihin voi tulla paikalle esittämään oman kantansa. Siellä asioihin voidaan vaikuttaa. Viime kokouksessa hallituksen ja yhdistyksen ulkopuolisia oli jonkin verran paikalla ja heiltä tuli paljon hyviä asioita, joita hallitus pohti päätöksiä tehdessään.

EDIT: Yhdistyksellä ei toistaiseksi ole varaa myöntää alennuksia omista varoistaan, mutta asia voi olla toinen joskus kun jos ja kun saamme avustuksia ja muutenkin varat parempaan kuntoon.
 
Hallitus on toistaiseksi kokoustanut hieman turhan kaukana opiskelijabudjetilla matkustettaessa, joten minulla ei ole ollut mielekästä mahdollisuutta tulla keskustelemaan. Toisaalta en ole myöskään aiemmin huomannut mitään isompia seikkoja esimerkiksi pöytäkirjoissa, joista minulla olisi edes syytä huomauttaa ihmeemmin. Enhän edes yhdistykseen kuulu, enkä todennäköisesti ole lähiaikoina liittymässäkään. Tämä asia pisti silmääni nimenomaan siksi, että se vaikuttaisi radikaalisti myös ei-jäseniin.

Olen kyllä myös tietoinen siitä, että kyseessä on ehdotus. Siksi nimenomaan ajattelin kerrankin uskaltautua jotakin ääneen yhdistyksestä sanomaan, sillä ehdotus oli pöytäkirjan mukaan saanut kannatusta.

Muokkis. Lisäys Dúnan muokkikseen:
Tällä perusteella minusta yhdistyksen siis pitäisi toistaiseksi pitäytyä antamasta alennuksia miittimaksuista, ainakin edellä mainitulla periaatteella.
 
On hyvä että te molemmat Alx ja Tix tuotte tämän asian esille, kun kokouksessa ehdotusta ei kukaan ihmeemmin vastustanut. Ja siksihän nämä pöytäkirjat ja keskustelut ovat täällä että niihin voi ottaa kantaa. Seuraava kokouksemme on IRC:ssä, joten sinne voi vapaasti tulla katsomaan, mitä asiasta keskustelemme. Tarvittaessa PJ voi myöntää puheoikeuden muillekin kuin hallituisille, kunhan vain nykäisee Incáa hihasta. :)
 
Hyvä, kiitoksia selvennyksistä :) Ehkäpä voisin tosiaan irkin syövereihin tulla keskustelua ainakin seuraamaan.

Tahtoisin myös tosiaan kiittää yhdistystä siitä, että pöytäkirjat ovat tulleet nopsasti esille Kontuun, jolloin niihin voi kuka tahansa tutustua ja nimenomaan kysyä ja kommentoida epäselviksi jääneitä asioita.
 
Olen samaa mieltä Alxin kanssa, ellei yhdistyksellä ole varaa myöntää jäsenalennuksia (jotka eivät ole ei-jäsen-hinnankorotuksia), pitäisi jäsenetujen laatiminen jättää aikaan jolloin sellaiseen on varaa. Jotenkin luulen että se ei hirveästi heilauta yhdistyksen jäseneksi liittyjien määrää.

Voisikos kokousten esityslistan laittaa keskustelualueelle etukäteen, niin että halukkaat voisivat kommentoida käsiteltäviä asioita topikissa jo ennen kokousta?
 
Vaikka olenkin yhdistyksen jäsen ja vaikka dissasinkin Vesilahti-miitissä pidetyn hallituksen kokouksen, jos tätä aletaan ajamaan läpi, olen varmasti kovaäänisesti mukana puolustamassa ei-jäseniä.

Aikaisemmin puhuttiin siitä, että josko jäsenet saisivat miittihinnoista alennuksen, mutta ideaa tyrmättiin jo senkin takia, että kun miitin vuokra on monesti (esim. Laukaa/Vesilahti) noin 8 euroa niin aivan naurettavaa antaa siitä alennuksia. Jos ei ole varaa sitä maksaa niin ei tarvitse tulla.

Mutta nyt tämä että ei-jäsenille kovempi hinta. Tämä sotii todellakin sitä vastaan "miksi yhdistys perustettiin". Yhdistystä pohdittaessa muistaakseni yhdistyksen piti tukea Kontua niin, että sen ylläpitokustannukset maksettaisiin jne. Missään vaiheessa ei tainnut tulla kenellekään mieleen vielä silloin, että perustamisesta eteenpäin miiteillä alettaisiin keräämään varoja jotta yhdistyksellä olisi varaa tehdä kaikkea mitä se ikinä keksiikään tehdä.

Jos rahaa ei ole, jäsenetuja on turha antaa. Mutta on myöskin naurettavaa kerätä rahaa tällä keinolla. Mikäli tämä esitys menee läpi niin minä perun itseni kaikista tulevista yhdistyksen miiteistä pois ja boikotoin niitä. Yhdistyksestä pitäisi olla hyötyä Käärmeelle ja käärmeläisille, nyt sitä ei todellakaan tällä ehdotuksella saada.
 
fanye, pyrimme siihen, että esityslistat ovat etukäteen nähtävissä.
Niin oli myös edellisen kokouksen esityslista tuolla Hallituksen
kokous -topicissa. Esityslistalla on valmiina useimmiten vain aihe,
tyyliin: §8 Jäsenedut. Enempää ei oikeastaan voikaan vaatia, mutta
toisinaan, kun minulla on valmiina jotakin esiteltävää johonkin
pykälään, niin pyrin tuomaan asiaa esille myös täällä. Sitä paitsi,
moni kokouksen aihe on keskusteluissa täällä mukana. Tosin
seuraavassa kokouksessa, jossa laadimme lopullisen toiminta- ja
taloussuunnitelman, ei juurikaan ole sellaisia asioita, joita täällä
näkyisi. Samooja on tehnyt hyvää työtä ja Yhdistyksen tapahtumat
huoneessa onkin hänen osuudestaan paljon esillä. Muiden
etenemisestä en tiedä.

Minun osuuteni toimintasuunnitelmasta on niin yleistä liirumlaarumia,
ettei se hetkauta ketään. Mutta ehkä sekin tulee esille, kun saan
sen aikaiseksi.

Ja niin, mitä tulee tuohon miittimaksuun. Meillähän on hyvin vähän
sellaisia miittejä, joista pitää maksaa. Toistaiseksi vain The Miitti ja
Vesilahti-miitit. Kun kyseessä ovat yhdistyksen järjestämät miitit,
niin yhdistyksen hallitus päättää laskutuskäytännöstä.
Henkilökohtaisesti (siis Incánuksena, en peterinä) olen sitä mieltä,
että jos yhdistys järjestää miitin joka on avoin kaikille, jäsenille ja
ei-jäsenille, on yhdistyksellä oikeus laskuttaa enemmän niiltä, jotka
eivät ole jäseniä. Kuitenkin jäseniltä perittävän maksun on oltava
omakustannehinta, eli sellainen, että miitin kulut saadaan
katettua. Jos ja kun miittiin osallistuu ei-jäseniä, käytetään heiltä
saaduista maksuista kertynyt ns. ylijäämä yhdistyksen parhaaksi
katsomalla tavalla. Tämä saattaa tarkoittaa esim. joitain
ruokaostoksia tai tarvikkeita, joita miiteissä tarvitaan
(muurikkapannu, erilaisia palloja, yms.). Tarkoitus ei kuitenkaan ole
luoda mielikuvaa siitä, että ei-jäseniä rangaistaisiin, vaan ajatus on,
että saatu raha käytettäisiin yhdistyksen ja sen jäsenten
hyväksi. Mikä yhdistys sellainen on, joka ottaa tasa-arvoisesti
huomioon myös ei-jäsenet? Pitäisikö meidän tarjota kaikille
kontulaisille samat edut, huolimatta siitä, onko kyseessä jäsen vaiko
ei-jäsen? Sellainen toiminta ajaisi yhdistyksen nopeasti konkurssiin,
eikä näin ollen myöskään kehittäisi tai edistäisi Konnun toimintaa.
Yhdistys on työväline, joka tarvitsee käyttövaroja toimiakseen
tarkoituksensa mukaisesti.
 
Ylös